Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#6225
Musk overdriver sannsynligvis. Om det skulle stemme, så reflekteres det ikke i regnskapene, i hvert fall.

Men det kan vel kanskje hende at det var et eller annet for foregikk bak lukkede dører som man ikke kjenner til. F.eks ultimatum fra leverandører.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Spørsmålet nå blir jo da om Elon Musk og Tesla har tilbakeholdt informasjon de er pliktige til å gi. Uansett er dette et skrikende eksempel på hvor tåpelig det er å tro på Elon Musk sine ord. Dette er ikke første gangen han har vist nærmest svindlerisk oppførsel.

Espen Hugaas Andersen

#6227
Sitat fra: Løve på mandag 26. november 2018, klokken 07:55Spørsmålet nå blir jo da om Elon Musk og Tesla har tilbakeholdt informasjon de er pliktige til å gi.
Teslas informasjonsplikt er ivaretatt med de regelmessige SEC rapportene. Her: http://ir.tesla.com/sec-filings

Om f.eks Tesla skulle ha vært i tøffe forhandlinger med en leverandør, så er ikke dette noe de må informere om, utover "risks"-kapittelet i kvartalsrapportene.

(Nå tror ikke jeg det er spesielt sannsynlig at dette har inntruffet - mest sannsynlig er ukene Musk snakker om såkalte "Tesla-uker". Musk lever litt i sin egen verden når det gjelder tid.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: arthur på mandag 26. november 2018, klokken 06:58
Nå blir man jo ikke veldig populær her hvis man bringer nyheter som kan oppfattes som negative hva angår Tesla, men de som spådde konkurs i Tesla var kanskje nærmere sannheten enn "enkelte" liker å bli fortalt? Håper at man tror det når det kommer fra Mr. Tesla selv;

https://www.dn.no/utenriks/tesla/elon-musk/elon-musk-tesla-var-nar-doden/2-1-484986

https://www.cnbc.com/2018/11/25/elon-musk-tesla-had-single-digit-weeks-before-it-would-die.html

Det er nok en liten overdramatisering. Aksjekursen var høy, de hadde neppe hatt noen problemer med å hente inn vesentlig med penger fra markedet om de absolutt måtte. Men det ville vannet ut eksisterende aksjonærer kraftig, så det er ikke så rart de satset alt på å unngå det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 26. november 2018, klokken 07:46
Musk overdriver sannsynligvis. Om det skulle stemme, så reflekteres det ikke i regnskapene, i hvert fall.
Var det jeg også tenkte. De kunne drive vesentlig lenger enn noen få uker før selskapet gikk tom for penger.

Men hadde han den opplevelsen får jeg mer respekt for hans enorme innsats.

Heldigvis et tilbakelagt kapittel. På tide med Model Y på delt plattform :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tulle

Har vært stille lenge nå fra lykketrollene, særlig etter 3. kvartasrapport. Men når det dukker opp noe som kan vries negativt, popper innleggene inn. Det blir vel for lite kos med misnøye.

Løve

Åh, vi har da novembertallene å ta av snart. Regner med det blir mye bra å henge Elon for der  ;) Jeg er ikke i nærheten av å tro på at Tesla er ute av hengemyra. Men uten oppdatert informasjon er det lite å snakke om. Så jeg sitter og venter på mer offisiell info, samtidig som jeg rister på hodet av dagens kursoppgang. Den har jo ingen faktiske fundament å stå på.

arthur

Sitat fra: Tulle på mandag 26. november 2018, klokken 13:10
Har vært stille lenge nå fra lykketrollene, særlig etter 3. kvartasrapport. Men når det dukker opp noe som kan vries negativt, popper innleggene inn. Det blir vel for lite kos med misnøye.

Hvordan kan det vris negativt når Elon Musk som er grunder og leder firmaet selv går ut og forteller at selskapet var nær, svært nær, en konkurs nylig?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

DagfinnN

Godt å se at lykketrollene svarer på anrop fra flere enn meg. Var redd for at de har tørket inn, men nei, ingen grunn til å engste seg ser jeg.
Snart går nok Tesla konkurs igjen og snart tyskerne kommer med en enorm mengde av premiumbiler som knekker alt annet.... :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Tulle

Sitat fra: arthur på mandag 26. november 2018, klokken 17:06
Sitat fra: Tulle på mandag 26. november 2018, klokken 13:10
Har vært stille lenge nå fra lykketrollene, særlig etter 3. kvartasrapport. Men når det dukker opp noe som kan vries negativt, popper innleggene inn. Det blir vel for lite kos med misnøye.
Hvordan kan det vris negativt når Elon Musk som er grunder og leder firmaet selv går ut og forteller at selskapet var nær, svært nær, en konkurs nylig?
Du forstår nok utmerket hva jeg mener. Med gode nyheter er det stille. Er det noe som er/kan tolkes negativt så popper meldingene inn. Tydeligvis at det er et behov for å sikre at alle får det negative.
Hva motivet er kan man bare gjette på.

Maximus

Veldig fint å se at Musk evner å ta noe som ligner på selvkritikk. Håper at han tar konsekvensen av de uheldige begivenhetene i året som har gått, og framover får lagt seg en arbeidsplan som er menneskelig overkommelig.

Også SpaceX ser ut til å få seg en aldri så liten kilevink av oversprangshandlingene hans:

Sitat fra: arstechnica.comIn addition to spurring problems for the car company Tesla, Elon Musk's puff of marijuana in September will also have consequences for SpaceX. On Tuesday, The Washington Post reported that NASA will conduct a "safety review" of both of its commercial crew companies, SpaceX and Boeing. The review was prompted, sources told the paper, because of recent behavior by Musk, including smoking marijuana on a podcast.

According to William Gerstenmaier, NASA's chief human spaceflight official, the review will be "pretty invasive" and involve interviews with hundreds of employees at various levels of the companies, across multiple worksites. The review will begin next year, and interviews will examine "everything and anything that could impact safety," Gerstenmaier told the Post.

Hele saken:

https://arstechnica.com/science/2018/11/nasa-plans-invasive-review-of-spacex-after-musk-smoked-weed/

arthur

Sitat fra: Tulle på mandag 26. november 2018, klokken 17:46
Sitat fra: arthur på mandag 26. november 2018, klokken 17:06
Sitat fra: Tulle på mandag 26. november 2018, klokken 13:10
Har vært stille lenge nå fra lykketrollene, særlig etter 3. kvartasrapport. Men når det dukker opp noe som kan vries negativt, popper innleggene inn. Det blir vel for lite kos med misnøye.
Hvordan kan det vris negativt når Elon Musk som er grunder og leder firmaet selv går ut og forteller at selskapet var nær, svært nær, en konkurs nylig?
Du forstår nok utmerket hva jeg mener. Med gode nyheter er det stille. Er det noe som er/kan tolkes negativt så popper meldingene inn. Tydeligvis at det er et behov for å sikre at alle får det negative.
Hva motivet er kan man bare gjette på.

Ser ut til at du også er en av de som tar dette veldig personlig? I såfall hvorfor det?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

En hånd i været for de som alltid tar Musk bokstavelig og tar hans tidsangivelser som nøyaktige prediksjoner

Har veldig stor respekt for det Musk har fått til med Tesla, og at det var harde tak er det vel egentlig under «production hell» er vel utvilsomt.

Tror ikke noen trodde at pengebruken under opprampingen kunne kunne fortsette evig. Ikke hverken lykketrollene eller fanboysen.

Jeg tror (som vanlig) at Musk spisser utsagnene. Dette har etter min vurdering lite eller ingen effekt på kurs da de fleste som følger med har kalkulert inn dette.

Det eneste som virkelig overrasket markedet og sendte det høyt for så å stuuuupe var «Going private at 420$.....»
Det som skjer nå er mye mer kontrollert.
Men risiko er det fremdeles.

Sjøhyene

Jeg tror EM kommer med dette nå primært for å prøve å rettferdiggjøre den til tider hodeløse oppførselen sin ila våren/sommeren. Merkevaren EM har uten tvil tapt seg etter bl.a. 420 og pedo tweetene ++.
Det å nå tydeliggjøre at han var under umenneskelig press og at tesla var på kanten av stupet gjør at folk flest får en viss forståelse. Han "lyver" sikkert ikke men at han strekker sannheten litt det tror jeg.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

emurof

Sitat fra: arthur på mandag 26. november 2018, klokken 06:58
Nå blir man jo ikke veldig populær her hvis man bringer nyheter som kan oppfattes som negative hva angår Tesla, men de som spådde konkurs i Tesla var kanskje nærmere sannheten enn "enkelte" liker å bli fortalt? Håper at man tror det når det kommer fra Mr. Tesla selv;

https://www.dn.no/utenriks/tesla/elon-musk/elon-musk-tesla-var-nar-doden/2-1-484986

https://www.cnbc.com/2018/11/25/elon-musk-tesla-had-single-digit-weeks-before-it-would-die.html

De som spådde konkurs gjorde det konsekvent og skråsikkert. Det var umulig for Tesla å overleve i følge disse.

Det som står i disse artiklene er merkelig, og jeg skjønner ikke hvorfor Musk uttrykker seg slik. For det første hadde de penger på bank så de kunne holde på i flere måneder med like store tap som tidligere. For det andre kunne de ha hentet inn finansiering, enten gjennom lån eller gjennom å hente det inn ved å øke antallet aksjer.

Det er ikke galt å komme med negative nyheter om Tesla, men når de samme personene konsekvent kommer med FUD og ikke minst spydigheter når de endelig finner noe de kan trolle om, så er det klart mange blir irritert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA