Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lør 01. sep 2012, kl. 00:36

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på ons 01. aug 2018, kl. 18:00Søren også, nå har du outet min plan. Elsker eksponentiell vekst
Mitt mål er mer moderate ~25% avkastning per år. Ligger nok ikke så veldig dårlig an i forhold til dette. Og selv da bygger det seg opp ganske raskt.

Starter man f.eks med 100.000, så er man på 80 mill etter 30 år. Så ja, elsker eksponensiell vekst. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Det er vel liten tvil om at Musk/Tesla gjør det de kan for å både vokse og overleve.
Over 50 mrd $ verdi på børsen sier jo sitt men ikke alt.
Kampen er definitivt ikke over.

Jeg tror vi får dipp nå med påfølgende oppgang  Q3 det er mest sannsynlig?

Counterpointer

Mens vi har «snakket» i dag i denne tråden så har kursen gått fra 293 opp til 302 og så ned til 297.

Ingen tvil om at vi har påvirkningskraft på kursen

SabreMan

Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Espen Hugaas Andersen

Oppe i 313 i ettermarkedet. Kan ikke se noen store overraskelser i kvartalsrapporten.

Edit: Altså kan se ut som Relief Rally: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=5968.msg698836#msg698836
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: Geirr på ons 01. aug 2018, kl. 14:34Av en eller annen grunn ser det ut for at han har tro på å sette kortsiktige mål (5000 biler pr uke, overskudd 3Q), så hause dette på Twitter i håp om at 'menigheten' synger hallelujah (sender kursen opp) når disse nås.

Saklig som alltid.

arthur

For the current quarter, Tesla expects to produce 50,000 to 55,000 Model 3 vehicles.

Her trenger jeg litt hjelp med utregningen. Hvis de skal (forventer/håper) å produsere 50-55.000 model 3 i løpet av Q3 i år hvor mange biler blir det per uke? Jeg får Q3 (92 dager) til å bli cirka 13 uker og da forventer de vel en produksjon på rundt, eller rett i overkant, av 4.000 per uke?

Motorwatt

Ta høyde for planlagte stopp, vedlikehold, ferieavvikling. etc.. Men det visste du sikkert.

GOS

Sitat fra: arthur på tor 02. aug 2018, kl. 07:29
For the current quarter, Tesla expects to produce 50,000 to 55,000 Model 3 vehicles.

Her trenger jeg litt hjelp med utregningen. Hvis de skal (forventer/håper) å produsere 50-55.000 model 3 i løpet av Q3 i år hvor mange biler blir det per uke? Jeg får Q3 (92 dager) til å bli cirka 13 uker og da forventer de vel en produksjon på rundt, eller rett i overkant, av 4.000 per uke?

Skal si du er god i matte, men jeg er overrasket av at du brukte så lang tid på å komme med dette. Tror du ikke andre også har tenkt det samme. Det er ikke noe annet å gjøre enn bare å vente og se både hvordan det går med profitt og oppskalering av antall biler produsert.

Så har det seg slik at noen ønsker de skal lykkes, mens andre synes å ønske det motsatte. Heldigvis så tilhører jeg første kategori og er glad og stolt for at jeg valgte å støtte Tesla med å kjøpe bil av dem for noen år siden selv om jeg da var veldig usikker på om de ville overleve. Enkelt aksjer kjøper jeg aldri, ei heller Tesla.

Men ny Tesla blir det. Lykke til med Kona'en din når den kommer, det er en fantastisk el-bil. Håper du får den om ikke så altfor lenge, jeg har enda noen måneder å vente på den.
Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

Espen Hugaas Andersen

Det var masse bra informasjon i kvartalsrapporten og den påfølgende konferansesamtalen. Konferansesamtalen var kanskje den beste jeg har vært med på - Musk & co tok for seg short-argumentene ganske systematisk og i tur og orden ga de nakkeskudd. De viktigste punktene jeg noterte meg:

1. Tesla gjentok positiv kontantstrøm og profitt i Q3 og Q4. Musk sa også at dette er noe de forventer for all overskuelig fremtid for Tesla, så fremt det ikke inntreffer force majeure eller kontantstrømmen blir negativ f.eks pga tilbakebetaling av lån.
2. Model 3 er stabilt oppe på ca 5000/uke, og planen er å nå 10.000/uke så raskt som mulig. Hovedutfordringen nå er body-in-white, men denne begrensningen forventes å være utbedret igjen om 1-2 uker. Den største begrensningen for senere i år antas å være tilgang på battericeller, men produksjonen av celler skaleres opp så raskt som mulig.
3. Model 3 bruttomarginen er svakt positiv (noen estimerer omkring 8%). Denne forventes å øke til 15% i Q3, 20% i Q4 og 25% i Q2 2019.
4. Tilgang på penger er ikke lengre en begrensning for veksten til Tesla. De kan hente inn mer penger om de ønsker, men har ikke behovet. De forventer å kunne tilbakebetale gjelden som forfaller i Q4 og Q1 2019 (ca 1,1 mrd USD) med cash. Fabrikken i Kina planlegges å finansieres med gjeld hos kinesiske banker.
5. Tesla har laget sin egen databrikke for AP, spesialisert for neuralnett, og denne nærmer seg utrulling. Dette tidobler datakraften uten å være noe dyrere. Oppgradering er plug-and-play for eksisterende AP2 biler.
6. Musk unnskyldte oppførselen på Q1 konferansesamtale, og var uvanlig høflig.
7. Model 3 har allerede majoritetsandel blant premium-sedaner i USA, og de ser svært mange nye kunder komme fra rimeligere biler som Civic, Prius, Accord.

Altså mye positivt. I ettermarkedet gikk Tesla opp til 335 før det falt til 328, så det blir en spennende dag i dag.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på tor 02. aug 2018, kl. 07:29For the current quarter, Tesla expects to produce 50,000 to 55,000 Model 3 vehicles.

De ga seg litt rom til å slå forventningene. :)

(Men 50.000 er fortsatt bra, om de havner der.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sveinung1954

Sitat fra: Geirr på ons 01. aug 2018, kl. 14:34

Musk har jo lovet positivt resultat i 3Q. Av en eller annen grunn ser det ut for at han har tro på å sette kortsiktige mål (5000 biler pr uke, overskudd 3Q), så hause dette på Twitter i håp om at 'menigheten' synger hallelujah (sender kursen opp) når disse nås. Nå gikk heldigvis ikke markedet på den finta når det gjelder 5 000 produserte biler pr uke, men ønsket om å presentere overskudd 3Q er nok betydelig likevel.

Derfor tipper jeg at 2Q tallene kommer til å være dårlige, og godt mulig dårligere enn forventet av markedet. Hvorfor det? Jo; 2Q blir dårlig uansett, det er det nok like å gjøre med. Da vil Musk & co bevisst og/eller ubevisst sørge for at de gir seg selv et så godt utgangspunkt som mulig for å presentere positivt 3Q resultat. Dette kan de enkelt gjøre ved å holde varelagerverdien nede pr 30.6 (for eksempel ved å ikke ta høyde for den dyre produksjonen i 'teltet' i 2Q) samt øke avsetninger for forventede kostnader, fremskynde kostnadsføring av "rusk&rask" i balansen etc etc. Vips, så har de flying start på 3Q....

Forventet tap pr aksje; ca 2,9 dollar. Faktisk rapportert; 4,2. Surprise, Not. Dette var forutsigbart må en kunne si. Merk at kvartallstallene er ureviderte, så her er det ingen som stiller kritiske spørsmål. Døren er vidåpen for å tune tallene slik du ønsker det (regnskapsteknisk overskudd 2. halvår).

Ingenting egentlig nytt av substans fremkom i tallene eller presentasjonen. Det mest overraskende var vel at Musk var ydmyk.

Dersom aksjene stiger ca 10% som handelen etter stengetid kan tyde på er dette en fin-fin salgsanledning.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Magnus Hansen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tor 02. aug 2018, kl. 07:58
Sitat fra: arthur på tor 02. aug 2018, kl. 07:29For the current quarter, Tesla expects to produce 50,000 to 55,000 Model 3 vehicles.

De ga seg litt rom til å slå forventningene. :)

(Men 50.000 er fortsatt bra, om de havner der.)

Fortsatt litt forvirret over dette. De nådde 5000/uke for en måned siden og sier de har nådd det andre uker også. Så skal de snart opp i 6000/uke. Er det da ikke litt rart at snittet bare skal være 4000/uke i Q3? Det kan feks bety 5000 i 11 uker og 2 uker helt uten produksjon?

"During the month of July, we have repeated weekly production of
approximately 5,000 Model 3 cars multiple times while also producing 2,000
Model S and X per week. Having achieved our 5,000 per week milestone, we
will now continue to increase that further, with our aim being to produce 6,000
Model 3 vehicles per week by late August"

arthur

Sitat fra: GOS på tor 02. aug 2018, kl. 07:51
Sitat fra: arthur på tor 02. aug 2018, kl. 07:29

Skal si du er god i matte, men jeg er overrasket av at du brukte så lang tid på å komme med dette. Tror du ikke andre også har tenkt det samme. . Lykke til med Kona'en din når den kommer, det er en fantastisk el-bil.

Jo, regner med at andre, sikkert mange andre, har tenkt tilsvarende, men har ikke sett noen kommentere det og en produksjon på fem tusen i uken var vel en "stor sak" for ikke lenge siden og om jeg husker riktig selv om "manns minne" normalt ikke er mere enn en uke?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Magnus Hansen på tor 02. aug 2018, kl. 09:03Fortsatt litt forvirret over dette. De nådde 5000/uke for en måned siden og sier de har nådd det andre uker også. Så skal de snart opp i 6000/uke. Er det da ikke litt rart at snittet bare skal være 4000/uke i Q3? Det kan feks bety 5000 i 11 uker og 2 uker helt uten produksjon?

"During the month of July, we have repeated weekly production of
approximately 5,000 Model 3 cars multiple times while also producing 2,000
Model S and X per week. Having achieved our 5,000 per week milestone, we
will now continue to increase that further, with our aim being to produce 6,000
Model 3 vehicles per week by late August"
F.eks i uke 27 var produksjonen veldig lav, ettersom det var 4. juli og folk hadde fri. Senere i kvartalet kan vi forvente at produksjonen blir stoppet for å innføre forbedringer på produksjonslinjene, for å muliggjøre 6000/uke. Og "approximately" 5000 er nok mer i området 4800 enn 5000 blank, vil jeg tro.

Tidlig juli var forventningene mine noe ala dette:

SitatWeek 1: 1500 (largely shut down 4. july)
Week 2: 3500
Week 3: 4000
Week 4: 4500
Week 5: 4500
Week 6: 500 (shutdown for upgrades required to reach 6000/wk)
Week 7: 3500
Week 8: 5500
Week 9: 6000
Week 10: 6000
Week 11: 6000
Week 12: 6000
Week 13: 6500

So 58.000 total

Foreløping kan ting tyde på at de faktisk ligger bedre ann enn det jeg forventet. Men det er fullt mulig den siste halvparten av kvartalet blir mer trøbblete enn det jeg forventet. Kanskje er det nødvendig med to produksjonsstopp i stedet for ett. Kanskje er tilgang på battericeller en utfordring og de må trykke inn bremsen. Eller kanskje er planen å klare f.eks 60k Model 3, men de sier 50-55k, slik at de har litt spillerom i forhold til uforutsette utfordringer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA