Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Sveinung1954

Sitat fra: OlaM på lørdag 11. november 2017, klokken 11:22
Ok, var ikke meningen å være nedlatende og overforklarende, men siden du spurte tenkte jeg det var greit.

Helt klart OK  :+1: , oppfattet deg heller ikke nedlatende på noen måte . Du har selvsagt rett i at det er på sin plass å understreke risikoen ved shorting. Det er definitivt ikke noe en skal gjøre med mindre en er klart over hva en gjør, og er forberedt på hvilke tap det kan medføre...
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

OlaM

Sitat fra: petersv på lørdag 11. november 2017, klokken 11:22
Unnskyld meg, men Sessner er full av dritt. Han shortet da aksjen lå på 200-tallet...

Rett før 300 kom artikkelen ut, så tapte han masse og deretter har han shortet mer. Da går snittet opp. Jeg synes han har et dårlig case. Han priser inn konkurransen før den er på plass, du kan jo bare vente med å shorte til BMW faktisk kommer ut med en bil som kan matche.
'21 3LR

Espen Hugaas Andersen

#2552
Sitat fra: SKH på lørdag 11. november 2017, klokken 10:41Jeg er rimelig trygg på at Tesla aksjen om 3 år er betydelig lavere enn hva den er i dag:
Vel, jeg er rimelig trygg på at den vil være betydelig høyere.
Sitat fra: SKH på lørdag 11. november 2017, klokken 10:41-De er allerede priset til 51 milliarder dollar. Det er fryktelig mye penger, også sammenlignet med andre bilprodusenter. Enormt mye gode nyheter er allerede priset inn.
En del av grunnen til at de andre bilselskapene er priset så lavt er fordi Tesla er priset så høyt. De fleste store bilselskapene vil neppe klare overgangen til elbil og vil gå konkurs. Da er det naturlig at selskapet som leder overgangen er relativt sett høyt priset i forhold til konkurs-kandidatene.
Sitat fra: SKH på lørdag 11. november 2017, klokken 10:41-De har betydelige kvalitetsproblemer
De har utfordringer på området, ja. Men det meste går på smådetaljer som har liten betydning for økonomien.
Sitat fra: SKH på lørdag 11. november 2017, klokken 10:41-Andre produsenter kommer med reellt konkurrerende biler på løpende bånd
Nei. I 2018 ser det ut som Model X får ett par konkurrenter, og da ikke i stort nok volum til å ha noen betydning for Tesla. Elbilmarkedet vil bare vokse.

Det er ingen konkurrenter til Model 3 som er vist frem ennå. De første kommer nok etter 2020. Og Tesla har alle muligheter til å tilpasse seg før det.
Sitat fra: SKH på lørdag 11. november 2017, klokken 10:41-Pga punktet over vil Tesla sine svært hyggelige marginer falle dramatisk
Se punktet over. Det er ikke nevneverdig konkurranse på vei.
Sitat fra: SKH på lørdag 11. november 2017, klokken 10:41-Når de nå etterhvert går inn i 'massemarkedet' vil de selge biler til kunder som ikke er en del av 'menigheten' som finner seg i det meste når det gjelder service og kvalitet. Omdømmet kommer til å stupe om de ikke klarer å heve service og kvalitet betydelig (og det tror jeg ikke de klarer i tide)
Tesla vil trolig fortsette å ha litt voksesmerter, men det er ikke avgjørende for bedriften.

En ting man også må huske på er at USA er viktig for Tesla, og der salg- og serviceapparatet til Tesla klart å foretrekke over de tradisjonelle forhandlerne. Å kjøpe bil i USA er en smertefull prosess der selgerne benytter diverse salgstrategier for å forsøke å lure mest penger ut av kjøperne. Tesla har valgt en helt annen rute: https://evannex.com/blogs/news/the-anti-dealership-tesla-finishes-last-in-being-salesy
Sitat fra: SKH på lørdag 11. november 2017, klokken 10:41-Konkurrentene kommer til å etablere ladenettverk tilsvarende det Tesla har. En trenger ikke være noe strategisk geni for å skjønne at det må på plass for å kunne utkonkurrere Tesla. Selv de gråhårende mennen i styrene til BMW, MB etc skjønner dette...Å etablere ladenettverk ala Tesla er ingen heksekunst når de besitter de finansielle musklene som konkurrentene gjør.
Det handler ikke om penger for å rulle ut ett bra ladenettverk. Det handler om planlegging, byggetillatelser, samarbeidspartnere, osv. Konkurrentene er noen år bak Tesla, og selv om de skulle klare å nå igjen Tesla, noe som virker usannsynlig, så kan det like gjerne være en fordel for Tesla. Det er forventet at Tesla vil støtte CCS innen relativt kort tid. Da kan de som kjøper Tesla lade på både CCS nettverket og supercharger nettverket, mens konkurrerende biler kun kan lade på CCS nettverket.
Sitat fra: SKH på lørdag 11. november 2017, klokken 10:41Kort oppsummert: Tesla har ingen reelle fortrinn i forhold til konkurrentene. Når de etterhver skal konkurrere på like vilkår med BMW, Audi etc tror jeg riktig mange (inkludert undertegnede) av dagens Tesla kunder kommer til å gå over til en reell premium leverandør når dette er et reellt alternativ.
Jeg ville revurdert den analysen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: SKH på lørdag 11. november 2017, klokken 10:41
Jeg er rimelig trygg på at Tesla aksjen om 3 år er betydelig lavere enn hva den er i dag:
...
Derfor er jeg svært fristet til å shorte aksjen.

Jeg er på ingen måte kvalifisert til å gi aksjeråd, så du må så klart gjøre hva du vil med egne penger. Men ønsker likevel å se litt nøyere på argumentene du bruker for å komme til denne konklusjonen:


Sitat fra: SKH på lørdag 11. november 2017, klokken 10:41
-De er allerede priset til 51 milliarder dollar. Det er fryktelig mye penger, også sammenlignet med andre bilprodusenter. Enormt mye gode nyheter er allerede priset inn.
-De har betydelige kvalitetsproblemer

Dette er sant nok, men det ser ut til at du glemmer at de er *mer* enn bare en bilprodusent? Greit å huske på at akjen også priser inn "Tesla Energy" delen. Så langt ser det ut til at de har problemer med å levere nok av batteripakker til å dekke behovet. Solcelle delen kan potensielt også utgjøre en betydelig del av forretningene når "GF-II" kommer i gang i løpet av neste år.

Sitat fra: SKH på lørdag 11. november 2017, klokken 10:41
-Andre produsenter kommer med reellt konkurrerende biler på løpende bånd

Nja og tja... Joda, det vil nok etterhvert komme noen reelle konkurrenter på banen i løpet av de neste 5-6 årene. Men har sett mange lovnader om "Tesla killers" de siste 5 årene uten at strengt talt noen av dem har kommet på banen så langt. Så vet ikke hvor mye man skal legge i dette før de faktisk kommer på markedet. Det blir litt som de sa i den tv serien: "Du tror det ikke før du ser det" ;)

Og hva skal egentlig til for å lage en reell konkurrent? Ser man på grunnene folk oppgir for å kjøpe en Tesla så varierer de svært mye, og en "reell konkurrent" bør da klare å matche - eller overgå - på de fleste av disse områder - samtidig. Og det tviler jeg litt på at det blir så veldig mange av. I alle fall de neste 2-3 årene som du snakker om å ha denne posisjonen.

Sitat fra: SKH på lørdag 11. november 2017, klokken 10:41
-Konkurrentene kommer til å etablere ladenettverk tilsvarende det Tesla har. En trenger ikke være noe strategisk geni for å skjønne at det må på plass for å kunne utkonkurrere Tesla. Selv de gråhårende mennen i styrene til BMW, MB etc skjønner dette...Å etablere ladenettverk ala Tesla er ingen heksekunst når de besitter de finansielle musklene som konkurrentene gjør.

For såvidt sant igjen... Men også her har deres konkurrerende ladenettverk vært hypet opp i flere år uten at vi har sett så mye til det. Nå har de vel endelig fått bygget den første stasjonen i dette nettverket? Og snakker om 400 stasjoner i Europa i 2020. Vel, også her har jeg en tendens til å tenke "Du tror det ikke før du ser det"...

Og selv om de skulle levere hva de lover i sine mest optimistiske fremtidsvyer så blir 400 stasjoner lite i forhold til hva Tesla vil ha på den tiden. I dette tempoet - dersom de altså leverer i den grad de selv påstår at de vil - så vil Tesla fortsatt lede stort i dekningen med sine superladere. Men joda, tyskerne vil ha 350kW, og vi *vet* ikke noe om noe mer enn ~140kW (mener jeg det er?) på sine superladere. Dersom altså ikke Tesla tryller opp en enda raskere superlader ut av hatten i mellomtiden...

Så joda, de *har* muligheten til å slå Tesla ned i støvlene med ett bedre ladenettverk, men så langt ser det altså ikke ut til at de vil være i nærheten av dette de neste 5-6 årene. På lengre sikt klarer de det nok, men du snakket jo om bare 2-3 års posisjon?


Sitat fra: SKH på lørdag 11. november 2017, klokken 10:41
-Pga punktet over vil Tesla sine svært hyggelige marginer falle dramatisk

At økt konkurranse vil gi lavere marginer er nok svært sannsynlig ja. Men vil de ha nok konkurranse til at marginene faller *dramatisk* som du sier her? Spesielt de første par-tre årene som du snakker om å holde denne posisjonen?

Jeg tror at Tesla's satsing på "Gigafactories" fortsatt vil gi dem en konkurransefordel overfor alle konkurrentene i form av både billigere batterier og tilgang på batterier i volum som andre vanskelig kan matche - i alle fall de neste 5-6 årene. Dette vil gi dem i det minste enten hyggeligere marginer enn konkurrentene, eller mulighet for å underprise konkurrentene markant. Men om marginene faller fra 25-30% til 15-20% så er det fortsatt bedre marginer enn de aller fleste konkurrenter kan snakke om.

... og dette bringer opp ett annet punkt: Vil de konkurrentene som evnt. dukker opp kunne skaffe seg tilgang på nok batterier til å kunne levere disse konkurrerende bilene i så store volum at det går ut over salget til Tesla?

Sitat fra: SKH på lørdag 11. november 2017, klokken 10:41
-Når de nå etterhvert går inn i 'massemarkedet' vil de selge biler til kunder som ikke er en del av 'menigheten' som finner seg i det meste når det gjelder service og kvalitet. Omdømmet kommer til å stupe om de ikke klarer å heve service og kvalitet betydelig (og det tror jeg ikke de klarer i tide)

Dette er vel det argumentet du kommer med som jeg er *mest* enig i/som bekymrer meg mest i forhold til Tesla. Ikke for det, er slett ikke i tvil om at de *kan* klare det - og flere her har gitt utrykk for at kvaliteten i det minste har blitt betraktelig forbedret i forhold til tidligere, selv om det kanskje fortsatt gjenstår en del. Spørsmålet er vel som du er inne på om de rekker det i tide. Men, som det fremkommer over her, så tror jeg nok de har bedre tid enn det du gir dem.

... men uansett - lykke til hva du nå enn velger å gjøre :)
Model S 85D

gigafactory

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 11. november 2017, klokken 12:31
Sitat fra: SKH på lørdag 11. november 2017, klokken 10:41-De er allerede priset til 51 milliarder dollar. Det er fryktelig mye penger, også sammenlignet med andre bilprodusenter. Enormt mye gode nyheter er allerede priset inn.
En del av grunnen til at de andre bilselskapene er priset så lavt er fordi Tesla er priset så høyt. De fleste store bilselskapene vil neppe klare overgangen til elbil og vil gå konkurs. Da er det naturlig at selskapet som leder overgangen er relativt sett høyt priset i forhold til konkurs-kandidatene.

Dette er friske påstander. Kan du si litt mer om hva som skjer når disse går konkurs? Hvor mange biler vil Tesla produsere i scenarioet du skisserer?

Knut Røe

Ny utvanning er vel allerede på vei for å få modell 3 produksjonen på rett kjør. Spørsmålet er hva som skjer om de ikke klarer å få til dette ingen rimelig tid, salg uteblir og kostnadene løper helt løpsk. Det er ingen tvil om at de brenner penger i et forrykende tempo om dagen, og inntektene ligger litt frem i tid.
En annen ting, hva med et kommende børskrakk, vil de overleve det? Selskapet var millimeter fra skifteretten i 2008-09. Musk spyttet inn 65 mil dollar av sine egne midler. Selv etter det var det 90 % sjanse for at selskapet kom til å gå konk. De har alltid fått stang inn. Vil dette fortsette i all evighet? Veldig mye av fremtidig inntjening og faktorer er priset inn i dagens kurs.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gigafactory på lørdag 11. november 2017, klokken 13:23Dette er friske påstander. Kan du si litt mer om hva som skjer når disse går konkurs? Hvor mange biler vil Tesla produsere i scenarioet du skisserer?
Jeg tror Tesla kan produsere rundt 2 millioner elbiler per år i 2025. Det vil da være ett sted i området 2-5% av den globale etterspørselen.

En del av de store bilselskapene vil trolig gå konkurs slik at alle investeringene i fossilbilteknologi kan skrives ned til null, og pensjonsforpliktelsene og gjelden kan slettes. Noen av selskapene vil reddes av myndighetene og omorganiseres, akkurat som konkursen til GM. Andre selskaper vil kjøpes opp av de bilselskapene som takler overgangen bedre. Noen selskaper vil forsvinne helt, og verdiene deles opp og selges til høystbydende. (Det blir nok en del fabrikker på markedet som Tesla og andre kan få kjøpt til en bra pris.)

Jeg har tro på at de store bilselskapene vil være en viktig del av overgangen til elbil. Men jeg tror ikke de fleste kommer seg gjennom overgangen uten å gå konkurs. De har rett og slett for mye gjeld som er sikret i fossilbilinvesteringer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 11. november 2017, klokken 13:36
En del av de store bilselskapene vil trolig gå konkurs ...

Tror egentlig ikke det blir så mange som kommer så langt, men noen blir det nok. Har lenge sagt at jeg tror Fiat/Chrysler kommer til å være en av de første. Håper på en måte at Tesla passer på å posisjonere seg til å kjøpe restene av Chrysler fra Fiat, slik at Fiat alene kan klare seg - gjerne med litt bistand i fra den Italienske staten.

Så blir det ett åpent spørsmål om de da vil velge å fortsette Chrysler merket og konvertere dem til elbiler, eller bare overta fabrikkene for å produsere egne biler. Tror kanskje det kunne vært en bedre strategi å konvertere RAM bilene til eldrift enn å lage en egen Tesla pickup...

Som en liten bisetning her: Gikk inn på Bergheims for å sjekke hva de selger av Dodge her til lands og ble møtt av denne meldingen: "Chrysler er dessverre i disse dager under etterforskning for utslipsjuks, disse bilene får derfor ukjent leveringstid."  Som sagt tror jeg disse står for fall, men godt mulig at de ikke en gang rekker å tenke på elbiler før de faller? VAG hadde økonomiske muskler til å overleve sin dieselskandale, men tviler på at (Fiat/)Chrysler har det...
Model S 85D

jlan

Det er egentlig helt vilt at Tesla er priset høyere enn GM i markedsverdi. Jeg synes dette kartet var ganske illustrerende:
http://2oqz471sa19h3vbwa53m33yj.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2017/08/worlds-automakers-viz.jpg
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Knut Røe

Verdien av selskapet er 667 tusen USD per produserte bil i 2016.
Til sammenligning er GM verdsatt til 5 tusen USD per produserte bil.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tiger`n på søndag 12. november 2017, klokken 18:52Verdien av selskapet er 667 tusen USD per produserte bil i 2016.
Til sammenligning er GM verdsatt til 5 tusen USD per produserte bil.
Tesla vil trolig nå en produksjonstakt på 600k/år i 2018. Da er de med dagens kurs nede på 85k USD per produserte bil. Og en mer riktig sammenligning er f.eks BMW, som er på 22,5k USD per produserte bil. Da er Tesla fire ganger dyrere per bil enn BMW, men Tesla:

- Har ikke store feilinvesteringer i fossilbilteknologi.
- Er fortsatt i sterk vekst.
- Har også betydelig virksomhet innenfor solceller og stasjonære lagringsbatterier.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

600 % produksjonsøkning fra 2017 til 2018. I år havner på drøye 100 tusen.
Jeg har ingen som helst tro på denne økningen. Aldri i verden.
Tesla har lang historie med forsinkelser. Dette vil bare fortsette.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tiger`n på søndag 12. november 2017, klokken 20:29
600 % produksjonsøkning fra 2017 til 2018. I år havner på drøye 100 tusen.
Jeg har ingen som helst tro på denne økningen. Aldri i verden.
Tesla har lang historie med forsinkelser. Dette vil bare fortsette.
Nei, ikke en øking på 600%.

Jeg forventer en produksjon på oppunder 400k i 2018, noe som tilsier en økning på rundt 300%. Økningen i produksjonstakt fra desember i år til desember neste år blir neppe på 600% den heller. De vil trolig produsere noe sånt som 4000 biler per uke i slutten av desember i år, mens 12000 biler per uke i slutten av desember 2018. Det er da en økning på 200%.

Fakta er at Tesla har allerede gjort ca alle investeringene for å kunne produsere 600k/år. Velger man da å se bort i fra disse investeringene, så blir jo så klart vurderingen av verdien til selskapet helt feil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

petersv

#2563
Det er nok av nytenkende bilprodusenter fra Korea og Kina til å dekke verdensetterspørselen på elbiler framover, det er ingen som mener at Tesla skal gjøre dette alene.

Poenget er at de "etablerte" produsentene ser ut til å være de verst egnede til å omstille seg. Dette har historien fortalt gjentatt ganger, og jeg er rimelig sikker på at vi kommer til å se det igjen også i bilbransjen.

OlaM

Sitat fra: jlan på søndag 12. november 2017, klokken 18:45
Det er egentlig helt vilt at Tesla er priset høyere enn GM i markedsverdi. Jeg synes dette kartet var ganske illustrerende:
http://2oqz471sa19h3vbwa53m33yj.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2017/08/worlds-automakers-viz.jpg

Litt rart kanskje, men så er ikke GM noe fantastisk firma heller. De har hatt masse trøbbel opp gjennom historien. Her er en artikkel fra 1993: http://articles.latimes.com/1993-12-10/business/fi-560_1_gm-stock Den never at aksjeprisen var $56 i 1963 og $42 i oktober 1993. Etter en tur innom $1 under finanskrisen, er den nå $42 igjen.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA