Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Tuxedo

Musk twitret nettopp at de åpner for reservasjoner av Model 3 fra 31. mars.  1000 USD i forskudd.

Teslanewbie

#2206
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 11. februar 2016, klokken 08:29
Musk twitret nettopp at de åpner for reservasjoner av Model 3 fra 31. mars.  1000 USD i forskudd.

Ja, de åpnet for reservasjon av model X i 2013 .... Det viktige er når den kan konfigureres..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Sitat fra: SabreMan på onsdag 10. februar 2016, klokken 23:17
Her er mer hyggelig lesning. Tesla har 4 milliarder dollar i Model X-bestillinger.

http://ophirgottlieb.tumblr.com/post/139072809289/teslas-secret-is-out-and-the-stock-is-ripping

Spørs hvor mange av disse som blir faktiske salg. Jeg har inntrykk av at ganske mange kansellerer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

KrW

Elon Musk kjøper aksjer igjen, nå for 108 millioner dollar, for kort tid siden kjøpte han for 100 millioner dollar. http://electrek.co/2016/02/10/elon-musk-stock-options/
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Teslanewbie

Sitat fra: KrW på torsdag 11. februar 2016, klokken 10:03
Elon Musk kjøper aksjer igjen, nå for 108 millioner dollar, for kort tid siden kjøpte han for 100 millioner dollar. http://electrek.co/2016/02/10/elon-musk-stock-options/


His new shares were exercised at $6.63, just like last month's transaction, but with taxes, the total cost must have been over $50 million
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

vrom

Haha... åpner for Model 3 reservering, 1000 USD i forskudd ? Med mulig levering om 3-4 år ?

Emisjon kalles det.

Øyvind.h

Sitat fra: vrom på torsdag 11. februar 2016, klokken 10:49
Haha... åpner for Model 3 reservering, 1000 USD i forskudd ? Med mulig levering om 3-4 år ?

Emisjon kalles det.

Om Tesla kunne pløyd disse pengene rett inn i driften ja. Men slik jeg forstår det kan de ikke det?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#2212
Sitat fra: vrom på torsdag 11. februar 2016, klokken 10:49
Haha... åpner for Model 3 reservering, 1000 USD i forskudd ? Med mulig levering om 3-4 år ?

Emisjon kalles det.
Et mer beskrivende begrep er "crowdfunding". Og Model 3 skal komme på markedet i slutten av 2017, altså under 2 år. Men riktignok vil neppe de første komme til Norge før midten av 2018, så da snakker vi om nesten 3 år.

Jeg syns de har satt beløpet ganske lavt, og jeg er overrasket de droppet signaturene. Jeg antar de ønsker på bygge opp en ordrereserve på noen hundre tusen biler før Model 3 kommer på markedet, slik at det blir vanskeligere for analytikerne å drive prisen på TSLA nedover med kun spekulasjon og lignende.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

vrom

Kanskje ikke, men det styrker balansen i et selskap som brenner penger og er avhengig av finansiering. I tillegg til at Tesla kan vise til selve reservasjonene for å få bedre finansiering/prising.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. februar 2016, klokken 10:51Om Tesla kunne pløyd disse pengene rett inn i driften ja. Men slik jeg forstår det kan de ikke det?
Jeg er ganske sikker på at de kan benytte pengene, men det varierer litt fra stat til stat. Depositumene fra utenfor USA vil de trolig kunne bruke uten problemer.

Og de depositumene fra de statene der pengene må stå på sperret konto kan de trolig bruke som sikkerhet i ABL-kredittlinjen de nettopp åpnet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: vrom på torsdag 11. februar 2016, klokken 11:04
et selskap som brenner penger
Hva er definisjonen på å brenne penger? Bruke mer enn man tjener? Investere i fremtiden? Vil du kalle det å brenne penger når andre produsenter investerer i nye plattformer, fabrikker etc?
Mtp. hva Tesla har vært, er og skal bli må jeg si jeg foretrekker et vanvittig investeringstempo fremfor fokus på overskudd.
Strengt talt kan gjerne overskudd dyttes mange år frem i tid så lenge det skyldes investering og utvikling.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vrom

De taper mye penger per bil de selger (pris - kostnader), og ville tapt enda mye mer om det ikke var for subsidier.

Men klart, noe av pengene som "brennes" er som investering å regne, lære av sine feil etc.

Pengene som investeres i framtidig produksjon (storskalamodeller) kommer i tillegg, og her er det heldigvis slik at markedet er positive.

Undertegnede

Sitat fra: vrom på torsdag 11. februar 2016, klokken 11:04
Kanskje ikke, men det styrker balansen i et selskap som brenner penger og er avhengig av finansiering. I tillegg til at Tesla kan vise til selve reservasjonene for å få bedre finansiering/prising.

Henger meg på Øyvind over her.

Oljeleteselskap som leter etter olje/gass "brenner penger" og har ingen inntekter på dette før de finner verdier og høster dette.

Tesla har over 20% avanse på alt de selger. (Powerwall,model s og snart modell x). De går med et enormt overskudd.

Hadde de sluttet og ekspandere i dag kunne de "tjent" masse og blitt en meget bra high end luksus (nisje) bilfabrikant. Planen er å bli størst mulig, nå flest mulig, raskest mulig. Da må alt de tjener gå til utvikling og ekspansjon osv.

Planen for 2016 er å gå i pluss på bunnlinja (selv om man ekspanderer maksimalt) i løpet av 2016. De sa de hadde 1,2 milliarder $ i cash reserve nå og å ligge på rundt 1 milliard $ var komfortabelt og ga rom for å takle utfordringer som måtte oppstå.

De er on track for å produsere 500,000 model 3 i 2020. De har hatt en del problemer med model x men sier det har løst de fleste og guider en gjennomsnittproduksjon i q2 på rundt 7-800 model x i uka. Model s går så det suser. Høyere demand en ventet. Guider total produksjon i år på 80-90.000 model s/x, men en avanse på 25-30%.

Bare der får de et overskudd på 2 milliarder $. (Cirka ved 80k biler a 25% avanse) I tillegg har de god avanse på powerwall/pack men her er de vage på hvor mange og mye intekter man kan vente seg.

Det som bekymrer meg er makroøkonomien.


nie

Er det noen som har funnet noe i rapportene om reklamasjons-/garantikostnader ?
Personlig er jeg nokså spent på hva det egentlig koster å drive servicesentrene verden rundt.
Mest sannsynlig benyttes disse hovedsaklig til reklamasjonsarbeid og bidrar på den måten ikke med noe særlig frisk kapital tilbake til Tesla.

Basert på dette, er min aller største bekymring ikke knyttet til selve bilens kvalitet men heller Teslas finansielle styrke og evne til å ordne opp i de feil som finnes.
Er det mulig å lese f.eks. reklamasjonskostnad per solgt bil ut av Teslas regnskaper?

SabreMan

Sitat fra: nie på torsdag 11. februar 2016, klokken 13:14
Er det noen som har funnet noe i rapportene om reklamasjons-/garantikostnader ?
Personlig er jeg nokså spent på hva det egentlig koster å drive servicesentrene verden rundt.
Mest sannsynlig benyttes disse hovedsaklig til reklamasjonsarbeid og bidrar på den måten ikke med noe særlig frisk kapital tilbake til Tesla.

Basert på dette, er min aller største bekymring ikke knyttet til selve bilens kvalitet men heller Teslas finansielle styrke og evne til å ordne opp i de feil som finnes.
Er det mulig å lese f.eks. reklamasjonskostnad per solgt bil ut av Teslas regnskaper?

Jeg tviler sterkt på at regnskapet er så detaljert.

Når garantien går ut, kommer servicesentrene til å tjene det inn igjen resten av bilenes levetid.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA