Salgspris på Leaf 2016 Acenta

Startet av casall, mandag 14. februar 2022, klokken 12:41

« forrige - neste »

casall

Hei.

Jeg har en norsk Nissan Leaf 2016 Acenta modell som har gått 85.000km og har fortsatt alle barer igjen på batteriet. Hva mener dere ca. den er verdt ved et privatsalg i dag?

Mvh Fredrik Tanum

teralv

Jeg vet ikke, men det jeg vet er at på disse bilene er batteriet fryktelig mye verdt, og ettertraktet.
Tipper mange har funnet en nisje å kjøpe billige Leafer for en slikk og ingenting, men henter ut batteriet og der ligger fortjenesten.

Lagring av strøm hjemme er mer og mer i vinden, i tillegg til å eventuelt bare lade det om natta for de med spott pris på strøm, og tappe av det på toppene dagtid.

Derfor vil jeg anbefale deg og andre å vurdere om det kan svare seg å plukke ut batteriet og selge det til høystbydende, og resterende as is eller skrote det.

Selv sitter jeg på en 2013 modell leaf, med 100k på telleren. Den er i grei stand enda, men jeg vil tro at jeg snart er der at bilen som helhet går under verdien av å selge batteriet til solcellenerder, eller strømnerder.

Jeg tror at en Leaf med funksjonelt batteri, selv om det har svekket seg, aldri bør selges under 20-40k, men har ikke regnet eller studert dette nøye. Men har i mange år hørt at slike batterier har ett godt liv etter at bilen har gjort sitt.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

kaiat

Hvorfor skal han skrote bilen? Det fremgår ikke noe sted at det er noen problemer med den og da er den jo brukbar ennå noen år.

Som alltid når en skal selge bil - sjekk tilsvarende biler på finn.no. Vil du selge kjapt, bør du legge deg i det laveste prissjiktet. Husk på at det er to batteristørrelser på 2016-modellene, 24 og 30 kWh. Sistnevnte bør rimeligvis gå for mer enn førstnevnte.

teralv

Om det er meg du svarer, så må du lese mitt innlegg en gang til.
Jeg sa ikke at han skulle skrote den, men kom med mine synspunkt om hva som bør holde verdien oppe på slike Leafer. Ser mange, etter min mening, selger dem for billig de eldste, og ikke engang får det man bør anta batteri er verdt.

Vanskelig å verdivurdere en elbil med masse km. Det jeg ser av min, som nå er 100k på telleren, og tatt relativt godt vare på, tecktylert etc, så pipler rusten ut. Det sies at en bil i snitt varer 18 år. Det har jeg ingen tro på at Leafene våre gjør. Tipper snittalderen på disse blir 10-12 år.

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA