Prisøkning GTX

Startet av ENTO, ons 09. feb 2022, kl. 11:37

« forrige - neste »

ENTO

Snakket med en VW - selger idag som fortalte at GTX har prisøkning fra i morgen 10.februar. Det er prisøkning på 10-12 % på fabrikkpris på bil og fabrikkmontert utstyr !

ID4

Sitat fra: ENTO på ons 09. feb 2022, kl. 11:37
Snakket med en VW - selger idag som fortalte at GTX har prisøkning fra i morgen 10.februar. Det er prisøkning på 10-12 % på fabrikkpris på bil og fabrikkmontert utstyr !

Så bra :). Prisgaranti gjelder vel for oss som har bestilt, selv om noen frykter økning. Jeg har tidligere fått bekreftet fra forhandler at pris i kontrakt gjelder.

ELvin2022

Det samme har jeg fått bekreftet av min selger også, at prisen i underskrevet kontrakt er den som gjelder 👍🏻

ENTO

Helt korrekt. Inngåtte kontrakter t.o.m. idag har prisgaranti !!

hELgenen

10-12% er jo veldig mye - så her kommer inflasjonen krypende ser jeg......

ENTO

Hva er fabrikkpris på en gtx ? Det kan vel ikke være 10-12% på kr. 466.000 ? Men 10-12% på fabrikkmontert utstyr er jo da f.eks ca 3000 kr på ei pakke til 29.000 kr. (Elseter osv)

ID4

Sitat fra: ENTO på ons 09. feb 2022, kl. 12:18
Hva er fabrikkpris på en gtx ? Det kan vel ikke være 10-12% på kr. 466.000 ? Men 10-12% på fabrikkmontert utstyr er jo da f.eks ca 3000 kr på ei pakke til 29.000 kr. (Elseter osv)

Vi får se. Får ta en skjermkopi av dagens priser, og sammenligne i morgen.

Løytnanten

Jeg har skrevet dette om prisøkninger på en tidligere tråd. Heldigvis så har jeg forstått på alle reaksjonene som kom på det innlegget at Møller er en importør som ikke kommer til å benytte seg av sin kontraktsfestede rett til å øke prisen, så da er det bare å juble for alle som venter på bil, og bare å kjøre alt det remmer og tøy kan holde til forhandleren og skrive kontrakt i dag for dem som ikke har gjort det enda.

Her er det jeg skrev: Mange later til å tro/mene at når man har skrevet kontrakt på ny ID.4 så er prisen låst, og man løper ingen risiko for prisstigning frem til levering. Det vil jeg hevde er feil, og jeg viser til pkt. 3. PRIS under kjøpsvilkårene. Et utdrag derfra lyder:

Dersom det før levering, eller før utløpet av avtalt leveringstid skjer endringer i:
- importørens/fabrikkens bilpris
som får betydning for selgers innkjøpspris, endres kjøpesummen tilvarende.

Jeg tolker den første setningen som at vi som har vært så "heldige" at vi ikke har fått levert bilen "før utløpet av avtalt leveringstid" er beskyttet mot prisøkning når økningen ikke er iverksatt før siste antatte leveringsdato. Hvis jeg hadde hatt siste leveringsdato lenger frem i tid, ville jeg imidlertid ikke følt meg like trygg.

Trond.m

Ca 9000 kr har jeg fått vite, men det gjelder nye bestillinger. Virker som noen blander % og 1000-kroner.

Løytnanten

Sitat fra: Trond.m på ons 09. feb 2022, kl. 15:01
Ca 9000 kr har jeg fått vite, men det gjelder nye bestillinger. Virker som noen blander % og 1000-kroner.

Ja, 10 - 12% ville vært etterkrigstidens største engangs prisstigning som ikke var forårsaket av en avgiftsendring, så vi kan nok være helt sikre på at det er feil.

Trond.m

Audi hadde en prisstigning på 12-13 % i mars 2019. men det var pga. kronekollaps. Den ble reversert etter noen få uker. I dag er det utenkelig med slike hopp. Det nærmeste jeg kjenner til i nyere tid er BMW iX50 som gikk opp 80.000 1.11.2021. Men med tanke på økende konkurranse fra Nissan, Toyota ++, så er nok en vesentlig prisøkning usannsynlig.

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på ons 09. feb 2022, kl. 16:15
I dag er det utenkelig med slike hopp.

Normalt er det ikke - men utenkelig...
Vi får vente å se.

Ingenting ser normalt ut i mine øyne for øyeblikket. Energiprisene er helt av en annen verden der ute - og dette danner grunnlaget for veien videre på mange områder.

Trond.m

Jo, det er utenkelig for prisøkningen blir 2 % på bil og utstyr  ;)

Kjell Salvigsen

jeg snakket med min selger i dag og han avkreftet da jeg sa at prisøkning på 10-12 % ble nevnt i et forum. Riktig prosent er heldigvis ca 2 % pga økte råvarekostnader mm :-)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Løytnanten

Gikk du på bløffen og signerte kontrakt uten avslag der og da ENTO?  :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA