Ioniq 5 prøvekjøring: Levde ikke helt opp til forventingene

Startet av Fjeldern, tir 08. feb 2022, kl. 19:25

« forrige - neste »

Fjeldern

Sitat fra: moby666 på ons 09. feb 2022, kl. 20:20
Jeg betalte 6700 for 3 år/90.000km, synes det er helt greit i 2022.

Tilbudet mitt fra Sulland har 61 000 for 3 år/120 000km ihvertfall

Moas

Hyundai har dyre servicer men jeg er sikker på at 61k kr for 120k km er feil.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Christian Borchgrevink-Vigeland

Sitat fra: Fjeldern på ons 09. feb 2022, kl. 21:12

Kan umulig stemme!

Christian Borchgrevink-Vigeland

Sitat fra: Moas på ons 09. feb 2022, kl. 14:30
Som noen nevnte overfor så endrer software også noen ganger oppsett/layout på trykkskjermen på koreabiler. Dette kalles oppgradering og det er derfor du må betale 24000 i service de først 5 årene.

På Konaen så husker jeg et par oppgraderinger som endret alt fra kart til musikk-layout. Ikke alt til det bedre/enklere. Men du må betale Hyundai for dette uansett for å beholde garantien.

Som takk for at du tar servicer så tilbyr også Hyundai nå ca. 3 mnd. ventetid hver gang motor/girkasse/hovedbatteri/ac/og annet snacks rykker i garantitiden. Og nei, Hyundai Korea tilby ikke alltid gratis lånebil når bilen er til garantireparasjoner i dagevis. Da er du avhengig av en "snill" forhandler ellers så må du dekke det selv.

Senere, når din gamle Hyundai skal selges til f.eks. en merkehandler, så sier merkeforhandleren at du bare få igjen det samme som en gråimportert Hyundai selges for. Så mye er din merkelojalitet og bruk av merkeforhandlere verdt..

Jeg har forøvrig selv prøvekjørt Ioniq5 og likte å kjøre bilen. Jeg likte dog bedre EV6 løsningen med svart ramme rundt skjermen. Synd at RWD er mye "tørstere" når det gjelder kWh i forhold til Kona. Til dere som vurderer bilen så hadde jeg ventet til det større batteriet kommer i høst. Da går kanskje de gamle modellen på "billigsalg".

Er bilen til garantireparasjon har du krav på lånebil etter loven.

Fjeldern

Sitat fra: Christian Borchgrevink-Vigeland på ons 09. feb 2022, kl. 23:25
Sitat fra: Fjeldern på ons 09. feb 2022, kl. 21:12

Kan umulig stemme!

Kan hende selgeren ikke vet hva han driver med, men jeg har tilbudet på en Ioniq 5 foran meg her. Der står det 61 000 ihvertfall

hELgenen

Skrivefeil?

Jeg betalte vel under 6000 NOK for 100k serviceavtale for en i3 i sin tid.

120k kan en jo lett klare å kjøre på 3-4 år.
Sier vi 3 år er det over 20k i året på service. Prisen gir null mening. Ingen vil kjøpe en bil hvor du må legge tilside 2000 kr/mnd på service.

Fjeldern

Sitat fra: hELgenen på tor 10. feb 2022, kl. 06:25
Skrivefeil?

Sier vi 3 år er det over 20k i året på service. Prisen gir null mening. Ingen vil kjøpe en bil hvor du må legge tilside 2000 kr/mnd på service.

Mener å huske han sa 60 000 også. Kan hende han la inn feil bil, leste feil, eller hva som helst.
Nå var jeg ikke sånn veldig imponert over bilen ellers, så er ikke den delen det står på for valget for min del. Stussa ikke på tallet før det ble prata om service her heller

nordmannisverige

Sitat fra: Fjeldern på tor 10. feb 2022, kl. 06:59
Skrivefeil?

Mener å huske han sa 60 000 også. Kan hende han la inn feil bil, leste feil, eller hva som helst.
Nå var jeg ikke sånn veldig imponert over bilen ellers, så er ikke den delen det står på for valget for min del. Stussa ikke på tallet før det ble prata om service her heller
Nei jeg har forstått at du ikke liker bilen, og fint av deg å legge et par timer av ditt liv for å forklare oss hvorfor.
Halvparten forstår jeg ikke, da det ikke fungerer som du beskriver på min bil, men da har jeg satt min egen profil, kanskje gjesteprofilen ikke lar deg endre enkelte Instillninger og setter de standard for hver gang?

60k service høres helt feil ut.

Kos dem med din ID4 eller MY, her i Sverige er ikke det alternativ, da begge bilene med 4x4 er omtrent 150kSEK dyrere enn Ioniq5 LR AWD.

Jeg syns Ioniq 5 er en fantastisk bil etter å ha kjørt den noen måneder, og den passer min kjørestil mye bedre enn MY som jeg oppfatter som bråkete og stiv, og ID4 som er..... kjedelig.
To ting som irriterer meg er manglende bakrutevisker og popout dørhåndtak.
Trådløs ACP/AA har aldri fungert skikkelig for meg(2 biler), da husets wifi er sterkere enn bilens wifi, og mobilen velger huset før bilen til vi er 100 meter borti gata.

Men vi har hver vår smak, og du finner deg sikkert en bil du trives med.

arthur

Sitat fra: Christian Borchgrevink-Vigeland på ons 09. feb 2022, kl. 23:26
Sitat fra: Moas på ons 09. feb 2022, kl. 14:30
Som noen nevnte overfor så endrer software også noen ganger oppsett/layout på trykkskjermen på koreabiler. Dette kalles oppgradering og det er derfor du må betale 24000 i service de først 5 årene.

På Konaen så husker jeg et par oppgraderinger som endret alt fra kart til musikk-layout. Ikke alt til det bedre/enklere. Men du må betale Hyundai for dette uansett for å beholde garantien.

Som takk for at du tar servicer så tilbyr også Hyundai nå ca. 3 mnd. ventetid hver gang motor/girkasse/hovedbatteri/ac/og annet snacks rykker i garantitiden. Og nei, Hyundai Korea tilby ikke alltid gratis lånebil når bilen er til garantireparasjoner i dagevis. Da er du avhengig av en "snill" forhandler ellers så må du dekke det selv.

Senere, når din gamle Hyundai skal selges til f.eks. en merkehandler, så sier merkeforhandleren at du bare få igjen det samme som en gråimportert Hyundai selges for. Så mye er din merkelojalitet og bruk av merkeforhandlere verdt..

Jeg har forøvrig selv prøvekjørt Ioniq5 og likte å kjøre bilen. Jeg likte dog bedre EV6 løsningen med svart ramme rundt skjermen. Synd at RWD er mye "tørstere" når det gjelder kWh i forhold til Kona. Til dere som vurderer bilen så hadde jeg ventet til det større batteriet kommer i høst. Da går kanskje de gamle modellen på "billigsalg".

Er bilen til garantireparasjon har du krav på lånebil etter loven.

Uavhengig av om det tar en dag eller to uker å rette feilen, eller hvis denne tar mer enn en uke? Tror også loven omhandler reklamasjon, ikke garanti.

hELgenen

Skrivefeil?

Vel - nå har jeg googlet kjapt og kom frem til at man i Danmark kan inngå service avtale
til kr 289 DKK/mnd

https://www.hyundai.dk/modeller/ioniq-5/services

Det vil ca 391 kr/mnd - eller 4602/år

Moas

Det kan stemme bedre. Når jeg nesten kjørte min ex Kona 100k så hadde jeg 6 servicer på mellom 2000 og 4800 (60k km - girkasseoljebytte). Dvs. rundt 20k. Joker er dog at nyere modeller har fått batterikjølevæske som må byttes ut på 60k km. På nyere Kona så lå vel det på rundt 12000 kr siste jeg sjekket. På større batteri/bil tar Hyundai kanskje 40000 kr for dette nå?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

turfsurf

Sitat fra: nordmannisverige på tor 10. feb 2022, kl. 08:10
Trådløs ACP/AA har aldri fungert skikkelig for meg(2 biler), da husets wifi er sterkere enn bilens wifi, og mobilen velger huset før bilen til vi er 100 meter borti gata.
CarPlay initieres over Bluetooth før WiFi kobles til. Det er ikke snakk om at mobilen kan velge feil nettverk.

Trådløs CarPlay på BMW har vært bombesikkert for min del. Vet ikke om det AA du har prøvd, eller om det er andre biler. AA og ACP er ikke det samme.

Utdatert tech på multimedia var en skikkelig turn-off på I5 for min del. USB-C er en ting liksom, i tillegg til trådløs AA/ACP som nevnt. Og det da litt vel kronglete brukergrensesnittet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jambo

Sitat fra: hELgenen på tor 10. feb 2022, kl. 08:22
Skrivefeil?

Vel - nå har jeg googlet kjapt og kom frem til at man i Danmark kan inngå service avtale
til kr 289 DKK/mnd

https://www.hyundai.dk/modeller/ioniq-5/services

Det vil ca 391 kr/mnd - eller 4602/år
Det er deres "fra"-pris. Åpne brosjyren deres der inne så finner du full liste.

Hvis trådstarter kjører mye, som nevnte avtale antydet (120.000 km over 4 år er 30.000 km i året), så er det dyrere. Prisen du nevner er bare for 15.000 km i året og 3 årig avtale. For 30000 km/år, 3-årig serviceavtale koster det 7921 NOK i året, totalt 23765. En 5-årig avtale med samme årlige kjørelengde koster 9541 NOK per år, totalt 47709 over 5 år.

For å makse opp utgiftene regnet jeg også ut 40.000 km med 5-årig avtale: Månedspris 1011,15 NOK, årlig 12133,8 NOK og totalt over 5 år 60669 NOK. Dette dekker da service totalt opptil 200.000 km.

Fjeldern

Det kan fort bli 40 000 km i året, så det drar jo prisen opp. Men som noen har nevnt til meg, så har ID4 service annhvert år, uansett kjørelengde.

Litt forksjellige prisingen i diverse land, men her, med utstyrsnivået man får tak i id4 GTX med nå, så er prisen på Ioniq vesentlig dyrere. I tillegg til dyrere service.

Enig i at model Y var jævlig stiv. Når det kom til bråk så skranglet det i innredningen i begge (veldig dårlig føre om dagen, så dem fleste biler vil nok bråke litt), men det låt kanskje, kanskje, mer I teslaen. Vindstøy og dekk hørte jeg ikke forskjell på.

Når det kommer til bruk av tid, så kan det hjelpe andre som lurer på noe på bilen, og som jeg sa ville jeg gjerne ha beskjed hvis det er noe som fungerer annerledes enn det jeg opplevde.
Så hva jeg opplevde som er annerledes i din bil kan være fint å vite.

Men for mitt bruk/krav så ser Ioniq 5 ut til å komme for kort

Øyvind.h

Har hatt Ioniq 5, og opplevelsen var delt. På den ene siden var det diverse elementer som ikke var helt etter mine preferanser, noe software var ikke ideell, lysene var ikke gode mm.
På den annen side var det mye som kunne innstilles detaljert. Alt fra antall blink ved feltskift til hvordan førerassistenten skulle oppføre seg. Bilen var komfortabel, sprek og sporty. Tar ruglete veier meget bra, meget godt støydempet, mer romslig enn en får inntrykk av visuelt. God hengervekt. Tidvis litt knappe/information overload med flere veier til mål. På andre områder enkel på betjene med kjøremodus og regen på rattet. Mye bedre betjening enn de elendige touch-knappene i ID4`en. AI HUD likte jeg ikke da den lyste opp i bakkant av bilen foran, noe jeg synes var forstyrrende. Resten av HUD synes jeg derimot fungerte bra uten AI. Trenger ikke se noe særlig på instrumentene når HUD fungerer bra.

Navi var ikke noe særlig, men med adapter kan en få AA/Carplay trådløst. Brukte det med kabel på noen langturer da AA/Carplay uansett drar en del strøm. Varme i barnas seter bak.
Likte ikke håndtakene noe særlig, men de var i det minste elektriske og spratt ut når de skulle brukes så en trengte ikke klemme dem inn for å få tak i dem.
Dårlig håndtering av lading av 12V, så julegaven i år var 12V booster. Lett workaround, men nå er bilen solgt uansett 
Kan absolutt anbefale den, for den har en del få andre biler har. Ankelstøtten på langtur var behagelig, rad 2 kunne skyves langt frem og gi veldig god dybde i bagasjerommet. Baksetene kan tiltes fleksibelt.
Manglet skiluke, noe som er et drawback for meg. Takstativ med klemmeløsning er ikke ideelt, men det går.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA