Ioniq 5 prøvekjøring: Levde ikke helt opp til forventingene

Startet av Fjeldern, tir 08. feb 2022, kl. 19:25

« forrige - neste »

Fjeldern

Jeg driver akkurat nå og ser etter en elbil hvor det også er plass til hund, fortrinnsvis med plass til folk og baggasje også, samt god rekkevidde.
I den forbindelse prøvekjørte jeg Ioniq 5, men må si jeg ble skuffet over veldig mye på bilen. Absolutt ikke opp til forventningene, selv om flere videoer på Youtube, som roste bilen, gjorde det klart at det var noen løsninger jeg ikke kom til å like.

Vi kan begynne med det positive:
Gode seter med mange justeringsmuligheter! Skal man være passasjer, så er nok dette bilen å velge, i "SUV" segmentet.
Kjøling i setet!
Anlegget med Bose merket er bedre enn i min gamle golf og mange andre standard anlegg, men hadde kanskje forventet litt mer når det står Bose i fronten.
Headup-Display og mye andre bra alternativer som standard er bra. Hvis man ikke bruker polariserte solbriller var også tallen tydlig og genialt med å kunne vise hvor man skal i vinduet.
Store skjermer i bilen som kan gi mye informasjon.
God plass i baksetet og baggasjen, spesielt da man kan justere setene lengre frem.
Fothvilere foran, som gjør at bilen vil bli bedre på langtur.
Det skal være en av bilene som lader hurtigst.
En av få moderne biler jeg har sett man kan skru av anti-spin mens man kjører, men en knapp plassert lettvint til!
Setet flytter seg bakover og fothvileren går inn da man skrur av bilen! Alle biler burde hatt dette...
Hengervekt! 1600 kg er veldig bra!
Stor bil med lite utseende. Overraskende stor plass inni.
230V uttak både i og utenfor bilen! Genialt!

Så over til det negative:
Kartet. Kartet fungerer dårligere enn på min 2015 golf og dårligere enn Google Maps i 2012. Minner meg om BMW fra før 2010. Prøvde å bla rundt på kartet, men det var håpløst. Kartet justerer vinkel utifra zoom, noe som bare er rotete. Zommet man bittelitt ut, så ble veier og det meste man trengte for å orientere seg borte. Peke på et sted for å dra dit? Utenkelig. Ser man ladestasjoner noe sted? Ja, hvis man zoomer helt inn og vet hvor dem er. Fikk heller snu kartet med to fingre, sånn som man gjør på alle touch-enheter. Kartet var låst til retningen av bilen. Mens jeg bladde rundt, fant den ut at bilen pekte en annen retning, og kartet snudde. Veldig, veldig, veldig forvirrende.
Mangel på lyktespyler gjør dette til en dum bil på føret som var nå. Skulle likt å se hvor lite lys som faktisk kom igjennom etter kjøreturen i dag. Når lyktene peker rett frem, så er dem veldig utsatt for møkk.
Ryggekamera og andre kameraer var også nedgriset og delvis ubrukelige. Ryggekamera var dermed som ikke eksisterende.
Filskifte greia, eller noe annet, ga varsler, hele tida. Hver gang det var snø i veien. Da skrudde den også av musikken. Den dempet den ikke, men skrudde den helt av. På sideveier så snakker vi om et pip og fjerning av radio i snitt hvert 3 minutt. Går utifra at sånne ting kan slås av... Ihvertfall var den ikke som en Toyoyta Corolla leiebil, hvor den svinger i mot og prøver å kjøre deg ut på jordet, fordi det er snø i veien som er hvite striper...
Bilen husker ikke hvilken regenereirng du hadde i. Det betyr, at hvis man har på 1-pedal kjøring hver dag, hele tiden, og glemmer å trykke på spaken en dag, så bremser man mye senere og dårligere enn forventet. Det å måtte stille den hver gang man setter seg inn i bilen er jo direkte farlig. Ulykke som venter på å skje..
Headup-Display synes ikke med polariserte glass, så sant lysstyrken ikke er på maks og man kjører i skyggen.
Når jeg stilte ratt og sete slik som ble mest behagelig, så jeg ikke speedometeret. Altså er plasseringen mye verre enn feks Model 3 og Y. Da må man i det minste ikke flytte hodet..
Det er ikke muligheter til å ha radio og kart oppe samtidig, fra det jeg har forstått.
La inn en lang kjøretur på GPS, bare for å se. Da ville bilen lade med en gang (70% strøm) fordi den ikke ville nå frem. Den ville ikke nåddfrem med 100% heller. Dermed planla den en unødvendig stopp, siden man kunne kjørt til feks 30, ladet til 80 og så kommet frem..
Kunne ikke se laderne den anbefalte langs ruta, og dermed sjekke om dem var nærme veien. Den viste bare nærmeste ladere, sånn ca i riktig retning. A
Android Auto, som kunne ha reddet det håpløse makkverket av et kart, er ikke trådløst. Der kabelen må plugges i er så langt unna "plassen" til telefonen, at hele den åpne løsningen til bilen blir idiotisk. Den lager bare unødvendig skjerv og farlige momenter med å kunne la kabelen komme inn mot høyre beinet.
Bilen er 50 000 dyrere og har lengre leveringstid enn ID4 GTX. Skal sies at ID4 da har mindre utstyr, men har trådløs Android Auto..
Forstått det slik at man ikke kan få kartet foran seg, sånn som på feks Passat GTE 2016 modell?
Forstått det slik at man ikke har oppdateringer over nett? Virker som om kart ihvertfall blir oppdatert (Selv om det var feil ihvertfall et sted jeg kjørte..)
Den trådløse laderen og plasseringen som er naturlig for telefonen, er veldig klønete for noen som enten bruker Android Auto eller bare går mye inn og ut av bilen. Koppholderen eller setet blir mye mer naturlig.
Mye unødvendig trykking for å komme frem til ting i menyen. Faktisk må man trykke flere ganger for å stille varmen i setet enn noen annen bil jeg har prøvd.
Nevnte jeg at det ikke ser ut som man kan ha kartet oppe samtidig som media eller radio? Det er ihvertfall dumt når man først han mye skjerm å ta av.
Det er også knapp for både navigasjon og kart.. Kunne brukt en av disse til feks. media istedet.
Nå trykker man på media og så må man igjen trykke på radio/telefon for å komme dit man spiller musikk for øyeblikket.
Har forstått det sånn at man ikke ser hvor mange prosent man forventet har igjen da man kommer frem via kartet?
Stemmestyringen fungerer akkurat like bra som de første BMWene som hadde det. Altså ikke i det hele tatt. Ikke en ting oppfattet den og den fortsatte og prøve og prøve til man fysisk på trykke den bort og ta oppmerksomhet bort fra veien...
Serviceavtale med 4 servicer, 120 000 km, koster 60 000. Dyrere Volvo sin Pluss avtale for diesel og bensinbilene. Rundt 3 gangen i pris til Tesla og VW.

Kan tenkes jeg er overveldende negativ, men det er mye her jeg føler mangler for en ny bil som blir priset som nærmest et "teknologisk under". 
Jeg forventer at kart ikke skal virke 12-20 år utdatert, eller at man faktisk skal kunne bruke touch funksjoner da man snakker om en bil til 550 000.
Er det noe av det over som Hyundai har sagt dem skal ordne opp i? Er det noe jeg har missforstått med bilen?
Er det noe jeg gjorde feil?
Tar gjerne i mot meldinger på det.
Foreløpig så avventer jeg prøvekjøring på ID4 og en lengre prøvekjøring på Model Y.

Edit: La til noen ting til som var positivt og negativt.

Tek73

Tja, ikke alt du beskriver som er helt korrekt.
Kartet har jeg ikke noe mening om, men jeg mener du kan ha kartet oppe og vise radio/media ute til høyre på skjermen. Skifte mellom favorittkanaler er uansett tilgjengelig fra rattet, samme er volum.
Setevarmen i førersetet kan stilles opp til å justere seg automatisk slik at den alltid er passe. Om du tenger mer er det en touch knapp nede med klima du kan trykke som tar deg direkte til innstillingene, så ikke så tungvint som du opplevde (du opplevde det som mange klikk pga at du gikk via menyene istedenfor direkteknappen vil jeg tro).

Både mengde styrehjelp og hvordan varsel skal slå inn i forhold til media kan justeres i innstillinger. Det kan velges mellom at den skal overta helt, dempe eller ingenting.

Akkurat dette med kjøremodus og regenerering husker jeg ikke helt om kan justeres (autohold huskes), men nei - den husker ikke din siste innstilling. Synes også det er litt underlig, men jeg deler ikke ditt syn på at det er trafikkfarlig.
Det er også en favorittknapp på konsollet og to på rattet som kan konfigureres, for eksempel til å åpne media eller annet.

I forhold til andre biler opplever jeg at det er veldig mye som kan tilpasses, men jeg synes de kanskje heller burde latt den vært litt bedre på å huske siste innstillinger og litt mer gjennomtenkt standardoppsett fremfor så mye konfigurasjonsmuligheter.
Må bruke ganske mye tid for å få satt den opp riktig for deg.

Tek73

Når det gjelder kamera, jupp - blir fort tildekket. Det ble det også på min forrige bil (Nissan leaf), vanskelig å se en løsning.
Litt overrasket over at du ikke kommenterte på den manglende bakvinduviskeren. Den savner jeg.

Når det gjelder «over the air» oppdatering har jeg hørt rykter om at det vil komme. Usikker på om det stemmer.

Fjeldern

Sitat fra: Tek73 på tir 08. feb 2022, kl. 20:28
Når det gjelder kamera, jupp - blir fort tildekket. Det ble det også på min forrige bil (Nissan leaf), vanskelig å se en løsning.
Litt overrasket over at du ikke kommenterte på den manglende bakvinduviskeren. Den savner jeg.

Når det gjelder «over the air» oppdatering har jeg hørt rykter om at det vil komme. Usikker på om det stemmer.

Golfen har løst det med å gjemme kamera inne i logoen, som da vipper ut ved behov. Vet også at audi har spylere på ryggekamera på noen av sine biler. Jeg så uansett det som et lite problem totalt sett, kontra mye av det andre.

Rekker ikke savne vindusviskeren i strålende sol og på 1,5 timer. 
Jeg har sett folk som klager på at bakvinduet blir helt ubrukelig hvis man feks stopper bilen i snø eller regn og at man da ikke ser noe ut av vinduet etterpå.

Fjeldern

Sitat fra: Tek73 på tir 08. feb 2022, kl. 20:19
Tja, ikke alt du beskriver som er helt korrekt.
Kartet har jeg ikke noe mening om, men jeg mener du kan ha kartet oppe og vise radio/media ute til høyre på skjermen. Skifte mellom favorittkanaler er uansett tilgjengelig fra rattet, samme er volum.
Setevarmen i førersetet kan stilles opp til å justere seg automatisk slik at den alltid er passe. Om du tenger mer er det en touch knapp nede med klima du kan trykke som tar deg direkte til innstillingene, så ikke så tungvint som du opplevde (du opplevde det som mange klikk pga at du gikk via menyene istedenfor direkteknappen vil jeg tro).

Både mengde styrehjelp og hvordan varsel skal slå inn i forhold til media kan justeres i innstillinger. Det kan velges mellom at den skal overta helt, dempe eller ingenting.

Akkurat dette med kjøremodus og regenerering husker jeg ikke helt om kan justeres (autohold huskes), men nei - den husker ikke din siste innstilling. Synes også det er litt underlig, men jeg deler ikke ditt syn på at det er trafikkfarlig.
Det er også en favorittknapp på konsollet og to på rattet som kan konfigureres, for eksempel til å åpne media eller annet.

I forhold til andre biler opplever jeg at det er veldig mye som kan tilpasses, men jeg synes de kanskje heller burde latt den vært litt bedre på å huske siste innstillinger og litt mer gjennomtenkt standardoppsett fremfor så mye konfigurasjonsmuligheter.
Må bruke ganske mye tid for å få satt den opp riktig for deg.

Automatisk tilpasning av setevarmer leste jeg i noen innstillingsmenyer. Det er smart på papiret ihvertfall.
Jeg brukte knappen "warmer" på dachen, for å så stille setevarmer. Måtte Google meg frem til det, for kunne da ikke være så mange tastetrykk for å nå frem til setevarmer.
Men selv da er det jo to trykk, på helt forksjellige steder, for å få på noe som model y og fosile biler (som oftest) har fremme.
I tillegg justerte jeg setevarmeren to ganger til midten, synes det ble varmt, gikk inn i I stillinger igjen og da sto det på maks.
Dem kunne også ha bytta ut slideren sin og hatt to knapper. En for kjøling og en for varme. Er uansett bare tre verdier på begge.
Det at det står warmer we uansett ikke helt intuitivt. Spesielt da den kjøler også.
Hvorfor ikke bruke de samme ikonene som de fleste firmaer?

Regenerering kan justeres, for hver tur, men ikke lagres.
Se for deg en bil som på tilfeldige ganger du setter deg inn i den gjør at bremsepedalen ikke fungerer og at du istedet må trykke på en annen pedal ved siden av istedet. Det er jo det som skjer hvis man vil kjøre i I-pedal modus til vanlig og så glemmer å skru den på en gang du setter deg inn.
Da hadde det vært bedre at dem ikke hadde det alternativet til å stille inn i det hele tatt, sånn for trafikksikkerheten sin del.

Det kan hende man kan justere kartet til deler av skjermen, men det var da heller ikke intuitivt eller automatisk. Skoda og Tesla, av tilsvarende biler, gjør det da mye, mye bedre. Synd man må vente et år på en Skoda..

Mye som kan tilpasses og stilles inn, men du får ikke stilt forbi en viss grunninnstilling.
Knapper man kan programmere er jo fint, men dem har lagt til ihvertfall 1 trykk ekstra, og da langt fra hverandre, for å komme tilbake til media du holdt på med eller da setevarmer/kjøling.
Det tar ikke mye tid, men en av dem er en touch skjerm, så du stjeler oppmerksomhet fra veien og alt sammen virker poengløst.
Knappen til setevarmeren er så stor at man kunne faktisk justert kjøling og varme til sjåfør uten touch skjermen og det hadde tatt like mye plass.
Hadde dem ikke hatt kart/navigasjon som to knapper (altså hva er vitsen? Navigasjon er et trykk inne på kart og du justerer oftere mellom kart og media. Media som krever to trykk...) så kunne dem stilt passasjer setet også.
Dem har lagt til fysiske knapper som alikevel tvinger deg over til touchskjermen, når disse tingene er tilgjengelig hele tiden på en enklere og mer intuitiv måte hos konkurrentene.
Altså, folk irriterer seg over at man må trykke på en ekstra knapp for å kjøre ned bakrutene på en ID4, mens på I5 må man trykke en gang ekstra for alt man skal, omtrent uansett.

Edison

Hugser ikkje om eg testa dette på Ioniq 5, men på gamle Ioniq kan ein stille regenerering i menyen for innstilling av kjøremodus. Så det er mogleg du kan velje nokon anna enn trinn 1 der? Dette fungerer fint for min del, då eg ofte vekslar litt under køyring uansett, og likar at den er tilbake på maks kvar gang eg startar opp igjen.

Elles er eg einig i at skjemane og menyane burde fått ein god overhaling. Heile systemet føltes 5-8 år gamal, til trass for store skjermar. Dei kunne vel vore hakket skarpare og. Dette plagde meg nok ikkje like mykje som det plagde deg, for totalen ser eg på som veldig attraktiv. Samanlikna med ID4 og Enyaq vinn Ioniq 5 for min del, på grunn av hengarvekt, komfort, akselerasjon og ladefart. Slik eg har forstått det kan ein slå av regenerering på Ioniq 5, men mogleg det har vore ei misforståing. Det hadde i så fall vore ein etterlengta funksjon på glatt føre, om ikkje elektronikken løyser dette betre enn i den gamle Ioniqen.

Fjeldern

Sitat fra: Edison på ons 09. feb 2022, kl. 12:55
Hugser ikkje om eg testa dette på Ioniq 5, men på gamle Ioniq kan ein stille regenerering i menyen for innstilling av kjøremodus. Så det er mogleg du kan velje nokon anna enn trinn 1 der? Dette fungerer fint for min del, då eg ofte vekslar litt under køyring uansett, og likar at den er tilbake på maks kvar gang eg startar opp igjen.

Elles er eg einig i at skjemane og menyane burde fått ein god overhaling. Heile systemet føltes 5-8 år gamal, til trass for store skjermar. Dei kunne vel vore hakket skarpare og. Dette plagde meg nok ikkje like mykje som det plagde deg, for totalen ser eg på som veldig attraktiv. Samanlikna med ID4 og Enyaq vinn Ioniq 5 for min del, på grunn av hengarvekt, komfort, akselerasjon og ladefart. Slik eg har forstått det kan ein slå av regenerering på Ioniq 5, men mogleg det har vore ei misforståing. Det hadde i så fall vore ein etterlengta funksjon på glatt føre, om ikkje elektronikken løyser dette betre enn i den gamle Ioniqen.

Man kan stille regenerering på rattet, men den husket det ikke til neste gang du slår på bilen.
Hadde den alltid startet på maks, så hadde det jo også bare vært irriterende, ikke da muligens trafikkfarlig.
Det var ikke mulig å gjøre at bilen ville huske dette heller, sa selger. Så det kan komme på en oppdatering senere.

Hengervekt trekker virkelig opp, men når Tesla Model Y er ca 5 prosent dyrere, så er det flere biler med hengervekta der ute.
Hele løsningen irriterte meg vel spesielt mye fordi alt man leser om bilen får den til å høres så moderne ut, mens den teknologien man faktisk har i fingrene virket veldig gammel.
Kartet og stemmestyring kunne dem jo like greit levert bilen uten. Tror faktisk jeg hadde likt det bedre, for da har man ikke et produkt som ikke funker og som bare vil irritere.
Ettersom usb uttak for Android og Apple styring er plassert der den er, så er jo også hele den åpne løsninga bortkastet hvis man vil bruke det.
Er så mange bra ideer i bilen, sånn på papiret. Utførelsen, annet enn setene, virker til å ha mye å gå på

ID4

Den har vel ikke lengre leveringstid enn ID4X. Der er vel leveringstiden nærmere ett år.

moby666

Kjøp deg en trådløs AA dings til 1000 kr, så er det voldsomme problemet ditt løst.

Bilen husker hvilken nivå du hadde på regen, men ikke hvis du kjører med iPedal. Grunnen til det, er at iPedal medfører konstant 4x4 for å få maks regen, og er ikke så energi effektivt. Fordelen med i5(vs Tesla) er at du tross alt kan velge regen eller å "rulle". Du kan tilogmed låse bilen i 4x4 (med iPedal eller snow modus).

Det kommer nytt infotainment system til Hyundai/Kia i løpet av året, du kan se hvordan det ser ut i Genesis GV60.

Moas

Som noen nevnte overfor så endrer software også noen ganger oppsett/layout på trykkskjermen på koreabiler. Dette kalles oppgradering og det er derfor du må betale 24000 i service de først 5 årene.

På Konaen så husker jeg et par oppgraderinger som endret alt fra kart til musikk-layout. Ikke alt til det bedre/enklere. Men du må betale Hyundai for dette uansett for å beholde garantien.

Som takk for at du tar servicer så tilbyr også Hyundai nå ca. 3 mnd. ventetid hver gang motor/girkasse/hovedbatteri/ac/og annet snacks rykker i garantitiden. Og nei, Hyundai Korea tilby ikke alltid gratis lånebil når bilen er til garantireparasjoner i dagevis. Da er du avhengig av en "snill" forhandler ellers så må du dekke det selv.

Senere, når din gamle Hyundai skal selges til f.eks. en merkehandler, så sier merkeforhandleren at du bare få igjen det samme som en gråimportert Hyundai selges for. Så mye er din merkelojalitet og bruk av merkeforhandlere verdt..

Jeg har forøvrig selv prøvekjørt Ioniq5 og likte å kjøre bilen. Jeg likte dog bedre EV6 løsningen med svart ramme rundt skjermen. Synd at RWD er mye "tørstere" når det gjelder kWh i forhold til Kona. Til dere som vurderer bilen så hadde jeg ventet til det større batteriet kommer i høst. Da går kanskje de gamle modellen på "billigsalg".
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Fjeldern

Sitat fra: HelEl på ons 09. feb 2022, kl. 13:50
Den har vel ikke lengre leveringstid enn ID4X. Der er vel leveringstiden nærmere ett år.

Møller sa dem hadde bil dem kunne få levert ut i mai, da med et visst utstyrsnivå. Dette er biler dem har på vei inn og som det ennå ikke er reservert noen på. Ble bestilt med det utstyrsnivået dem kunne få levert fortest.

Sitat fra: moby666 på ons 09. feb 2022, kl. 13:51
Kjøp deg en trådløs AA dings til 1000 kr, så er det voldsomme problemet ditt løst.

Bilen husker hvilken nivå du hadde på regen, men ikke hvis du kjører med iPedal. Grunnen til det, er at iPedal medfører konstant 4x4 for å få maks regen, og er ikke så energi effektivt. Fordelen med i5(vs Tesla) er at du tross alt kan velge regen eller å "rulle". Du kan tilogmed låse bilen i 4x4 (med iPedal eller snow modus).

Det kommer nytt infotainment system til Hyundai/Kia i løpet av året, du kan se hvordan det ser ut i Genesis GV60.

Hvilket av problemene blir løst med hvafornoe? Tenkte du på Android Auto?
Synes alikevel det er litt idiotisk å måtte kjøpe tredjeparts enheter for å få funksjoner bilen skryter på seg at den har. Klart, hvis det er snakk om en tusenlapp for noe som fikser det, så er jo det flott. Større sikkerhet i bilen og man får faktisk lagt telefonen på holderen sin.
Eller så kan man jo  kjøpe en ID4 som allerede har dette og i tillegg spare ca 50 000 (med det utstyrsnivået dem har til levering nå)

Det er nok veldig gode grunner til hvorfor den stiller seg tilbake, men det tar jo bort en del valg.
Hvis man alltid bruker I-pedal så er det også fort trafikkfarlig hvis man en gang ikke har trykt ordentlig.
Jeg er helt enig i at Tesla og andre burde hatt at regenerering kan stilles inn. Har forstått det sånn at Tesla hadde dette før?
Også enig i at det er smart at man kan låse i 4v4. Og som sagt, kudos til Hyundai at dem gjør det lett å skru av antispinn.

GV60 ser ut til å ha bedre infopanel, men hvis den kommer til "ikke luksus" suvene, så betyr det at å kjøpe en Ioniq i dag er idiotisk og at bilen er utdatert allerede. Da har jo Hyundai kommet med, under et år etter dem fleste fikk bilen, at bilen demmes snart er utdatert og at det vil komme en bil med funksjonelt info-tainment system. Men klart, det vet man jo ikke før man har prøvd denne bilen da. Ser heller ikke ut til å være noen snarvei knapp til setevarmer på den?
Har dem reklamert for at man skal kunne planlegge tur med lading? Har dem reklamert med at man faktisk kan bla rundt på kartet og velge destinasjon? Eller se ladestasjoner mens det er zoomet ut?
Dem viser ikke mye til skjermen på hjemmesida til bilen.
Dem reklamerer også for å åpne bilen med ansiktsgjennkjennelse, som i videoen bruker flere sekunder på å tenke. Når man sammenligner med keyless funksjoner i dag, så er jo dette mye tregere.
Ellers ser det ut som dem har funksjonstesta litt, og dermed fått egen knapp for media og radio. Dem har også seek og track frem og tilbake på knapper, som jeg ikke helt ser noen fordeler med. Skader ikke at det er der heller forsåvidt. Både de to knappa og navigasjonskanppen kunne der også vært byttet ut med setevarmer/kjøling.
Men om dette så fungerer bra, så blir ikke bilene dem selger i dag bedre. Det er tross alt bedre kart og mindre trykk for å komme frem i menyen på en 2015 golf, eller en 2010 BMW.
Er mange biler som har hatt at man kan velge om det skal vises bensinstasjoner på kartet osv i godt over 10 år. At Hyundai tar igjen det dem ligger etter om et år eller to, så kan det jo hende man prøvekjører en av dem da og ser om man er fornøyd.

Nå vet jeg ikke hva anbefalt service pris blir på ID4, Tesla osv, men 120 000 km service avtale koster 60 000.
Så om det er som dem sier at dette er dyrt, vet jeg ikke, for lite erfaringer med service på annet enn eldre dieselbiler.

moby666

Hvorfor ikke bare kjøpe en id.4, virker som du er typen som blir fornøyd med en slik bil.

Sitat fra: Fjeldern på ons 09. feb 2022, kl. 15:46
Sitat fra: HelEl på ons 09. feb 2022, kl. 13:50

Møller sa dem hadde bil dem kunne få levert ut i mai, da med et visst utstyrsnivå. Dette er biler dem har på vei inn og som det ennå ikke er reservert noen på. Ble bestilt med det utstyrsnivået dem kunne få levert fortest.

Sitat fra: moby666 på ons 09. feb 2022, kl. 13:51

Hvilket av problemene blir løst med hvafornoe? Tenkte du på Android Auto?
Synes alikevel det er litt idiotisk å måtte kjøpe tredjeparts enheter for å få funksjoner bilen skryter på seg at den har. Klart, hvis det er snakk om en tusenlapp for noe som fikser det, så er jo det flott. Større sikkerhet i bilen og man får faktisk lagt telefonen på holderen sin.
Eller så kan man jo  kjøpe en ID4 som allerede har dette og i tillegg spare ca 50 000 (med det utstyrsnivået dem har til levering nå)

Det er nok veldig gode grunner til hvorfor den stiller seg tilbake, men det tar jo bort en del valg.
Hvis man alltid bruker I-pedal så er det også fort trafikkfarlig hvis man en gang ikke har trykt ordentlig.
Jeg er helt enig i at Tesla og andre burde hatt at regenerering kan stilles inn. Har forstått det sånn at Tesla hadde dette før?
Også enig i at det er smart at man kan låse i 4v4. Og som sagt, kudos til Hyundai at dem gjør det lett å skru av antispinn.

GV60 ser ut til å ha bedre infopanel, men hvis den kommer til "ikke luksus" suvene, så betyr det at å kjøpe en Ioniq i dag er idiotisk og at bilen er utdatert allerede. Da har jo Hyundai kommet med, under et år etter dem fleste fikk bilen, at bilen demmes snart er utdatert og at det vil komme en bil med funksjonelt info-tainment system. Men klart, det vet man jo ikke før man har prøvd denne bilen da. Ser heller ikke ut til å være noen snarvei knapp til setevarmer på den?
Har dem reklamert for at man skal kunne planlegge tur med lading? Har dem reklamert med at man faktisk kan bla rundt på kartet og velge destinasjon? Eller se ladestasjoner mens det er zoomet ut?
Dem viser ikke mye til skjermen på hjemmesida til bilen.
Dem reklamerer også for å åpne bilen med ansiktsgjennkjennelse, som i videoen bruker flere sekunder på å tenke. Når man sammenligner med keyless funksjoner i dag, så er jo dette mye tregere.
Ellers ser det ut som dem har funksjonstesta litt, og dermed fått egen knapp for media og radio. Dem har også seek og track frem og tilbake på knapper, som jeg ikke helt ser noen fordeler med. Skader ikke at det er der heller forsåvidt. Både de to knappa og navigasjonskanppen kunne der også vært byttet ut med setevarmer/kjøling.
Men om dette så fungerer bra, så blir ikke bilene dem selger i dag bedre. Det er tross alt bedre kart og mindre trykk for å komme frem i menyen på en 2015 golf, eller en 2010 BMW.
Er mange biler som har hatt at man kan velge om det skal vises bensinstasjoner på kartet osv i godt over 10 år. At Hyundai tar igjen det dem ligger etter om et år eller to, så kan det jo hende man prøvekjører en av dem da og ser om man er fornøyd.

Nå vet jeg ikke hva anbefalt service pris blir på ID4, Tesla osv, men 120 000 km service avtale koster 60 000.
Så om det er som dem sier at dette er dyrt, vet jeg ikke, for lite erfaringer med service på annet enn eldre dieselbiler.

Fjeldern

Sitat fra: moby666 på ons 09. feb 2022, kl. 16:46
Hvorfor ikke bare kjøpe en id.4, virker som du er typen som blir fornøyd med en slik bil.

Det finner jeg ut etter en eventuelt testkjøring. Står vel mellom det og Model Y.
Men ja, er typen som forventer mer av en 2022 modell enn jeg gjør av ti år gamle biler.
Dessverre er det mye ekstrautstyr man ikke kan få på ID4 hvis man ikke vil vente et år og hengervekta er drastisk lavere enn feks Ioniq 5.
Så får en se om den lider av noen av de samme feilene som Ioniq eller ikke.

Fjeldern

Sitat fra: Moas på ons 09. feb 2022, kl. 14:30
Som noen nevnte overfor så endrer software også noen ganger oppsett/layout på trykkskjermen på koreabiler. Dette kalles oppgradering og det er derfor du må betale 24000 i service de først 5 årene.

På Konaen så husker jeg et par oppgraderinger som endret alt fra kart til musikk-layout. Ikke alt til det bedre/enklere. Men du må betale Hyundai for dette uansett for å beholde garantien.

Som takk for at du tar servicer så tilbyr også Hyundai nå ca. 3 mnd. ventetid hver gang motor/girkasse/hovedbatteri/ac/og annet snacks rykker i garantitiden. Og nei, Hyundai Korea tilby ikke alltid gratis lånebil når bilen er til garantireparasjoner i dagevis. Da er du avhengig av en "snill" forhandler ellers så må du dekke det selv.

Senere, når din gamle Hyundai skal selges til f.eks. en merkehandler, så sier merkeforhandleren at du bare få igjen det samme som en gråimportert Hyundai selges for. Så mye er din merkelojalitet og bruk av merkeforhandlere verdt..

Jeg har forøvrig selv prøvekjørt Ioniq5 og likte å kjøre bilen. Jeg likte dog bedre EV6 løsningen med svart ramme rundt skjermen. Synd at RWD er mye "tørstere" når det gjelder kWh i forhold til Kona. Til dere som vurderer bilen så hadde jeg ventet til det større batteriet kommer i høst. Da går kanskje de gamle modellen på "billigsalg".

Har forresten fått pris på serviceavtale med 4 servicer, 120 000km, på 61 000 kr fra Hyundai.
Altså mye mer enn de 24 000 du nevner for 5 stk. Virker som VW, Tesla og Volvo alle sammen nesten er nede i 1/4 av det.

moby666

Jeg betalte 6700 for 3 år/90.000km, synes det er helt greit i 2022.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA