Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lør 01. sep 2012, kl. 00:36

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: Teslanewbie på tor 21. jan 2016, kl. 01:41
Tar alltid tap etter 10% nedtur , kjøper meg inn på lavere kurs .. Ikke lurt å bli med ned , nei....

Er helt overbevist om at dette er en veldig dum strategi. Er man langsiktig småsparer blir jo 10% nærmest som støy å regne.

En strategi som har beviselig fungert over tid for mange proffe er jo nettop det motsatte, nemlig å kjøpe på dårlige nyheter og selge på massivt hype. Da menneskelig psykologi ofte gjør at markedet og prisene har en tendens til å overreagerer, da både på godt og vondt. Sånn at aksjer blir litt for billige i tøffe tider og litt for dyre i gode tider.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Tr0047

Sitat fra: Sjøhyene på tor 21. jan 2016, kl. 09:44
Sitat fra: Teslanewbie på tor 21. jan 2016, kl. 01:41
Tar alltid tap etter 10% nedtur , kjøper meg inn på lavere kurs .. Ikke lurt å bli med ned , nei....

Er helt overbevist om at dette er en veldig dum strategi. Er man langsiktig småsparer blir jo 10% nærmest som støy å regne.

En strategi som har beviselig fungert over tid for mange proffe er jo nettop det motsatte, nemlig å kjøpe på dårlige nyheter og selge på massivt hype. Da menneskelig psykologi ofte gjør at markedet og prisene har en tendens til å overreagerer, da både på godt og vondt. Sånn at aksjer blir litt for billige i tøffe tider og litt for dyre i gode tider.
Synest ikke den strategien er så dum!  Teslanewbie sier jo også at han kjøper seg inn på en lavere kurs...så hvorfor ta tapet hele veien ned?
Du har derimot rett i at hvis en satser svært langsiktig ( 10 år ? ) , så vil dn potensielle avkastningen meget mulig komme.  Men hvorfor sitte med hendene i fanget når de sykliske børsrasene kommer?

Tror også fond er bedre for langsiktig sparing, der en ikke trenger å være like aktiv og påpasselig. Da blir det fondsforvalterne sin oppgave å flytte aksjer mellom bransjer når vi har tider som pr idag!
Mars 2015 P85D

Havebigfun

Det er et par ulemper ved denne strategien:
1: det er vanskelig å treffe bunnene - og toppene- jeg tviler på om det er regelmessig mulig å kjøpe samme aksje vesentlig billigere ennden prisen man ble kastet ut med.
Store intradag-svingninger forekommer og vipps er du ute -selv om trenden kan være positiv.
2: det er en som gleder seg over denne strategien - megleren- selv om det er småpenger hver gang blir det mye om man er aktiv og har en klekkelig sum investert (- som er nødvendig for å få avkastning som monner).

Sjøhyene

Poenget er nettopp at du som småsparer etter et fall på 10% ikke har noen som helst troverdig måte å si at dette er startet på er lite krakk. Hadde du hatt det hadde du vært milliardær for lenge siden. For da er bare å shorte for alt du eier og har og hove inn. Det som da like gjerne kan skje den neste uka er at det stiger f.eks 8% igjen.
Folk blir ofte lurt av hindsight bias i sånne situasjoner og ser sammenhenger og forutsigbarhet der det er 99,999% støy.
Og ikke start med aktive fond
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

ctr46

Går videre nedover.. Planen var å sitte på aksjene noen år men liker ikke så store fall som vi ser nå.. Jeg burde kanskje ikke følge kursen og heller sjekke hver 12. måned? :)  ::)

Hva tenker dere andre som sitter på en del aksjer? Ingenting å bekymre seg over?
.

twinpeaks

Den var ja ned til 185 $ i mars 2015 for å så komme seg opp til 280 $ sommeren 2015. Hvis Model 3 presentasjonen i mars blir så vellykket som jeg håper på ville jeg ikke være særlig bekymret (men jeg har ingen aksjer i Tesla, så det er lett å si for meg)
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-2025
"Lars, der kleine Eisbär", MY LR Juniper, hvit, 2025-

Espen Hugaas Andersen

Aksjeprisen har vært ganske stabil de siste 10-12 dagene. Med bakgrunn i dette tror jeg vi er stort sett på bunnen. Det kan hende det faller 10-20 USD mer, men jeg tviler. Jeg tror vi vil være på dette nivået eller stige litt til vi får mer nyheter, f.eks kvartalsrapporten (10. feb) model 3 lanseringen (~20. mars).

Jeg tror også kvartalsrapporten må være ganske elendig om Tesla skulle falle. Tiltroen til Tesla i markedet virker lav.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Epleskreller

Trenden er nedadgående, den kan fortsette laangt ned. Lave bensinpriser hjelper ikke på fremtidig M3 salg. Tipper vi ser 150-tallet før utgangen av februar.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

SabreMan

I tillegg har Tesla levert svært få Model X-biler.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Epleskreller

Sitat fra: SabreMan på tir 26. jan 2016, kl. 11:56
I tillegg har Tesla levert svært få Model X-biler.

Jo, men det meste av verdien i TSLA er håp om fremtiden.  Dersom man ikke lenger tror Tesla blir en stor aktør i fremtiden er det bedre å ha pengene en annen plass. Jo flere som tenker det, dess mere faller aksjen og motsatt
..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Torpedo Ted

Tror folk skal være forsiktige med å tro at Model 3 presentasjonen skal heve kursen.  Jeg ville definitivt solgt meg ut før presentasjonen. Folk har helt latterlige forventninger som neppe kommer til å innfris i selve presentasjonen.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Torpedo Ted på tir 26. jan 2016, kl. 13:40
Tror folk skal være forsiktige med å tro at Model 3 presentasjonen skal heve kursen.  Jeg ville definitivt solgt meg ut før presentasjonen. Folk har helt latterlige forventninger som neppe kommer til å innfris i selve presentasjonen.
Presentasjonen i seg selv vil neppe bevege aksjen veldig mye opp eller ned, men den medfører muligheter for bevegelse opp kort etter. Om Tesla har 50.000 reservasjoner på 2500 USD to uker etter lanseringen, så vil det være svært positivt. Det er altså 125 mill USD rett inn i kassa. I tillegg fjerner det mye av uroen rundt manglende etterspørsel pga lav oljepris.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

En annen ting å se etter på Model 3 lanseringen er til hvilken grad bilen er ferdig. Har Tesla kun en powerpoint e.l, så vil TSLA falle, har de en prototype og lite annet, så vil TSLA neppe bevege seg nevneverdig, og forklarer de at de har produsert 20 testbiler der de tester forskjellige Model 3-komponenter, osv, så vil TSLA stige. Dette forutsetter også at Tesla ikke har laget en bil som er helt skivebom. I denne runden er det viktig at bilen ser mer ut som en Model S enn en i3 eller noe sånt. Og den må ha fem seter, relativt god bagasjeplass og gode ytelser. De må også gjenta startpris på 35k USD og åpne for reservasjoner. Utover disse tingene har Tesla en del frihet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Økte posisjonen min litt på 190. Nå har jeg økt den med 50% i 2016. Jeg har litt krutt igjen, men nå begynner det å bli tomt. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

KrW

Elon Musk kjøpte selv aksjer for $100 millioner på fredag.
http://electrek.co/2016/01/29/tesla-ceo-elon-musk-exercises-100-million-tsla/
Burde være positivt for aksjen.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA