Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

doldis1

Sitat fra: SabreMan på tirsdag 10. april 2018, klokken 21:44
Elon Musk calls out Goldman Sachs after negative report on Tesla: 'Place your bets'

https://www.cnbc.com/2018/04/10/elon-musk-calls-out-goldman-sachs-after-negative-report-on-tesla.html

Jepp Musk'en virker være i godt humør og full av selvtillit om dagen. Både aprilspøken og denne tweeten sier meg at det kan komme mer positivt fra den kanten framover ..

arthur

Som for eksempel at de snart skal begynne å oppnå den produksjonskapasiteten som de har hevdet å skulle gjøre lenge, men ikke fått til? Bra oppgang på askjen i går da, må jo være en "traders delight" den aksjen med en volaitilitet som kan gjøre en heisfører misunnelig.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Du blander planer med å love.

Og hvis man skal snakke opprinnelig så planla Tesla produksjonsstart 2018. Etter alle reservasjonene ble det så flyttet ett år frem med ett mål for sommeren 2017, som det klart ble sagt var ett mål for underleverandører å strekke seg mot.

Planer er kun planer, ikke noe som er spikret i stein. Noen ganger går ting raskere, men stort sett så skjer det uforutsette ting som gjør at ting går saktere.

Ellers er det vel kun shortere som ikke vil skjønne hvor fort Tesla har rampet opp produksjonen. Ta en titt på hva GM gjorde med Bolt, og det var på en eksisterende produksjonslinje.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: arthur på onsdag 11. april 2018, klokken 03:38
Som for eksempel at de snart skal begynne å oppnå den produksjonskapasiteten som de har hevdet å skulle gjøre lenge, men ikke fått til? Bra oppgang på askjen i går da, må jo være en "traders delight" den aksjen med en volaitilitet som kan gjøre en heisfører misunnelig.
Musk har kommet dit han er med hårete mål og hårete planer, han sier han skal gjøre ting som ingen tror på at han skal klare en brøkdel av, og så gjør han det aller meste, om enn noe forsinket. Setter man som leder ikke hårete mål så får man heller ingen god ytelse fra ansatte - men det finnes selvfølgelig en balansegang. Klarer man aldri nå målene så går man til slutt i lås andre veien.

Men som turfsurf sier, det er forskjell på planer og å love noe.

moonbuggy

Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. april 2018, klokken 06:25

Ellers er det vel kun shortere som ikke vil skjønne hvor fort Tesla har rampet opp produksjonen. Ta en titt på hva GM gjorde med Bolt, og det var på en eksisterende produksjonslinje.
Den sammenligningen blir veldig haltende. GMs strategi er å selge så få Bolt de kommer unna med. De taper antagelig penger på hver bil de selger.

geear

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 11. april 2018, klokken 09:41
Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. april 2018, klokken 06:25

Ellers er det vel kun shortere som ikke vil skjønne hvor fort Tesla har rampet opp produksjonen. Ta en titt på hva GM gjorde med Bolt, og det var på en eksisterende produksjonslinje.
Den sammenligningen blir veldig haltende. GMs strategi er å selge så få Bolt de kommer unna med. De taper antagelig penger på hver bil de selger.
Det er vel primært Ampera-e de taper penger på, i USA får de ZEV credits (verdt flere tusen dollar) som de trenger for å kunne selge V8erne sine, men det er klart de prøver å balansere salget opp mot antallet ZEV credits de trenger, og kravet til dette intensiveres for hvert år frem mot 2020, så de må selge flere og flere zero emission kjøretøyer for hvert år.

Counterpointer

Sitat fra: gr på onsdag 11. april 2018, klokken 09:50
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 11. april 2018, klokken 09:41
Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. april 2018, klokken 06:25

Ellers er det vel kun shortere som ikke vil skjønne hvor fort Tesla har rampet opp produksjonen. Ta en titt på hva GM gjorde med Bolt, og det var på en eksisterende produksjonslinje.
Den sammenligningen blir veldig haltende. GMs strategi er å selge så få Bolt de kommer unna med. De taper antagelig penger på hver bil de selger.
Det er vel primært Ampera-e de taper penger på, i USA får de ZEV credits (verdt flere tusen dollar) som de trenger for å kunne selge V8erne sine, men det er klart de prøver å balansere salget opp mot antallet ZEV credits de trenger, og kravet til dette intensiveres for hvert år frem mot 2020, så de må selge flere og flere zero emission kjøretøyer for hvert år.
Det som er litt morsomt her er at jeg husker Musk antok at GM kom til å selge ca 20 tusen Bolt i året fordi dette var optimalt antall i forhold til ZEV kredits. Der var han spot on og det før Bolt var i salg.

doldis1

 I det ene hjørnet David Tamberrino hos Goldman Sachs, Tamberrino ranket som nr. 4497 av 4778 hos TipRanks, i det andre hjørnet, Elon Musk, grunnlegger av PayPal og Spacex, ranket som nr 1 av alle entrepenører som noensinne har levd... " Place your bets..." ?   Har jeg gjort, denne var enkel  ;)






  Ranked #4,497 out of 4,778 Analysts on TipRanks (#10,584 out of 11,161 overall experts)

Cobos

Hvis noen vil kjøpe min magiske kronemynt, som er signifikant bedre til å spå hvordan det går med aksjer enn Tamberrino så er jeg åpen for bud... Antagelig billigere enn rådene du får av Tamberrino også...

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

doldis1

Bare som en liten kuriositet : Gene Munster, som med unntak av Ron Baron er den største Teslabullen av alle, jobbet som analytiker fram til for et par år siden og hadde en rank fra TipRank som nr. 5 ..

doldis1

Da er alle shorterne ombord på toget så nå kjører vi straks  ;D


arthur

Hvorfor omsettes aksjen for 280 dollar mot en kurs på 390 for ikke så lenge siden når det er så mange shortere der ute og alle vet det? Kan det være noe underliggende som forklarer?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

#2847
Det er mer enn nok forklaring at antall shortede aksjer har gått fra 30 millioner til 40 millioner på en måned. Dette tilsvarer altså påvirkningen av at Tesla skulle hentet inn ca 3 mrd USD i aksjemarkedet ved å selge 10 millioner nye aksjer. (Bare at aksjene har blitt introdusert på den mest mulig ødeleggende måten for å holde prisen lav. Og Tesla har ikke økt kontantbeholdningen.)

Det at det er masse velvillige kjøpere av aksjer omkring 300 er positivt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mobileum

Har Tesla-aksjen blitt en spekulasjonsaksje som har sluttet å reflektere bakenforliggende verdier (positive eller negative)?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

emurof

Sitat fra: arthur på torsdag 26. april 2018, klokken 07:42
Hvorfor omsettes aksjen for 280 dollar mot en kurs på 390 for ikke så lenge siden når det er så mange shortere der ute og alle vet det? Kan det være noe underliggende som forklarer?

Hva var det som gjorde at aksjen falt i utgangspunktet da? Var det ikke en tilbakekalling (der leverandør av boltene tok utgiftene), en dødsulykke (som viste seg å ikke være bilens skyld), og en nedgradering fra Moody's (selskapet som klarte å friskmelde bankene like før finanskrisen)?

Er dette ting du vil kalle "underliggende"?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA