Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Lanber

Vi er amatører i aksjeverden. 
Tesla har hatt en enorm kursstigning og har i siste tiden svingt voldsomt, samtidig eies mange aksjer av småsparere som oss.
Det borger for at mange kan ville ut av ei trang dør når kursen for alvor faller. Intet tre har vokst inn i himmelen enda og denne aksjen er skikkelig moden for en korreksjon. 

Så får vi se neste ukene frem mot resultatfremlegging, hvem som får rett.

DonPedro

Sitat fra: Lanber på lørdag 26. oktober 2013, klokken 18:16
Vi er amatører i aksjeverden. 
Tesla har hatt en enorm kursstigning og har i siste tiden svingt voldsomt, samtidig eies mange aksjer av småsparere som oss.
Det borger for at mange kan ville ut av ei trang dør når kursen for alvor faller. Intet tre har vokst inn i himmelen enda og denne aksjen er skikkelig moden for en korreksjon. 

Så får vi se neste ukene frem mot resultatfremlegging, hvem som får rett.

Hvis du er amatør, hvordan kan du fastslå med slik sikkerhet at aksjen er "moden for korreksjon"?

Du har forsåvidt rett i at ingen aksjer har vokst inn i himmelen. Men det finnes selskap som har/har hatt 50x Teslas markedsverdi. Så logikken om at det finnes en grenser for hvor mye en aksje kan være verdt slår ikke inn på en stund enda.

At noen av oss kan ha fått høydeskrekk av 600% stigning er en annen sak. For oss amatører kan det være vanskelig å vite hva vi skal tro.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Viking

kursen er nede under $160 nå. tydelig negativ trend gjennom oktober. Det blir spennende å se hvordan utviklingen blir de neste ukene. Hvordan slår Q3 tallene ut? Lykkes Elon med¨å "snakke ned kursen"?

Jeg lykkes nærmest med å prikke toppen! Bare synd at jeg kjøpte og ikke solgte :)
Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

sn0le

Det er når man ser slike oppganger man skulle ønske man putta 10-20k i aksjer for 12 mnd siden. *sukk*
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

petersv

Er nok bare brannen, kommer seg nok etter noen dager. Skal iallefall kjøpe meg inn igjen før 5. da Q3-resultater framlegges.

Schumilight

#1340
Sitat fra: petersv på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 16:42
Er nok bare brannen, kommer seg nok etter noen dager. Skal iallefall kjøpe meg inn igjen før 5. da Q3-resultater framlegges.
Er ikke brannen gammelt nytt nå? Skal det fortsatt påvirke, eller har det vært en brann til?  :P

Edit: Oi, beklager...velkommen etter sier jeg til meg selv nå...ikke bra :(

Schumilight

En ting jeg har sittet og irritert meg over i lang tid nå er at for eks Tesla-aksjen gjør store volatile hopp frem og tilbake for tiden, også i pre-market, uten at jeg kan involvere meg i det. Er det sånn at det ikke er mulig å kjøpe/selge aksjer i Tesla i pre-market? Det er jo tydeligvis mange andre som gjør det. Er det fordi jeg kjøper og selger gjennom Netfonds, som kun er åpent i Oslo børs sin åpningstid? Hvis en for eksempel er daytrader må det jo være enorm fordel å kunne være aktiv under pre-market også?
Selv får jeg kun gjennom order for Tesla når Oslo børs er åpen... Er vel noe jeg ikke vet her. Føler meg som en skikkelig newbie  ::)

Wenche

#1342
Hvis du legger inn en limitordre hos Netfonds, så vil ordren gjelde også etter Oslo børs sin stengetid, men kun ut den normale handelsdagen i USA.

Du kan åpne konto i USA hos for eksempel Optionsxpress.com (O), eller Interactivebrokers.com (IB), da kan du handle direkte i før og ettermarkedet.
I hovedmarkedet kan du legge inn en limit ordre, som er gyldig til den blir annullert (GTC), men den gjelder ikke i før og ettermarkedet.
Jeg har brukt O til opsjonshandel, og har hatt mine aksjer hos Netfonds, men har nettopp åpnet konto hos IB, fordi de har veldig lave priser og effektuerer ordre like raskt som O, og man kan handle opsjoner.
Netfonds har fått i oppdrag å flytte mine aksjer til IB, og det tar de kr 350,- for. Du behøver ikke å selge aksjene for å flytte, kun overføre de samme aksjene.
Hovedgrunnen til at jeg flytter mine aksjer, er at jeg kan "hedge" (beskytte dem mot fall) hos IB, dvs at jeg kan selge 1 (eller flere) Covered Call (utstede kjøpsopsjon), hvilket vil si at jeg får betalt for at noen får muligheten til å kjøpe 100 av mine aksjer til en gitt pris (for eksempel $200), innen en gitt dato. Hvis kursen synker kursen, så synker også prisen på opsjonen, og man kan nulle ut opsjonen ved å kjøpe den tilbake for en lavere pris, eller opsjonen dør ut.
Stiger kursen over $200, så skjer det motsatte; du må betale mer for å nulle ut, men får solgt dine aksjer til $200 + at du beholder det du fikk ved salget av opsjonen.

Jeg anbefaler deg sterkt å lese deg opp på investopedia, Google, så finner du mange gode svar på dine spørsmål :)

PS: Hvis du vil åpne konto i USA, vær forberedt på vesentlig større papirmølle før du får åpnet kontoen, enn i Norge.
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Meringdal

Litt OT her, men er det noen som sitter på BOKEN aksjeskolen av Bergh? Evt en nettside som har den på lager? Kom gjerne med tips på andre nyttige bøker so man kan lære seg litt mer om aksjer :)

Epleskreller

Sitat fra: Wenche på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 23:47
PS: Hvis du vil åpne konto i USA, vær forberedt på vesentlig større papirmølle før du får åpnet kontoen, enn i Norge.
Og når det blir tid for selvangivelse :) Gruer meg til det.. :-\
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

JohanH


Sitat fra: Epleskreller på onsdag 30. oktober 2013, klokken 08:31
Sitat fra: Wenche på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 23:47
PS: Hvis du vil åpne konto i USA, vær forberedt på vesentlig større papirmølle før du får åpnet kontoen, enn i Norge.
Og når det blir tid for selvangivelse :) Gruer meg til det.. :-

Uff. Gruer meg masse. Gjort sikkert 100 opsjonshandler i 2013 så langt.

DonPedro

Sitat fra: JohanH på onsdag 30. oktober 2013, klokken 10:06

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 30. oktober 2013, klokken 08:31
Sitat fra: Wenche på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 23:47
PS: Hvis du vil åpne konto i USA, vær forberedt på vesentlig større papirmølle før du får åpnet kontoen, enn i Norge.
Og når det blir tid for selvangivelse :) Gruer meg til det.. :-

Uff. Gruer meg masse. Gjort sikkert 100 opsjonshandler i 2013 så langt.

Ja, det blir et h....
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Lanber

En rød dag i NY. Håper dere har sikret dere gutter og jenter

Wenche

Sitat fra: Lanber på onsdag 30. oktober 2013, klokken 23:13
En rød dag i NY. Håper dere har sikret dere gutter og jenter

I 2015 er det ingen som husker den denne dippen, eller de dippene som var i juni, juli eller august 2013  ;)
Ingenting har endret seg, Teslas utvikling følger planen, og vel så det  :)
Ser i spenning frem mot Q3 resultater, samt de kommende kvartaler, og år.

Veldig spennende og morsomt å være delaktig i århundrets bilrevolusjon  ;D
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Epleskreller

Ja, enten er dette fallet/korreksjonen (fra 190 til 160) en kjøpsmulighet eller så er det starten på et større fall.. hva ser vi først, 120 eller 200?

Hvis jeg bare visste.. er usikker på hva jeg skal gjøre og er helt ute av Tsla..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA