Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#2865
Har egentlig ikke tro på at dataene har særlig verdi for noen andre enn Tesla, på dette tidspunktet. Men om de får full selvkjøring til å fungere uten lidar, så tror jeg de kan være i en posisjon til å selge systemet til andre bilprodusenter. Det er da en definitiv konkurransefordel å ikke ha behov for dyre lidarenheter.

(Og jeg tror de vil få til full selvkjøring uten lidar. Men jeg tør ikke si om dette skjer i 2019 eller i 2025.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Hodetelefoner

Kart dataene kan hvem som helst hente ut. Er nok andre ting som ligger bak

arthur

Sitat fra: emurof på torsdag 26. april 2018, klokken 20:21
Sitat fra: arthur på torsdag 26. april 2018, klokken 16:43
Nja, en del firmaer har vel en nokså solid "track record" mht inntjening over tid, verdier med substand (eiendom f.eks) utbyttepolicy osv som gjør disse til noe som mange ønsker å eie en liten del av. Tesla har vel så langt ikke vist så store overskudd eller hatt noen utbyttepolicy å vise til, men det får man håpe kommer.

Du sammenligner etablerte selskaper med et vekstselskap. Du ser ikke problemet med det?

Og noe annet som sjelden nevnes er at Tesla ikke bare lager biler. Alle dataene de samler i forbindelse med selvkjøring er en gullgruve i seg selv, for eksempel.

Nei, egentlig ikke, men at man må vurdere et selskap som Tesla noe annerledes enn et selskap som Statoil eller Orkla sier seg vel nesten selv. Dog har de den klare likhet at det er forventninger, håp og tro på fremtiden som er drivkraften bak interessen for aksjene hva angår prising. At Tesla derfor hopper opp, og ned, i verdi som en full sjømann er forståelig, men også en bekreftelse på min påstand om pris drevet av frykt/grådighet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

emurof

Sitat fra: Mr Oizo på torsdag 26. april 2018, klokken 20:39
Sitat fra: emurof på torsdag 26. april 2018, klokken 20:21
Alle dataene de samler i forbindelse med selvkjøring er en gullgruve i seg selv, for eksempel.
Hva er inntektene av dette, helt konkret?

For eksempel en flåte av autonome kjøretøy som erstatter eller supplerer annen kollektivtransport. Det er også mange andre som prøver seg på selvkjørende biler, og Tesla har en klar fordel her. Dette markedet er ventet å vokse kraftig.

doldis1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 26. april 2018, klokken 21:48
Har egentlig ikke tro på at dataene har særlig verdi for noen andre enn Tesla, på dette tidspunktet. Men om de får full selvkjøring til å fungere uten lidar, så tror jeg de kan være i en posisjon til å selge systemet til andre bilprodusenter. Det er da en definitiv konkurransefordel å ikke ha behov for dyre lidarenheter.

(Og jeg tror de vil få til full selvkjøring uten lidar. Men jeg tør ikke si om dette skjer i 2019 eller i 2025.)

Akkja verden lærer aldri ... Hva får disse folkene til å tro at de kan sette lidar og gjerne radar også på hver eneste bil for så å utsette hvert levende vesen som befinner seg nært en vei for laserscanning og radarbølger..?

Lidar og øyeskader debatteres allerede i fagmiljøene, de som lurer på evt. skadevirkninger fra radar kan jo sette seg litt inn i saken om forsvarets knm. Kvikk...

https://no.wikipedia.org/wiki/Kvikk-saken

Som vanlig er Elon Musk den eneste involverte i nivå 5 kappløpet som har forstått dette. Lidar med eller uten radar aldri kommer til å bli godkjent brukt på offentlig vei ! Når det etterhvert går opp for de andre brødhodene også er de tilbake til tegnebrettet med blanke ark og ligger 10 år etter Musk...

Magnus Hansen

Sitat fra: emurof på fredag 27. april 2018, klokken 07:54

For eksempel en flåte av autonome kjøretøy som erstatter eller supplerer annen kollektivtransport. Det er også mange andre som prøver seg på selvkjørende biler, og Tesla har en klar fordel her. Dette markedet er ventet å vokse kraftig.

Hvilken klar fordel har Tesla her?? Både GM og Waymo kommer til å ha kommersielle, selvkjørende taxitjenester innen i løpet av et år. Tesla er årevis unna å kunne tilby dette.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Doldis1 på fredag 27. april 2018, klokken 08:32Akkja verden lærer aldri ... Hva får disse folkene til å tro at de kan sette lidar og gjerne radar også på hver eneste bil for så å utsette hvert levende vesen som befinner seg nært en vei for laserscanning og radarbølger..?

Lidar og øyeskader debatteres allerede i fagmiljøene, de som lurer på evt. skadevirkninger fra radar kan jo sette seg litt inn i saken om forsvarets knm. Kvikk...

https://no.wikipedia.org/wiki/Kvikk-saken

Som vanlig er Elon Musk den eneste involverte i nivå 5 kappløpet som har forstått dette. Lidar med eller uten radar aldri kommer til å bli godkjent brukt på offentlig vei ! Når det etterhvert går opp for de andre brødhodene også er de tilbake til tegnebrettet med blanke ark og ligger 10 år etter Musk...
Laserene som benyttes er øyesikker. En større kilde til bekymring er solen, men den er ikke ulovlig, ennå.

Og masse biler har allerede radar, inkludert Model S, Model X og Model 3. Radarene som benyttes gir ikke nok effekt til å være problematiske.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

Sitat fra: Doldis1 på fredag 27. april 2018, klokken 08:32
Akkja verden lærer aldri ... Hva får disse folkene til å tro at de kan sette lidar og gjerne radar også på hver eneste bil for så å utsette hvert levende vesen som befinner seg nært en vei for laserscanning og radarbølger..?

....

Som vanlig er Elon Musk den eneste involverte i nivå 5 kappløpet som har forstått dette. Lidar med eller uten radar aldri kommer til å bli godkjent brukt på offentlig vei ! Når det etterhvert går opp for de andre brødhodene også er de tilbake til tegnebrettet med blanke ark og ligger 10 år etter Musk...


1. Lidar er tillatt brukt på offentlig vei.
2. Tesla bruker også radar.

emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 27. april 2018, klokken 08:34
Hvilken klar fordel har Tesla her?? Både GM og Waymo kommer til å ha kommersielle, selvkjørende taxitjenester innen i løpet av et år. Tesla er årevis unna å kunne tilby dette.

Mengden med data som Tesla sitter på er en fordel.

Om noen kommer til å ha selvkjørende taxier innen ett år får vi se.

doldis1

 
SitatLaserene som benyttes er øyesikker. En større kilde til bekymring er solen, men den er ikke ulovlig, ennå.

Hvor øyesikker er denne laseren når det oppstår en feil og rotasjonen stopper ?

SitatRadarene som benyttes gir ikke nok effekt til å være problematiske.
Effekt fra hvor mange biler samtidig da ?

I den grad begrenset bruk er tillatt i dag kommer det til å bli stoppet i domstolene, vent og se ! Regelen blir kun motta, ikke sende..

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Doldis1 på fredag 27. april 2018, klokken 08:49Hvor øyesikker er denne laseren når det oppstår en feil og rotasjonen stopper ?
Helt sikker. Det benyttes en klasse 1 laser som du kan stå å stirre på over lang tid uten å bli skadet.

Sitat fra: Doldis1 på fredag 27. april 2018, klokken 08:49Effekt fra hvor mange biler samtidig da ?

I den grad begrenset bruk er tillatt i dag kommer det til å bli stoppet i domstolene, vent og se ! Regelen blir kun motta, ikke sende..
Hva om alle har mobiltelefoner? Det er usannsynlig at regleverket blir endret her.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Sitat fra: gr på torsdag 26. april 2018, klokken 19:34
Hehe. Liker optimismen, men føler meg ikke selv fullt så trygg. ;)

Vi får se  ;) Tipper shorterne venter på et mirakel over helga når Musk skal offentliggjøre et tap på ca 800 mio. usd. for 1ste. Q. Problemet er vel at dette er forventet... Så vil han si at model 3 produksjonen går etter planen nå og at de har framgang både med takstein og powerwall ..

Problemet for shorterne nå er at de har shortet så alt for mye og at det er så lite selgere i markedet. Ser vi på de siste 3 ukene fra man. 9 apr. har aksjekursen gått sidelengs ( 289-287 ) samtidig har omsatt volum sunket hele tiden fra 10-11 mill aksjer/dag til kun 4 mill i går... og shorterne trenger 40 mill aksjer ...

Husk samtidig på hvilket klima det har vært rundt Tesla den siste mnd. Shorterne har gått mann av huse og ropt konkurs og korsfest over hverandre og i tillegg kastet 10 mio. lånte aksjer inn på markedet... De som har sittet stille eller endatil kjøpt aksjer i denne tiden bryr seg lite om all bullshiten fra shorterleiren....hvilket betyr at de ikke klarer å snakke ned kursene nå, heller ikke får de lånt flere aksjer for å shorte ned kursene..

Som jeg sa, fella har klappet sammen og dette kommer til å bli blodig... ;D

doldis1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 27. april 2018, klokken 08:53
Sitat fra: Doldis1 på fredag 27. april 2018, klokken 08:49Hvor øyesikker er denne laseren når det oppstår en feil og rotasjonen stopper ?
Helt sikker. Det benyttes en klasse 1 laser som du kan stå å stirre på over lang tid uten å bli skadet.

Sitat fra: Doldis1 på fredag 27. april 2018, klokken 08:49Effekt fra hvor mange biler samtidig da ?

I den grad begrenset bruk er tillatt i dag kommer det til å bli stoppet i domstolene, vent og se ! Regelen blir kun motta, ikke sende..
Hva om alle har mobiltelefoner? Det er usannsynlig at regleverket blir endret her.

OK Espen, i så fall tror jeg feil, men den som lever får se. Det er ikke så mange år siden Dieselbiler var tillatt brukt inne i gruvene i Kiruna fordi dieseleksos ikke var farlig, for å si det sånn..

Magnus Hansen

Sitat fra: emurof på fredag 27. april 2018, klokken 08:49
Mengden med data som Tesla sitter på er en fordel.

Om noen kommer til å ha selvkjørende taxier innen ett år får vi se.

Jeg tror det kan være en fordel noen ganger og ikke bare se og høre på hva Tesla driver med, men faktisk følge litt med på hva andre driver med. Tross all hypen så er det et faktum at Tesla er mange år bak GM og Waymo på faktisk å ha ekte selvkjørende biler på veien. De gjør jo dette på den dyre måten, nemlig med bruk av Lidar. Teslas taktikk er å vente på at bruk av kameraer og radar alene er nok. GM og Waymo mfl tar heller den ekstra kostnaden med Lidar, og satser på at kostnaden med denne synker kraftig over tid. I tillegg er ikke kostnaden like avgjørende for disse, da Lidar ikke selges i biler til forbrukere, men brukes i taxier som har en million km  og fordele kostnadene på.  Det kan godt hende at Teslas taktikk er den riktige på lang sikt, men på kort sikt vil andre komme vesentlig raskere til markedet med selvkjørende taxier.

Litt om status for Waymo:

https://arstechnica.com/cars/2018/02/robotaxi-permit-gets-arizonas-ok-waymo-will-start-service-in-2018/


emurof

Verdien av mengdene med data som Tesla sitter på er fortsatt der. Og skal Waymos biler kjøre rundt med den digre greia på toppen til evig tid?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA