Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

arthur

Og nå er kursen 278.12 som er ned 7,65%. En itt annerledes utvikling enn hva ekspertene her prediket for ikke mange timer siden. Sikkert markedet som tar feil, ikke sant Doldis1?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

OlaM

Sitat fra: arthur på torsdag 03. mai 2018, klokken 18:50
Og nå er kursen 278.12 som er ned 7,65%. En itt annerledes utvikling enn hva ekspertene her prediket for ikke mange timer siden. Sikkert markedet som tar feil, ikke sant Doldis1?

Kanskje shorterne hadde noe i ovnen som brant seg og de måtte ta det ut og gjøre komfyren skikkelig ren før de gikk på dataen og manipulerte kursen nedover, sånn må det være!
'21 3LR

emurof

Hvem snakker du om nå, arthur? Du bør egentlig også svare på hvem som forventet at det kunne ta helt av, noe du prøvde å lure deg unna. Slik du holder på nå så minner det mest om trolling.

Øyvind.h

Kos med misnøye, som forventet :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på torsdag 03. mai 2018, klokken 18:50
Og nå er kursen 278.12 som er ned 7,65%. En itt annerledes utvikling enn hva ekspertene her prediket for ikke mange timer siden. Sikkert markedet som tar feil, ikke sant Doldis1?
Jeg sa at det var mulig at vi besøkte 250. Om vi gjør det så tror jeg ikke det skjer i dag. Det blir i så fall trolig i morgen, og så går vi til 260 eller høyere på mandag.

Men det er bare min synsing.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ludwig_holberg

På kort sikt er det produksjonstempoet til Model 3 som styrer aksjekursen. På mellomlang sikt er nok den største trusselen at etablerte bilprodusenter gjør det tydelig at Tesla slettes ikke har den helt unike, fremtidsrettede posisjonen som er nå er priset inn i kursen.

F.eks. Jaguar, som kan ha to-tre svært gode elbiler i markedet allerede neste år, og selv da er oppe og bokser med Tesla. De store produsentene kan tette luken og passere enda raskere.

doldis1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 03. mai 2018, klokken 19:27
Sitat fra: arthur på torsdag 03. mai 2018, klokken 18:50
Og nå er kursen 278.12 som er ned 7,65%. En itt annerledes utvikling enn hva ekspertene her prediket for ikke mange timer siden. Sikkert markedet som tar feil, ikke sant Doldis1?
Jeg sa at det var mulig at vi besøkte 250. Om vi gjør det så tror jeg ikke det skjer i dag. Det blir i så fall trolig i morgen, og så går vi til 260 eller høyere på mandag.

Men det er bare min synsing.

Min synsing er denne : Nedturen er drevet av shorterne som snart går tom for aksjer å shorte, jeg har ikke engang vurdert å selge en eneste aksje og min spådom om tidenes shorterfelle kommer til å stemme ! Dette blir blodbad  ;D

automat

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 03. mai 2018, klokken 19:42


F.eks. Jaguar, som kan ha to-tre svært gode elbiler i markedet allerede neste år, og selv da er oppe og bokser med Tesla. De store produsentene kan tette luken og passere enda raskere.

Jaguar henvender seg til luksussegmentet, ikke til volummarkedet. De kan sikkert ta noen X og S-kunder, men det blir neppe noe som gir store økonomiske utslag for Tesla

Den eneste produsenten (minus Kina) som til nå har levert litt volum er Nissan, og Tesla knuser produksjonstallene deres med Model 3 allerede før produksjonen er skikkelig igang.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ludwig_holberg

Poenget er jo ikke at Jaguar kommer og "tar" volumer fra Tesla. Poenget er at Jaguar demonstrerer at luken i elbilteknologi kan tettes på nokså kort tid. Mao kan det bli vanskelig for Tesla å få til den 50/100-doblingen i omsetning, og å overta for VW/GM/Ford/Toyota som en av verdens største bilprodusenter, som aksjekursen tilsier at de skal.

Espen Hugaas Andersen

#2949
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 03. mai 2018, klokken 20:44Poenget er jo ikke at Jaguar kommer og "tar" volumer fra Tesla. Poenget er at Jaguar demonstrerer at luken i elbilteknologi kan tettes på nokså kort tid. Mao kan det bli vanskelig for Tesla å få til den 50/100-doblingen i omsetning, og å overta for VW/GM/Ford/Toyota som en av verdens største bilprodusenter, som aksjekursen tilsier at de skal.
Aksjekursen tilsier ikke at de skal bli en av verdens største bilprodusenter. Bare at de skal bli noe ala BMW, som selger ca 2,7 millioner biler per år, og som altså står for ca 2% av verdensmarkedet for biler.

I dag er verdensmarkedet for biler på 80-100 millioner biler per år, mens elbilandelen er under 1%. Alle som produserer elbiler har gode forutsetninger til sterk vekst i mange år, ettersom verden går over til elbiler.

Det man også kan huske på er Tesla Energy. Tesla håper at salget av batterier og solceller skal være like innbringende som biler på litt sikt. Da trenger bilsalget være betraktelig lavere enn 2,7 mill/år for å kunne forsvare 300 USD per aksje.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Tesla er allerede blitt benchmark for andre produsenter. De har dermed på mange måter allerede lykkes og kan surfe lenge på dette mens selskapet vokser videre.

Jeg forsøkte å få faren min over i I-Pace nå, men han nektet. Alt for glad i det bekymringsfrie plug-and-play ladenettverket som dekker Norge og Europa. Og alt for fornøyd med sin feilfrie Model S til å ta sjansen på første elbil fra Jaguar.

Hmmm. Kanskje jeg skal ta en liten posisjon i TSLA i kveld. Har ikke hatt aksjer siden den passerte 106usd. Bare for moroskyld :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#2951
I mitt syn er det ikke usannsynlig at Tesla er verdt 300 USD per aksje om 2-3 år, etter tradisjonelle metoder å beregne verdi. Men teknologiselskaper og selskaper i sterk vekst har en tendens til å ikke være priset etter tradisjonelle metoder... Vi kan godt være om 600 USD på 2-3 år. Kanskje mer. (Og kanskje mindre.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ludwig_holberg

Joda, men selv om du da baserer deg på at produksjonstakten må fra ca 200.000 per mai 2018 til 2.7 millioner for å forsvare en kurs på 300, så skal det altså skje en massiv vekst. Og en risiko for denne massive veksten er åpenbart at etablerte produsenter viser seg å kunne tette forspranget relativt kjapt, og dermed vanskeliggjøre vekstmulighetene.

doldis1

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 03. mai 2018, klokken 21:01
Joda, men selv om du da baserer deg på at produksjonstakten må fra ca 200.000 per mai 2018 til 2.7 millioner for å forsvare en kurs på 300, så skal det altså skje en massiv vekst. Og en risiko for denne massive veksten er åpenbart at etablerte produsenter viser seg å kunne tette forspranget relativt kjapt, og dermed vanskeliggjøre vekstmulighetene.

Sk. "etablerte produsenter" kan ikke tette forspranget de nærmeste årene fordi det det ikke finnes nok batterier tilgjengelig på verdensmarkedet. Tesla sitter på halve verdensproduksjonen av batterier til etter 2020 et sted, resten får alle de andre dele men brorparten er allerede signert for-i Kina...

Når det gjelder aksjekursene er det opplagt vanskelig å spå, men jeg blir ikke overrasket om volumene tørker opp fra nå, ganske enkelt fordi det ikke finns fler aksjer å shorte, i så fall er vi ganske raskt tilbake over 300, og fra da kan jo interresante ting skje..

En ting er sikkert, dette fallet kom fordi Musk annonserte tallene i går, trolig kunne han rapportert hva som helst av tall og shorterne ville fremdeles kastet det de fikk tak i av aksjer på bålet..

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror ikke verdensmarkedet vil være 100% elbil om 3, 5 eller 10 år. Da vil det altså fortsatt være plass til å vokse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA