Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Sjøhyene

Har tro på solkraft fremover så har satt litt sparepenger i TAN (solar ETF der solarcity er en viktig del). Blir en ekstremt langsiktig investering på 10+ år.
GL me  :D
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

haakonl

Så... med en inngangspris på ca $240 i dag, er det helt mongo å kjøpe feks 500 aksjer? Magefølelsen sier at Tesla vil fortsette å stige i verdi, spesielt med lanseringen av III, men hvordan funker egentlig dette hvis de henter inn noen milliarder dollar fra investorer og gjør en emisjon -> da faller vel verdien på mine aksjer betraktelig. Eller?

Kan ikke mye om dette jeg, altså. Jeg investerer selvsagt ikke penger jeg ikke har råd til å tape, men dersom "alle" vet at å kjøpe TSLA nå er å kjøpe katta i sekken, så lar jeg jo selvsagt være...

Jeg har ingen hast med å realisere en gevinst, og kommer ikke til å følge spesielt godt med heller. Men om en tre-fire år ønsker jeg å ha tjent litt på investeringen, da.
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke helt mongo å kjøpe nå, men fallhøyden er så klart stor. Det syns jeg forresten for et par år siden også...

Jeg innså for noen måneder siden at jeg måtte bare kjøpe TSLA og bite sammen tennene i noen år, uansett hvor stor fallhøyden blir. Jeg angrer ikke ennå, med ca 70k i gevinst. Men jeg må prøve så hardt jeg klarer å motstå stemmen bak i hodet som sier "Selg! Du har tjent 70k kroner! Ta gevinsten og løp!".

Jeg ville ikke bekymre meg for mye om emisjoner og slikt. En emisjon kan være positiv, ved at selskapet får inn mer penger som kan brukes til videre vekst, og kursen kan gå opp. I all hovedsak, så lenge Tesla gjør det bra og fremtiden ser lys ut, så er det ikke mye å bekymre seg for. Men om disse tingene endrer seg, som f.eks ved at Tesla taper masse penger og trenger en emisjon for å unngå konkurs, så kan man tape masse penger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#1653
Forresten, hvis du kjøper nå. Vær forberedt på at kursen kan være innom både $150 og $300 opptil flere ganger i hvilken som helst rekkefølge før Gen 3 er på markedet. Men det er også mulig den går sakte oppover så ikke forvent å kunne kjøpe deg inn på en lavere kurs. Altså: Ikke ta noe for gitt.

Det jeg gjorde var å kjøpe meg inn litt og litt over ca en måned. Da treffer man ikke toppen, men man treffer heller ikke bunnen. Man har trolig kjøpt til en OK pris om man gjør det på denne måten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Epleskreller

Jeg er en av de som ikke tørr å sitte med TSLA lenger. Markedsverdien til TSLA er nå $30,9 mrd (kurs 248). Til sammenligning er GM verd $53,6mrd pr nå. GM produserte over 9,7 millioner biler i 2013 (iflg Wiki).

For meg virker det som om mye av potensialet i TSLA er tatt ut. Jeg har klokketro på Tesla, men ikke så mye på aksjen.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Espen Hugaas Andersen

#1655
Jeg har tro på TSLA. Selv ved denne prisen.

Om 20 år er det en grei mulighet for at Tesla produserer flere millioner biler i året, mens GM er konkurs. Vi står foran en revolusjon i bilindustrien, og de som ikke satser nå vil få problemer innen få år. GM er en av de som ikke satser nevneverdig. (Fra 2015 har de ikke en eneste elbil eller PHEV på markedet i Europa.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sjøhyene

#1656
Sitat fra: haakonl på torsdag 07. august 2014, klokken 12:08
Kan ikke mye om dette jeg, altså. Jeg investerer selvsagt ikke penger jeg ikke har råd til å tape, men dersom "alle" vet at å kjøpe TSLA nå er å kjøpe katta i sekken, så lar jeg jo selvsagt være...

Du bør heller tenke motsatt. Det at "alle" sier at en aksje aldri bør kjøpes er et mye bedre kjøpsargument enn at alle sier at "den aksjen bare må du kjøpe".
Har unngått TSLA rett og slett fordi den har vært så ekstremt populær. Har mye mer tro på Buffets strategi med å være skeptisk når andre er grådige, og være grådig når andre er skeptiske. Med tesla nå kan du gå på en massiv smell, og det er ikke så usannsynlig heller som jeg tror mange skal ha det til.

For underholdningens del kan du såklart forsvare et kjøp, men tenker du fornuftig bør du heller finne selskaper ala GM som er super-upopulære, er der det er penger å tjene på sikt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Havebigfun

Jeg tror Tsla kan stige "litt" til i denne omgangen- det kommer antakelig noen nyheter snart- Sommeren brukte de til å bygge om fabrikken slik at de har en helt ny produksjonslinje nå- skulle ikke overraske meg om det kom noen tekniske nyheter snart. Alle gangene jeg solgte Tsla var det for tidlig- nå venter jeg litt lengre 8)
At man kan kjøpe aksjene vesentlig billigere enn 250 ila. noen måneder er jeg imidlertid ikke i tvil om...

MR Tesla

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 07. august 2014, klokken 13:24
Sitat fra: haakonl på torsdag 07. august 2014, klokken 12:08
Kan ikke mye om dette jeg, altså. Jeg investerer selvsagt ikke penger jeg ikke har råd til å tape, men dersom "alle" vet at å kjøpe TSLA nå er å kjøpe katta i sekken, så lar jeg jo selvsagt være...

Du bør heller tenke motsatt. Det at "alle" sier at en aksje aldri bør kjøpes er et mye bedre kjøpsargument enn at alle sier at "den aksjen bare må du kjøpe".
Har unngått TSLA rett og slett fordi den har vært så ekstremt populær. Har mye mer tro på Buffets strategi med å være skeptisk når andre er grådige, og være grådig når andre er skeptiske. Med tesla nå kan du gå på en massiv smell, og det er ikke så usannsynlig heller som jeg tror mange skal ha det til.

For underholdningens del kan du såklart forsvare et kjøp, men tenker du fornuftig bør du heller finne selskaper ala GM som er super-upopulære, er der det er penger å tjene på sikt.

Jeg tror at dersom du skal gjøre som Buffet skal du nettopp kjøpe TSLA men dette forutsetter at du kan la aksjene ligge i skuffen lenge. Dersom vi tror El biler er fremtiden og TSLA vil være ledende- hvor tror vi TSLA er om 15år ?
30 batterifabrikker og flere bilfabrikker på alle kontinenter ? Har gått ut og inn av tsla siden den lå på 55 og tapt gevinst på minst en halv tesla på det -legger akajene i skuffen frem til 2025...

Espen Hugaas Andersen

#1659
Ser ut som det blir en god dag i dag. Deutsche Bank oppgraderte Tesla fra Hold til Buy med prismål på $310. TSLA er opp 4% i pre-market.

Edit: Endret $330 til $310.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Over $261 nå. Gode sjanser for ny ATH.

Jeg liker penger. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MR Tesla

Prismålet til DB er 310 ikke 330

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MR Tesla på mandag 11. august 2014, klokken 15:59
Prismålet til DB er 310 ikke 330
Åh, beklager, blingset litt. Oppdatert posten min med riktig tall.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Høgis

P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

JohanH

$300 i år? Ikke usannsynlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA