Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tor Ping på lørdag 18. november 2017, klokken 02:45Men når skal Tesla ansette noen flere i designavdelingen? Model X og model 3 kommer vel ikke til å gå inn i historien som noe folk vil bruke penger på med hjertet. Noen av oss er fortsatt opptatt av at biler også skal se bra ut, biler er også følelser. Gleder meg til å se E-tron og I-pace live og håper at de innfrir.
Model X er ikke den peneste bilen, men Model S og Model 3 er ganske pene. Og nye Roadster er rett og slett kjempepen. Designavdelingen klarer seg dermed ganske bra. Alle bilprodusenter har mer og mindre vellykkede biler designmessig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 18. november 2017, klokken 11:27
Sitat fra: Tor Ping på lørdag 18. november 2017, klokken 02:45Men når skal Tesla ansette noen flere i designavdelingen? Model X og model 3 kommer vel ikke til å gå inn i historien som noe folk vil bruke penger på med hjertet. Noen av oss er fortsatt opptatt av at biler også skal se bra ut, biler er også følelser. Gleder meg til å se E-tron og I-pace live og håper at de innfrir.
Model X er ikke den peneste bilen, men Model S og Model 3 er ganske pene. Og nye Roadster er rett og slett kjempepen. Designavdelingen klarer seg dermed ganske bra. Alle bilprodusenter har mer og mindre vellykkede biler designmessig.

Å lage en høy bil som en SUV og samtidig gi den lav luftmotstand er ikke lett å kombinere med design ;) Ut fra forutsetningene synes jeg de har lykkes svært godt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Kanutten

Sitat fra: doldis1 på lørdag 18. november 2017, klokken 11:26
VAG, Daimler,GM,Ford,Nissan,Honda, + mange flere. Ingen av disse kan nå eller noensinne konkurrere mot
Musk eller Kineserne når det gjelder elbil

Frisk og morsom påstand :)

doldis1

SitatFrisk og morsom påstand :)

Ikke sant ... Og det beste er - den kan begrunnes nært opptil overveiende sannsynlig !   :)

BTW. Jeg synes Xen er fin, sliter mer med bakdørene dessverre ..

Tor Ping

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 18. november 2017, klokken 11:27

Ok, jeg skal moderere meg litt. Jeg liker model S (og kanskje ender jeg med en slik selv) og nye Roadster er lekker. Model X liker jeg ikke og model 3 er også litt kjedelig og det interiøret er veldig sterilt. Nå spiller det vel liten rolle hva jeg synes hvis mange andre liker bilene.

jkirkebo

Sitat fra: Tor Ping på lørdag 18. november 2017, klokken 17:27
Ok, jeg skal moderere meg litt. Jeg liker model S (og kanskje ender jeg med en slik selv) og nye Roadster er lekker. Model X liker jeg ikke og model 3 er også litt kjedelig og det interiøret er veldig sterilt. Nå spiller det vel liten rolle hva jeg synes hvis mange andre liker bilene.

Interiøret i Model 3 er en designmessig perle i mine øyne ;) Men jeg liker minimalistisk design da, får spader av slike Mercedes-interiører med masse blankt treverk og knapper overalt. Interiøret i i3 er også ganske kult, med unntak av den resirkulerte pappen de bruker her og der. Burde vært noen mer eksklusive materialer tilgjengelig for de som ønsker det.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Knut Røe

Porsgrunn

Jeg er enig i at Tesla er avhengig av å lykkes med model 3, men dette er under theverge sin verdighet.

Utviklingen av tesla semi har vært kjent lenge
https://twitter.com/elonmusk/status/755990352511705088

Lanseringen ble først  kunngjort i april, selv om den har vært utsatt noen måneder.
https://twitter.com/elonmusk/status/852580027178696704

En ny roadster var heller ikke ukjent, det har også vært kjent at semi eventen skulle inneholde en ekstra lansering. Selv om det var overraskende at Roadster 2 ble lansert nå var den fremdeles varslet som en ekstra lansering før problemene med opptrappingen av model 3.

The verge følger Tesla tett nok til å vite alt dette, allikevel publiserer de denne? 

RuneW

Sitat fra: tiger`n på søndag 19. november 2017, klokken 13:13
Elon Musk, the master of misdirection.
Fin avledningsmanøver egentlig da.
https://www.theverge.com/platform/amp/2017/11/18/16671478/tesla-semi-truck-roadster-2017-model-3-production

Uenig. En mester ville ha klart dette med mye mindre ressurser enn Musk.

Han har tydeligvis brukt flere år og store ressurser for å utvikle Semi og Roadster2, bare for å kunne avduke dem som en avledningsmanøver i tillfelle produksjonsproblemer med TM3. En komplett amatør spør du meg.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Knut Røe

Likevel: Funker det for å ta fokuset vekk fra deres modell 3 produksjonsproblemer og forsinkelser? Ja, helt klart. Dette er langsiktige planer, ingen av disse produktene blir vel levert før rundt 2020/2021, og da i svært begrenset mengde og med skyhøy prislapp som tilsier at markedet også blir begrenset.

Amoss

Sitat fra: tiger`n på søndag 19. november 2017, klokken 14:05
Likevel: Funker det for å ta fokuset vekk fra deres modell 3 produksjonsproblemer og forsinkelser?

Nei.  Du behøver ikke se lengre enn til dine egne innlegg i denne tråden så ser du at det ikke fungerte. ;)

Skulle du se litt lengre enn nesetippen så vet du også at denne lanseringen ble utsatt *nettopp* på grunn av disse problemene du nevnte. Virker da ikke det motsatt?  At denne utsettelsen faktisk satte *fokus* på nettopp de problemene som det her påståes at ble feid under teppet?

Så nei, dette er som flere har nevnt en lansering som har vært planlagt og forberedt i lang tid, og er helt uavhengig av hvordan produksjonen av Model 3 går - eller ikke går.
Model S 85D

lunitiks

Lite som går hvis ikke produksjonen av Model 3 går
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Espen Hugaas Andersen

Tror ikke Musk ville tatt tiden til å kjøre disse lanseringene om ikke situasjonen på Gigafactory er under kontroll. Han er helt klar over at Model 3 er ekstremt viktig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øggen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 19. november 2017, klokken 15:00
Tror ikke Musk ville tatt tiden til å kjøre disse lanseringene om ikke situasjonen på Gigafactory er under kontroll. Han er helt klar over at Model 3 er ekstremt viktig.

E nok ikkje gigafactory situasjonen som e værst. Desverre problemer med sveising av chassi som e største problemet.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

doldis1

Finns det folk her på forumet som seriøst tror TM3 linje 1 ikke er oppe og går før jul?
Tesla gikk seg på en aldri så liten regnskapsmessig smell her om dagen ( :)) mens de iflg. Musk tjener
hele 25 % på (et rekordstort antall) mod S +X ..
Så hvordan det mulig da, solar city ?  Niks, hverken nye ladestasjoner eller solar city utgjør store andeler av
dette underskuddet.
Den nye TM3 linja derimot drar avgårde med 100- vis av millioner dollar, den blir faktisk ekstremt kostbar !
Hvorfor ? Jo, fordi de trenger en automatiseringsgrad verden aldri har sett før for å kunne produsere TM3
billig nok til å ta over for fossilbilene og samtidig legge igjen 25% på Teslas bunnlinje !!!!!

Følg med nå! Dette kan kun forsvares økonomisk hvis linjen kjører et enormt antall biler i året, noe som
igjen kun er mulig fordi Tesla har Gigafactory som vil levere enorme mengder batterier!

Altså, ingen annen bilprodusent kan bygge en slik linje og konkurrere mot Tesla før de har batterileveranser
tilsvarende Gigafactory....det lønner seg rett og slett ikke..
De eneste som er i nærheten nå er kineserne BYD og på sikt CATL, men disse batteriene er allerede solgt
eller for BYD's vedkommende, de bruker de selv.
Siden bygging av Gigafactory's er en tidkrevende aktivitet, bør det regnes 4-6 år (!) fra spaden stikkes i jorda
og fram til det produseres batterier i litt volum.

Altså, hvis en av "de store" starter i morgen kan de forvente å starte på sitt "production hell" i 2022-23...
Når de så er oppe og kjører skal de ut i markedet å konkurrere mot Musk og kineserne ...
Problemet er følgende, da skal de ikke konkurrere mot Tesla 2017 men mot Tesla 2022/23 ... dette
kan bli fryktelig vondt det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA