Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslaskeptiker vurderer å kjøpe TM3 LR

Startet av tepe2, mandag 07. februar 2022, klokken 10:17

« forrige - neste »

SurSnasen


geear

Definitivt imponerende plass, bilstørrelsen tatt i betraktning. Hadde en 90x200 rammemadrass flat inni (ikke for å sove, men for å kaste).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 10. februar 2022, klokken 15:36
Lykke til i en bråbrems!

For en som kjørte 200km/t med en trimmet 1000ccm motorsykkel som ungdom, med defekt gir, så er faren ved bråbrems overkommelig på den to km tomme veien hjem...
Tesla Model Y                         2021-

tepe2

Takker for ytterligere info

Det med at de automatiske lysene er litt trege i reaksjon er noe jeg kjenner til fra Golfen min. Derfor bruker jeg ikke den funksjonen. Men jeg har hørt at det fungerer mye bedre på nyere VW, Audi og også Polestar. Litt skuffende at Tesla mangler dette. Men bra at Tesla har gode lys ellers, fordi jeg kjører daglig i områder med mye elg langs veiene.

Innvendig plass betyr så lite for meg at det kommer i siste rekke. Det med fjæring er litt vanskeligere å svelge. Jeg synes Golfen er mer enn stiv nok.

Nyttelast på 390 kg inkludert fører er lite. Veldig lite.

For min del kan det virke som om Tesla er best på rekkevidde og app, og har 4WD, men er en ganske så dårlig bil på alt annet. Det blir mange kameler å svelge.

Daniel_0007

Sitat fra: tepe2 på torsdag 10. februar 2022, klokken 22:53
Takker for ytterligere info

Det med at de automatiske lysene er litt trege i reaksjon er noe jeg kjenner til fra Golfen min. Derfor bruker jeg ikke den funksjonen. Men jeg har hørt at det fungerer mye bedre på nyere VW, Audi og også Polestar. Litt skuffende at Tesla mangler dette. Men bra at Tesla har gode lys ellers, fordi jeg kjører daglig i områder med mye elg langs veiene.

Innvendig plass betyr så lite for meg at det kommer i siste rekke. Det med fjæring er litt vanskeligere å svelge. Jeg synes Golfen er mer enn stiv nok.

Nyttelast på 390 kg inkludert fører er lite. Veldig lite.

For min del kan det virke som om Tesla er best på rekkevidde og app, og har 4WD, men er en ganske så dårlig bil på alt annet. Det blir mange kameler å svelge.

Nyttelasten går mest sannsynlig opp til 570 når de nye bilene fra Kina kommer nå så da blir en kamel mindre å svelge
Model 3 2019 LR Rwd

vinterdekk

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 10. februar 2022, klokken 23:49
Nyttelasten går mest sannsynlig opp til 570 når de nye bilene fra Kina kommer nå så da blir en kamel mindre å svelge
Har du mer informasjon om dette? Høres lovende ut. Nyskjerrig på hvilke strukturelle grep Tesla må ha gjort for å øke kapasiteten så mye..
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Handyman

#66
Sitat fra: tepe2 på torsdag 10. februar 2022, klokken 22:53
...For min del kan det virke som om Tesla er best på rekkevidde og app, og har 4WD, men er en ganske så dårlig bil på alt annet. Det blir mange kameler å svelge.
En av kamelene jeg tror du må svelge er påstanden om at Tesla "er en ganske så dårlig bil på alt annet".
Dersom dette hadde vært sant, så hadde de ikke solgt så mange biler som de gjør.
Det har jo ikke manglet på påstander om at når de ordinære bilprodusentene bare begynner å levere alternativer så vil Tesla-salget stupe. Tesla salget fortsetter å øke, noe det neppe hadde gjort om det generelt var dårlige biler, og at det kun var best på app og rekkevidde. Når det gjelder rekkevidde er langt fra så overlegne som de var. flere andre "puster dem i nakken", og Tesla er heller ikke alene om AWD.
Tips om du vil gå dypt inn i teknologien er å ta en titt på YT-kanalen til Munroe Live. Han er en nestor i bransjen, var ikke akkurat begeistret for de første TM3, men påstår nå at "Legacy Auto" er forbigått må mange områder.  Litt sånn Nokia/iPhone moment.
Edit: nå er jo kamelkjøtt visstnok godt, og slett ikke noe å forakte ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Tesla 3 er mye bedre en ganske mange av alternativene. Ingen biler er den "perfekte" bilen uansett.

Huyndai feks har noen gode biler (snakker nå også om diesel/bensinbiler) men også ganske mye problemer med motordesign og kvalitet generelt. Så jeg stoler ikke helt på at de plutselig lager fantastiske el-biler.

VW/Bmw/Mercedes er biler du vil ha nye, etter noen år dukker dyre reparasjoner opp. Dette er merker som lever på at de hadde god kvalitet før, men ikke så mye nå.

Kan jo håpe at toyota kommer på banen med brukbare elbiler men jeg holder ikke akkurat pusten.


Contango

Disse trådene som omhandler personlige preferanser ender som regel opp med akkurat det - en diskusjon om personlige preferanser. Hvis man egentlig ikke vil ha en Tesla og skal ha bekreftet hvorfor, så må det være bedre å kjøpe noe man egentlig har lyst på. Formuleringen om at Tesla "er en ganske så dårlig bil på alt annet" er en klar preferanse. Vi har hatt en rekke elbiler, inkusive flere Teslaer, og deler ikke den preferansen. Men hadde vi hatt den, så ville vi jo ikke kjøpt. Hvorfor diskutere mer?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Handyman

Sitat fra: Contango på fredag 11. februar 2022, klokken 10:49
Disse trådene som omhandler personlige preferanser ender som regel opp med akkurat det - en diskusjon om personlige preferanser. Hvis man egentlig ikke vil ha en Tesla og skal ha bekreftet hvorfor, så må det være bedre å kjøpe noe man egentlig har lyst på. Formuleringen om at Tesla "er en ganske så dårlig bil på alt annet" er en klar preferanse. Vi har hatt en rekke elbiler, inkusive flere Teslaer, og deler ikke den preferansen. Men hadde vi hatt den, så ville vi jo ikke kjøpt. Hvorfor diskutere mer?
+1
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

KK2

Sitat fra: Handyman på fredag 11. februar 2022, klokken 11:34
Sitat fra: Contango på fredag 11. februar 2022, klokken 10:49
Disse trådene som omhandler personlige preferanser ender som regel opp med akkurat det - en diskusjon om personlige preferanser. Hvis man egentlig ikke vil ha en Tesla og skal ha bekreftet hvorfor, så må det være bedre å kjøpe noe man egentlig har lyst på. Formuleringen om at Tesla "er en ganske så dårlig bil på alt annet" er en klar preferanse. Vi har hatt en rekke elbiler, inkusive flere Teslaer, og deler ikke den preferansen. Men hadde vi hatt den, så ville vi jo ikke kjøpt. Hvorfor diskutere mer?
+1
+1 til...
Merkelig hvordan disse trådene blir.
Enda værre på facebook(der er det jo personhån ved dumme spørsmål).
Virker som det handler mest om hvem som har "mest peiling".

Uansett... Siden tråden endte med å handle om parkering i bakker. Der har jeg jo i alle biler jeg har eid alltid handlet på " feeling" ang når jeg tok på håndbrekket.
Må inrømme jeg enda ikke har brukt den enda på min M3 men kom jo på at jeg har det på den og. Skal begynne bruke den fra nå når det føles riktig.

Har forøvrig parkert den i 15-20 graders helling uten at den har gått ut av gir. Hadde det vært brattere hadde jeg nok tenkt på "håndbrekk" tildligere. Hellingen jeg parkerer har og den siste månedene vært ren is.
Kan være smart av meg å sette på brekket ved behov fra nå av.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Handyman

Sitat fra: KK2 på fredag 11. februar 2022, klokken 12:26
....Uansett... Siden tråden endte med å handle om parkering i bakker. Der har jeg jo i alle biler jeg har eid alltid handlet på " feeling" ang når jeg tok på håndbrekket.
Må inrømme jeg enda ikke har brukt den enda på min M3 men kom jo på at jeg har det på den og. Skal begynne bruke den fra nå når det føles riktig.

Har forøvrig parkert den i 15-20 graders helling uten at den har gått ut av gir. Hadde det vært brattere hadde jeg nok tenkt på "håndbrekk" tildligere. Hellingen jeg parkerer har og den siste månedene vært ren is.
Kan være smart av meg å sette på brekket ved behov fra nå av.
På Tesla aktiveres alltid bremsene på bakhjulene når man parker. Å aktivere "parkeringsbremsen" (langt trykk på knappen på hendelen) øker bare trykket/grepet på klossene. Det har først og fremst en effekt dersom bremsene skulle være trege/dårlige, eller ved parkering svært bratte bakker. På glatt føre har "parkeringsbremsen" ingen praktisk funksjon siden friksjonen mot underlaget vil være mindre enn det bremsene vil klare å holde (forutsatt at bremsene er i orden).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Sitat fra: vinterdekk på fredag 11. februar 2022, klokken 07:22
Har du mer informasjon om dette? Høres lovende ut. Nyskjerrig på hvilke strukturelle grep Tesla må ha gjort for å øke kapasiteten så mye..
Noe med bremsene. Usikker på om Model Y har fått nye bremser eller de gamle har blitt godkjent med høyere kapasitet men mer har det blitt.. (+250kg)

https://www.diskusjon.no/topic/1918205-amerikanske-model-y-kunder-f%C3%A5r-4680-batteriene-europeerne-m%C3%A5-vente/?do=findComment&comment=26257577
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

tepe2

Screenshot fra gruppen Tesla Model 3 Norge.

Jeg har to barn, så mulig jeg legger planene mine om prøvekjøring på is. Det skal ikke være så mye tull, selv på biler som det selges veldig mange av.  Du kan ikke vise dette vedlegget.

tepe2

Får ta med et aldri så lite positivt sjokk også. Det gjelder TM3 og rust. Faktisk utrolig bra!:

https://www.elbil24.no/nyttig/stemmer-det-at-tesla-model-3-er-en-rustfelle-vi-tok-en-grundig-sjekk/75368819

2019-modell. 80.000 km. Bare vasket i sommerhalvåret, noen få ganger. Ingenting å utsette på bilen angående rust.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA