Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lør 01. sep 2012, kl. 00:36

« forrige - neste »

doldis1

Sitat fra: Quaoar på lør 19. mai 2018, kl. 08:58
Hva er fortsatt bull case for Tesla?

Jeg har selv troen på konseptet Tesla og ikke minst SC-nettverket. Jeg har trålet alt som er på internett den siste tiden og kan ikke finne noe som taler for dagens market cap for Tesla. Jeg sier ikke at Tesla ikke er verdt noe, men at det aksjen burde være en 3/4 mindre verdt enn dagens pris. Bull case er å forsvare et levedyktig selskap til en fornuftig pris.

Bull case ?
Espen er alt for forsiktig  ;)
La oss leke litt med tall. Tesla produserer i dag iflg. Musk 4k biler i uka, altså ca. 200 K iåret. På slutten av året vil de, også iflg. Musk, produsere 4 K mod. S & X + 6 K mod 3, altså totalt 10 K i uka eller ca. 500 K i året om du vil.

Siden Musk er Musk tillater jeg meg å barbere ned litt til 400 K i året. Plotter en tallene inn i en graf for å få et glimt av framtiden oppstår et interresant bilde.

Altså, hvis Tesla fortsetter med dagens vekstrate vil de om snaue 2 år, høsten 2020, ha en større produksjon enn BMW. Noen mnd. senere, på våren 2021 passerer de Daimler og snaue året etter det, våren 2022, passeres Ford.
Samme år, noen mnd. senere passeres Toyota og VW. Altså, med dagens vekstrate vil Tesla være verdens største bilprodusent om 4 år + noen mnd... Morsom tanke...

Bare for å fullføre regnestykket vil Tesla være verdens eneste bilprodusent når rakettene går i været ved inngangen til 2025..

Mr Oizo

Sitat fra: Doldis1 på lør 19. mai 2018, kl. 11:13
Altså, hvis Tesla fortsetter med dagens vekstrate vil de om snaue 2 år, høsten 2020, ha en større produksjon enn BMW. Noen mnd. senere, på våren 2021 passerer de Daimler og snaue året etter det, våren 2022, passeres Ford.
Samme år, noen mnd. senere passeres Toyota og VW. Altså, med dagens vekstrate vil Tesla være verdens største bilprodusent om 4 år + noen mnd... Morsom tanke...

Bare for å fullføre regnestykket vil Tesla være verdens eneste bilprodusent når rakettene går i været ved inngangen til 2025..
Det snør nok i helvete før noe av dette skjer, men at vekstraten er stor nå er det vel ingen tvil om. Men å gange opp dette videre, det er bare ikke så enkelt som man skulle tro. Samtidig som man lager nye modeller og fabrikker skal man samtidig ta vare på eksisterende kunder og holde deres biler på veien. Se Q1 rapporten under Goodwill kostnaden, den er ganske stor, og er i praksis garantiarbeid for det meste.

arthur

Jeg har selv troen på konseptet Tesla og ikke minst SC-nettverket. Jeg har trålet alt som er på internett den siste tiden og kan ikke finne noe som taler for dagens market cap for Tesla. Jeg sier ikke at Tesla ikke er verdt noe, men at det aksjen burde være en 3/4 mindre verdt enn dagens pris. Bull case er å forsvare et levedyktig selskap til en fornuftig pris.

Bull case ?
Espen er alt for forsiktig  ;)
La oss leke litt med tall. Tesla produserer i dag iflg. Musk 4k biler i uka, altså ca. 200 K iåret. På slutten av året vil de, også iflg. Musk, produsere 4 K mod. S & X + 6 K mod 3, altså totalt 10 K i uka eller ca. 500 K i året om du vil.

Siden Musk er Musk tillater jeg meg å barbere ned litt til 400 K i året. Plotter en tallene inn i en graf for å få et glimt av framtiden oppstår et interresant bilde.

Hvor mange biler produseres det i verden i 2018 totalt?

doldis1

Sitat fra: Mr Oizo på lør 19. mai 2018, kl. 11:35

Det snør nok i helvete før noe av dette skjer, men at vekstraten er stor nå er det vel ingen tvil om. Men å gange opp dette videre, det er bare ikke så enkelt som man skulle tro. Samtidig som man lager nye modeller og fabrikker skal man samtidig ta vare på eksisterende kunder og holde deres biler på veien. Se Q1 rapporten under Goodwill kostnaden, den er ganske stor, og er i praksis garantiarbeid for det meste.

Nå hadde ikke jeg tatt veddemålet om at Tesla er monopolist i 2025 heller da  ;) Som jeg sa er det ett regnestykke. Det sagt, hvis noen klarer kjøre et tilnærmet slikt løp, er det Elon Musk. Ganske enkelt fordi han har gjort det før, med SpaceX mot motstandere med mye dypere lommer enn bilindustrien (og for ikke å glemme-mot motstandere med enorm politisk innflytelse)
Jeg vil påstå at det løpet Musk har kjørt med SpaceX helt enkelt mangler sidestykke i historiebøkene ..

emurof

Siden mainstream-analytikerne tillater seg å kaste rundt seg grunnløse påstander, så kan man se litt på den andre siden også:

https://www.youtube.com/watch?v=-vSgz_9J7m8

Det er egentlig litt interessant, dette her. Akkurat som folk i USA viste sin misnøye mot "The Establishment" ved å bevege seg mot "utenfor"-kandidater tom Donald Trump og Bernie Sanders, kan det virke som det er en viss dreining mot at "The Establishment" som så langt har fått herje fritt og uhemmet i aksjemarkedet får motstand fra "outsidere".

Selvsagt er The Establishment svært misfornøyd med at Musk satte ned foten for kjedelige, tåpelige spørsmål under kvartalsrapporten. Det har de gitt sterkt uttrykk for. Derimot ser de som er utenfor The Establishment det bare som positivt at Musk har baller til å si Establishment-juksemakere midt imot.

Sveinung1954

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lør 19. mai 2018, kl. 09:28
Sitat fra: Quaoar på lør 19. mai 2018, kl. 08:58Hva er fortsatt bull case for Tesla?

Bull case er at Tesla får opp en fabrikk i Kina og en fabrikk i Europa. Sånn ca rundt 2025 kan de da produsere kanskje 1,5 millioner biler per år med bruttomargin på 25% og gjennomsnittlig omkring 50k USD per bil. Da har de inn 18,75 mrd USD per år, som da vil være rikelig til å støtte driften av selskapet og videre vekst, og fortsatt vil de kunne sitte igjen med rikelig med penger. Og det er bare bil-siden. Stasjonære lagringsbatterier og solcelelr vil bidra. Og selvkjøringsteknologien har definitivt potensiale til å bli en gullgruve på litt sikt.

Hvis kursen går ned på 260-tallet så kjøper jeg mer. Jeg tror vi går over 400 i år.

(Det er det som er tilfelle med vekstselskaper - de er alltid "overpriset", fordi de er priset utifra hva de kan bli, ikke hva de er.)

..og hvordan skal de oppnå 25% bto fortjeneste når de kun har oppnådd 13-15% de siste 3 kvartalene? Fordi konkurransen blir mindre de neste årene?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

geear

Det er nok fortsatt en del som kjører "Sell in May and [go|stay] away". De fleste norske aksjene mine har også gått ned de siste ukene, på tross av oljepris på vei opp.

emurof

Sitat fra: Geirr på lør 19. mai 2018, kl. 15:50
..og hvordan skal de oppnå 25% bto fortjeneste når de kun har oppnådd 13-15% de siste 3 kvartalene? Fordi konkurransen blir mindre de neste årene?

Jeg holder ikke pusten mens jeg venter på at denne konkurransen skal bli reell... Mange fagre lovnader gir ikke automatisk reell konkurranse.

Jeg for min del skulle gjerne ønske at konkurrentene fikk ut fingeren, for jeg ville gjerne hatt en billigere bil. Men nå ser jeg meg egentlig nødt til å gå til anskaffelse av Model S. Det finnes rett og slett ikke konkurrenter der ute som kommer i nærheten. Og jeg tviler sterkt på at konkurrentene vil klare å få opp produksjonstakten slik at man faktisk får reelle alternativer hvis man har behov for litt rekkevidde.

Tellus

Ingen konkurrenter ?

I løpet av de neste 12 månedene vil vi se 3 større elbiler med god rekkevidde samt enda flere mindre elbiler også med god rekkevidde.

Så med mindre du må ha en stor sedan, må absolutt kjøre lik bil som halve Oslo, eller elsker å vente månedsvis for å utbedre feil som aldri burde vært på en ny bil så finnes det etter min mening flust med gode alternativer.

Tuxedo

Grunnen til at de tradisjonelle bilfabrikkene skynder seg langsomt når det gjelder elbiler er at det foreløpig ikke finnes noe særlig marked på verdensbasis. Bilene blir for dyre sammenlignet med fossil. At elbiler tar av i Norge skyldes utelukkende de vanvittige økonomiske incentivene vi har innført (se på Danmark eller Sverige til sammenligning). Tesla har funnet seg en bitteliten nisje på bilmarkedet i verdenssammenheng, men lever fremdeles fra hånd til munn. Dette er naturligvis noe de andre bilfabrikantene har fått med seg.  Når batterikostnadene kommer ned om noen år, og elbilene blir økonomisk konkurransedyktige, vil nok også de andre komme hardt på banen.

Øyvind.h

M3 er den klart mest populære bilen i sin nisje.
Lenge før første bil blir levert.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emurof

Sitat fra: Tellus på lør 19. mai 2018, kl. 20:41
Ingen konkurrenter ?

I løpet av de neste 12 månedene vil vi se 3 større elbiler med god rekkevidde samt enda flere mindre elbiler også med god rekkevidde.

Så med mindre du må ha en stor sedan, må absolutt kjøre lik bil som halve Oslo, eller elsker å vente månedsvis for å utbedre feil som aldri burde vært på en ny bil så finnes det etter min mening flust med gode alternativer.

I løpet av de neste 12 måneder har vi mange fagre lovnader, men det viser seg at det ikke er så enkelt å produsere elbiler likevel.

emurof

Sitat fra: Tuxedo på lør 19. mai 2018, kl. 21:07
Grunnen til at de tradisjonelle bilfabrikkene skynder seg langsomt når det gjelder elbiler er at det foreløpig ikke finnes noe særlig marked på verdensbasis. Bilene blir for dyre sammenlignet med fossil. At elbiler tar av i Norge skyldes utelukkende de vanvittige økonomiske incentivene vi har innført (se på Danmark eller Sverige til sammenligning). Tesla har funnet seg en bitteliten nisje på bilmarkedet i verdenssammenheng, men lever fremdeles fra hånd til munn. Dette er naturligvis noe de andre bilfabrikantene har fått med seg.  Når batterikostnadene kommer ned om noen år, og elbilene blir økonomisk konkurransedyktige, vil de nok komme hardt på banen.

Nettopp, de tradisjonelle bilprodusentene klamrer seg til det de tradisjonelt har tjent penger på. De satser ikke seriøst på elbiler.

Når det gjelder det at dette er et nisjemarked så sliter Tesla med at de har så mange forhåndsbestillinger at det vil ta lang tid før de klarer å oppfylle alle. Det er altså en voldsom etterspørsel etter produkter fra Tesla.

Øyvind.h

Kommer vel noen alternativer nå. 6 år etter jeg bestilte første Tesla.

Men for all del. Om noen andre leverer 7-seter med gode ytelser som jeg kan kjøre bekymringsfritt rundt i Europa med tar jeg gjerne en titt.
Tipper mine krav til bil oppfylles av andre ca 10 år etter jeg bestilte første Tesla. Sirup....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: emurof på lør 19. mai 2018, kl. 22:51
I løpet av de neste 12 måneder har vi mange fagre lovnader, men det viser seg at det ikke er så enkelt å produsere elbiler likevel.
Som andre er inne på det er viljen det skorter på ikke evnen til å lage biler.
Denne samme manglende viljen fører også til at de har for lite/ dyre batterier.

Sirkulær prosess som fører til at det tar laaaaang tid. Det fungerte jo ypperlig med hydrogen

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA