Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Valg av sommerdekk

Startet av JEG, søndag 13. februar 2022, klokken 10:49

« forrige - neste »

JEG

Hei.
Dette spørsmålet trenger ikke å begrenses til Kona, men fant ikke noen bedre plass å stille det.

Har en Kona kjøpt desember 2018 (2019-modell), som da fikk de mye omtalte Nexen-dekkene påmontert. Vurderer å bytte disse ut mot bedre dekk, til tross for at de er lite slitt (kjører lite). Vurderte dette før jeg i det hele tatt fikk bilen, men når det senere kom frem at man ved nyere versjon fikk 8 % lengre rekkevidde (35 km) bare som følge av bedre dekk ( https://www.elbil24.no/nyheter/slik-far-du-lengre-rekkevidde-med-enkle-tiltak/72036107 ), så blir jo interessen ikke mindre.

Etter litt Googling, har jeg sirklet meg inn på følgende alternativer:
- Pirelli CINTURATO P7 (P7C2)
- MICHELIN e.PRIMACY

På papiret er disse ganske like (rullemotstand A, våt B, 70-ish dB). Pirelli-dekken er dog typisk 4-500 kr rimeligere per dekk.  Begge disse dekkene er "elbil-dekk", men ser de har en haug med varianter som har like gode specs, (Primacy 4, f.eks, som nå leveres med Kona originalt).


Det jeg lurer på er:
- Er Primacy-dekkene verdt prisforskjellen?
- Er e.Primacy bare jippo, og man kan like godt gå for "nære slektninger"
- Er det andre dekk jeg burde vurdere?

Reiser nedover Europa i sommer, og vil gjerne få noen mil ekstra (har en takboks som dreper en del mil....)

Takknemlig for svar.



e-curious

Jeg hadde nok også vektlagt støynivå inne i bilen, særlig dersom jeg skulle på langtur.  En blir ganske sliten i hodet av hjulstøy.

JEG

Ja, det er vektlagt. Dekkene er i så måte ganske like. Antar dette har litt sammenheng med rullemotstanden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA