Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lør 01. sep 2012, kl. 00:36

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: o.b.lix på søn 29. jul 2018, kl. 11:05
Og til slutt - Toyota som er verdens største -
Liten korreksjon her. Det er VW som er verdens største..  :D

Volkswagen reported a 4.3% rise in 2017 sales to 10.7 million vehicles, staying ahead of Toyota in the race to keep the title of world's biggest carmaker.

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på søn 29. jul 2018, kl. 11:19
Og til slutt - Toyota som er verdens største -
Liten korreksjon her. Det er VW som er verdens største..  :D

Volkswagen reported a 4.3% rise in 2017 sales to 10.7 million vehicles, staying ahead of Toyota in the race to keep the title of world's biggest carmaker.
Korreksjon av deg også, her snakkes det om verdi på børs ikke antall biler!

arthur

Sitat fra: Geirr på søn 29. jul 2018, kl. 08:09
Er du en av de som mener at siden du er superfornøyd med bilen må også aksjen være et godt kjøp? Selskapet er verdsatt til over 50 milliarder dollar. Hva mener du er korrekt pris på selskapet?
Men ja jeg tror det. Tesla sin teknologi er neste generasjon bil, og mange andre bilprodusenter kan for bli den neste Kodak eller Nokia.

Sikkert et dumt spørsmål, men tar allikevel sjansen; Har Tesla noen teknologi som er enestående og som ikke alle andre har eller relativt enkelt kan tilegne seg/kjøpe i markedet?

Elmo

Sitat fra: arthur på søn 29. jul 2018, kl. 12:36
Sikkert et dumt spørsmål, men tar allikevel sjansen; Har Tesla noen teknologi som er enestående og som ikke alle andre har eller relativt enkelt kan tilegne seg/kjøpe i markedet?

Tesla har "funnet på" gjort en god del nye ting som de har patenter på, men de deler patentene sine med andre som ønsker.
https://www.tu.no/artikler/industri-tesla-gir-fra-seg-alle-sine-patenter/225532
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2026.14.3
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt i 2019.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på søn 29. jul 2018, kl. 12:36Sikkert et dumt spørsmål, men tar allikevel sjansen; Har Tesla noen teknologi som er enestående og som ikke alle andre har eller relativt enkelt kan tilegne seg/kjøpe i markedet?
Ikke til større grad enn f.eks Apple. Alt er enkelt. I teorien.

Tesla er den største elbilprodusenten. De har mest erfaring med elbilteknologi, som motorer, motorkontrollere, ladere, batteripakker, osv. Det forspranget Tesla har er vanskelig for andre å ta igjen. Og selv om noen skulle klare det, så er det snakk om et marked i sterk vekst. Antallet elbiler solgt vil gå fra under 1 mill/år nå til nærmere 100 mill/år om kanskje 20 år. Det er masse plass i markedet for alle som kan klare å få stablet en ok elbilsatsning på beina. Om Tesla har 10% av markedet om 20 år (altså nærmere 10 mill biler per år), så er Tesla en braksuksess. (Apple har til sammenligning 19% av smarttelefon-markedet.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ares

Hvis man sammenligner f.eks Audis kommende Elsuv mot Tesla har denne et batteri med lavere energitetthet enn en model S fra 2012. Det spiller kanskje ikke allverdens rolle siden VW konsernet ikke har skaffet seg tilgang til batterileveranser av betyding uansett, men dog ? Det virker for meg som om de fleste bilprodusenter kommuniserer en raskest mulig omlegging til el. Ser man derimot på deres prioriteringer kan en lett se ett annet bilde.

Gordon Retriever

Alle de eksisterende bilmerkene prøver av å knuse nykommeren (virket jo på Hudson)

Tucker?

turfsurf

Tesla har lagt ned mye forskning i kraftelektronikk. De har kanskje de mest effektive inverterne tilgjengelig.

Motorene til Model 3 ser og ut til å være ganske interessante.

Og så har de vel den batterikjemien med lavest Kobolt innhold i bruk i bilindustrien.

Hvor langt FSD / AP har kommet er vanskelig å si, her har de mye konkurranse.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sveinung1954

Sitat fra: turfsurf på søn 29. jul 2018, kl. 14:11
Tesla har lagt ned mye forskning i kraftelektronikk. De har kanskje de mest effektive inverterne tilgjengelig.

Og så har de vel den batterikjemien med lavest Kobolt innhold i bruk i bilindustrien.

..og all denne teknologien kan vel konkurrentente kopiere fritt om de ønsker det: https://www.tesla.com/no_NO/blog/all-our-patent-are-belong-you?redirect=no
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

turfsurf

Sitat fra: Geirr på søn 29. jul 2018, kl. 17:07
..og all denne teknologien kan vel konkurrentente kopiere fritt om de ønsker det: https://www.tesla.com/no_NO/blog/all-our-patent-are-belong-you?redirect=no
Nå kjenner jeg ikke til hvilke patenter de har frigitt etter 2014, så det skal jeg ikke uttale meg om. Uansett er det visse betingelser for å benytte seg av lisensene...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sveinung1954

Sitat fra: turfsurf på søn 29. jul 2018, kl. 17:26
Sitat fra: Geirr på søn 29. jul 2018, kl. 17:07
Nå kjenner jeg ikke til hvilke patenter de har frigitt etter 2014, så det skal jeg ikke uttale meg om. Uansett er det visse betingelser for å benytte seg av lisensene...

Skal du lisensiere ut teknologirettigheter må du vel ha patent på det? Ellers kan vel alle bruke det fritt?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Huskestue

Sitat fra: turfsurf på søn 29. jul 2018, kl. 14:11

Jeg er rimelig sikker på at du er for optimistisk mhp forsprang Tesla har i forhold til andre. Elmotor og investere er en ekstremt modent teknologisk felt der det ikke er noen kvantesprang igjen å gjøre. Når det gjelder batteri kjemi så skjønner jeg virkelig ikke at man mener at dette er ett Tesla forsprang. Tesla har ikke laget en eneste batteriericelle... De lages av Panasonic og jeg regner med at de selger celler til de som er villige til å betale!

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på søn 29. jul 2018, kl. 18:10Jeg er rimelig sikker på at du er for optimistisk mhp forsprang Tesla har i forhold til andre. Elmotor og investere er en ekstremt modent teknologisk felt der det ikke er noen kvantesprang igjen å gjøre. Når det gjelder batteri kjemi så skjønner jeg virkelig ikke at man mener at dette er ett Tesla forsprang. Tesla har ikke laget en eneste batteriericelle... De lages av Panasonic og jeg regner med at de selger celler til de som er villige til å betale!
Etter all sannsynlighet så inneholder cellene IP fra både Panasonic og Tesla. Tesla har jobbet med batterieksperter i flere år på å forbedre levetid, redusere kobolt, osv. Og uansett er Gigafactory en stor fordel, der Panasonic kun kan selge produksjonen til Tesla.

Panasonic er også positiv til å gå inn med lignende investeringer i flere Gigafactories, inkludert den planlagte fabrikken i Shanghai. I mitt syn er det sannsynlig at forholdet mellom Panasonic og Tesla bare vil tettere og tettere. Gi det fem år så er det fullt mulig at Tesla kjøper opp batteridivisjonen til Panasonic.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Geirr på søn 29. jul 2018, kl. 17:46
Skal du lisensiere ut teknologirettigheter må du vel ha patent på det? Ellers kan vel alle bruke det fritt?
Du har misforstått litt hvis du tror at Tesla har sagt fra seg patentene. De har åpnet de opp, det vil si at de er fritt tilgjengelige og gratis og benytte, men det er andre betingelser knyttet opp.

Godt beskrevet her: https://electrek.co/2015/11/10/a-number-of-companies-are-now-using-teslas-open-source-patents-and-it-has-some-interesting-implications/

Ares

Og det kanskje viktigste: Tesla er den eneste bilprodusenten som kan levere 100 tusener elbiler årlig og tjene penger på de.Den nærmeste konkurrenten er Nissan som leverer et produkt som ikke på noen måte kan konkurrere med Tesla.Resten planlegger volumer som nærmest er en vits i denne sammenhengen.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA