Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Teslanewbie

Bare for å nevne :

I Teslas / Musks blueprint for utvikling av Tesla Motor Company så var ikke model X inkludert , den tredje modellen som skulle tilvirkes var model E eller som den nå heter model 3 . Dette var en bil for massemarkedet , en billige elbil med brukbar rekkevidde .

Model X var bare en "litt større " model S med ca 95% samme deler ... Siden tok TMX utviklingen av og den deler nå ikke mange deler med model S .

.................

Back in 2006, Musk shared Tesla's "Master Plan" on the company blog. He had already completed the blueprint for his company's world domination: sell an expensive vehicle to a niche clientele, and use that revenue to expand downmarket. We're familiar with the first half of that story, because it's called the Model S, and it's the best-selling EV in the world. So far, so good, right?

Musk continued to explain that the third vehicle in Tesla's stable – after the Roadster and the Model S – would be its most affordable yet, targeting families. Based on this description, now a decade old, it sounds like he was talking about the Model 3. The Model X crashed Tesla's party somewhere in between, and Musk's philosophy helps to explain why.

............................

So, in short, the master plan is:

Build sports car
Use that money to build an affordable car
Use that money to build an even more affordable car
While doing above, also provide zero emission electric power generation options
Don't tell anyone.

https://www.teslamotors.com/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

......................

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

At Tesla har gått seg litt bort med Model x bør det ikke være noen tvil om. Bilen skulle komme i slutten av 2013, deretter i 2014 og så i 2015. den er altså nesten 2 år bak første lanseringsestimat, og måneder bak selv de mest reviderte planene.

En del skyldes helt sikkert dørene, en del skyldes lærdom fra Model S og noe skyldes ny teknologi. Forsinkelsene står helt klart for en god del kanselleringer, men hvor mange er vanskelig å anslå. Og markedet for en hel-elektrisk SUV er såpass at jeg er enig med Espen i at det nok vil være produksjonsevne og ikke etterspørsel som styrer antallet som kommer ut av fabrikken.
Sånn sett er det jo synd at Tesla ikke laget bilen langt enklere da de i større grad kunne måkt den ut i store kvanta, langt tidligere. Og dermed bygget mer kapital tidligere, og stått sterkere rustet mot konkurrenter (som de forsåvidt sterkt etterlyser).

Ut fra det jeg leser på TMC blir det nok en stund før Tesla kan begynne å shippe Model X til Norge. Serviceapparatet er ikke i nærheten av klare for å håndtere dette, og det er en del tull som slipper ut fra fabrikken. Med i løpet av året forventer jeg at dette i all hovedsak vil være en gjennomført og veltestet bil som har langt lavere feilprosent enn første års produksjon av Model S.

Når det gjelder kurs har jeg ved flere anledninger nevnt at jeg vil vurdere aksjen igjen om den faller ned til 100. Litt avhengig av årsak selvfølgelig. Når jeg begynte å trade stod den i $28-30 og var en risky aksje, men har holdt meg unna etter at den bikket $100.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Teslanewbie

Jeg ser tesla som et intressante objekt , vi skal ikke se bort fra evt oppkjøp hvis aksjen faller under 100 . Blir spennende å følge med på :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 07. februar 2016, klokken 12:43
Jeg ser tesla som et intressante objekt , vi skal ikke se bort fra evt oppkjøp hvis aksjen faller under 100 . Blir spennende å følge med på :-)
Ett oppkjøp er nok ikke veldig realistisk så lenge Musk ikke har lyst til å selge. Et fiendtlig oppkjøp vil drive aksjeprisen over 300 USD veldig fort.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Teslanewbie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 07. februar 2016, klokken 12:50
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 07. februar 2016, klokken 12:43
Ett oppkjøp er nok ikke veldig realistisk så lenge Musk ikke har lyst til å selge. Et fiendtlig oppkjøp vil drive aksjeprisen over 300 USD veldig fort.

Nettopp, ser ikke bort fra at en potensiell oppkjøper posisjonerer seg  når priset faller .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

petersv

Det du sier er en selvmotsigelse, newbie...

Tuxedo

Et oppkjøp av Tesla er fullstendig urealistisk.  Til det eier Musk for mye, og han kommer ikke til å selge.  Og ingen som tenker på å kjøpe opp Tesla vil ha Elon med som sjuende far i huset.

SabreMan

Hvis du bestiller en Model S i dag, er beregnet levering mai/juni, så etterspørselen virker fortsatt stor.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

weld77

Evt at de legger om produksjonen for å lage model X.

Den som tror at dagens prising av Tesla er kurant selv om
Model 3 ikke blir noe av er rørende naiv.

Sjøhyene

Sitat fra: weld77 på mandag 08. februar 2016, klokken 15:41
Den som tror at dagens prising av Tesla er kurant selv om
Model 3 ikke blir noe av er rørende naiv.

Hadde M3 av en aller grunn blitt avlyst eller skyvet mange år fram i tid så hadde kursen kollapset til godt under 50, sannsynligvis enda en del lavere.
Ganske sikker på det, da prisen er så ekstremt basert på fremtidige forventninger til høyere volum.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Teslanewbie

30% nedgang kan gå kjappere en jeg skulle ha trodd .. Ned over 5% på Nasdaq so far nå ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

weld77

Det som skjer nå er noe nær en fullstendig reprising av aksjen. Om det er rasjonelt eller ikke mener jeg ikke så mye om, men etter at de beviste at det er mulig med Model S så har Tesla blitt priset som et vekstcase der nesten hele verdien ligger i ting som ikke finnes ennå - dvs Model 3 og massesalg. Tesla har nå vist over tid at de ikke leverer når de sier de skal og at salgene ikke tar helt av (hvilket vel aldri var meningen med Model S). Om Model 3 blir ytterligere forsinket kan det komme konkurrenter på banen osv. At oljeprisen har kollapset hjelper definitvit ikke selv om noen i denne tråden har antydet det - husk på at i det største markedet - USA - er det nesten 1:1 forhold mellom oljepris og pumpepris til forbruker. Det er ikke uten grunn at bestillingene på store, bensintørste SUVer stiger i USA for tiden. En sterkt dollar er også dårlig for det utenlandske markedet - bare se på hvor mye prisene i Norge har steget (som rett nok er et ganske ekstremt case).

@roger

Mener det blir feil å lete etter svarene på hvorfor TSLA faller som en stein, i Tesla sin strategi. Jeg opplever at det er generell panikk, og et helt marked i kraftig fall. Så kan man saktens dele bekymringen over Teslas ressursbruk og kompleksitet på utviklingen av X, men «point of no return» på det prosjektet er passert for veldig lenge siden. 
Ta en titt på andre store selskap på Nasdaq, og dere vil se at f.eks. Amazon har et fall på ca. 200 USD siste mnd. Google – Microsoft – Intel – Apple har alle betydelig fall, for å nevne noen få eksempel.
Nå gjelder det å ikke miste trua dere, men se mulighetene  ;) 8)
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

Teslanewbie

Sitat fra: @roger på mandag 08. februar 2016, klokken 18:18
Mener det blir feil å lete etter svarene på hvorfor TSLA faller som en stein, i Tesla sin strategi. Jeg opplever at det er generell panikk, og et helt marked i kraftig fall. Så kan man saktens dele bekymringen over Teslas ressursbruk og kompleksitet på utviklingen av X, men «point of no return» på det prosjektet er passert for veldig lenge siden. 
Ta en titt på andre store selskap på Nasdaq, og dere vil se at f.eks. Amazon har et fall på ca. 200 USD siste mnd. Google – Microsoft – Intel – Apple har alle betydelig fall, for å nevne noen få eksempel.
Nå gjelder det å ikke miste trua dere, men se mulighetene  ;) 8)

Shemita year satte det igang og nå skal det videre ned sa spåkona, kan bli støggt..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

SunSeeker

Fy fader, la inn en notification for litt over et år siden, mest på kødd, men nå er det realitet.
148,88 i skrivende stund.
Vekker kjøps instinktet, men den går nok ned en del til først......

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA