Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: petersv på fredag 17. november 2017, klokken 08:02
Spent på aksjeprisutviklingen i dag.

Elon vet å fyre opp hype. Tipper Sissener er muggen ved frokostbordet i dag.  ;D
'21 3LR

Cobos

Sitat fra: OlaM på fredag 17. november 2017, klokken 08:09
Sitat fra: petersv på fredag 17. november 2017, klokken 08:02
Spent på aksjeprisutviklingen i dag.

Elon vet å fyre opp hype. Tipper Sissener er muggen ved frokostbordet i dag.  ;D
Forsiktig med sånne uttalelser, nå har jeg kaffe utover hele keyboardet ....

:-)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

doldis1

 
SitatDa regner jeg med at du har belånt alt du har av verdier og satt det long i TSLA :-D

Lykke til :-D

Takk Huskestue !   ;)

Har ikke fulgt rådet ditt men det kunne jeg godt ha gjort og fremdeles sovet godt om natten.
Det synes å være konsensus blandt Teslamobberne på nett at Musk overpromise & underdeliver ?  Men er
det egentlig slik da?
Tilbake i 2011 lovet Musk en 2013produktion  av model S på 20000, mobbekoret gikk selvsagt opp i fistel
over en slik påstand men da 2013 var unnagjort mener jeg model S taxameteret sto på rundt 22000!
I 2017 har produksjonen doblet seg 2,5 ganger til 50000 ex.
Nå, la oss overføre disse tallene til model 3.
Musk har lovet 10000 i uka ved utgangen av 2018 altså ca. 500 K i året.

Vi går 4 år fram til 2022 og ganger 500 med 2,5 og sitter igjen med 1,25 mill/ år. Så, har Musk også flere
ganger gått ut med at hele TM3 strategien er byggd på et overskudd på rause 25 %!
Han har også nylig sagt at både Mod S og X ligger over den prosenten nå (!)

Altså, i 2022 vil Tesla selge 1,25 mill TM3 (40000 usd x 0,25 x 1,25 m ) og sitte igjen med 12,5 mia. usd
på bunnlinjen !!
Nei, vent litt, det var bare for TM3.... La oss si av naysayerne for rett for en gangs skyld og at TM3 vil
kannibalisere salget av Model S og X.
Vi går ut fra samme salg som nå, alså en (usannsynlig) stagnasjon i salgsveksten. 100000 mod S+X til
en pris av 75K usd ( 75000x 100000x 0,25) gir ved 25 % et tillskudd på 1,8 mia usd i kassa !

Altså, et Tesla i 2022 vil etter en nøktern vurdering sitte igjen med nesten 15 mia. usd på bunnlinja..!
Nøktern fordi dette trolig representerer bare halve selskapet i 2022, model Y f.eks. vil få en mye
mindre trang fødsel enn Tm3 ved god hjelp av copy/paste.

Nå, hvordan vil markedet verdsette et voksende Tesla med 15 mia usd, på bunnlinja? Antar at de fleste ar
enige om at dagens prising, som gir en P/E på 3,5 ikke blir gjeldende ?
Glennomsnittelig P/E på (et oppblåst) Wall street i dag er rundt 19, nå ligger de fleste bilprodusenter godt
under det, men å sammenligne Tesla med kreftmaskinprodusentene blir for meg det samme som å
sammenligne Henry Ford med hestekjerreprodusentene.
Jeg går derfor glatt ut ifra at Tesla vil prises til en P/E høyere enn 19...
15 x 19 gir en selskapsverdi på hyggelige usd. 285 mia...! eller en aksjepris på hmm 1700 usd ...

SurSnasen

Sitat fra: doldis1 på torsdag 16. november 2017, klokken 13:02
Apple har oppnådd en markedsverdi på rause usd 900 milliarder ved å selge telefoner til 1000 dollar stykket ..
Jeg tror at vil en vite maksimal markedsverdi på et framtidig Tesla, kan man gjøre følgende regnestykke,
  0,25x den totale markedsverdi av oljebransjen, bilbransjen,transportbransjen, persontransport, matservering/
veikroer, bensinstasjoner... Legg så til reklameinntekter fra Teslas rasteplasser/ kafeer + mere.
Hvor langt kom vi ?  ;D Passerte vel 600 mia. usd rett etter oljebransjen vil jeg tro ...?

Apple har kommet seg dithen ved å låse forbrukere inn i et lukket univers som forbrukerne har funnet forlokkende. Og ved at forbrukerne bytter ut dingsene sine hvert halvannet år. Og ved å få utviklere til å lage hundretusenvis av apper som de tjener royalties på, både på reklamer og 30% av salgspris av appene. Og kanskje viktigst av alt: ha 20%+++ profit hvert bidige kvartal.

doldis1

Sitat fra: StianSalG på fredag 17. november 2017, klokken 10:40
Sitat fra: doldis1 på torsdag 16. november 2017, klokken 13:02
Apple har oppnådd en markedsverdi på rause usd 900 milliarder ved å selge telefoner til 1000 dollar stykket ..
Jeg tror at vil en vite maksimal markedsverdi på et framtidig Tesla, kan man gjøre følgende regnestykke,
  0,25x den totale markedsverdi av oljebransjen, bilbransjen,transportbransjen, persontransport, matservering/
veikroer, bensinstasjoner... Legg så til reklameinntekter fra Teslas rasteplasser/ kafeer + mere.
Hvor langt kom vi ?  ;D Passerte vel 600 mia. usd rett etter oljebransjen vil jeg tro ...?

Apple har kommet seg dithen ved å låse forbrukere inn i et lukket univers som forbrukerne har funnet forlokkende. Og ved at forbrukerne bytter ut dingsene sine hvert halvannet år. Og ved å få utviklere til å lage hundretusenvis av apper som de tjener royalties på, både på reklamer og 30% av salgspris av appene. Og kanskje viktigst av alt: ha 20%+++ profit hvert bidige kvartal.

Helt enig, og mye av den samme strategien vil bli brukt av Tesla også bare i en vanvittig mye større skala.
Folk vil spise på Tesla's veikroer mens de lader, streame musikk fra Teslas mediatjenester, få hele
energisystemet i huset/ borettslaget levert og vedlikeholdt av Tesla osv. osv.
Jeg mener vi ser konturene av den neste store monopolisten og @ Espen - jeg har aldri ment at Tesla aksjeen
vil toppe ut på usd 2000, bare at den vil passere 2000 før 2025  ;)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: doldis1 på fredag 17. november 2017, klokken 11:07Jeg mener vi ser konturene av den neste store monopolisten og @ Espen - jeg har aldri ment at Tesla aksjeen
vil toppe ut på usd 2000, bare at den vil passere 2000 før 2025  ;)
Jeg skal ikke si det er umulig, men det er ikke mulig i dag å si om Tesla vil nå 2000 USD per aksje noensinne. Men det er heller ikke nødvendig for at TSLA er ett bra kjøp. Tesla får først komme seg til 600 USD, så får man vurdere om det er mulig med ytterligere vekst derifra.

Når det gjelder aksjekursen i dag så kan den like gjerne gå ned som opp. Lanseringer kan slå begge veier, da forventingene kan være skyhøye og så blir de en nedtur, uansett hvor bra de er. Men jeg heller mot at aksjekursen trolig vil gå opp. Jeg tror Tesla klarte å overgå forventningene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tor Ping

Sitat fra: doldis1 på fredag 17. november 2017, klokken 10:06
SitatDa regner jeg med at du har belånt alt du har av verdier og satt det long i TSLA :-D

Lykke til :-D

Takk Huskestue !   ;)

Har ikke fulgt rådet ditt men det kunne jeg godt ha gjort og fremdeles sovet godt om natten.
Det synes å være konsensus blandt Teslamobberne på nett at Musk overpromise & underdeliver ?  Men er
det egentlig slik da?
Tilbake i 2011 lovet Musk en 2013produktion  av model S på 20000, mobbekoret gikk selvsagt opp i fistel
over en slik påstand men da 2013 var unnagjort mener jeg model S taxameteret sto på rundt 22000!
I 2017 har produksjonen doblet seg 2,5 ganger til 50000 ex.
Nå, la oss overføre disse tallene til model 3.
Musk har lovet 10000 i uka ved utgangen av 2018 altså ca. 500 K i året.

Vi går 4 år fram til 2022 og ganger 500 med 2,5 og sitter igjen med 1,25 mill/ år. Så, har Musk også flere
ganger gått ut med at hele TM3 strategien er byggd på et overskudd på rause 25 %!
Han har også nylig sagt at både Mod S og X ligger over den prosenten nå (!)

Altså, i 2022 vil Tesla selge 1,25 mill TM3 (40000 usd x 0,25 x 1,25 m ) og sitte igjen med 12,5 mia. usd
på bunnlinjen !!
Nei, vent litt, det var bare for TM3.... La oss si av naysayerne for rett for en gangs skyld og at TM3 vil
kannibalisere salget av Model S og X.
Vi går ut fra samme salg som nå, alså en (usannsynlig) stagnasjon i salgsveksten. 100000 mod S+X til
en pris av 75K usd ( 75000x 100000x 0,25) gir ved 25 % et tillskudd på 1,8 mia usd i kassa !

Altså, et Tesla i 2022 vil etter en nøktern vurdering sitte igjen med nesten 15 mia. usd på bunnlinja..!
Nøktern fordi dette trolig representerer bare halve selskapet i 2022, model Y f.eks. vil få en mye
mindre trang fødsel enn Tm3 ved god hjelp av copy/paste.

Nå, hvordan vil markedet verdsette et voksende Tesla med 15 mia usd, på bunnlinja? Antar at de fleste ar
enige om at dagens prising, som gir en P/E på 3,5 ikke blir gjeldende ?
Glennomsnittelig P/E på (et oppblåst) Wall street i dag er rundt 19, nå ligger de fleste bilprodusenter godt
under det, men å sammenligne Tesla med kreftmaskinprodusentene blir for meg det samme som å
sammenligne Henry Ford med hestekjerreprodusentene.
Jeg går derfor glatt ut ifra at Tesla vil prises til en P/E høyere enn 19...
15 x 19 gir en selskapsverdi på hyggelige usd. 285 mia...! eller en aksjepris på hmm 1700 usd ...

Vi ser nok ganske forskjellig på dette og fremtiden vil gi oss fasiten.
Jeg er helt enig i at elbiler er fremtiden, men jeg lurer ofte på hva som får folk til å tro på at Tesla er den som skal lykkes så mye bedre enn andre. Ja de var tidlig ute og har sikkert et forsprang, men de store europeiske, japanske, koreanske og amerikanske produsentene og ikke minst de kinesiske, satser også ganske tungt på elbiler for tiden. Er det fordi man mener blandt annet infrastrukturen er så mye bedre (jeg tenker på ladestasjoner) eller mener man at også bilene i seg selv er så mye bedre? (I denne omgangen holder jeg meg til bilprodusenten Tesla)
Hvis du antar et salg på 1,25 mill model 3 i 2022 (omtrent det samme som BMW 3, MB C og Audi A4 til sammen) er jo dette en formidabel andel av mellomstore biler og vil de klare 25% fortjeneste i konkurranse med alle andre!

(Dette er ikke bjørnen i meg som snakker, jeg er bare nysgjerrig på hvordan de folk tenker :)

Lokführer

Hvor mye vil Sissener tape på shortsen sin i dag?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

flux

#2603
Sitat fra: Tor Ping på fredag 17. november 2017, klokken 11:18
Sitat fra: doldis1 på fredag 17. november 2017, klokken 10:06
SitatDa regner jeg med at du har belånt alt du har av verdier og satt det long i TSLA :-D

Lykke til :-D

Takk Huskestue !   ;)

Har ikke fulgt rådet ditt men det kunne jeg godt ha gjort og fremdeles sovet godt om natten.
Det synes å være konsensus blandt Teslamobberne på nett at Musk overpromise & underdeliver ?  Men er
det egentlig slik da?
Tilbake i 2011 lovet Musk en 2013produktion  av model S på 20000, mobbekoret gikk selvsagt opp i fistel
over en slik påstand men da 2013 var unnagjort mener jeg model S taxameteret sto på rundt 22000!
I 2017 har produksjonen doblet seg 2,5 ganger til 50000 ex.
Nå, la oss overføre disse tallene til model 3.
Musk har lovet 10000 i uka ved utgangen av 2018 altså ca. 500 K i året.

Vi går 4 år fram til 2022 og ganger 500 med 2,5 og sitter igjen med 1,25 mill/ år. Så, har Musk også flere
ganger gått ut med at hele TM3 strategien er byggd på et overskudd på rause 25 %!
Han har også nylig sagt at både Mod S og X ligger over den prosenten nå (!)

Altså, i 2022 vil Tesla selge 1,25 mill TM3 (40000 usd x 0,25 x 1,25 m ) og sitte igjen med 12,5 mia. usd
på bunnlinjen !!
Nei, vent litt, det var bare for TM3.... La oss si av naysayerne for rett for en gangs skyld og at TM3 vil
kannibalisere salget av Model S og X.
Vi går ut fra samme salg som nå, alså en (usannsynlig) stagnasjon i salgsveksten. 100000 mod S+X til
en pris av 75K usd ( 75000x 100000x 0,25) gir ved 25 % et tillskudd på 1,8 mia usd i kassa !

Altså, et Tesla i 2022 vil etter en nøktern vurdering sitte igjen med nesten 15 mia. usd på bunnlinja..!
Nøktern fordi dette trolig representerer bare halve selskapet i 2022, model Y f.eks. vil få en mye
mindre trang fødsel enn Tm3 ved god hjelp av copy/paste.

Nå, hvordan vil markedet verdsette et voksende Tesla med 15 mia usd, på bunnlinja? Antar at de fleste ar
enige om at dagens prising, som gir en P/E på 3,5 ikke blir gjeldende ?
Glennomsnittelig P/E på (et oppblåst) Wall street i dag er rundt 19, nå ligger de fleste bilprodusenter godt
under det, men å sammenligne Tesla med kreftmaskinprodusentene blir for meg det samme som å
sammenligne Henry Ford med hestekjerreprodusentene.
Jeg går derfor glatt ut ifra at Tesla vil prises til en P/E høyere enn 19...
15 x 19 gir en selskapsverdi på hyggelige usd. 285 mia...! eller en aksjepris på hmm 1700 usd ...
Jeg er helt enig i at elbiler er fremtiden, men jeg lurer ofte på hva som får folk til å tro på at Tesla er den som skal lykkes så mye bedre enn andre.
Det er Elon Musk, ingen andre ledere er i nærheten akkurat nå. 
Tesla har blitt en "religion" og de har en visjonær, uredd og overbevisende leder. For å få mennesker til å endre retning og handle i flokk, hjelper det med en slik leder.

"Our religious and ideological beliefs are the ultimate source of funding"  (Yuval Noah Harari)

http://www.ynharari.com/topic/science-and-religion/

OlaM

Sitat fra: Lokführer på fredag 17. november 2017, klokken 11:36
Hvor mye vil Sissener tape på shortsen sin i dag?

3.86% opp i premarket, men en skal vel ikke go long skinn før bears er...ja, dere skjønner.
'21 3LR

doldis1

 @ Tor

Sitatmen de store europeiske, japanske, koreanske og amerikanske produsentene og ikke minst de kinesiske, satser også ganske tungt på elbiler for tiden.

Det er her du bommer. Bortsett fra Kineserne vil de andre gjerne gi inntrykk av at de satser på elbil, deres
disposisjoner viser derimot noe helt annet  ;)
Tar vi for oss batteritilgangen er dette er relativt oversiktlig materie siden ny batteriproduksjon krever
langsiktige investeringer og mye av de!
De kommende 5 årene har Tesla 40-50% av verdensproduksjonen, byd+ resten av Kineserne 30-40 % og
LG chem ca. 20 %.
Den morsomme delen av dette er at samtlige fossilprodusenter som " skal gå i strupen på Tesla" er kunder
hos LG chem, eller verre, skal kjøpe billige batterier fra det enorme overskuddet på markedet ! Slå den  ;D
Kortversjonen er at 90 % av bilprodusentene skal dele på 20 % av batteriene ....



Amoss

Sitat fra: doldis1 på fredag 17. november 2017, klokken 17:31
Kortversjonen er at 90 % av bilprodusentene skal dele på 20 % av batteriene ....

Nå skal ikke jeg hverken bekrefte eller benekte de tallene du bruker, men i de store trekkene har du på lang vei rett. Men det er også minst en stor ukjent som (kanskje?) ikke er med i dette regnestykket:  Toyota.

Toyota har med rette fått mye pepper for å være treg med å gå inn for elbiler, og heller satset (for) mye på hydrogen. Men de har nå svelget denne kamelen og bestemt seg for å gå for batteribiler (enn så lenge i tillegg til hydrogen).

Men har sett lite snakk om akkurat hvor stor denne satsingen er eller hvor de skal få batteriene i fra. Det jeg vet er at de skal benytte ett nytt solidstate batteri som enda ikke er kommet på markedet, og at de har alle de finansielle muskler som skal til. De samarbeider i tillegg med Mazda. Vet ingen ting om hvem det er meningen at skal levere dette.

Er det en mulighet for at de i hemmelighet bygger seg opp sin egen "giga" batterifabrikk? At Toyota+Mazda vil ha tilgang til batterileveranser tilsvarende 30-40% av det markedet du skisserte opp over her? Jeg *vet* rett og slett ikke, så derfor spør jeg. Om noen har fått med seg noe her som jeg har gått glipp av setter jeg stor pris på å bli oppdatert. :)
Model S 85D

doldis1

 
SitatEr det en mulighet for at de i hemmelighet bygger seg opp sin egen "giga" batterifabrikk?

Nei,jeg mener den sjansen er forsvinnende liten. Det finns kun en håndfull leverandører av lithium i verden,
kobolt likeså. Nå har Toyota riktignok eierandeler i et Australsk lithiumgruveselskap, men en ny gigafactory
hadde nok verden visst om ..
Men du har likevel helt rett i at Toyota er en outsider. Ceo toyoda ga tidligere uttrykk for at selskapet var
i sin livs krise grunnet manglende satsing på elbil. Han startet en helt ny elbilavdeling, koplet den løs
fra det vanlige hierarkiet i japanske foretak og leder elbilsatsingen personlig.

Tor Ping

Sitat fra: doldis1 på fredag 17. november 2017, klokken 17:31
@ Tor

Sitatmen de store europeiske, japanske, koreanske og amerikanske produsentene og ikke minst de kinesiske, satser også ganske tungt på elbiler for tiden.

Det er her du bommer. Bortsett fra Kineserne vil de andre gjerne gi inntrykk av at de satser på elbil, deres
disposisjoner viser derimot noe helt annet  ;)
Tar vi for oss batteritilgangen er dette er relativt oversiktlig materie siden ny batteriproduksjon krever
langsiktige investeringer og mye av de!
De kommende 5 årene har Tesla 40-50% av verdensproduksjonen, byd+ resten av Kineserne 30-40 % og
LG chem ca. 20 %.
Den morsomme delen av dette er at samtlige fossilprodusenter som " skal gå i strupen på Tesla" er kunder
hos LG chem, eller verre, skal kjøpe billige batterier fra det enorme overskuddet på markedet ! Slå den  ;D
Kortversjonen er at 90 % av bilprodusentene skal dele på 20 % av batteriene ....

Men når skal Tesla ansette noen flere i designavdelingen? Model X og model 3 kommer vel ikke til å gå inn i historien som noe folk vil bruke penger på med hjertet. Noen av oss er fortsatt opptatt av at biler også skal se bra ut, biler er også følelser. Gleder meg til å se E-tron og I-pace live og håper at de innfrir.

doldis1

#2609
 
SitatMen når skal Tesla ansette noen flere i designavdelingen? Model X og model 3 kommer vel ikke til å gå inn i historien som noe folk vil bruke penger på med hjertet. Noen av oss er fortsatt opptatt av at biler også skal se bra ut, biler er også følelser. Gleder meg til å se E-tron og I-pace live og håper at de innfrir.

Designavdelingen? Nå klager du Tor  ;) Teslas model 3 har over en halv mill. preorders, hvor mange har
Audi & Tata motors- Jaguar ?
De aller fleste som "satser tungt" på elbil framover ser på elbil som en nisje, jeg tror faktisk ingen har
tjent så mye som en dollar/euro på elbilsatsingen så langt.
Dvs. ingen borsett fra Tesla, men der går som kjent pengene tilbake til bedriften  ;D

Slik kommer det nok til å forsette framover også, de fleste fossilprodusentene vil etterhvert tilby elbil,
riktignok i små opplag. Planen er som nå, vente og se men med en fot innenfor dvs de vil fortsette å
kjøre elbilbiten med tap finansiert av inntektene fra fossilproduksjonen...

Det jeg tror kommer til å skje i land etter land er at elbilsalget stiger sakte i en 4-5 år til en
30 ish % et sted, så faller bunnen ut av fossilmarkedet!
Markedet er ikke dumt, folk lukter lunta og det vi får se er at folk og bedrifter bestiller elbiler med årevis
av leveringstid mens de leaser bil i mellomtiden ! 2-4 års leasing.
Da har vi en situasjon der en rekke enorme foretak skal finansiere en døende fossilproduksjon med en liten
andel elbiler de ikke tjener penger på !
VAG, Daimler,GM,Ford,Nissan,Honda, + mange flere. Ingen av disse kan nå eller noensinne konkurrere mot
Musk eller Kineserne når det gjelder elbil, alt annet er irrelevant....

Jeg tror dette kommer til å gå raskt og ikke minst blir det vanvittig blodig, der har du min framtid og helt enig,
den som lever får se  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA