Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: nie på torsdag 11. februar 2016, klokken 13:14
Basert på dette, er min aller største bekymring ikke knyttet til selve bilens kvalitet men heller Teslas finansielle styrke og evne til å ordne opp i de feil som finnes.
Er det mulig å lese f.eks. reklamasjonskostnad per solgt bil ut av Teslas regnskaper?

Har ikke funnet noen hverken skrevne eller uttalte uttalelser fra Tesla angående hva garanti-reparasjonene koster dem. Jeg vil tippe at det er en meget betydelig kostnad. Men på den annen side har de en voldsom fortjeneste pr bil de selger, og dermed betydelig tilgang til kapital for å kunne yte god service og reparere bilene som kommer inn.

Realitycheck'en kommer dog den dag de presses på pris på Model 3. Garantiavsetningen og muligheten for samme servicenivå blir sterkt redusert, og de vil nok oppdage at de må ha betydelig bedre kvalitetskontroll for ikke å blø penger.

Tesla er for øyeblikket i en særstilling, godt hjulpet av myndigheters incentiver og at de store bilprodusentene ikke gidder å satse på elbiler.

vrom

Jeg vet ikke hvor du har det fra at Tesla tjener penger ? I 2015 tapte de 6.93 USD per aksje, estimatene for 2016 er såvidt positive (men spørs om ikke en smule optimistiske, jeg håper jo ikke det). Du tenker kanskje marginal-kostnad vs pris ?

I løpet av de 2014 og 2015 har de svidd av 3.2 milliarder USD, så det er ikke ALTFOR betryggende at de sitter igjen med ca 1 milliard USD. Her lukter det emisjon lang vei.

Så med "gratis" bensin og børs-kollaps samt resesjon rundt hjørnet... vi får håpe trenden snur.

Sitat fra: Undertegnede på torsdag 11. februar 2016, klokken 12:39
Sitat fra: vrom på torsdag 11. februar 2016, klokken 11:04
Kanskje ikke, men det styrker balansen i et selskap som brenner penger og er avhengig av finansiering. I tillegg til at Tesla kan vise til selve reservasjonene for å få bedre finansiering/prising.

Henger meg på Øyvind over her.

Oljeleteselskap som leter etter olje/gass "brenner penger" og har ingen inntekter på dette før de finner verdier og høster dette.

Tesla har over 20% avanse på alt de selger. (Powerwall,model s og snart modell x). De går med et enormt overskudd.

Hadde de sluttet og ekspandere i dag kunne de "tjent" masse og blitt en meget bra high end luksus (nisje) bilfabrikant. Planen er å bli størst mulig, nå flest mulig, raskest mulig. Da må alt de tjener gå til utvikling og ekspansjon osv.

Planen for 2016 er å gå i pluss på bunnlinja (selv om man ekspanderer maksimalt) i løpet av 2016. De sa de hadde 1,2 milliarder $ i cash reserve nå og å ligge på rundt 1 milliard $ var komfortabelt og ga rom for å takle utfordringer som måtte oppstå.

De er on track for å produsere 500,000 model 3 i 2020. De har hatt en del problemer med model x men sier det har løst de fleste og guider en gjennomsnittproduksjon i q2 på rundt 7-800 model x i uka. Model s går så det suser. Høyere demand en ventet. Guider total produksjon i år på 80-90.000 model s/x, men en avanse på 25-30%.

Bare der får de et overskudd på 2 milliarder $. (Cirka ved 80k biler a 25% avanse) I tillegg har de god avanse på powerwall/pack men her er de vage på hvor mange og mye intekter man kan vente seg.

Det som bekymrer meg er makroøkonomien.

Amoss

Sitat fra: vrom på torsdag 11. februar 2016, klokken 13:30
Jeg vet ikke hvor du har det fra at Tesla tjener penger ?

Sannsynligvis i fra regnskapstallene til Tesla?  Der går det så vidt jeg har forstått klart frem at de tjener gode penger på produksjon og salg av biler.

... at investeringene i GF/fremtidig produksjon gjør at totalregnskapet går i minus endrer ikke dette. Jada jada, har sett click-bait artikler som har delt total-"tapet" på antall biler og hatt sensasjonelle overskrifter om hvor mye Tesla "taper pr. solgte bil", men det blir ikke mer korrekt av den grunn.
Model S 85D

vrom

Ja, det er isåfall pris-marginalkostnad. Og det skulle jo bare mangle. Men selskapet har jo investert enormt for å komme dit. Så kommer vedlikeholdskostnader og reklamasjon, service... Tærer vel litt på.

Men problemet er at de investerer enormt med penger, og de vil gå tom ila 2016 om tempoet fortsetter. Utsiktene til volumsalg er mange år fram i tid, og bensinprisen er rekordlav.

Sitat fra: Amoss på torsdag 11. februar 2016, klokken 13:44
Sitat fra: vrom på torsdag 11. februar 2016, klokken 13:30
Jeg vet ikke hvor du har det fra at Tesla tjener penger ?

Sannsynligvis i fra regnskapstallene til Tesla?  Der går det så vidt jeg har forstått klart frem at de tjener gode penger på produksjon og salg av biler.

... at investeringene i GF/fremtidig produksjon gjør at totalregnskapet går i minus endrer ikke dette. Jada jada, har sett click-bait artikler som har delt total-"tapet" på antall biler og hatt sensasjonelle overskrifter om hvor mye Tesla "taper pr. solgte bil", men det blir ikke mer korrekt av den grunn.

o.b.lix

Sitat fra: Undertegnede på torsdag 11. februar 2016, klokken 12:39
Tesla har over 20% avanse på alt de selger. (Powerwall,model s og snart modell x). De går med et enormt overskudd.

Tesla er faktisk eneste amerikanske bilprodusent som har betalt tilbake lånet de fikk fra amerikanske myndigheter i forbindelse med finanskrisen etter bankkollapsen der borte. Alle de andre, GM, Ford, Mopar skylder fortsatt penger.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Amoss

Sitat fra: vrom på torsdag 11. februar 2016, klokken 13:54
Så kommer vedlikeholdskostnader og reklamasjon, service... Tærer vel litt på.

Tesla er fortsatt i pluss når man regner med dette.

Sitat fra: vrom på torsdag 11. februar 2016, klokken 13:54
Men problemet er at de investerer enormt med penger, ...

Ser da ikke noen problemer med at de investerer i fremtidig vekst? Tvert i mot ser jeg på det som ett sunnhetstegn.
Model S 85D

Sveinung1954

Skjønner ikke helt hvor folk får det fra at Tesla går i pluss. De må ha lest andre regnskapsrapporter enn de jeg har lest. Tesla gikk i 2015 i minus med 889 millioner dollar. Dette skyldes ikke investeringer som enkelte synest å tro. Investeringer balanseføres og kostnadsføres gjennom avskrivninger i åresvis fremover. Forskning og utvikling derimot kostnadsføres. Dersom en trekker ut dette fra resultatet gikk de fortsatt med 171 millioner dollar i underskudd.

Selskapet hadde en bruttofortjeneste (salg-varekost) på 924 millioner. Bare "Selling, general and administrative" kostnader var på 922 millioner.

Joda; og så publiserer de noen non-GAAP tall (altså som ikke samsvarer med gjeldene regnskapsregler, men er et regnskap satt opp slik Tesla mener de skulle være) som, ikke overraskenede, viser litt bedre tall. Dette er vel kreativitet på linje med å vise hva bilen koster etter drivstoffbesparelse....og øker vel ikke akkuratt tilliten til de.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Øyvind.h

Investeringer var i min post vel så mye utvikling av nye modeller som utvidelse av kapasitet. Dvs. alle midler som brukes for å tjene penger i fremtiden. Tesla har begynt helt på scratch. Der andre produsenter har alle fasiliteter på plass, alle kanaler og driver jevn videreutvikling, må Tesla gjøre en helt annen jobb. Å snakke om fortjeneste nå er helt bak mål.

Tesla vokser fortsatt enormt, og vi er fortsatt et par år unna modellen som setter virkelig fart på Tesla. Model S/X er jo bare småskalaproduksjon sammenlignet med Model 3.

De kan jo rekke opp hånda de som synes Tesla bør sette inntjening foran vekst i fasen de er i nå.
Om de ikke tjener penger i 2020 med bra volum på Model 3 er jeg derimot mer bekymret :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Undertegnede

Sitat fra: SKH på torsdag 11. februar 2016, klokken 14:39
Skjønner ikke helt hvor folk får det fra at Tesla går i pluss. De må ha lest andre regnskapsrapporter enn de jeg har lest. Tesla gikk i 2015 i minus med 889 millioner dollar. Dette skyldes ikke investeringer som enkelte synest å tro. Investeringer balanseføres og kostnadsføres gjennom avskrivninger i åresvis fremover. Forskning og utvikling derimot kostnadsføres. Dersom en trekker ut dette fra resultatet gikk de fortsatt med 171 millioner dollar i underskudd.

Selskapet hadde en bruttofortjeneste (salg-varekost) på 924 millioner. Bare "Selling, general and administrative" kostnader var på 922 millioner.

Joda; og så publiserer de noen non-GAAP tall (altså som ikke samsvarer med gjeldene regnskapsregler, men er et regnskap satt opp slik Tesla mener de skulle være) som, ikke overraskenede, viser litt bedre tall. Dette er vel kreativitet på linje med å vise hva bilen koster etter drivstoffbesparelse....og øker vel ikke akkuratt tilliten til de.

Hvem sa de gikk i pluss i 2015? Jeg sa bare at de tjener masse penger på alle produktene de selger. Mye mer per unit enn de aller fleste andre bilfabrikantene.

At de bruker overskuddet til ekspansjon og utvikling av selskapet er en meget fornuftig strategi.

Edit: trykkleif

Øyvind.h

Etterspørsel etter Teslas biler virker å ordne seg selv. Ingen er i nærheten av å lage noe lignende pt, men det er et par ting jeg ser på som kritiske de neste par årene. 1. De må få kontroll på kvaliteten. Garanti- og reklamasjonskostnader per bil må være betydelig. 2. De må klare å hente ut planlagt besparelse gjennom gigafactory.
Jeg ser Tesla har begynt å skru til prisene på tilleggsutstyr og drar nok med dette fortjenesten kraftig opp. Men kutt i batterikost og kutt i garanti/reklamasjonskost er viktig, selv om de på lengre sikt vil dra inn en del på reparasjoner.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: SKH på torsdag 11. februar 2016, klokken 14:39
Skjønner ikke helt hvor folk får det fra at Tesla går i pluss. De må ha lest andre regnskapsrapporter enn de jeg har lest.

Presiserer at jeg ikke på noe tidspunkt har sagt at Tesla har gått i pluss, men at de går i pluss på produksjon/salg av biler.

For å gjøre det enkelt (bruker her kun GAAP tall og hele millioner USD): Ta totalt tap (889) og trekk i fra renteutgifter (på lån jeg forutsetter er for investeringer, ikke løpende utgifter til produksjon/salg) (119) og R&D (investering i fremtidige produkter) (718) så er vi nesten nede i null alt der (52). Så kan vi sikkert krangle så busta fyker på hvor mye av "Selling, general and administrative (2)" som bør fordeles på denne delen av virksomheten og utvikling av fremtidig virksomhet/produkter som lagringsprodukter, GF, Model X (som var "fremtidig" så å si hele året) osv... Men det bør ikke være vanskelig å argumentere for at minst 10% av denne posten (922) faller inn under kategorien for fremtidige virksomheter/produkter.

Er dette en for enkel fremstilling? Det kan helt sikkert argumenteres for det, men den bør være god nok til å vise at Tesla ikke "brenner penger" som jo var poenget her.
Model S 85D

GOS

@Sigurdi
Hvorfor er det spenning på Inverter på dine "etter kjøring" data. Er det fordi den fortsatt står i Drive?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Griffel

Sitat fra: GOS på torsdag 11. februar 2016, klokken 17:44
@Sigurdi
Hvorfor er det spenning på Inverter på dine "etter kjøring" data. Er det fordi den fortsatt står i Drive?
Antagelig i håp om at det øker aksjekursen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Veggen

Netfonds...
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 04. februar 2016, klokken 22:09
Du trenger evt bare dekning på brukskontoen din- de trekker beløpet derifra.

Hvordan får du til det?
Ser kun mulighet for å overføre fra annen bank og da er ikke pengene tilgjengelig for handel før dagen etter.
Tenkte jeg skulle handlet litt nå...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA