Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Cobos

Nå er det også verdt nevne at Tesla er det nest eldste amerikanske bilselskapet av en viss størrelse (altså ser bort fra de som lager mindre enn 1000 biler i året). Og det eldste Ford, har massiv gjeld så ikke så rart at Tesla er verdt omtrent like mye.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

SabreMan

Sitat fra: OlaM på søndag 12. november 2017, klokken 22:32
Sitat fra: jlan på søndag 12. november 2017, klokken 18:45
Det er egentlig helt vilt at Tesla er priset høyere enn GM i markedsverdi. Jeg synes dette kartet var ganske illustrerende:
http://2oqz471sa19h3vbwa53m33yj.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2017/08/worlds-automakers-viz.jpg

Litt rart kanskje, men så er ikke GM noe fantastisk firma heller. De har hatt masse trøbbel opp gjennom historien. Her er en artikkel fra 1993: http://articles.latimes.com/1993-12-10/business/fi-560_1_gm-stock Den never at aksjeprisen var $56 i 1963 og $42 i oktober 1993. Etter en tur innom $1 under finanskrisen, er den nå $42 igjen.

Det var en aksjesplitt i 1989, så de har egentlig doblet seg siden 1963. Det er litt bedre, men fortsatt ikke noe å skryte av.
https://www.stocksplithistory.com/general-motors/
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

doldis1

Sitat fra: OlaM på lørdag 11. november 2017, klokken 11:22
Sitat fra: SKH på lørdag 11. november 2017, klokken 11:17
Takk for rådet, men jeg vet utmerket godt hva shorting er og hvilken risiko det representerer (har bare ikke gjort det i praksis selv før...)

Ok, var ikke meningen å være nedlatende og overforklarende, men siden du spurte tenkte jeg det var greit. Det er jo andre som leser også som sikkert tenker samme tanken. Sissener satser 90 altså? Han har addet godt til posisjonen sin, det var 50 mill i april: https://www.dn.no/nyheter/2017/04/06/1412/Finans/satser-50-millioner-pa-tesla-smell

Å kaste mer penger på en posisjon med tap kan jo funke.  :)

Syns Sissener har store baller jeg, litt mer usikker på det over snippen  ;) Å shorte en aksje der aksjekursen
til enhver tid er en tweet unna å sette kursen mot stjernene kan bli vondt ..

SabreMan

Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Espen Hugaas Andersen

Utifra mine beregninger tapte Sissener nærmere 4 millioner kroner i dag. Det var jo dumt.  :laugh:
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 13. november 2017, klokken 23:19
Utifra mine beregninger tapte Sissener nærmere 4 millioner kroner i dag. Det var jo dumt.  :laugh:

Ja huffamei   Er vel en aldri så liten sjans han får igjen litt i dag, men man vet aldri  ;)

På litt lenger sikt, eller mer nøyaktig når den første TM3 linja er oppe og går tror jeg kursen stikker til
motstandsnivået rundt 357/363 et sted for å slå igjennom etter få dager .. Skulle ikke forbause meg om
den ble liggende å vake rundt 400 til skjebnen til linje 2 er avklart..
Denne hangen til å tjene penger på andre folks ulykke skjønner jeg ingen ting av, jeg har aldri shortet en
aksje men har kjøpt litt i foretak jeg liker.. som nå er Tesla og Byd, og det er det mest lønnsomme også  ;D

Huskestue

Før en setter alle sparepengene i TSLA kan det jo være greit å lese noen analyser fra noen som ikke har spist hele glasset med lykkepiller.

https://seekingalpha.com/article/4122890-tesla-approaches-terminal-decline

Det er mye rusk på seekingalpha men Andreas har endel poeng...


lunitiks

#2573
Sitat fra: Huskestue på onsdag 15. november 2017, klokken 17:29
Før en setter alle sparepengene i TSLA kan det jo være greit å lese noen analyser fra noen som ikke har spist hele glasset med lykkepiller.

https://seekingalpha.com/article/4122890-tesla-approaches-terminal-decline

Det er mye rusk på seekingalpha men Andreas har endel poeng...

Som for eksempel disse som vitner om stort fokus på fakta:

Om model 3:
SitatHaving to navigate touchscreen menus to wind down the windows is taking things too far.
(...)
The first batches of cars had to be recalled immediately for faulty battery pack welds, leaky light cluster seals and bad paint jobs.
Om Autopilot:
SitatLevel 5 autonomy, what essentially means a robotic car that can drive itself at any time on any road under any weather conditions and any traffic condition.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Knut Røe

Er det feil beskrivelse om level 5 autonomy?
AP2HW kommer nok aldri noensinne til level 5, det som er nå overstiger vel ikke 2. Og den må gjetes hele tiden.

lunitiks

#2575
Feil og feil... Han utelater en ikke-så-rent-uvesentlig detalj: At bilen skal være fullverdig autonom under alle forhold *som et menneske må kunne forventes å mestre*

Men for øvrig er jeg enig med deg. Dessverre.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

doldis1

Sitat fra: Huskestue på onsdag 15. november 2017, klokken 17:29
Før en setter alle sparepengene i TSLA kan det jo være greit å lese noen analyser fra noen som ikke har spist hele glasset med lykkepiller.

https://seekingalpha.com/article/4122890-tesla-approaches-terminal-decline

Det er mye rusk på seekingalpha men Andreas har endel poeng...

Gutta som skriver på seekingalpha burde jo virkelig slutte å spare på lykkepillene, de har skrevet det samme
mølet siden Tesla sto i 30 usd ... 
Før eller siden vil det vel komme fram hvem av de som skriver av en helt annen agenda enn overbevisning,
kan jo bli interresant å sette navn på hykleriet...

Huskestue

Sitat fra: doldis1 på onsdag 15. november 2017, klokken 20:23
Sitat fra: Huskestue på onsdag 15. november 2017, klokken 17:29
Før en setter alle sparepengene i TSLA kan det jo være greit å lese noen analyser fra noen som ikke har spist hele glasset med lykkepiller.

https://seekingalpha.com/article/4122890-tesla-approaches-terminal-decline

Det er mye rusk på seekingalpha men Andreas har endel poeng...

Gutta som skriver på seekingalpha burde jo virkelig slutte å spare på lykkepillene, de har skrevet det samme
mølet siden Tesla sto i 30 usd ... 
Før eller siden vil det vel komme fram hvem av de som skriver av en helt annen agenda enn overbevisning,
kan jo bli interresant å sette navn på hykleriet...

Hvis hele sparegrisen er involvert så tenker jeg at det kan være greit å jevnlig utfordret egne antakelser. Ikke uenig at det på seekingalpha er veldig varierende kvalitet på det som skrives (i et siste synes jeg det faktisk har vært mest bull(s) fra bull siden) med Andreas som ett av unntakene etter mitt syn.

Husk at har vært med boble opp og selger før boblen sprekker så kan det jo livet være helt greit.... 

RazAquato

Sitat fra: lunitiks på onsdag 15. november 2017, klokken 20:17
Feil og feil... Han utelater en ikke-så-rent-uvesentlig detalj: At bilen skal være fullverdig autonom under alle forhold *som et menneske må kunne forventes å mestre*

Men for øvrig er jeg enig med deg. Dessverre.


Tesla har vel aldri sagt at de skal ha autonomous lvl 5?
Om man har valgt option "evnen til å kjøre helt på egen hånd", så har de jo tatt ett forbehold
SitatDette fordobler antallet aktive kameraer fra fire til åtte, slik at den kan kjøre helt på egen hånd i nesten alle situasjoner, basert på noe vi mener vil være en minst dobbelt så bra sannsynlig sikkerhet sammenlignet med en menneskelig sjåfør.

Jeg vil vel her tenke at normal kjøring skal kunne gå, men at bilen ber deg ta over ikraftig snøvær for eksempel, altså autonomous lvl 3 eller 4..?

doldis1

Sitat fra: Huskestue på onsdag 15. november 2017, klokken 20:54
Sitat fra: doldis1 på onsdag 15. november 2017, klokken 20:23
Sitat fra: Huskestue på onsdag 15. november 2017, klokken 17:29
Før en setter alle sparepengene i TSLA kan det jo være greit å lese noen analyser fra noen som ikke har spist hele glasset med lykkepiller.

https://seekingalpha.com/article/4122890-tesla-approaches-terminal-decline

Det er mye rusk på seekingalpha men Andreas har endel poeng...

Gutta som skriver på seekingalpha burde jo virkelig slutte å spare på lykkepillene, de har skrevet det samme
mølet siden Tesla sto i 30 usd ... 
Før eller siden vil det vel komme fram hvem av de som skriver av en helt annen agenda enn overbevisning,
kan jo bli interresant å sette navn på hykleriet...

Hvis hele sparegrisen er involvert så tenker jeg at det kan være greit å jevnlig utfordret egne antakelser. Ikke uenig at det på seekingalpha er veldig varierende kvalitet på det som skrives (i et siste synes jeg det faktisk har vært mest bull(s) fra bull siden) med Andreas som ett av unntakene etter mitt syn.

Husk at har vært med boble opp og selger før boblen sprekker så kan det jo livet være helt greit....

Ikke mye å være uenig i her, men jeg tror faktisk ikke denne boblen sprekker. En stotrete guttunge med
et gedigent pengesluk av et foretak hadde ikke fått mye oppmerksomhet fra meg.
En stotrete guttunge som EIER SpaceX har derimot min fulle oppmerksomet! Jeg blir ikke overrasket om
Teslaaksjeen passerer usd. 2000 før 2025   ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA