Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lør 01. sep 2012, kl. 00:36

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: arthur på lør 03. nov 2018, kl. 07:19
Sitat fra: gr på fre 02. nov 2018, kl. 19:45
Sitat fra: arthur på fre 02. nov 2018, kl. 14:01
Kvaliteten på Tesla og service og oppfølgning fra leverandør/produsent fremkommer da med all tydelighet i en rekke tråder her på forumet fra folk som eier en Tesla?
At de har lang ventetid på rep/service for tiden er åpenbart, og det er noe kaotiske tilstander på servicesentrene, men de har allikevel levert en vilje til å ønske å please meg langt over hva jeg har opplevd noe annet sted.

Ganske spesielt at noen skal mene noe om noens servicenivå basert på hva som skrives på et forum...

Kan ikke for egen del tenke meg et bedre sted å lese om et bilmerkes eventuelle problemer, service osv enn nettopp på et forum hvor det kryr av folk som eier bil/er av det aktuelle merket. Kan du foreslå et bedre sted å tilegne seg denne kunnskapen?
Ja, for eksempel Elbilforeningen sin spørreundersøkelse til alle medlemmer, hvor Tesla-eierne kom ut som mest fornøyd. Den er mer representativ enn et forum hvor det vanligvis er problemene som diskuteres. Tror du virkelig at resultatet fra undersøkelsen hadde vært som det ble om forumet var representativt?

Skjønner ikke hvorfor du gidder å svare på slikt når du ikke har førstehåndserfaring.

Huskestue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lør 03. nov 2018, kl. 10:14
Sitat fra: Huskestue på lør 03. nov 2018, kl. 00:32
Noen var det jo ellers har du ikke lest godt nok...
Hva tenker du på?

For eksempel:

1 bekreftet supena på enda en CEC etterforsking
43% av overskuddet kom ikke fra salg av varer men subsidier GHG credit salg tilbakeholt fra Q3 brevet
Kraftig reduksjon i avsetning garanti kost per produsert bil

Men vi hadde også det interessante intervjuet av Musk som ble publisert i går der han innrømmer at de i september var på konkursens rand mens hvis dere som er long her gidder å gå tilbake i denne tråden å se på hvor nærme stupet dere trodde Tesla var på det samme tidspunktet.

Dere vil ikke se det komme....

daktari

Tesla mener de er over kneika.

Huskestue mener ikke det, fordi...?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

arthur

Sitat fra: gr på lør 03. nov 2018, kl. 14:39
Sitat fra: arthur på lør 03. nov 2018, kl. 07:19
Sitat fra: gr på fre 02. nov 2018, kl. 19:45
Sitat fra: arthur på fre 02. nov 2018, kl. 14:01
Kvaliteten på Tesla og service og oppfølgning fra leverandør/produsent fremkommer da med all tydelighet i en rekke tråder her på forumet fra folk som eier en Tesla?
At de har lang ventetid på rep/service for tiden er åpenbart, og det er noe kaotiske tilstander på servicesentrene, men de har allikevel levert en vilje til å ønske å please meg langt over hva jeg har opplevd noe annet sted.

Ganske spesielt at noen skal mene noe om noens servicenivå basert på hva som skrives på et forum...

Kan ikke for egen del tenke meg et bedre sted å lese om et bilmerkes eventuelle problemer, service osv enn nettopp på et forum hvor det kryr av folk som eier bil/er av det aktuelle merket. Kan du foreslå et bedre sted å tilegne seg denne kunnskapen?
Ja, for eksempel Elbilforeningen sin spørreundersøkelse til alle medlemmer, hvor Tesla-eierne kom ut som mest fornøyd. Den er mer representativ enn et forum hvor det vanligvis er problemene som diskuteres. Tror du virkelig at resultatet fra undersøkelsen hadde vært som det ble om forumet var representativt?

Skjønner ikke hvorfor du gidder å svare på slikt når du ikke har førstehåndserfaring.

Kanskje en ide å høre andres erfaring med et produkt før man kjøper, ikke minst når det finnes så mye ekspertise og erfaring som det gjør her på forumet.  En ren spørreundersøkelse som kun sier noe om hvor fornøyd kundene er med en vare gir svært liten innsikt og kunnskap om produktet etter min erfaring. Ble dette for vanskelig å forstå?

Ellers hadde det jo vært morsomt om Tesla/Elon gjorde alvor av å begynne produksjon av elsykler;

https://electrek.co/2018/11/02/elon-musk-tesla-electric-bicycle/?fbclid=IwAR0H25cJduvhGiB19ARMBTZLj1MlFts3y9_NRbt2zNja0Hgs7TUhtn_TVW8

Amoss

Sitat fra: Huskestue på lør 03. nov 2018, kl. 16:32
Men vi hadde også det interessante intervjuet av Musk som ble publisert i går der han innrømmer at de i september var på konkursens rand ...

Bare for å klargjøre: Mener du at det sitatet du inkluderte som ett bilde under innlegget ditt dokumenterer det du påstår her?
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på lør 03. nov 2018, kl. 16:32For eksempel:

1 bekreftet supena på enda en CEC etterforsking
Det at SEC har sett på uttalelsene rundt planenen for produksjonsopprampingen av Model 3 er gammelt nytt. Det har også vært et investorsøksmål som gikk ingensteds.

Sitat fra: Huskestue på lør 03. nov 2018, kl. 16:3243% av overskuddet kom ikke fra salg av varer men subsidier GHG credit salg tilbakeholt fra Q3 brevet
Det er ikke nyheter at det også finnes GHG kreditter som vanligvis ikke omhandles i brevet. Investorene ville vært fornøyde med at Tesla hadde vært profitabel inklusive ZEV og GHG kredittene, men det som var veldig bra med Q3 var at Tesla var profitabel selv når man ekskluderer dette. Tesla vil etter all sannsynlighet fortsette å forbedre Model 3 marginen og øke produksjonen, noe som vil føre til økende overskudd.

Sitat fra: Huskestue på lør 03. nov 2018, kl. 16:32Kraftig reduksjon i avsetning garanti kost per produsert bil
Helt naturlig å redusere garantiavsetningene ettersom man ser hvordan påliteligheten utvikler seg. De gikk fra $2910 per bil i Q2 til $2241 per bil i Q3. Det er ikke spesielt stor reduksjon, spesielt når man tar hensyn til at Model 3 gikk fra 45% av leveransene til 67% av leveransene. Garantiarbeid på Model S/X er naturligvis dyrere enn på Model 3.

Jeg forventer at Tesla vil komme seg ned til omkring $1500 per bil i 2019. (Det er altså ytterligere $62 millioner i profitt ved dagens produksjonsnivå. Mer ved høyere produksjon.)
Sitat fra: Huskestue på lør 03. nov 2018, kl. 16:32Men vi hadde også det interessante intervjuet av Musk som ble publisert i går der han innrømmer at de i september var på konkursens rand mens hvis dere som er long her gidder å gå tilbake i denne tråden å se på hvor nærme stupet dere trodde Tesla var på det samme tidspunktet.
Det var aldri noen tvil om at om Tesla ikke hadde klart å skalere opp produksjonen av Model 3, så ville de hatt store problemer. (Kan fint finne noen sitater der jeg sier dette.) Men jeg hadde tiltro til at Tesla ville klare det. Tesla slet med forbigående problemer på Roadster, Model S og Model X også.

Skulle de f.eks vært ytterligere 6 måneder forsinket, så ville de måtte hentet inn trolig $1 mrd i friske penger. Skulle de vært enda 6 måneder forsinket på toppen av det igjen, så er det ikke sikkert at investorene hadde vært villige til å finansiere Tesla lengre. Da kunne det ha blitt aktuelt at noen hadde kjøpt opp Tesla, eller at Musk måtte ha støttet Tesla med penger fra SpaceX.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

Sitat fra: Amoss på lør 03. nov 2018, kl. 17:19
Sitat fra: Huskestue på lør 03. nov 2018, kl. 16:32
Men vi hadde også det interessante intervjuet av Musk som ble publisert i går der han innrømmer at de i september var på konkursens rand ...

Bare for å klargjøre: Mener du at det sitatet du inkluderte som ett bilde under innlegget ditt dokumenterer det du påstår her?

Stirre døden i øynene betyr belly up :-D

Amoss

Sitat fra: Huskestue på lør 03. nov 2018, kl. 17:46
Stirre døden i øynene betyr belly up :-D

Joda, men det er forskjell på å stirre døden i øynene på 10 cm avstand eller gjennom ett teleskop :p

"på konkursens rand" kan derimot ikke tolkes som "noe som kanskje kan komme til å skje om ett år dersom intet endres i løpet av dette året".
Model S 85D

Huskestue

Les sitatet igjen.  Det er ikke jeg som påstår dette men Musk og jeg tviler på at han overdriver hvor nærme stupet de var for 2 mnd siden.

Som sagt longs her vil ikke se det komme.

Gevinst er kun gevinst når den er realsiert! Lykke til alle sammen og god helg!

Amoss

Sitat fra: Huskestue på lør 03. nov 2018, kl. 19:55
Les sitatet igjen.  Det er ikke jeg som påstår dette men Musk og jeg tviler på at han overdriver hvor nærme stupet de var for 2 mnd siden.

Å lese sitatet en gang til eller flere er kanskje ett godt råd til flere enn meg?  Har lest det nå flere ganger og ser fortsatt ikke at Elon sa noe som helst om at de var på konkursens rand for ett par måneder siden. Det er det kun du som har sagt her. At de en stund hadde problemer med å skalere opp produksjonen og derved befant seg i en situasjon som ikke ville kunne vedvare uten å risikere å havne på konkursens rand etterhvert tror jeg er en rimelig trygg tolkning av det sitatet.

Tolker det altså på samme måte som Espen gjør. Men forstår at de som ønsker at Tesla skal gå "belly up" - jo før jo heller - griper fatt i slike halmstrå i forsøk på en forsinket halloween skremsel ;)
Model S 85D

emurof

Sitat fra: Huskestue på lør 03. nov 2018, kl. 16:32Men vi hadde også det interessante intervjuet av Musk som ble publisert i går der han innrømmer at de i september var på konkursens rand mens hvis dere som er long her gidder å gå tilbake i denne tråden å se på hvor nærme stupet dere trodde Tesla var på det samme tidspunktet.

Nei, han "innrømmer" ikke dette. Han sier ingenting om å være på konkursens rand i sitatet du legger ut. Han gjentar noe han har sagt hele tiden, nemlig at opprampingen av Model 3 var en "bet the company"-situasjon. Altså at det var en risikabel situasjon som kunne ha ført til konkurs. Men han sier ikke at de var på randen av konkurs i september, kun at "bet the company"-situasjonen endte da. Altså er sitatet du viser til noe positivt snarere enn negativt.

Det begynner å bli smått irriterende med FUDen her nå.

arthur

En ting som i alle fall er helt sikkert er at mange her ikke skjønner hva som ligger i uttrykket; "Bet the company". At disse enten har en Tesla eller eier aksjer i selskapet, muligens begge deler, er nokså åpenbart.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på man 05. nov 2018, kl. 09:18En ting som i alle fall er helt sikkert er at mange her ikke skjønner hva som ligger i uttrykket; "Bet the company". At disse enten har en Tesla eller eier aksjer i selskapet, muligens begge deler, er nokså åpenbart.
Det er ganske åpenbart hva som ligger i uttrykket. Om Model 3 ikke hadde vært en suksess, så hadde Tesla gått konkurs eller blitt kjøpt opp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

What-a-watt

Really, bet-the-company litigation is any type of litigation that threatens the existence of the company. Either it's a crucial aspect of the company's business that could be cut off, or the judgment could be so large that it would put the company out of business. And some examples of that are minority shareholder litigation is often bet-the-company litigation because the result of the minority shareholder litigation could be the company is sold or that pieces of it are sold in order to satisfy the demands of the minority shareholder or the judgment that the minority shareholder procures.

But there's all sorts of other examples. There's trade secret litigation, for example. If the company is threatened with an employee who has left and taken a valuable trade secret with them, that too can be bet-the-company litigation. Intellectual property litigation often is bet-the-company litigation. If a company has an injunction imposed upon them that they cannot use the intellectual property that they depend on, that could be bet-the-company litigation. Or it could be a case where the company has entered into a joint venture and the joint venture partner decides they don't want to pursue that any further but the company's already committed to it. That could be a bet-the-company type of situation.

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 05. nov 2018, kl. 09:24
Det er ganske åpenbart hva som ligger i uttrykket. Om Model 3 ikke hadde vært en suksess, så hadde Tesla gått konkurs eller blitt kjøpt opp.

Ja et nystartet selskap som dimensjonerer produksjon og bestillinger for 3-4-500.000 biler per år vil jo slite om alt skaleres opp uten at produksjonen følger etter.
Hadde de blitt hengende igjen på 100.000 biler per år med den skalaen Tesla dimensjonerer for og med den kapitalbeholdningen selskapet hadde nok ikke selskapet overlevd 2019.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA