Teslaskeptiker vurderer å kjøpe TM3 LR

Startet av tepe2, man 07. feb 2022, kl. 10:17

« forrige - neste »

tepe2

Jeg har e-Golf. Er lei av kort rekkevidde og dårlig framkommelighet på vinteren. Jeg vurderer derfor å kjøpe TM3 LR. Det som holder meg igjen er stor usikkerhet med tanke på kvalitet, samt hvor godt den takler norske vintre.

Jeg har alltid vært skeptisk til Tesla, og tidligere sverget på at jeg aldri skal kjøpe en. Men det ser jo ut til at alle nye elbiler idag er av dårlig kvalitet, eller har for lav rekkevidde. Så hvorfor ikke kjøpe Tesla med best rekkevidde/pris?

Hva kan jeg forvente av en helt ny TM3? Jeg syns det er litt for mange poster rundtomkring på FB og i dette forumet som handler om diverse problemer. Og det skremmer meg veldig. Men det samme gjelder jo Audi som jeg vurderte å kjøpe.

Jeg ser jo også at Tesla er svært vanskelig mot kundene sine. Det er også noe som bekymrer meg. Har noen gjort seg erfaringer med Tesla i Tromsø? Hvordan er de?

OlaM

Kan i alle fall si at bilene bygd i Kina har gjort et hopp i kvalitet. Jeg hentet ny 3 LR tidlig i desember og har ingen feil å melde om, jevne og fine panelskjøter og godt justert bakluke. Rekkevidde på vinteren er helt konge, med god og varm bil.
'21 3LR

tepe2

Takk. Ja rekkevidden er veldig bra. Jeg så resultatene fra vintertesten nylig. Imponerende rett og slett.

Jeg ser forøvrig at det er en post øverst i forumet om feil på TM3. Men jeg blir neppe mindre skremt av å lese 104 sider om feil :D Og dessuten må vel mange av disse ha blitt utbedret på de helt nyeste bilene. Men jeg ser også at ikke alle nye biler er feilfri heller.

Syklist

Også bilene bygget i USA har blitt betydelig bedre. Både 2020 og 2021 modellene har vært uproblematiske for min del.

Det største problemet for en Tesla-skeptiker er nok at bilen er mye mer en datamaskin på hjul enn f.eks. e-Golf og bilene fra PSA.

Men fordelene med navigasjon til lading, SuC og sikkerhetsystemene er klart mye større enn ulempene.

Husk at forum som dette gjerne brukes av folk som trenger hjelp etter feil, og at flertallet ofte har en problemfri tilværelse.
e-C4 2026, Model 3 LR 2021, Opel Corsa-e 2020

Øyvind.h

Mtp. feil virker Model 3 relativt god og gjennomtestet. Beskyttelse på kanaler og skvettlapper har hjulpet på sandblåsing. El bakluke hjelper på gnissing. Varmepumpe hjelper på forbruk.
Eneste jeg tenker på mtp din bruk er rammeløse vinduer og løsningen for dørhåndtak. Ikke alle løsningene Tesla har valgt er ideelle for vinter.

Ut over det er det jo bare å gå for Model 3 om du liker bilen, den dekker ditt behov og den passer deg mtp. komfort/lys/skjermoppsett mm. Hvis du går fra eGolf til Model 3 blir det en helt annen hverdag mtp rekkevidde.
Men du bør også vurdere om biler som går litt kortere allikevel kan være bedre valg, eksempelvis pga lys, seter, understell osv. Det er mange gode valgmuligheter nå. Hovedutfordringen vil da gjerne være leveringstid, for mange sliter med å levere bil innenfor akseptable tidsrammer nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Jeg har en TM3 SR+ fra des. 2019. Nærmer seg 30k km.
Har hvit perlemor. Tok bilen inn til lakkforsegling og lakkverkstedet skrøt av lakk og finish generelt. Fikk ferdig monterte skvettlapper og hengerfeste.
Ikke et hikke på den tiden jeg har brukt bilen. Funker perfekt bortsett fra kun RWD. Litt mye dekkstøy med 19 tommere. Nyere er bedre støyisolert. Vet at den TMY jeg har i bestilling er vesentlig stillere.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Daniel_0007

Er jo en grunn til at model 3 ble mest solgte bil model ifjor :P
Skal du ha en el bil i år så er det ikke så mye andre valg enn tesla dessverre, som andre over sier at model 3 har blitt bedre over årene, spesielt de som kommer nå fra kina har lite problemer.
Ja er ikke perfekt bil for vinter men har aldri hatt problemet med fryste dører så lenge man forvarmer bilen en 5-10 minutter før man skal ut, vil si selv i 2022 så har tesla fortsatt den beste app løsningen.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

Handyman

Hvor mange tror du skriver om at de har en bil uten feil (som de fleste nok har)? Nesten ingen. Det er de med problemer som gir uttrykk for det.
I starten var det noen problemer med TM3 som gikk igjen. Med den gode kvaliteten fra Kina er dette i praksis et tilbakelagt kapittel. Noen har hatt problemer med varmepumpene i det siste. Husk at de fleste nok ikke har dette.
Jeg har hatt to Avensiser, en feilfri, og en med bare problemer (kostbare). Jeg har også hatt to nye eUper, den første med masse problemer (stoppende feil), den andre hadde bare problemer med at bremsene rustet (dessverre helt normalt på disse bilene, ikke en feil i følge VW #giropp).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

KK2

Hei

Jeg var i samme tankerekke som deg.
Ikke hatt noe imot tesla egentlig, men tenkte alltid jeg skulle vente med elbil til de "kjente" merkene kom med el bil.

Skulle gå fra Plugin Hybrid(ioniq) til el og begynte å titte rundt.
Ble litt skuffet over alle bilene jeg så på og prøvekjørte.
Mange såkalte suv'er som egentlig ikke var så store alikevell(i forhold til min PlugIn) og teknologi som ikke imponerte meg.

Endte med at jeg overtalte meg selv til å svinge innom Tesla og se ihvertfall. Skulle egentlig se på Model Y da jeg trengte hengerfeste.
Og da begynte alle de positive overaskelsene.

Super service tross masse teite spørsmål og usikkerhet fra meg (Tesla Haugenstua, Oslo), Model 3 kunne ha henger intill 1Tonn(det visste jeg ikke), prøvekjørte og fikk den sykeste positiviteten til Tesla etterpå

Fikk 3LR lille julaften og nå kjørt den over en måned.
Har INGEN ting å klage på!

Min skepsis som var, har kommet mye på grunn av klaging jeg har lest og hørt om på forumer og presse.
Leser daglig om folk som klager, spesielt på div facebook grupper. Jeg tror det er flere som er fornøyd enn misfornøyd. Men ettersom jeg er fornøyd sitter jeg bare å ler av alle bitre innlegg og tør ikke komentere fordi jeg regner med de negative komentarene kommer fra "såkalte nett troll" alikevell.

Ettersom du har elbil fra før så vet du jo hva det innebærer.
Jeg får ikke hjemmelader før om 2 måneder, så akkurat nå syns jeg det er litt kjipere med å stå å lade på en eller annen stasjon. Når jeg får hjemmelader kommer jeg nok kun til å ha behov for å lade dagtid når jeg skal på virkelige langturer. Men...så blir det jo litt gøy alikevell med spill på skjermen mens jeg venter

1 ting. Jeg hadde jo lest noen si det, men skal du kjøpe Tesla, så prøv å godta at du kjøper en datamaskin på hjul(ikke bil med datamaskin). Er faktisk litt sånn det føles.

Lykke til med ditt valg!

Ps! Jeg var også apple/iPhone motstander før arbeidsgiver standariserte på iPhone. Skal aldri ha noe annen mob heller (bare for å avsløre hvordan type jeg er skeptisk av natur)

Edit: Biler jeg så på før mitt valg dreide seg om biler i 500k klassen

Sent from my iPhone using Tapatalk

jkirkebo

Jeg kan jo nevne at konas Model 3 SR+ fra november 2019 ennå ikke har vært innom verkstedet. Hittil har den vært 100% feilfri :) Det er første gang det har skjedd meg med ny bil.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

olekvi

Sitat fra: jkirkebo på man 07. feb 2022, kl. 11:44
Jeg kan jo nevne at konas Model 3 SR+ fra november 2019 ennå ikke har vært innom verkstedet. Hittil har den vært 100% feilfri :) Det er første gang det har skjedd meg med ny bil.

Samme gjelder min TM3P fra februar 2019.  Har hatt den inne på verksted for å utbedre to kosmetiske feil, ellers har det vært null problemer på de første 41k km.  (utbedret sølt rutelim midt på takvindu og at isolasjon i bakre hjulbuer sank ned etter vinter nummer to - ikke akkurat noen kritiske feil)

Løp og kjøp, om du ikke vil ha en TMY da - jeg hadde nok vurdert det fram for TM3 i dag.
'19 TM3P

tepe2

Takker og bukker for svar folkens.

Det høres ut til at kvaliteten har blitt bedre ifølge deres svar. Jeg har vel ca 25 mil til nærmeste forhandler/verksted, Tromsø, så jeg trenger ikke akkurat en mandagsbil :D

Har sammenlignet TM3 med Y. Med enhanced autopilot til 29.000. Y blir ca 95.000 dyrere. Med 6-7 mil kortere rekkevidde. (Har valgt 19" dekk i konfiguratoren). Den eneste fordelen jeg ser med Y, er at den har litt bedre bakkeklaring. Men det blir dyre 2-3 cm.

Om jeg bestiller M3, hva anbefaler dere at jeg gjør mtp rust, støy m.m? Er det noen i nord som er dyktige på støyisolering og rustbeskyttelse? (Burde egentlig være helt unødvendig på en ny bil, men men.....)

olekvi

Sitat fra: tepe2 på man 07. feb 2022, kl. 13:53
Den eneste fordelen jeg ser med Y, er at den har litt bedre bakkeklaring. Men det blir dyre 2-3 cm.

Den har mye bedre bakluke også. 
Bagasjerommet på TM3 er bra stort, men det er vanskelig å laste store gjenstander pga den lille luka.
'19 TM3P

tepe2

Nei jeg er ikke helt sikker på at jeg vil ha EAP. Kanskje spare 29.000 ved å velge den bort. Jeg tenkte på den parkeringshjelpa og mtp videresalg. Men parkeringshjelp har jeg også på Golfen. Og hadde også på min forrige bil. Jeg har faktisk aldri prøvd den saken på noen av bilene.

Men det kommer til å bli trangt der jeg parkerer. Går bra med Golfen som er 4,25 m lang. Blir litt trangere med Tesla. Jeg vet ikke hva som er enklest da, med eller uten denne parkeringshjelpen. Som sagt, jeg har aldri testet noe sånt.

Jeg vurderer å booke prøvekjøring i Tromsø snart. Blir greit å få sett og prøvd bilene.

turfsurf

Sitat fra: tepe2 på man 07. feb 2022, kl. 14:39
Nei jeg er ikke helt sikker på at jeg vil ha EAP. Kanskje spare 29.000 ved å velge den bort. Jeg tenkte på den parkeringshjelpa og mtp videresalg. Men parkeringshjelp har jeg også på Golfen. Og hadde også på min forrige bil. Jeg har faktisk aldri prøvd den saken på noen av bilene.

Men det kommer til å bli trangt der jeg parkerer. Går bra med Golfen som er 4,25 m lang. Blir litt trangere med Tesla. Jeg vet ikke hva som er enklest da, med eller uten denne parkeringshjelpen. Som sagt, jeg har aldri testet noe sånt.
Er det i lengden det er trangt så vil ikke Summon eller parkeringsassistent hjelpe deg. Da holder det med standard funksjonalitet.

Er det trangt i bredden (for å komme inn/ut av bilen så kan summon være veldig greit, men det må være nogenlunde flatt å kjøre inn/ut.

Ellers er EAP kjekt på motorvei, litt avhengig av kjørestil / trafikk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA