Elbil med plass til hund ID4 vs. Ioniq5 vs. Model Y vs. ukjent?

Startet av Fjeldern, tir 08. feb 2022, kl. 18:52

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: RJK på lør 12. feb 2022, kl. 03:49

At flere av headup-løsningene i markedet ikke er særlig tilgivelig med polariserte glass, er vel relativt kjent. Det er ikke noe som er spesifikt Ioniq eller Kona. Skal du ha noe som ikke er var for polariserte briller, må du antageligvis opp på langt dyrere systemer som i f.eks. BMW, som har displayet til headup-løsningen i selve frontruten. Men det er en billig løsning, kjøpe seg ettpar kjørebriller som ikke bruker polarisert glass.

Alle sliter med polariserte glass, det er jo hele greia med refleksjon.

Og hele poenget med polariserte briller som kjørebriller er jo for å unngå refleksjon fra våt vei o.l. Under visse forhold er polariserte briller sykt mye bedre å kjøre med enn vanlige solbriller.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Fjeldern

Sitat fra: RJK på lør 12. feb 2022, kl. 03:49
At flere av headup-løsningene i markedet ikke er særlig tilgivelig med polariserte glass, er vel relativt kjent. Det er ikke noe som er spesifikt Ioniq eller Kona. Skal du ha noe som ikke er var for polariserte briller, må du antageligvis opp på langt dyrere systemer som i f.eks. BMW, som har displayet til headup-løsningen i selve frontruten. Men det er en billig løsning, kjøpe seg ettpar kjørebriller som ikke bruker polarisert glass.

Når det gjelder endel andre av det du skriver, så frister det veldig å slenge det meste i boksen for brukerfeil.

F.eks. så må du gå inn på innstillingene i oppsettet av bilen, for å velge hva som er standard regenereringsnivå. Stiller du det inn her, så vil den bruke den ved neste oppstart. Hva du brukte sist, er altså irrelevant. Men det er altså slik Hyundai har valgt å gjøre det.

Når det gjelder endring av kartretning, så er det i utgangspunktet og en innstilling i oppsettet, men det skal du kunne endre og direkte i navigasjonen. Men gjør du ikke det, hopper den tilbake etter en viss tid, som du og setter opp i innstillingene.

Dog, du har rett i at navigasjonen i bilen kan bli forvirret på hvilken himmelretning man står i, så da kan man oppleve at den hopper på orienteringen. Jeg liker derfor å vite selv hvilken retning jeg faktisk skal svinge til når jeg starter turen eller har hatt en liten pause. For ellers risikerer man at man starter i feil retning, til den får bestemt seg enedelig. Dog, opplever at det er likt med Google maps.

Du må også inn i innstillingene for navigasjonen for å stille inn hva du ønsker at skal vises eller skjules på kartet. Helt valgbart i oppsettet for navigering.

Nå er det litt endret med innstilling for setevarmer og kjøling i Ioniq 5 sammenlignet med i Kona, så det skal jeg ikke mene noe om før jeg har testet selv, men av det jeg har sett, så virker det teoretisk likt som på min bil, bortsett fra at det er flyttet til en langt mer naturlig posisjon.

Jeg tror og du er alt for rask med å feie vekk det med kjøling i setene, for greit nok kan du starte klimatisering av bilen før du faktisk kommer til den, men den viktigste tingen er at du med kjølingen på, unngår å bli svett i setet også ved lengre turer. Det er for min del verdt mye.

Jeg er heldigvis så kort at jeg kan sove i en Kona, så lengen jeg får lagt noe i fotbrønnen til baksetene,  for å bygge opp høyde lik den høyden jeg har ved nedfelte bakseter.

Er ikke sikkert dette vil gjøre veldig mye med din oppfattelse av hvordan Ioniq 5 virker, men kanskje en retest vil snu oppfatningen din noe. Alternativt kan du jo sjekke ut Kia EV6 som også burde være et greit valg, men som nok har noen av de samme styrkene og svakhetene som du finner på Ioniq 5.

Men om du tester den og sjekker ut innstillingene noe bedre, så kanskje det gir et litt bedre inntrykk av begge bilene.

Google Maps har aldri skiftet retning på kartet, utifra hvilken retning den tror du står, da den ikke er sentrert på deg. Jeg bladde til neste by (helt umulig å vite at det var Hamar jeg så på hadde det ikke vært for utforminga av Mjøsa. Omtrent alt av veier ble borte bare man zoomet litt ut) og plutselig så snudde den retning på alt sammen. Jeg kunne heller ikke snu retningen med bare to fingre.
At det er en instilling i menyen et sted som gjør at kartet alltid peker mot nord, er helt hinsides tungvint. Tenk å måtte gå dit hver gang man skal velge et sted man skal navigere til på kartet, og så måtte skifte det tilbake da man skal kjøre...
Jeg har sett sikkert 100 diverse tester av Ioniq 5, og veldig få av dem viser noe som helst om kartet. Tesla Bjørn viste hvordan han kunne finne en ladestasjon ved å zoome inn, veldig, veldig nærme. Så umulig å finne om man ikke vet at det er der. Sammenlign det mot ID4, så er det dag og natt. Og da virket ID4 til å være et par år etter Tesla igjen.
Navigasjon med lading var også helt ikke eksisterende. Hvis du setter inn en tur på 600 km, så burde den ikke bestemme at du må lade med en eneste gang, da man har 80% igjen på batteriet.

Når det kommer til regenerering så kan ikke bilen huske I-pedal modus ihvertfall. Dette spurte jeg om og selgeren sa at det er ikke noe som er mulig på bilen, og som andre her har bekreftet i tillegg.
Hvis det er en brukerfeil, så er det en brukerfeil begge selgerne av bilen også har.

Hvis kartet var en brukerfeil, så har dem laget et kart som ikke fungerer likt noe kart på noen touch skjerm noen gang. Kartet er så ekstremt mye verre enn kartet i min 2015 golf at dem aldri burde ha inkludert det. Google Maps var ti til hundre ganger bedre for over ti år siden.
Prøv en 2010 modell BMW og sammenlign det med kartet i Hyundaien. Jeg ville ihvertfall valgt 2010 kartet til BMW hver eneste gang. Eller Audi, Ford osv.
Den eneste bilen jeg har prøvd med like dårlig kart (og like dårlig lane-assist) er en 2020 modell Toyota Corolla. Kartet der hadde ikke lagt inn veier som var 30 år gamle engang. Man kjørte bare på et jorde så fort man var utenfor noen av hovedveiene.

Setevarmersystemet var idiotisk.
Først, så må man trykke seg inn i menyen, enten via skjermen eller en egen knapp. Så trykker man opp for å justere opp, eller bruker slideren og så ned for å justere ned. Da fungerer det overraksende mye bedre med en knapp hvor man blar igjennom alt sammen. Hvis man skal ha setevarmeren på nivå 2, så krever det først å trykke på en knapp, så et sted på skjermen og så et annet sted på skjermen. Altså må man trykke på tre forskjellige steder. På ID4 kan man trykke med to fingre på en touch knapp. Det fungerte veldig dårlig egentlig, men man trykker bare et sted ihvertfall. På Ioniq kreves det at man trykker på 3 forksjellgie steder.
Men ikke bare det. Da jeg stilte setet på nivå 1 eller 2 på varme, så følte jeg at det ble mye, for jeg ble veldig varm. Gikk da inni menyen og så det at den plutselig sto på maks.
Det skjedde to ganger! Altså er det bug i setevarmeren. Da er det ekstra irriterende at man må inn i menyer for å se hva den står på og at man ikke får stilt den inn uten alt for mange trykk.

Det er jo samme med media knappen. Hvorfor ha en knapp for navigasjon og en for kart, da disse er samme funksjon, men spare på fysiske knapper da det kommer til radio eller media/telefon.
I alle andre biler er det to forskjellige knapper, eller den husker hva du brukte sist. Men ikke her.

EV6 ser ut til å ha akkurat samme skjermen og oppsettet som Ioniq 5. Så ut som en kul bil, men da vil den også være 6 til 10 år utdatert og være veldig lite brukervennlig sammenlignet med alle konkuretene.

Sitat fra: turfsurf på lør 12. feb 2022, kl. 09:48

Alle sliter med polariserte glass, det er jo hele greia med refleksjon.

Og hele poenget med polariserte briller som kjørebriller er jo for å unngå refleksjon fra våt vei o.l. Under visse forhold er polariserte briller sykt mye bedre å kjøre med enn vanlige solbriller.

Polariserte glass er kjempe fint for refleksjoner i glasset, i vannflater langs veien osv. Det er også veldig fint noen ganger hvis det regner.
Så at det funker dårlig på headup displays er jo da en selvfølge. Det fungerte derimot bedre på ID4 sin, som også var mye klarere og mindre "fuzzy" i hjørna. Skarpere er vel kanskje det riktige ordet for ID4 sin Headup Display.
Men, det spilte uansett ikke så stor rolle, siden navigasjonen der også er i skjermen foran deg. Man har altså begge deler.
Da man ikke kan se hastigheten sin engang i skjermen foran seg på Ioniq, uten å flytte på hele kroppen, og heller ikke kartet, så blir det at man ikke kan se headup displayet med polariserte briller negativt.
Hadde dem hatt hastigheten lett synlig og navigasjon, så hadde det ikke spilt så stor rolle.

lars667

Sitat fra: Fjeldern på tor 10. feb 2022, kl. 20:20
Sitat fra: lars667 på tor 10. feb 2022, kl. 20:01
Hundemodusen er noe jeg som hundeeier setter umåtelig stor pris på.

En annen ting er at en fortsatt har plass i frunk, siderom og under bagasjerom etter å ha satt inn et dobbeltbur for middels store hunder. Jeg har laget hengslet lokk for tilgang mens buret er i bilen. Ioniq5 har få steder for oppbevaring.
Skal prøve ut Tesla fra 11 på mandag til 9 på tirsdag. Da skal jeg prøve hvordan buret jeg har nå passer bak også

Har du et bilde av løsningen din med bur og hengsler?

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Fjeldern

Sitat fra: lars667 på søn 13. feb 2022, kl. 14:42
Sitat fra: Fjeldern på tor 10. feb 2022, kl. 20:20
Sitat fra: lars667 på tor 10. feb 2022, kl. 20:01
Hundemodusen er noe jeg som hundeeier setter umåtelig stor pris på.

En annen ting er at en fortsatt har plass i frunk, siderom og under bagasjerom etter å ha satt inn et dobbeltbur for middels store hunder. Jeg har laget hengslet lokk for tilgang mens buret er i bilen. Ioniq5 har få steder for oppbevaring.
Skal prøve ut Tesla fra 11 på mandag til 9 på tirsdag. Da skal jeg prøve hvordan buret jeg har nå passer bak også

Har du et bilde av løsningen din med bur og hengsler?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Så absolutt ikke dumt ut. Ser ut til å da være en god del mer plass bak enn jeg vil få med en ID4

Fjeldern

Da har jeg bestilt meg en Model Y. Mye (mye) bedre plass bak enn i ID4. Så får man i tillegg rommet under bagasjen og rommet foran i tillegg. Så kommer finansieringen i tillegg, hvor Møller kunne tilby omtrent doble renta til Tesla. Da med 0 kroner i egenkapital hos Tesla og 160 000 hos Møller.
I tillegg så er leveringstida på Model Y nå i Mars. Så får vi se om det stemmer.

Skal sies at det er noen ting som irriterer med Tesla, etter å ha kjørt i årets verste vær i går. Autoregen må kunne justeres på sånn føre. Nå er jeg vant til å kjøre biler med dårlig dekk på dårlig føre og da ofte bakhjulstrekkere, så det redder en litt. Bremsing i sving er vanskelig å unngå med så mye regen.
Likevel virker Tesla som det beste alternativet. Må si jeg likte veldig godt hvor lett alt var med stemmestyring, planlegging av lading og hvor lett det var å bare starte å lade.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Fjeldern på tir 15. feb 2022, kl. 16:53
Da har jeg bestilt meg en Model Y. Mye (mye) bedre plass bak enn i ID4. Så får man i tillegg rommet under bagasjen og rommet foran i tillegg. Så kommer finansieringen i tillegg, hvor Møller kunne tilby omtrent doble renta til Tesla. Da med 0 kroner i egenkapital hos Tesla og 160 000 hos Møller.
I tillegg så er leveringstida på Model Y nå i Mars. Så får vi se om det stemmer.

Skal sies at det er noen ting som irriterer med Tesla, etter å ha kjørt i årets verste vær i går. Autoregen må kunne justeres på sånn føre. Nå er jeg vant til å kjøre biler med dårlig dekk på dårlig føre og da ofte bakhjulstrekkere, så det redder en litt. Bremsing i sving er vanskelig å unngå med så mye regen.
Likevel virker Tesla som det beste alternativet. Må si jeg likte veldig godt hvor lett alt var med stemmestyring, planlegging av lading og hvor lett det var å bare starte å lade.

Er kun en oppskrift som fungerer mot ekkel regen: skru på Terrengassistent. Blir spikerfeste...i hvert fall klasseledende.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Gratulerer! Det er bare å venne seg til å kjøre kun på gasspedalen jo før jo heller, altså ikke slipp opp selv om du kommer i en sving og tenker at du ikke skal ha mer pådrag, da går du bare forsiktig av gasspedalen til du finner nullpunktet eller ønsket bremseeffekt. Dette er en vanesak. For min del gikk det veldig greit, men observerer her inne at det må være mange som kjemper litt mot dette, og stadig ønsker seg seilingsmodus.

Fjeldern

Sitat fra: geear på ons 16. feb 2022, kl. 08:21
Gratulerer! Det er bare å venne seg til å kjøre kun på gasspedalen jo før jo heller, altså ikke slipp opp selv om du kommer i en sving og tenker at du ikke skal ha mer pådrag, da går du bare forsiktig av gasspedalen til du finner nullpunktet eller ønsket bremseeffekt. Dette er en vanesak. For min del gikk det veldig greit, men observerer her inne at det må være mange som kjemper litt mot dette, og stadig ønsker seg seilingsmodus.

Takker! Ikke noe problem med å ikke prøve å bremse i sving eller kjøre med en pedal, men føret som var for to dager sida, så hjelper det ikke å bare holde gassen. Det er også det at man ikke får styrt hvilken ende av bilen som bremser. Mange svinger hvor bakenden på bilen glei ut og antiskrensen slo inn. Føret varierer veldig igjennom svingen og man må også tilpasse hastigheten igjennom svingen. Regen ser ut til å bremse en del bak, noe jeg ikke var ute etter i svingen.
Var veldig greit med regen i alle andre situasjoner.
Jeg kjører også motorsykkel, så jeg er fullt klar over hva som skjer med både brems og gass i svingen. Regen bremser omtrent som motorsykkelen hvis man slipper gassen, men der kan jeg da styre med å bruke frambremsen for meste av bremsingen. I tillegg er det (som oftest) ikke så glatt.
Bilen pep hver gang jeg prøvde på to pedalskjøring og da holde gassen for å slippe å bremse på bakhjulene..

ToWalkOrDrive

La meg prøve igjen: :D

Dersom du skrur på Terrengassistent (finnes under Pedaler) så vil bilen regenerere jevnere på alle hjul, samtidig som den gasser på alle hjul når du akselererer opp, samtidig som den aktivt leter etter hvilke(t) hjul det er best grep på.

En annen ting er at en sitter litt høyere i Model Y enn mange biler folk har brukt før, i tillegg til stillheten fra motoren. Derfor føles det saktere enn vanlig, og folk får et inntrykk av at bilen er dårligere enn andre, men så kjører de bare fortere.
Tesla Model Y                         2021-

Fjeldern

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 16. feb 2022, kl. 19:18
La meg prøve igjen: :D

Dersom du skrur på Terrengassistent (finnes under Pedaler) så vil bilen regenerere jevnere på alle hjul, samtidig som den gasser på alle hjul når du akselererer opp, samtidig som den aktivt leter etter hvilke(t) hjul det er best grep på.

En annen ting er at en sitter litt høyere i Model Y enn mange biler folk har brukt før, i tillegg til stillheten fra motoren. Derfor føles det saktere enn vanlig, og folk får et inntrykk av at bilen er dårligere enn andre, men så kjører de bare fortere.

Veldig behjelpelig! Tusen takk! Var ikke klar over at den gjorde alt det.
Hadde jeg visst det under kjøreturen så kunne hadde det vært veldig moro å se forksjellen på hvordan bilen ville oppføre seg.
Men, er litt å lære seg på disse bila.
Da blir det bare å håpe på at bilen kommer i mars :D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA