Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lør 01. sep 2012, kl. 00:36

« forrige - neste »

Ares

De profesjonelle shortselgerne bryr seg nok ikke nevneverdig om Tesla er overpriset eller ikke. For disse er aksjen en honningkrukke fordi de kan manipulere inn en ekstrem volatilitet vha. en overkommelig innsats og volatilitet er det de lever av. Spillet er derimot ikke risikofritt siden 5 store finansinstutisjoner og Ceo Musk sitter på nært 75 % av aksjene i selskapet.

o.b.lix

Sitat fra: arthur på tor 26. jul 2018, kl. 21:10
Vel, for egen del tror jeg ikke shorterne er short fordi de tror på en konkurs, men er av den (kvalifiserte?) mening at aksjen er overpriset og derfor skal gå ned i pris.

Eneste grunn til at aksjen skal være overpriset er jo om Tesla går konkurs...

La meg forklare: Tesla satser alt på produksjon av modell 3, lykkes dette tjener de penger som gress og blir usårbare. Da er Tesla verdt mer enn aksjekursen viser i dag. Lykkes ikke model 3, taper de så mange penger på en tom produksjonslinje at produksjonen av S/X ikke kan berge de og de går konkurs. Enkel matte.

For hver dag som går nå, ser det mer og mer ut til at model 3 lykkes. Og dermed mindre og mindre sjangs for nedgang.

Slik så det ikke ut for et par år siden, da var oddsen mye lavere...
Dermed er det lett for oss å si at shorterne lever i fortiden, og det viser seg at mange av de er tungt inne i fossil-industrien, så det stemmer nok mer enn vi trodde.

Og til sist: Jeg har møtt mange "elbilhatere" i de 3,5 årene jeg har hatt Tesla, budskapet deres er jo egentlig: "du er utrolig dum som kjører elbil". Det er slitsomt å bli kallet dum hele tiden, derfor er det nok lett å bli irritert på de som later som de er nøytrale, men bare ukritisk linker artikler fra andre elbilhatere og trumpifiserer de som plukker artiklene fra hverandre.

Min løsning er derimot å la de få prøve bilen min. Til nå har det 100% suksessrate, alle slutter å kalle meg dum  på skjulte måter, og vil gjerne kjøpe tesla selv. Så Arthur - du skal få låne bilen min når det måtte passe! 
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Samme her, o.b.lix, jeg inviterer med både den ene og andre på tur!

Det er helt sykt hva slags halleluja-stemning det blir i Model X-en. Forøvrig svært få som vil kjøre den selv, de fleste vil bare sitte på.

Til nå er det to personer som ikke har våget å sitte på, og det var ganske tydelig at det var i frykt for å begynne å like elbiler.   :laugh:

arthur

Sitat fra: o.b.lix på fre 27. jul 2018, kl. 09:40
Sitat fra: arthur på tor 26. jul 2018, kl. 21:10
Vel, for egen del tror jeg ikke shorterne er short fordi de tror på en konkurs, men er av den (kvalifiserte?) mening at aksjen er overpriset og derfor skal gå ned i pris.
Eneste grunn til at aksjen skal være overpriset er jo om Tesla går konkurs...

Det var en underlig påstand, mildt sagt.

Jeg ser du fortsetter å bruke begrepet "elbil-hater", men for egen del har jeg til gode å møte noen som kan anses å være i den kategorien. For egen del tror jeg på elbil som konsept, ja faktisk i så stor grad at jeg eier en og har bestilt to til. Med andre ord har jeg intet behov for å bli overbevist om noe som helst.
Hva Tesla angår så har jeg intet ønske om å kjøpe en Tesla per i dag av den enkle grunn at jeg ikke synes det er noe poeng i å bruke 3-4 ganger så mye på en Tesla (Tesla Bjørns kommentar i hans reportasje fra prøvetur/dag i en Kona) når jeg ikke trenger en slik bil og snart får en Kona.

Forøvrig kan folk kjøpe så mange Teslaer de vil for min del og er ikke på noe sett eller vis sjalu på noen av disse. Muligens skyldes det at hvis jeg hadde så lyst på en så hadde jeg kjøpt en og har økonomi til å forsvare det uten å måtte benytte subsidierte låneordninger.

Ares

Jeg har fulgt litt med på dette spillet om Teslaaksjen over tid og det har unektelig en egen underholdningsverdi. Blandingen av naive hobbyinvestorer,3-4 meget store profesjonelle shortselgere ,enda mere naive hobbyshortere og kyniske longs og en haug av kjøpte FUDskribenter gjør dette til en fantastisk forestilling .

Sveinung1954

Sitat fra: o.b.lix på fre 27. jul 2018, kl. 09:40
Min løsning er derimot å la de få prøve bilen min. Til nå har det 100% suksessrate, alle slutter å kalle meg dum  på skjulte måter, og vil gjerne kjøpe tesla selv. Så Arthur - du skal få låne bilen min når det måtte passe!

På jobben hadde vi en plakat hengende fra 90-tallet: «Real friends don´t let friends use Macintosh». Etter at fire ansatte nå har hatt Tesla en stund er det kommet opp en variant: «Real friends don´t let friends buy Tesla». Enkelte kunder lurer jo fælt på hva det betyr, når de får forklaringen blir det mye humring...
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

arthur

Nå har vel Donald benyttet Twitter til å gå til angrep på, ja nettopp Twitter som ikke lar "hans meningsfeller" komme til orde mens Elon knebler brukere av Twitter fordi enkelte brukere der ikke er enig med ham, ikke bra! Men Elon og Donald er vel gode venner?

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2018/07/Elon-Musk-gaar-nye-veier-for-aa-stoppe-kritikere 

Espen Hugaas Andersen

Montana Skeptic har nok brutt noen lover her og der, så det er lett å skjønne at han kaster inn håndkleet. For min del har jeg liten sympati med kriminelle, uansett om Musk kanskje burde fått advokaten sin til å ta direkte kontakt med Montana Skeptic.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ares

Å beskylde Musk for noe denne gangen er nok å snu ting på hodet. Lawrence Fossi aliasbMontana Skeptic kan lett knyttes til oljeindustrien gjennom sin stilling i Rahr energy investments LLC. En kan lett se for seg at han fikk en regelrett ordre om å slette Twitterkontoen.

mthoring

Sitat fra: arthur på fre 27. jul 2018, kl. 18:58
Nå har vel Donald benyttet Twitter til å gå til angrep på, ja nettopp Twitter som ikke lar "hans meningsfeller" komme til orde mens Elon knebler brukere av Twitter fordi enkelte brukere der ikke er enig med ham, ikke bra! Men Elon og Donald er vel gode venner?

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2018/07/Elon-Musk-gaar-nye-veier-for-aa-stoppe-kritikere

Fantastisk å se hvordan du greier å snu saken fullstendig på hodet, slik at denne også blir til noe negativt om Musk!

Kan du ikke bare ta svadaen din på peppergruppa på Face i stedet?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

o.b.lix

Sitat fra: arthur på fre 27. jul 2018, kl. 10:55
Hva Tesla angår så har jeg intet ønske om å kjøpe en Tesla per i dag av den enkle grunn at jeg ikke synes det er noe poeng i å bruke 3-4 ganger så mye på en Tesla

Når kan det passe med en tur i bilen min? At du mener st Tesla ikke er bedre enn Kona eller Leaf, tyder på at du ikke har kjørt en...

Sveinung1954

Sitat fra: o.b.lix på lør 28. jul 2018, kl. 22:24
Hva Tesla angår så har jeg intet ønske om å kjøpe en Tesla per i dag av den enkle grunn at jeg ikke synes det er noe poeng i å bruke 3-4 ganger så mye på en Tesla

Når kan det passe med en tur i bilen min? At du mener st Tesla ikke er bedre enn Kona eller Leaf, tyder på at du ikke har kjørt en...

Er du en av de som mener at siden du er superfornøyd med bilen må også aksjen være et godt kjøp? Selskapet er verdsatt til over 50 milliarder dollar. Hva mener du er korrekt pris på selskapet?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

arthur

Sitat fra: o.b.lix på lør 28. jul 2018, kl. 22:24

Ditt innlegg her kan neppe være et resultat av at du har lest hva jeg har skrevet. Pass.

o.b.lix

Sitat fra: Geirr på søn 29. jul 2018, kl. 08:09
Er du en av de som mener at siden du er superfornøyd med bilen må også aksjen være et godt kjøp? Selskapet er verdsatt til over 50 milliarder dollar. Hva mener du er korrekt pris på selskapet?

Nå handler aksjeprising ikke hva jeg synes aksjene burde være verdt, men hva alle andre mener den burde være verdt.

Men ja jeg tror det. Tesla sin teknologi er neste generasjon bil, og mange andre bilprodusenter kan for bli den neste Kodak eller Nokia. Husk de tre mest verdifulle selskapene i verden er ny teknologi - Amazon, Google og Apple.

Alle de eksisterende bilmerkene prøver av å knuse nykommeren (virket jo på Hudson), og se hva de prøver for å hindre salg i USA, og kampanjer som f.eks. Koch utfører, og skremme prøver de også, "hvis vi ville, kunne vi lagt noe bedre og da går Tesla konkurs."

Så viser det seg at det står 400.000 i kø for å kjøpe en Tesla, og allerede er Tesla dobbelt så stor som Jaguar som forresten var en av de som skulle "knuse" Tesla. Og hvem husker ikke Chevrolet Bolt/Opel?

Gjerdesitting blir kanskje ikke det mest lønnsomme i morgen selv om det er slik i dag.

Og til slutt - Toyota som er verdens største - sin reklamekampanje er nå "vi har bilen som lader mens du kjører, Toyota hybrid, så slipper du å stoppe å lade". Det har virkelig skjønt det, har de ikke?

Counterpointer

Sitat fra: Geirr på søn 29. jul 2018, kl. 08:09
Hva mener du er korrekt pris på selskapet?
Vet dette spørsmålet ikke var til meg, men det er jo hovedtema for tråden på en måte.

Siden Facebook er verdsatt til over 600 milliarder, Google 850 skulle det vel være greit med 50 for Tesla , potensialet i firmaet er jo definitivt tilstede.

Jeg kan ikke se at det er noe som står i veien for at de også kan vurderes høyere og lavere også og dette reflekteres i kursen.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA