Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Cobos

Da har den touched $298 idag men ser ut som den slutter dagen på 96 eller 97. Fortsatt greit med over $18 opp en dag.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Wenche

"Skrur tiden ca 4 år tilbake... Satte inn 200k på Netfonds og kjøpte mine første aksjer til $28, som fersk Tesla reservasjons-holder i Tesla. En "shorter" (Foxy) på "Elbil Tesla aksjer" tviholdt på at kursen skulle ned på bunnen av 20 tallet. Det skjedde ikke. En annen mer "fremtidssynt" (var det "CitizenT"?) spurte meg: Hvis du tror at Tesla skal 10x fra her, spiller det noen rolle om du kjøper til $28 eller $30? Jeg kjøpte resten til $30. Spør du meg i dag, bare fjern en 0 på slutten av kursen. Hvor tror du Tesla skal herfra, om noen år? Spiller det da noen rolle om du kjøpte til $28x eller $30x?
For de her som er nye i TSLA, kan det være morsomt å se "Tesla aksjer" tråden på Elbil forum fra starten av, den er ikke uoverkommelig lang, og i ettertid underholdende
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Hodetelefoner


Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Cobos

Sitat fra: Arha på fredag 07. april 2017, klokken 12:04
Sissener shorter Tesla for ca 50 mill.
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/04/Sissener-satser-50-mill.-paa-Tesla-smell
Sålenge han går ut innen rimelig tid kan dette godt være en god deal. Innen vi kommer til august er det meget sannsynlig at vi ser $250 igjen. Jeg tror det er såpass kort periode dette skjer at timingen er viktig, og med Tencent som antagelig skal i retning 10% kan det også gå veldig galt. Jeg hadde aldri gjort dette veddemålet. Ikke med en så liten posisjon som bare 46 mill norske. Tencent har hittil kjøpt aksjer for ca 15 milliarder kroner. De er store Musk fans og tjener mye mer enn det hvert år. Som shorter med 50 mill bør man da være rask på labben :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

OlaM

Den opprinnelige artikkelen i DN: https://www.dn.no/nyheter/2017/04/06/1412/Finans/satser-50-millioner-pa-tesla-smell

SitatTesla er priset til 16 millioner kroner per bil de leverte i perioden og fire millioner kroner per solgte bil, ifølge forvalteren. Selskapet, som fortsatt ikke tjener penger, prises derimot på linje med bilprodusenter som tjener gode penger, som Ford.

Dermed må Tesla selge uhorvelig mange biler og tjene syv milliarder dollar neste år for å regnes hjem, påpeker forvalteren.

Tesla prises jo på hype og fremtid, det er greit. Men hvorfor må Teslas overprising sammenlignet med Ford/GM utlignes i løpet av neste år?

SitatHan vektlegger heller ikke Teslas superladernettverk og påpeker at det å lade en elbil er «ganske standard». De store bilprodusentene vil også raskt spise seg inn på Teslas konkurranseforsprang, og de har også langt bedre utbygde service- og distribusjonsnett, ifølge Sissener.

"Ganske standard" høres merkelig ut. Og "raskt spise seg inn", i løpet av ett år? Har han så lite peiling?

Jeg tror nok han har rett at Tesla er litt luftig om dagen og at den kanskje faller litt de nærmeste mnd, men det er jo først og fremst drevet at spekulative krefter. Argumentene hans virker jo rett og slett litt inkompetente.
'21 3LR

Cobos

Jeg tenker det sier seg selv at Tesla prises utifra forventet inntjening i fremtiden, men det gjør jo alle andre selskaper også. Ford/GM har massive pensjonsforpliktelser, veldig mye R&D i ICE motorteknologi og knapt nok noe i nyere teknologi (som de typisk kjøper inn av underleverandører), et forhandlernett i USA som ikke ønsker forandring osv osv. Sist gang det var et fall i økonomien gikk GM under og Ford overlevde utelukkende fordi de pantsatte ALT ca 6 mnd før banksmellen. Tesla derimot vokste gjennom hele denne perioden.

Går man utifra at markedet er rasjonelt så var Tesla verdt ca $280 i sept 2014. Det har skjedd ganske mye med både S X og nå M3 siden den gang som skulle tilsi at Tesla er både en tryggere og mer solid investering. Sett i lys av det virker ikke $300 høyt i mine øyne. På samme måte var det tidspunkt Nokia var verdt mye mer enn Apple, og Kodak mye mer enn Nokia. I etterpåkloksskapens lys er det tydelig når man skulle gått inn og ut av de forskjellige.

Gitt alt det er jeg likevel helt forberedt på at Tesla kan falle til 250 i nærmeste fremtid. Og dermed gjøre hans short økonomisk gunstig. Men jeg tror det er mindre sannsynlig enn at vi ser 350 i nærmeste fremtid.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Amoss

Sitat fra: OlaM på lørdag 08. april 2017, klokken 11:50
Argumentene hans virker jo rett og slett litt inkompetente.

Inkompetent? Slett ikke. Han er jo en shorter, og han gjør som shortere flest: prøver å snakke ned kursen på Tesla så godt han kan, og overdriver alle potensielle nedsider - ofte mot bedre vitende.

Han har nok som andre her har vært inne på at det er sannsynlig med en dipp (før den evnt. går videre opp), og den satser han på å tjene penger på. Jo dypere dipp, jo mer tjener han.
Model S 85D

Arha

#2498
Tesla er også mye mer enn en bilprodusent, så det blir feil å sammenligne direkte med Ford/GM.  De er også USA´s største installatør av solcellepaneler (tidl. Solar City), og en stor leverandør av batterier til bl.a. lagring av solstrøm.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

gigafactory

Jeg har ikke aksjer, men må si det fryder meg når shorterne, som leser fjorårets årsrapport som om det var bibelen, skvises av en ATH etter en annen.  ;D

Espen Hugaas Andersen

Det er enda bedre når man eier aksjer. ;)

Det morsomste er at short-interessen var størst i november 2016, når den anerkjente shorteren Mark Spiegel sto frem på en finanskonferanse og sa at Tesla skulle gå til null. Fra presentasjonen gikk det rett opp, og hittil har shorterne tapt ca 4 mrd USD, eller ca 35 mrd kroner.

Her kan du se den svært overbevisende presentasjonen:

http://nordic.businessinsider.com/stanphyls-mark-spiegel-makes-the-case-against-tesla-at-robin-hood-conference-2016-12?r=US&IR=T
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tuxedo

Kanskje litt toppen av short squeeze nå. Hadde i hvert fall lastet opp mer hvis den går tilbake til 250. Men meget mulig den ikke ser det nivået igjen.

Espen Hugaas Andersen

#2502
Dette er ikke en short squeeze. Antall shortede aksjer er fortsatt over 30 mill, ned fra 35 mill i november. Det er en ganske ubetydelig nedgang.

Om vi skulle få en short squeeze så vil aksjen kunne doble, tredoble eller tidoble seg. (Deretter falle, ettersom posisjonene til shorterne blir utradert og ting begynner å normalisere seg.)

Her kan man forresten se short interessen, men med noen ukers forsinkelse: http://www.nasdaq.com/symbol/tsla/short-interest
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tuxedo

Nå begynner jo verdien av Tesla å nærme seg 10% av Apple, så tigangen kommer nok ikke med det første  ;)

Espen Hugaas Andersen

#2504
Sitat fra: Tuxedo på mandag 10. april 2017, klokken 21:09
Nå begynner jo verdien av Tesla å nærme seg 10% av Apple, så tigangen kommer nok ikke med det første  ;)
Om Tesla tidobler seg nå, så vil det ikke ha noen ting å gjøre med den underliggende verdien. En faktisk short squeeze har ingen sammenheng med den underliggende verdien. Short squeeze er noe man får når shorterne må kjøpe 10-30 millioner aksjer i ett marked som ikke er villig til å selge 10-30 millioner aksjer. Da ender de opp med å kjøpe alt som er tilgjengelig for kjøp, og så fyker aksjekursen opp enormt.

Si at jeg har ett selskap som har 100 aksjer totalt. Jeg ønsker å inkassere litt renter på disse, så jeg låner bort 50 aksjer til en shorter. Han betaler meg 5% rente for lånet, og legger disse aksjene ut for salg. Jeg syns fortsatt kursen er billig, og kjøper disse 50 aksjene. Da eier jeg 150 aksjer i selskapet mitt, der 50 stk er lånt bort, og shorteren er skyldig 50 aksjer til meg.

Hva skjer om shorteren må avslutte sin short-posisjon? Vel, da må han håpe at jeg er villig til å selge 50 aksjer til han, slik at han kan levere de tilbake til meg. Om jeg sier at jeg kun vil akseptere 1 trillion dollar per aksje, så er det det han må betale. (Han vil gå konkurs og jeg får alt han eier. Kanskje også alt eller noe av det meglerhuset eier, men det kommer an på de spesifikke avtalene som er inngått. Trolig mye mindre enn 1 trillion dollar per aksje.)

Når det gjelder Tesla, så kan man forvente at det vil være mange som er villige til å selge aksjer om kursen går opp til 500 eller 1000 dollar, men det er ikke nødvendigvis *nok* folk som er villige til å selge. Det er f.eks mange aksjer som er eid av Musk, og han vil neppe selge ett betydelig antall aksjer, uansett pris. Du har også store selskaper som velger å eie Tesla fordi det er en del av en større strategi - disse er ofte ikke veldig villige til å selge unna aksjer.

10-30 millioner aksjer er en relativt stor andel av de aksjene som aktivt bytter hender i markedet. Da er det svært vanskelig å si hvor en eventuell short squeeze ville stoppe. Personlig vil jeg tro noe sånt som 500-1000 USD, men det kan være mer. Så er det også ett åpent spørsmål hvor sannsynlig dette er. Jeg er ganske sikker på at sannsynligheten øker for hver ny ATH vi ser, og jeg er også ganske sikker på at sannsynligheten er >10%. Det er altså spennende tider. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA