Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lør 01. sep 2012, kl. 00:36

« forrige - neste »

noto

Ser ikke bort fra det. Mye fokus på Teslas produksjonshelvete og at de ikke klarer å tilfredsstille den elleville etterspørselen, men det ville åpenbart vært verre om produksjonen gikk på skinner i et marked uten etterspørsel. Mye av problemene skyldes innføring av nye innovative hypereffektive produksjonsmetoder. Nybrottsarbeid er tungt, men blir belønnet på sikt. Ser at Tesla knuser BMW i USA og har passert BMW i mcap. Ser også at Canada har 8% EV-andel de siste par månedene.

Counterpointer

Sitat fra: noto på tor 08. nov 2018, kl. 18:36Ser også at Canada har 8% EV-andel de siste par månedene.
Dette må tas med en klype salt. Det virker som disse tallene er kun på personbiler (dvs ikke SUV og pick up ) mens de har tatt med Model X i elbilandelen osv

Se denne YouTube videoen om temaet.

https://youtu.be/I5CJeC8lZak

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Tulle

emurof

Er det noen som vet hva dette er basert på?

https://twitter.com/TeslaCharts/status/1060879767069700096

Er det elbilstatistikk.no, som har hatt problemer i det siste?

For det stemmer jo ikke helt med det f.eks. TV2 skriver:

https://www.tv2.no/a/10058274/

Espen Hugaas Andersen

Grafen stemmer nok bra. Men tolkningen er latterlig.

Å se på utviklingen dag til dag i de to første månedene i hvert kvartal gir ingen meningsfull info. Hvor mange biler som registreres kommer helt an på når det kommer skip til Drammen. Det kan være lavt til uti desember, og så kommer det inn noen skip til Drammen, og kvartalet ender opp med å bli et av de beste hittil. Hvor bra kvartalet vil bli vet vi altså rett og slett ikke før nærmere nyttår.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

chargedup

Min hovedteori mtp grafen fra 2017 er at den er slik pga vektavgiften som ble foreslått i midten av oktober ifjor. Vil tro at veldig mange som vurderte Tesla, spesielt model X, fikk et spark i baken og bestilte bil (muligens inventory) for å få den levert før 2018.
Tesla har sluttet med rentekampanjen (selv om det fortsatt er mulig på inventory, men jeg tror ikke mange er klar over det ved å se på nettsiden (pga en elendig inventory nettside med 1 stk model X)) som helt sikkert gjør sitt til at det ikke sparkes like hardt i baken nå. Jeg tror renten har mer å si enn at det har kommet andre langtrekkende elbiler og færre valgmuligheter på ny bil.
Det er helt klart som Espen sier fortsatt tidlig for å kunne si noe om leveringer i resten av kvartalet enda, men jeg tror slutten av fjoråret for Teslas del var ekstremt pga forslaget om vektavgift, samtidig som 2018 har vært et nytt rekordår for Tesla og elbiler generelt. Espen kan jo finne en graf med Tesla salg i Norge hele 2017 og 2018 8)
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tulle

Trenger visst ikke å selge den ene aksjen min likevel.
Jeg trodde tyskerne kom snart, men..
Fant en artikkel fra 2013 der VW sa at i 2018 ville de være mye større en Tesla :) :)
https://www.greencarreports.com/news/1086902_volkswagen-will-be-the-biggest-electric-car-maker-in-2018-it-says?fbclid=IwAR3wT4j-ys0lnYS5P2aTJzuPjNzLLudqQtX8HmcqKwe5evQHKAZypixdoqo

DagfinnN

Sitat fra: Tulle på ons 14. nov 2018, kl. 16:36
Trenger visst ikke å selge den ene aksjen min likevel.
Jeg trodde tyskerne kom snart, men..
Fant en artikkel fra 2013 der VW sa at i 2018 ville de være mye større en Tesla :) :)
https://www.greencarreports.com/news/1086902_volkswagen-will-be-the-biggest-electric-car-maker-in-2018-it-says?fbclid=IwAR3wT4j-ys0lnYS5P2aTJzuPjNzLLudqQtX8HmcqKwe5evQHKAZypixdoqo
:+1: Utrolig  8)
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Leif1

Nei, det er ikke utrolig.
Det utrolige er at folk fortsetter å tro på skrønene deres. Ikke nok med det, men de kjøper skiten også.
Konvertitt fra S til X

Robert Sund

Hva metode/forhandler anbefaler dere hvis man skal kjøpe Tesla aksjer og sitte med de lenge?

Jeg ser at f.eks netfonds tar litt penger hvert år for inaktive kontoer. (Og at de eier aksjene man har kjøpt). Er det mulig å kjøpe direkte fra debet kort fra en slik forhandler eller er det overføring og kjøp først neste dag som gjelder (for de som ikke har penger/aksjer hos forhandleren fra før. Det virker også som det er ett stort pes å få pengene ut igjen med gebyrer; slik virker det i allefall på en som ikke har testet det og kun lest FAQen.

Banken jeg bruker forhandler kun europeiske aksjer.

Jeg hadde lyst til å hoppe inn ved ca. 260 fordi jeg anså verdien til å være betydelig høyere. Men jeg fant ingen metode som ikke gjorde meg kritisk.

Og ja, jeg vet om "markedet kan holde seg ulogisk lengre enn du kan holde deg solvent" ;)

Larsebass

Jeg bruker DNB. Fungerer helt greit, man har en brukskonto for aksjer man overfører penger til og så handler. Overfører du fra en DNB-konto går det over med en gang. Sikkert høyere årspris og kurtasje enn andre, men de har et meglerbordet man kan ringe og man får kjøpt amerikanske aksjer.

(Handler du veldig lite volum er det dyrt. Det lønner seg å kjøpe litt større poster, men da er jo risikoen høyere. Jeg ville aldri handlet for lånte penger.)
Tesla X75D.

geear

Bruker også DNB. Der handler du TSLA online i aksjetraderen. Får ikke ordredybde, men det betyr kun noe om du skal trade aktivt, for engangskjøp betyr det iallfall ikke noe.

Larsebass

Man kan kjøpe ordredybde for 0.25kr eller noe sånt. Brukt det en gang, og som du sier, handler man ikke aktivt trenger man det ikke. (Med mindre du har noen millioner du skal handle for, da er det vel mer interessant)
Tesla X75D.

Larsebass

Uansett, tilbake til aksjen:

Hvilke merkedager/hendelser er det fremover for Tesla?

* Q4-tallene kommer i januar.
* Model Y skal vises frem «15 mars» (Musk sa senere at de kunne vise den frem når som helst til neste år, og 15 mars virket som en fin dag)
* Model 3 kommer til Europa en gang neste år

Jeg tror 2019 blir et bra år, men for kursens del tror jeg Q4-tallene vil påvirke mest på kort sikt. Leverer Tesla bra igjen (og kanskje mer enn hva som er priset inn i kursen nå), så er det bare en vei og det er opp :-)

Selvsagt, kos med misnøye-gjengen vil sikkert fremheve:

* Konkurrenter som visstnok er på banen (hvis du vil betale ekstra for varmeseter, ratt og 1 hjul i hvert hjørne av bilen.)
* Søksmål fra 2018 som sikkert pågår fremdeles
* Gjeld som skal betales
Tesla X75D.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA