Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

God rekkevidde og plass

Startet av Arne1, torsdag 10. februar 2022, klokken 22:10

« forrige - neste »

Arne1

Hei!

Skal kjøpe elbil. Hadde Tesla Model 3 frem til 2020, kjøpte så en Skoda Superb IV da det ble et barn til.

Savner egentlig elbil og var veldig fornøyd med Model 3, så vi har tenkt å selge Skodaen. Trenger heller ikke så vanvittig mye plass som Superben har.
Vi er en familie på fire med to barneseter, ett forovervendt og ett bakovervendt. Muligheten for at mor kan sitte mellom de to setene ved lange turer er en fordel.
Ellers er vi ute etter mest mulig rekkevidde og plass i bagasjerom - og baksete. Eventuelt bagasjerom + frunk.
Enyaq og Model Y føles fornuftig. Hva med Polestar 2? Blir litt skremt av rekkeviddetestene på vinterstid av Enyaq.
Andre tips? Erfaringer?
Budsjett er maks 600 000.
På forhånd takk 😊

edyrli

Her kommer du nok til å få like mange svar som det finnes bilmodeller. Modell Y er nok en av de som havner øverst på listen. Men jeg er litt usikker på bredden i baksetet. I tillegg kan det være verdt å se på Ionic 5 og KIA Ev6. En Kompis har Ionic 5. Plassen er god og han er veldig fornøyd.
Så har du "De tre store kinesere" (BYD, NIO, Hongqi). Men det er muligens overkill angående plass.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Moas

2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Radial

Polestar 2 er ganske liten i baksetet, du må være en veldig liten kar eller dame for å ha bakovervendt sete i PS2.
Bagasjerommet er også Veldig marginalt for 2 små og 2 voksene, for den bakluka er veldig skrå.

Enyaq er kul, komfortabel, rommer mye, og går ganske langt.
Ville sett på disse NAF/Motor resultatene med en klype salt, topografien i løypa har veldig stor påvirkning på resultatet.
Personlig syns jeg plassen skuffet litt i Enyaq, den skulle i hodet mitt (pga akselavstand) matche plassen i Kodiaq, noe den over hodet ikke gjør hverken lengde eller bredde.
Og får du tak i en inne rimelig tid? Pr dd er det rundt 1 år ventetid, med mindre du kutter ut all elektronikk du trolig ønsker deg på en bil til halv million.

Vi reserverte Y til en bedre pris enn i dag i 2020, gikk fra Rexton til Y. Bakovervendt barnesete null problem, selv bak meg på 185cm.
Bagasjerommet er dypt, men mangler høyde. Men napp ut platene i gulvet, og tada- MYE mer plass når du trenger.
Komforten er ikke på Enyaq nivå, romler en del fra bagasjerommet på spesielt grov asfalt (sommerstid) og fjæringen er virkelig i det stiveste laget.

Men totalt er vi like vel fornøyde med Y, den ga soleklart mest "value for Money" til vår pris, og jeg vil si dagens pris også står sterkt mot konkurransen.

BYD Tang (på grensen prismessig), og Nio ES8 er alternativer, men de er fort 650k med vinterdekk begge 2, og de går over hodet ikke lenger enn Y.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Arne1

Tusen takk for alle gode svar.

Et spørsmål: Hvis jeg bestiller Model Y i dag, men ikke får solgt den gamle bilen før Teslaen kommer i mars, kan jeg da avbestille etter bilen har ankommet? Og da taper jeg bare 1000 kr?

Moas

Ja, eller så kan du utsette utlevering og ikke tape noe enda lenger tid
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Arne1

Ok, takk for svar 👍

Et spørsmål til: Ettersom hvit lakk er inkludert, mens de andre (bortsett fra svart til 10k) nå koster 18500 kr ekstra, er den hvite lakken da «dårligere»?

Fjeldern

Sitat fra: Arne1 på fredag 11. februar 2022, klokken 19:53
Ok, takk for svar 👍

Et spørsmål til: Ettersom hvit lakk er inkludert, mens de andre (bortsett fra svart til 10k) nå koster 18500 kr ekstra, er den hvite lakken da «dårligere»?

I følge selgeren var rød og hvit de beste lakkene på Tesla og som tålte mest.
Skal gå igjennom mer av dette med dem på mandag

Arne1

Hva tenker dere om Mach E som familiebil versus Model Y da?

Daniel_0007

Sitat fra: Arne1 på lørdag 12. februar 2022, klokken 18:49
Hva tenker dere om Mach E som familiebil versus Model Y da?

Ikke henger og ikke taklast på mach-e trekker ned endel som familiebil spør du meg.
Model 3 2019 LR Rwd

kenlee

Ikke meningen å kapre tråden men hva tenker dere om Model 3 som familiebil? To voksne og ett barn på 6 måneder. Kanskje litt vanskelig med barnevogn og liggedel men den blir vel byttet ut med sittedel etterhvert.
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

Arne1

Null problem 👍

Vi hadde Model 3 med ett barn - og det fungerte helt ypperlig. Når barnet er 6mnd kan man jo også gå over til sportsdel på vogna, så da er det ikke noe problem. Bagasjerommet er veldig stort, og vi hadde aldri noen problemer med å få med det vi skulle. Eneste minus er åpningen til bagasjerommet som er lite og litt «knotete» til å få inn store ting. Men det går.
Vi byttet ut Model 3 med Skoda Superb når vi fikk et barn til. Savnet av elbil og Tesla ble for stort, så nå har vi en Model Y i bestilling. Men Model 3 funket som sagt helt fint til ett barn.

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 12. februar 2022, klokken 20:45
Sitat fra: Arne1 på lørdag 12. februar 2022, klokken 18:49
Hva tenker dere om Mach E som familiebil versus Model Y da?

Ikke henger og ikke taklast på mach-e trekker ned endel som familiebil spør du meg.
Mach-e kan vel trekke henger på 750kg. Litt lite bagasjeplass dog, og så er vel ladefarten litt laber. Ellers en bil jeg likte godt, bedre enn MEB bilene fra VAG.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA