Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lør 01. sep 2012, kl. 00:36

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: vegardg på man 30. jul 2018, kl. 20:25Hvor blir det av "Short burn of the century" som frelser Elon lovte for snart 2 måneder siden?
https://twitter.com/elonmusk/status/992388944774938626
Han lovte ingenting.

Sitat fra: vegardg på man 30. jul 2018, kl. 20:25Var det et forsøk på kursmanipulasjon? I såfall er ikke Musk en millimeter bedre enn de berømte shorterne så mange her legger all skyld på for at kursen ikke skyter fart som en Space X-rakett.

Jeg kjenner ikke insider-reglementet i USA, men for meg virker det litt merkelig at en primærinnsider kan twitre i vei med meldinger som potensielt kan påvirke aksjekursen. Spesielt dersom det ikke er hold i det han twitrer.
Han har lov til å være så positiv til selskapet som han bare ønsker. Det er en del av jobb-beskrivelsen som CEO å være positiv til selskapet.

Men du har rett i at det er regler. Han kan blant annet bare kjøpe og selge aksjer i henhold til en plan som er avklart med SEC måneder i forkant. Og han kan ikke hause opp aksjen ved å lyve. F.eks om ha sa på twitter at de hadde 5 mrd dollar på konto mens de bare har 2 mrd, så er det ulovlig. Det er også tidsperioder der han ikke har lov til å dele betydelig informasjon med investorene. https://en.wikipedia.org/wiki/Quiet_period

Men det han har sagt hittil er helt innenfor, lovmessig. Moralsk også.

Etter all sannsynlighet forventet Musk at Model 3 produksjon på 5000/uke ville forårsake en short squeeze. Men han kontrollerer ikke markedene. "The market can stay irrational longer than you can stay solvent", som de sier.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

vegardg

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 30. jul 2018, kl. 20:37
Sitat fra: vegardg på man 30. jul 2018, kl. 20:25Var det et forsøk på kursmanipulasjon? I såfall er ikke Musk en millimeter bedre enn de berømte shorterne så mange her legger all skyld på for at kursen ikke skyter fart som en Space X-rakett.

Jeg kjenner ikke insider-reglementet i USA, men for meg virker det litt merkelig at en primærinnsider kan twitre i vei med meldinger som potensielt kan påvirke aksjekursen. Spesielt dersom det ikke er hold i det han twitrer.
Han har lov til å være så positiv til selskapet som han bare ønsker. Det er en del av jobb-beskrivelsen som CEO å være positiv til selskapet.

Men du har rett i at det er regler. Han kan blant annet bare kjøpe og selge aksjer i henhold til en plan som er avklart med SEC måneder i forkant. Og han kan ikke hause opp aksjen ved å lyve. F.eks om ha sa på twitter at de hadde 5 mrd dollar på konto mens de bare har 2 mrd, så er det ulovlig. Det er også tidsperioder der han ikke har lov til å dele betydelig informasjon med investorene. https://en.wikipedia.org/wiki/Quiet_period

Men det han har sagt hittil er helt innenfor, lovmessig. Moralsk også.
Takk for klargjøring.

På meg virker en uttalelse om at "If you're short, I suggest tiptoeing quietly to the exit"
https://twitter.com/elonmusk/status/992556974263947264
...som en ganske tydelig guiding. Andre kan selvsagt se det annerledes.

Espen Hugaas Andersen

Det deles ingen relevant informasjon om selskapet. Da er tweetene irrelevante fra SECs standpunkt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 30. jul 2018, kl. 20:49
Det deles ingen relevant informasjon om selskapet. Da er tweetene irrelevante fra SECs standpunkt.

... og siden han tydeligvis tok feil, så beviser jo det at han ikke baserte dette på hemmelig inside informasjon. At de jobbet mot produksjonsmålet 5k/uka var offentlig kjent lenge før dette. At Elon var fast overbevist om at de ville klare det var også forlengst kjent. Så det han tweetret var kun en bekreftelse på at han *fortsatt* var overbevist om at de ville klare dette kombinert med de store volumene som var solgt "short", noe som også var offentlig kjent.
Model S 85D

vegardg

Godt mulig. Jeg har bare aldri sett en CEO for et norsk børsnotert selskap hinte om at de som sitter short bør selge seg ut NÅ, som er det samme som å oppfordre resten av verden til å kjøpe fordi "her kommer tidenes kursoppgang". Mulig det er OK. Mulig det har skjedd. Men jeg har aldri sett noe lignende.

arthur

Mulig jeg husker feil, men de klarte vel såvidt 5.000 siste uke av juni og med et nødskrik (overtid, telt osv) så det som er spennende er jo hvordan prdouskjonen har vært deretter? Skal man dømme av de signaler som har kommer i så måte og utviklingen på kursen så kan det kanskje komme en litt mindre positiv nyhet om et par dager? Jeg tror det, men only time will tell.

Ares

Sitat fra: arthur på man 30. jul 2018, kl. 21:18
Mulig jeg husker feil, men de klarte vel såvidt 5.000 siste uke av juni og med et nødskrik (overtid, telt osv) så det som er spennende er jo hvordan prdouskjonen har vært deretter? Skal man dømme av de signaler som har kommer i så måte og utviklingen på kursen så kan det kanskje komme en litt mindre positiv nyhet om et par dager? Jeg tror det, men only time will tell.
Kunne du klargjort litt om hvilke "signaler" du mener antyder ay det kommer dårlige nyheter fra selskapet i slutten på uka?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på man 30. jul 2018, kl. 21:18Mulig jeg husker feil, men de klarte vel såvidt 5.000 siste uke av juni og med et nødskrik (overtid, telt osv) så det som er spennende er jo hvordan prdouskjonen har vært deretter? Skal man dømme av de signaler som har kommer i så måte og utviklingen på kursen så kan det kanskje komme en litt mindre positiv nyhet om et par dager? Jeg tror det, men only time will tell.
Om man tror på Skabooshka (en short), så har det sett slik ut:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=35274.msg698327#msg698327

Altså ikke veldig bra, og ikke veldig dårlig. Men jeg lener mot at jeg tror tallene ikke er helt reelle. Muligheten at de er en del høyere er absolutt til stede.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Bloomberg trackeren er oppe på 4500 og antagelsen må nå være at de kommer til å oppnå 5 k mer holdbart.

Dette er åpenbart ikke nok.

Jeg vil tro det kommer opplysninger i financial call som kan oppleves positive.

Dette og tidligere omtalte tweeter er nok innenfor regelverket, om det er nok er tvilsomt. Det må nok presenteres overskudd også.

emurof

Sitat fra: arthur på tor 26. jul 2018, kl. 21:10
Vel, for egen del tror jeg ikke shorterne er short fordi de tror på en konkurs, men er av den (kvalifiserte?) mening at aksjen er overpriset og derfor skal gå ned i pris.

De mest aktive/høylytte shorterne mener at Tesla vil gå konkurs. Det vil si, de jobber vel aktivt for at det skal skje ved å blant annet spre løgn og propaganda for å påvirke aksjekursen negativt.

Sitat fra: arthur på fre 27. jul 2018, kl. 18:58
Nå har vel Donald benyttet Twitter til å gå til angrep på, ja nettopp Twitter som ikke lar "hans meningsfeller" komme til orde mens Elon knebler brukere av Twitter fordi enkelte brukere der ikke er enig med ham, ikke bra! Men Elon og Donald er vel gode venner?

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2018/07/Elon-Musk-gaar-nye-veier-for-aa-stoppe-kritikere

"Elon Musk har slått hardt ned på alt og alle som har vært alt fra skeptisk til kritisk til Tesla og dets evne til å overleve."

Å herregud. Det må være noe av det dummeste jeg har lest i dag.

Hvilke Twitter-brukere knebler Elon Musk? Du tenker ikke på den betalte, korrupte anonyme fyren som på vegne av oljeindustrien brukte all sin tid på å spre feilinformasjon om Tesla?

Det er stor forskjell på å være kritisk, og å spre løgn og propaganda. Montana Skeptic gjorde kun det siste. Og han ble avslørt.

Sitat fra: arthur på søn 29. jul 2018, kl. 12:36
Sikkert et dumt spørsmål, men tar allikevel sjansen; Har Tesla noen teknologi som er enestående og som ikke alle andre har eller relativt enkelt kan tilegne seg/kjøpe i markedet?

De sitter på batteriteknologi. I tillegg har du datasystemene i bilene deres, programvaren, osv.

For ikke å snakke om de massive mengdene med kjøredata de sitter på.

Etter hvert blir Tesla-biler også selvkjørende, noe de andre antakelig vil slite med å henge med på.

Av andre ting så har du superladernettverket som nå har et voldsomt forsprang, og vokser raskere enn selv Ionity eller hva det het som skulle ta opp konkurransen mot Teslas ladenettverk.

vegardg

https://twitter.com/Benshooter/status/1022241698829590529

Det blir spennende å høre om Musk har et bedre svar på dette spørsmålet på onsdag:

"Of the reservations that actually opened and made available to configure, can you let us know what percentage have actually taken the step to configure?

Elon: We're going to go to YouTube. Sorry. These questions are so dry. They're KILLING ME"

Ares

Det er et par forhold som blir oversett,ikke bare av dere som bidrar her på forumet men av alle ser det ut som? Summen av disse kan ironisk nok sørge for at ceo Musk får shortsqueezen sin allerede fra neste uke og utover i august. Ironisk fordi Ceo Musks åpenbart ikke forstår spillet om selskapets aksjer og heller ikke hvor utrolig velorganiserte og dyktige de profesjonelle motspillerne hans er, hvilket åpenbart er grunnen til at han nærmest spilte det opp i hendene på de før han rapporterte produsjonstallene for Q2.Noen vil nok si han burde holde kortene litt nærmere brøstet?

emurof

Sitat fra: Huskestue på søn 29. jul 2018, kl. 20:33
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søn 29. jul 2018, kl. 18:24
Sitat fra: Huskestue på søn 29. jul 2018, kl. 18:10Jeg er rimelig sikker på at du er for optimistisk mhp forsprang Tesla har i forhold til andre. Elmotor og investere er en ekstremt modent teknologisk felt der det ikke er noen kvantesprang igjen å gjøre. Når det gjelder batteri kjemi så skjønner jeg virkelig ikke at man mener at dette er ett Tesla forsprang. Tesla har ikke laget en eneste batteriericelle... De lages av Panasonic og jeg regner med at de selger celler til de som er villige til å betale!
Etter all sannsynlighet så inneholder cellene IP fra både Panasonic og Tesla. Tesla har jobbet med batterieksperter i flere år på å forbedre levetid, redusere kobolt, osv. Og uansett er Gigafactory en stor fordel, der Panasonic kun kan selge produksjonen til Tesla.

Panasonic er også positiv til å gå inn med lignende investeringer i flere Gigafactories, inkludert den planlagte fabrikken i Shanghai. I mitt syn er det sannsynlig at forholdet mellom Panasonic og Tesla bare vil tettere og tettere. Gi det fem år så er det fullt mulig at Tesla kjøper opp batteridivisjonen til Panasonic.

Det skal du ha du har de mest rosenrøde glassene i brillene som finns:-)

Det skal du ha, du har de mest overbevisende motargumentene jeg har sett.

Sitat fra: turfsurf på man 30. jul 2018, kl. 10:19
Jeg tror mye av Teslas popularitet kommer av att de fremstår som ett firma som ikke er der kun for å tjene penger, men først og fremst for å gjøre verden til ett bedre sted å leve.

Popularitet som firma kanskje, men popularitet som bilprodusent kommer av at bilene rett og slett er fantastiske å kjøre.

Sitat fra: vegardg på tir 31. jul 2018, kl. 00:03
https://twitter.com/Benshooter/status/1022241698829590529

Jeg skjønner ikke denne. Hvorfor er de så fryktelig opptatt av alle bilene som sto lagret? De er jo borte nå, så de er antakelig levert ut til kunder. Shorterne gjorde altså et stort nummer av ingenting, med egne "agenter" som oppsøkte larginsstedene med kamera og drev nærmest spionasje og diktet opp utrolige (konspirasjons)teorier om at bilene var der fordi ingen lenger ville ha Model 3, ja, det var ikke måte på.

Og nå er bilene borte og enda et tåpelig short-argument tar kvelden.

Og hvorfor gjør fyren et nummer ut av at de ansetter folk på callcenter til å snakke med nåværende og mulige kunder? Skal det liksom være negativt?

Shorterne finner opp de mest utrolige fortellinger, som tweet-serien du linker til. Jeg synes det blir for dumt, rett og slett. Fritidsproblemer.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: vegardg på tir 31. jul 2018, kl. 00:03https://twitter.com/Benshooter/status/1022241698829590529

Det blir spennende å høre om Musk har et bedre svar på dette spørsmålet på onsdag:

"Of the reservations that actually opened and made available to configure, can you let us know what percentage have actually taken the step to configure?

Elon: We're going to go to YouTube. Sorry. These questions are so dry. They're KILLING ME"
Det er jo et ganske idiotisk spørsmål. Det forsøker å finne ut hvor mye etterspørsel Tesla ser, når Tesla har 400.000+ som har lånt de 10.000 kroner rentefritt for å få lov til å stå i kø for å kjøpe Model 3. Som jeg sa i en annen tråd:

Model S reservasjoner: ~27.000 brutto
Model S varig etterspørsel: ~50.000/år

Model X reservasjoner: ~31.000 brutto
Model X varig etterspørsel: ~50.000/år

Model 3 reservasjoner: ~500-600.000 brutto
Model 3 varig etterspørsel: ?

Etterspørsel er ikke en relevant problemstilling før godt uti 2019. Og jeg har ingen tvil om at Tesla vil kunne selge 500.000 Model 3 per år, bare de får produsert de.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: emurof på tir 31. jul 2018, kl. 00:14
Popularitet som firma kanskje, men popularitet som bilprodusent kommer av at bilene rett og slett er fantastiske å kjøre.
Ja, nå tenker jeg først og fremst på de langsiktige investorene, siden aksjer er trådens tema. Blant bilkjøpere er det nok litt blandet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA