Sprekk i ryggekamera

Startet av fonberg, tor 10. feb 2022, kl. 10:00

« forrige - neste »

fonberg

Hei, jeg har fått en sprekk i ryggekamera/linse, så bildet det gir er nå fra middels til elendig avhengig av hvor mye fukt og skitt som er involvert.

Er det noen som har erfaring med å bytte dette kameraet? Er det noen som har bytta bare linsa evt, eller hvor mye må byttes?
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

svarteper

Byttet på garanti på vår 17 model  nå nylig. Samme feil , kommet vatn  inn.
Tesla model s 75 d 2017

fonberg

Sitat fra: svarteper på tor 10. feb 2022, kl. 16:48
Byttet på garanti på vår 17 model  nå nylig. Samme feil , kommet vatn  inn.

Interessant. Hadde du noen dialog med Tesla om hvorvidt det skulle gå på garanti?

svarteper

Spurte om pris på bytte i app ,regnet med det ikke var garanti lenger, så før jeg fikk svar kjøpte jeg kamera på huggeri og tenkte  bytte selv.  Før jeg rotet meg til å bytte så ringer dei fra tesla og spør om det passer for dei å komme hjem til meg å skifte kameraet samme dag. Bra service,  men kunne ønsket det var lettere å komme i kontakt med dem.  Har kamera liggende om noen er i interessert. Anbefaler å ha på silikon på kameraet før montering, disse kameraene er ikke tette.
Tesla model s 75 d 2017

s.sjoelli

Sitat fra: fonberg på tor 10. feb 2022, kl. 10:00
Hei, jeg har fått en sprekk i ryggekamera/linse, så bildet det gir er nå fra middels til elendig avhengig av hvor mye fukt og skitt som er involvert.

Er det noen som har erfaring med å bytte dette kameraet? Er det noen som har bytta bare linsa evt, eller hvor mye må byttes?
Hadde det samme på min TMX2017, men da utenfor nybilgaranti (kjørt 130' km). Betalte 3720 for nytt kamera + 825 i jobb. Dersom du har tid og er passe nevedyktig kan du kjøpe nytt kamera på eBay eller brukt hos hugger og bytte selv. Delnr: 1061269-00-D
Virker som det er en svakhet i glasset i linsa (likt som med glasset i baklyktene som også har en tendens til å sprekke opp). Skulle likt å finne panserglass/linsebeskyttelse likt som beskyttelse på linse på mobilkamera men ikke funnet noe som kan brukes ennå.

fonberg

Sitat fra: s.sjoelli på tor 17. feb 2022, kl. 13:47
Sitat fra: fonberg på tor 10. feb 2022, kl. 10:00

Hadde det samme på min TMX2017, men da utenfor nybilgaranti (kjørt 130' km). Betalte 3720 for nytt kamera + 825 i jobb. Dersom du har tid og er passe nevedyktig kan du kjøpe nytt kamera på eBay eller brukt hos hugger og bytte selv. Delnr: 1061269-00-D
Virker som det er en svakhet i glasset i linsa (likt som med glasset i baklyktene som også har en tendens til å sprekke opp). Skulle likt å finne panserglass/linsebeskyttelse likt som beskyttelse på linse på mobilkamera men ikke funnet noe som kan brukes ennå.

Jeg er også utenfor nybilgaranti (108kkm). Fikk kostnadsestimat på 3.700 i deler + 1400 i arbeid. De hadde lagt på et par garantiutbedringer ifm. samme besøk. Jeg godkjente estimat, men tenker å diskutere med dem dersom de faktisk fakturerer for dette. Også i lys av at svarteper her i tråden sier han fikk det på goodwill (reklamasjon er vel det norske ordet) selv om han var utenfor garanti.

s.sjoelli

Sitat fra: fonberg på tor 17. feb 2022, kl. 14:01
Jeg er også utenfor nybilgaranti (108kkm). Fikk kostnadsestimat på 3.700 i deler + 1400 i arbeid. De hadde lagt på et par garantiutbedringer ifm. samme besøk. Jeg godkjente estimat, men tenker å diskutere med dem dersom de faktisk fakturerer for dette. Også i lys av at svarteper her i tråden sier han fikk det på goodwill (reklamasjon er vel det norske ordet) selv om han var utenfor garanti.

Ja, det er bare å prøve seg - henvis til reklamasjon (i.e. forbrukerkjøpsloven) som sier du har 5 års reklamasjonsrett. Jeg har en annen sak gående med Tesla nå - begge side-repeater kameraene + tilhørende coax-kabler ble byttet på min bil for 19 mnd siden - da var bilen under nybilgaranti og ble behandlet som en garantisak. I januar, altså 19 mnd senere, sluttet begge disse side-repeater kameraene å fungere igjen. Begge ble byttet + coaxkabler (ble fortalt pga korrosjon!!). Dette måtte jeg betale nærmere 9000 for selv om disse delene kun var 19 mnd gamle da de sluttet å fungere. Jeg har en sak pågående med dem nå hvor jeg har reklamert på forrige gang disse ble byttet da det tydeligvis var mislykket forsøk på utbedring da de røyk igjen nå, men får bare til svar om at det ikke er garanti på deler byttet under garanti - selv om jeg henviser til reklamasjon og norsk forbrukerkjøpslov og relevante dommer avsagt i norsk høyesterett.
Så ja.. min opplevelse er at Tesla's "goodwill" - hvis den i det hele tatt finnes - sitter langt langt langt inne...

fonberg

Ene delladeren røyk på min i desember, også etter passerte 100k. Jeg fikk kostnadsestimat da også, men de byttet komplett internlader (alle tre delladere) og betaling var ikke tema da jeg hentet bilen. Stod «goodwill» på fakturaen. Var forberedt på diskusjon da jeg hentet bilen, men slapp i hvert fall den gangen.

s.sjoelli

Sitat fra: fonberg på tor 17. feb 2022, kl. 17:04
Ene delladeren røyk på min i desember, også etter passerte 100k. Jeg fikk kostnadsestimat da også, men de byttet komplett internlader (alle tre delladere) og betaling var ikke tema da jeg hentet bilen. Stod «goodwill» på fakturaen. Var forberedt på diskusjon da jeg hentet bilen, men slapp i hvert fall den gangen.

Hvilken SC bruker du?

alda

Ombordladdare dekkes väl av 8-års batterigaranti, så det var helt enligt boken att den reparationen gick på garanti.
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

fonberg

Sitat fra: s.sjoelli på tor 17. feb 2022, kl. 22:07

Hvilken SC bruker du?

Trondheim.

kamuflars86

Fikk dekt mitt ryggekamera med sprekk på garanti, 17mod, 99,500km  :angel:  , måtte krangle meg til det, Tesla Tromsø.

fonberg

Sitat fra: alda på fre 18. feb 2022, kl. 09:05
Ombordladdare dekkes väl av 8-års batterigaranti, så det var helt enligt boken att den reparationen gick på garanti.

Som sagt står det "goodwill" på fakturaen, og det har de brukt på typiske reklamasjonssaker i mitt tilfelle tidligere. Med andre ord at femårsregelen for reklamasjon gjelder for internlader (uavhengig av kjørelengde). Reguleres det under garantivilkår, så står det "warranty" i mine fakturaer.

Men du har kanskje dokumentasjon på at Tesla definerer internlader som en del av batteri? Hadde vært fint om du kan dele dokumentasjonen her, i så fall. For da er det jo snakk om åtte år, ikke fem.

E_S

Sitat fra: fonberg på man 21. feb 2022, kl. 10:15

Men du har kanskje dokumentasjon på at Tesla definerer internlader som en del av batteri? Hadde vært fint om du kan dele dokumentasjonen her, i så fall. For da er det jo snakk om åtte år, ikke fem.

Tidligere har de i hvert fall vært veldig strikse på at 8-årsgarantien kun dekker batteri og drive unit(s) i seg selv, ikke så mye som et klips av deler i forbindelse med dem.
:)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA