Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 30. april 2018, klokken 13:47Så bør det legges til at markedet har priset inn den mulige oppsiden i en potensiell shortskvis i dagens kurs.
Det virker lite trolig, i og med at aksjekursen er såpass lav.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Og de som har slik klokketro på at himmelen er neste kjøper vel ikke aksjer, men opsjoner slik at man virkelig kan bli rik fort?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Kursen har jo vært mellom 290 og 300 en stund nå, ser jo ikke ut som den hverken klatrer mot gamle høyder (380) eller 250 som den for ikke så lenge siden var på.

Forutsatt at det ikke skjer noe annet stort så vil vel om de oppnår 5k Model 3 pr uke eller ikke avgjøre om de går opp eller ned?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på mandag 30. april 2018, klokken 13:55Og de som har slik klokketro på at himmelen er neste kjøper vel ikke aksjer, men opsjoner slik at man virkelig kan bli rik fort?
Tja, det varierer. Jeg kjøper kun aksjer, fordi da trenger jeg ikke bekymre meg for timingen til like stor grad. De fleste opsjoner blir verdiløse over tid.

Folk har forskjellige toleranser for risiko og forskjellige strategier.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. april 2018, klokken 13:59

Forutsatt at det ikke skjer noe annet stort så vil vel om de oppnår 5k Model 3 pr uke eller ikke avgjøre om de går opp eller ned?

Kommer jo an på om det kommer (fake) nyheter i mellomtiden som påvirker. Sannsynligvis kommer det vel en strøm av negative artikler når vi nærmer oss kvartalsskiftet igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 30. april 2018, klokken 12:48
Det viktigste å vite om aksjer er at markedet er oversvømt med profesjonelle analytikere og investorer som tar hensyn til alskens teorier og signaler, og at sjansen for at det dukker noe opp informasjon på elbilforum.no som skal gjøre at du slår markedet er røft og noe optimistisk regnet ca 0,0000001%. :D

I utgangspunktet en overbevisende argumentasjon, og for alle normale aksjer burde dette være korrekt.

Men, akkurat som at Tesla ikke er en normal bilprodusent, så er de heller ikke noen normal aksje. Svært mange av aksjeeierne er i dette tilfellet entusiaster som har (for?) stor tro på firmaet og deres visjoner for fremtiden. Har f.eks. inntrykk av at det er en god del som kjøper aksjer vel så mye for å støtte Tesla og visjonene som for å tjene penger på dem. Vi har f.eks. eksempler fra dette forumet med folk som har kjøpt *en* symbolsk aksje.

Dette er noe som ikke ligger inne i analysene til disse profesjonelle analytikerne og investorene som du nevner her. Så ja, de har mer enn en gang blitt svært overrasket over bevegelser av kursen som har gått motsatt vei av det den *burde* ha gjort etter at alle profesjonelle analyser var kjørt, eller i det minste lengre opp/mindre ned enn analysene tilsier.

Mange av disse entusiastiske aksje-kjøpere/-eiere bruker nettopp slike forum som elbilforum.no eller TMC for å orientere seg. Så jo, for *denne* aksjen så kan det godt være at man kan plukke opp signaler på slike forum som går de profesjonelle hus forbi.

Dette har dog en del av de profesjonelle etterhvert forstått, og de prøver også å følge med på disse for å ligge ett hestehode foran de andre profesjonelle. Enkelte prøver også å påvirke kursen ved å fylle slike forumer med negative nyheter - både reelle nyheter, reelle nyheter vinklet overdrevent negativt og direkte falske. Rett nok har jeg ikke noe holdepunkt for at akkurat dette skjer her på elbilforum.no, men det skjer definitivt på steder som TMC, forumet på Tesla.com og Reddit. Enkelte her på dette forumet opptrer også slik at man kan være i tvil om de bare er vanlige troll eller om de prøver å snakke ned aksjen for egen vinning. Men ja, antar norske aksje-kjøpere/-eiere er så små i denne sammenhengen at effekten vil være neglisjerbar om det siste skulle vær tilfellet, noe som igjen gjør det lite trolig.
Model S 85D

ludwig_holberg

Det er fordi det er mange andre faktorer som også skal prises inn. Både positive og negative.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 30. april 2018, klokken 13:54
Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 30. april 2018, klokken 13:47Så bør det legges til at markedet har priset inn den mulige oppsiden i en potensiell shortskvis i dagens kurs.
Det virker lite trolig, i og med at aksjekursen er såpass lav.

doldis1

Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 30. april 2018, klokken 12:48
Det viktigste å vite om aksjer er at markedet er oversvømt med profesjonelle analytikere og investorer som tar hensyn til alskens teorier og signaler, og at sjansen for at det dukker noe opp informasjon på elbilforum.no som skal gjøre at du slår markedet er røft og noe optimistisk regnet ca 0,0000001%. :D

Bare tull ! . Iflg. disse sk. profesjonelle gikk Tesla konkurs i 2012 og Musk ble begravd like etterpå. Grunnen til at de sk. profesjonelle bommer hele tiden er todelt, halparten av de (minst) er short i TSLA og prøver å snakke ned kursen, den andre halvparten har ikke forstått et kursen er drevet av følelser snarere enn matematikk ..

arthur

Hvilken matematikk er det du da sikter til? Hvorfor kjøper du aksjer når du kan "vedde" i mot alle disse ekspertene du viser til, eksperter som ikke skjønner noe som helst etter hva jeg forstår av hva du skriver? 8)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

emurof

Sitat fra: arthur på mandag 30. april 2018, klokken 15:41
Hvilken matematikk er det du da sikter til? Hvorfor kjøper du aksjer når du kan "vedde" i mot alle disse ekspertene du viser til, eksperter som ikke skjønner noe som helst etter hva jeg forstår av hva du skriver? 8)

Har du noen konkrete eksperter som du mener har skjønt Tesla og aksjen?

Motorwatt

Amerikanere hungrer etter nye muligheter til å investere. Siden dotcom-tiden har det vært tørke for investorer. En av årsakene (ja, det var flere) var nettopp interessen for ny teknologi. Det ble solgt luftige ideer for trillioner. Her var det den fremtidig mulighet til inntjening som var bærekraften, og de fleste av dotcom-selskapene hadde bare underskudd å vise til. Dette gikk som kjent fryktelig galt, og selv et firma med substans så det holder, Cisco, så sine aksjer falle med 89%. Historien har en viss evne til å gjenta seg, men la oss for all del håpe at Tesla «står´n av». Vi trenger dem!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Cobos

Sitat fra: arthur på mandag 30. april 2018, klokken 15:41
Hvilken matematikk er det du da sikter til? Hvorfor kjøper du aksjer når du kan "vedde" i mot alle disse ekspertene du viser til, eksperter som ikke skjønner noe som helst etter hva jeg forstår av hva du skriver? 8)
Ta en titt på analytikeren hos Goldman Sachs en relativt stor bank.
https://www.tipranks.com/analysts/david-tamberrino
Hans treffrate er 52% altså svært marginalt bedre enn min lykkemynt som jeg kaster i været.
Siste året har man tjent fantastiske -12% ved å følge hans tips. Hvis ikke det tilsier at han er en "ekspert" så vet ikke jeg.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

doldis1

Mange av disse "ekspertene" er aller best på å mele sin egen kake, sitter de med en stor posisjon de gjerne vil kvitte seg med kan en være sikker på at de oppgraderer aksjen...

arthur

Sitat fra: emurof på mandag 30. april 2018, klokken 16:08
Sitat fra: arthur på mandag 30. april 2018, klokken 15:41
Hvilken matematikk er det du da sikter til? Hvorfor kjøper du aksjer når du kan "vedde" i mot alle disse ekspertene du viser til, eksperter som ikke skjønner noe som helst etter hva jeg forstår av hva du skriver? 8)

Har du noen konkrete eksperter som du mener har skjønt Tesla og aksjen?

Er vel en innflytelsesrik, men tilbaketrukket person (som har viktig stillling) her på forumet som synes å hevde at han er omtrent den eneste som har skjønt noe som helst hva angår Telsa og aksjer i selskapet så spør ham om det er noe du lurer på.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

emurof

Pussig at det ikke går an å få et seriøst svar fra arthur.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA