Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremsesvikt

Startet av Hallgrim86, mandag 14. februar 2022, klokken 09:39

« forrige - neste »

Hallgrim86

Hei,

Har en 2011 Ion som etter ca 2 mil nå begynner å pipe, viser rødt utropstegn og bremsekraften blir borte. Pedalen er dønn stiv og bremseeffekten er sterkt redusert. Har noen vært borti dette problemet, tenker å sette den på verksted - men kjekt om noen andre har erfaringer rundt dette?

Bremsene er byttet for 8mnd siden, det er ikke bremsevæske noe sted - virker tett. Det rare er at ved å vente i 5 min med bilen avslått så virker de igjen.

Loff

Høres kanskje ut som vakuumpumpa er i ferd med å dø? Var tilbakekalling på det i fjor og eg fekk bytta mi gratis på merkeverksted, sammen med passasjerairbag som det også var tilbakekalling på.
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

Hallgrim86

Sitat fra: Loff på mandag 14. februar 2022, klokken 09:55
Høres kanskje ut som vakuumpumpa er i ferd med å dø? Var tilbakekalling på det i fjor og eg fekk bytta mi gratis på merkeverksted, sammen med passasjerairbag som det også var tilbakekalling på.

Ah, skjønner. Skal følge opp med årsak når den er på verksted.

engolf

Som tidigare nämnts är det mest sannsynligt vacuumpumpen som strejkar.
Vad vaccumbortfall vill pedalen bli ganska stum, bromskraften reduceras och det piper i högtalarna.
Pumpen sitter under det svarta locket i bagagerummet, på höger sida.

Hallgrim86

Sitat fra: engolf på mandag 14. februar 2022, klokken 17:47
Som tidigare nämnts är det mest sannsynligt vacuumpumpen som strejkar.
Vad vaccumbortfall vill pedalen bli ganska stum, bromskraften reduceras och det piper i högtalarna.
Pumpen sitter under det svarta locket i bagagerummet, på höger sida.

Det stemmer godt overens med mine erfaringer :) Bilen skal på verksted imorgen.

Hallgrim86

Det var Vakuumpumpa, 35k for å fikse.

Salgsannonse (for 2 mnd siden) sa ordrett:

Nye bremser og bremseskiver, disse kommer til å holde lenge - Eu godkjent okt 21.

SnapDrive sa det er åpenbart at ting er ødelagt, rust og slitne deler. Har jeg en sak eller må jeg hive bilen og lære av det?

ACCEPTUS

Få ny pumpe på recall, eller kjøp brukt for 1000kr og bruk 5min på å bytte den selv. Den er lokalisert under lokket i bagasjerommet på høyre side.

Hallgrim86

Sitat fra: ACCEPTUS på torsdag 17. februar 2022, klokken 13:19
Få ny pumpe på recall, eller kjøp brukt for 1000kr og bruk 5min på å bytte den selv. Den er lokalisert under lokket i bagasjerommet på høyre side.

Jeg skal ikke rutte med bremsesystemet selv med mine mekanikerkunnskaper tror jeg, til tross for 12 år som en slags mekaniker - men takk for tips uansett :) Jeg sjekker opp hva jeg kan gjøre med tanke på sist PKK og siste verkstedbesøk.

engolf

Var i landet bor du?
Om du bor inte långt borta och skaffar en brukt vacuumpump kan jag bistå med att byta den, det är verkligen väldigt enkelt på en trilling.

Hallgrim86

Sitat fra: engolf på torsdag 17. februar 2022, klokken 14:04
Var i landet bor du?
Om du bor inte långt borta och skaffar en brukt vacuumpump kan jag bistå med att byta den, det är verkligen väldigt enkelt på en trilling.

Oslo! Du skal få betalt for den jobben, om det går dit - da sender jeg en PM 😊 må først finne ut detaljene i saken.

Tusen takk!

engolf

#10
Oslo är innanför:) Bor i Drammen, men är inom Oslo då och då.
Ta kontakt om det blir aktuellt.
Det verkar finnas en del pumpar på finndel: https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=554501&dk=1430
Om du går för en brukt del passa på att den kommer från en bil som inte har gått långt.

Hallgrim86

Sitat fra: engolf på torsdag 17. februar 2022, klokken 21:14
Oslo är innanför:) Bor i Drammen, men är inom Oslo då och då.
Ta kontakt om det blir aktuellt.
Det verkar finnas en del pumpar på finndel: https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=554501&dk=1430
Om du går för en brukt del passa på att den kommer från en bil som inte har gått långt.

Tar kontakt om det blir aktuelt - og takk for gode råd!

elbilkjører

Hei, jeg har brukt v.pumpe du kan få for 700 kr. og jeg kan montere den gatis, bor i Bærum.
Du nevner andre feil og rust på bremsene, det kan jeg se på og ev. fikse hvis nødvendig.
du kan og ringe meg på 41315756 og fortele meg hva verkstedet sa om bremsene.

elektrolux

God spirit i denne tråden. Og godt eksempel på at en aldri skal godta første tilbudet en får. En tommelfingerregel er at den prisen kan halveres.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Hallgrim86

#14
Sitat fra: elektrolux på fredag 18. februar 2022, klokken 23:38
God spirit i denne tråden. Og godt eksempel på at en aldri skal godta første tilbudet en får. En tommelfingerregel er at den prisen kan halveres.

Sant!

Vi velger å skrote bilen, kjøper en i3. Tusen takk for svar og innlegg. Om noen ønsker denne bilen for å fikse selv/deler er det nå mulig å gjøre en god deal.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA