Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Wenche

En annen på TMS US som stort sett lykkes, og er interessant å følge (re-post godkjent):
"09-26-2013, 09:13 PM #8713  austinEV

Ugh... worst timing ever. I seriously missed out on like 2-3 teslas in this trade:
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Wenche

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Havebigfun

Sitat fra: Wenche på mandag 30. september 2013, klokken 22:51
Sluttkurs ATH $193.37  :o
Tesla lar seg åpenbart ikke stoppe- selv med negativ sentiment :o

Schumilight

#1188
Hei!

Er ny på forumet, i hvert fall mtp registrering, men har lest en god del her inne.
Venter selv på en fullt utstyrt(minus barneseter) P85+, som jeg har utsatt levering på til sommertid, det vil si april ;) Forresten venter bedre halvdel på en også, så det vi prøver på er å hente bil samtidig på Alnabru hehe ;)

Akkurat nå vurderer jeg å kaste meg på aksjebølgen her. Bedre seint enn aldri tenker jeg, og har da et håp om at aksjen fremdeles vil stige en god stund til. Skal satse litt, vil ikke si hvor mye, men er optimist og tenker dessuten langsiktig...les; Model X, utvidet batteripakke osv...er fullstendig overbevist om genistatusen til Elon Musk og suksessen til Tesla.
Men jeg grønn på dette, og trenger å bli forklart en god del. Har lest noe allerede, men ikke fått svar på alt.

Hva er "short"? Satse på å kjøpe på lav pris, vente på at det går opp før det går ned, og så selge?

Hva er "long"? Dette går vel ut på å tenke langsiktig, men stemmer det at jeg da MÅ bruke et eventuelt utbytte på å investere i nye aksjer?

Hva er "Calls"? Her har jeg ingen formeninger...

Hvordan kan jeg selge aksjer jeg "låner"? Vil ikke da "noen" kreve en viss % av utbyttet?

Hva er "hold"? Bare sitte på gjerdet og vente i den tro at kursen vil stige før en selger?
Kan jeg selge når jeg vil? Avhenger det ikke av ting, som for eksempel innenfor børsens åpningstider eller om folk er villig til å betale for sluttkurs?

Jeg leste noen innlegg her som tar for ordet "snert" Hva er det for noe?? "Så snerten du er", liksom...eller??

Når dere er ferdige med å flire av spørsmålene mine, ville jeg satt pris på noen svar  ;D

På forhånd takk! :)

Wenche

#1189
Gratulerer med supert valg av bil   :D I Norge kan du kjøpe Tesla aksjer med lav provisjon på internett hos Netfonds.no eller Nordnet.no. Er du Coop medlem, tror jeg du kan få en startpakke hos nordnet.no, som dekker noen få handler.
Elon Musk mener at aksjen bør opp i $400, og det tror jeg kommer til å skje. Hvor fort? - det kan være spørsmålet, men antakelig fortere enn de fleste andre aksjer, tror jeg. Men det blir ganske sikkert en berg og dalbane, men er du langsiktig, kan det antakelig være like lurt å kjøpe aksjer og la de stå og ruge noen år.
Når du kjøper gjennom netfonds eller nordnet, får du ikke mulighet til å handle med opsjoner. Da tror jeg du må åpne konto i USA, for eksempel IB eller optonsexpresss.
Hvis du vil satse på Tesla, så kan du også gjøre det gjennom å handle opsjoner (rettighet til å kjøpe til avtalt pris "buy call", osv. Det kan hende at det er lurt å kjøpe "buy call LEAPS". Dvs for eksempel å kjøp en Call med forfall jauar 2015 strike (avtalt kjøpspris) til ca halvparten av dagens kurs, og du må betale ca det samme for å kjøpe en call. Poenget er; hvis Tesla synker taper du maks det du har betalt for en call, hvis aksjen stiger får du med deg mesteparten av gevinsten, og kan "nesten kjøpe" dobbelt så mange aksjer, for samme sum, og hvis aksjen fortsetter å stige, så kan du løse inn f. eks halvparten mot betaling, og resten i aksjer. Uansett aksje, så vil det være stor risiko, så sett ikke inn penger du ikke har råd til å tape.
Tips når det gjelder å forstå "aksjeuttrykk" er å slå opp i investopedia.
Ps: når du er short eller går short, så tror du at Teslas kurs skal synke på lang sikt, evt. kun de neste dagene, er du long, tror du den vil stige, i hvert fall på lenger sikt. Jeg kan også anbefale Teslamotorsclub; newbie options trading; google, så finner du den. Lykke til :)
PS: Snert har ingenting med aksjer å gjøre; snert er humor, morsomt, kan være ironi, eller spissformulering mm,  og slik jeg oppfatter det; litt motsetningen til brodd.

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Schumilight

Hei og takk for bra svar!

Regnet med at snert var noe helt annet ja ;)

Jeg registrerte meg faktisk på Netfonds og satte inn penger der før jeg skrev innlegget her, men trengte litt inputs før jeg kastet meg ut idet ;)

Skulle egentlig kjøpt i går, men så at den sank til 188 før den gikk opp igjen til 193, så jeg lot det være.
Men så lurer jeg på...kan jeg kjøpe aksjer når som helst på døgnet? I tilfellet som var med Tesla-aksjen i går: Hvorfor gikk den ned først for så å gå opp igjen til forrige sluttkurs etterpå?
Kunne jeg da kjøpt aksjer mens den var nede på 188 og solgt igjen da den gikk opp til 193?? Regner med at det ikke er så enkelt... 

OleJA

Sitat fra: Schumilight på onsdag 02. oktober 2013, klokken 10:45
Kunne jeg da kjøpt aksjer mens den var nede på 188 og solgt igjen da den gikk opp til 193?? Regner med at det ikke er så enkelt...
Jo, det er så enkelt, og samtidig så vanskelig - Det kan jo like godt tenkes at den hadde gått videre ned fra 188,. til .... ?
Vær obs på at det ofte er 15-20 min forsinkelse på kursene som NetFonds viser, samtidig vil en evt. ordre du legger inn utføres til 'fersk' kurs som ofte kan avvike et par dollar for TSLA. Derfor:
- Legg alltid inn en 'Limit' på kjøp / salg ordren din.
- Sjekk 'duggfersk' kurs mot en site som tilbyr dette: Google 'TSLA stock realtime'

el-fanboy

Sitat fra: Schumilight på onsdag 02. oktober 2013, klokken 10:45
Hei og takk for bra svar!

Regnet med at snert var noe helt annet ja ;)

Jeg registrerte meg faktisk på Netfonds og satte inn penger der før jeg skrev innlegget her, men trengte litt inputs før jeg kastet meg ut idet ;)

Skulle egentlig kjøpt i går, men så at den sank til 188 før den gikk opp igjen til 193, så jeg lot det være.
Men så lurer jeg på...kan jeg kjøpe aksjer når som helst på døgnet? I tilfellet som var med Tesla-aksjen i går: Hvorfor gikk den ned først for så å gå opp igjen til forrige sluttkurs etterpå?
Kunne jeg da kjøpt aksjer mens den var nede på 188 og solgt igjen da den gikk opp til 193?? Regner med at det ikke er så enkelt...
Det er definitivt å foretrekke å kjøpe aksjer når de er lave, og eventuelt selge dem når de er høyere :-) Det er ikke lett å forutse hvor haren hopper, og vi må regne med at det blir litt berg-og-dalbane fremover. Hvorfor den går opp og ned er naturligvis et resultat av tilbud og etterspørsel på aksjene. Nå, med shutdown i USA, blir det ekstra spennende fremover - hvis mange blir nervøse og vil cashe ut gevinst, kan vi nok se en nedgang en stund til myndighetene der borte skjerper seg.

Du kan kjøpe og selge aksjer mens NASDAQ er åpen, men du kan legge inn ordre også utenfor åpningstidene. Transaksjonen går derimot ikke gjennom før NASDAQ er åpen. Ofte må man legge inn ordre for salg litt lavere enn kursen du ser akkurat i øyeblikket - og omvendt for kjøp.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Epleskreller

Aksjen ned på 180-tallet igjen.. spennende.. :-X
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

tullball

idag er nok dagen å selge..... :(

RunarBT

Sitat fra: tullball på onsdag 02. oktober 2013, klokken 21:07
idag er nok dagen å selge..... :(

Tull(Ball)..Selge skulle ein gjort i går, i dag skal ein kjøpe om ein har peng.;-)

Meringdal

176 nå. Noen som har fått med seg hva som skjer?

Epleskreller

Sitat fra: Meringdal på onsdag 02. oktober 2013, klokken 21:22
176 nå. Noen som har fått med seg hva som skjer?

aksjen har gått mye opp og detter litt tilbake ;)

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Zneip

http://finance.yahoo.com/blogs/talking-numbers/tesla-run-over-analysts-192100293.html


-------------------------------------
Nord Trøndelag, P3273, S85, Perlehvit, 19", Tech, luft, lyd, lys, park, vinter, hylle. VIN: *13877
Nord Trøndelag | X90D

Schumilight

Så brannen det snakkes om på en annen tråd her inne har ikke så mye å si for nedgangen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA