Teslaskeptiker vurderer å kjøpe TM3 LR

Startet av tepe2, man 07. feb 2022, kl. 10:17

« forrige - neste »

turfsurf

Biler med lås+brekk på bare 2 hjul har jo funnes i alle år. Frem til FWD ble vanligst på 80 tallet var jo det standarden. SAAB hadde t.o.m. brekk på forhjulene og FWD.

Lettere å skylde på bilen en å innrømme at man ikke har satt seg inn i hvordan den fungerer tenker jeg.

Dette lærer man når man tar sertifikatet. Før man skal bruke bilen så setter man seg inn i hvordan den virker. Og skal man parkere i bratt bakke, så sjekker man hvordan parkbremsen virker.

Og så hender det at man driter seg ut, da skylder man ikke på bilen, men tar lærdom av det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jambo

Parkering i bakke: Vri alltid rattet så bilen kjører mot veikanten og stopper der i stedet for å trille ned bakken hvis den mot formodning skulle begynne å trille.

THE

Sitat fra: Jambo på ons 09. feb 2022, kl. 09:06
Parkering i bakke: Vri alltid rattet så bilen kjører mot veikanten og stopper der i stedet for å trille ned bakken hvis den mot formodning skulle begynne å trille.
Og når framhjulene ikke er låst så styrer bilen også i den retningen framhjulene peker. Hvis framhjulene er låst sklir det rett fram uansett.

Husker en gang da jeg var liten at far min hadde et tilfelle der bilen sklei på glatta. Det var våt is, men bilen (Opel Rekord med bakhjulstrekk, parkeringsbrems på bakhjul og piggdekk) sklei ned fra garasjen og gjennom hele innkjørselen til huset. Både plassen foran garasjen og innkjørselen er relativt flat, men selv ikke piggene klarte å holde igjen bilen. Etter det har jeg alltid parkert i bakker med forhjulene vridd inn mot fortauskant eller grøft både sommer og vinter. Når det er veldig glatt er jeg også nøye på hvor og hvordan jeg parkerer selv om det er tilnærmet flatt.

Ellers er jeg en VAG-skeptiker, og må bare si "løp og kjøp" Tesla.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Smiling when sailing

Ui. Så fint. Alle mine fordømmer og erfaringer med Teslaforister blir bare forsterket i en enkel tråd av to medforister. Det var hverken bratt eller har jeg klaget over at Tesla gjorde noe feil i min situasjon. Jeg hadde til og med lest manualen og var klar over at det er bare bakhjulene som bremses. Så klart var det en feilvurdering av forholdene som rådet og bilen skle  ca en meter bakover. Det kunne ha ført til et par bulker om jeg hadde vært uheldig, ikke verre enn det.. Men trådstarteren kommer fra en e-golf som tilfeldigvis blokkerer alle hjul, og som jeg synes er den eneste fornuftige løsningen. Da bør det være legitimt å nevne at det kan bli et problem tom i slake oppkjørsler her oppe i nord der det er holke en følt halvpart av året, og der det ikke er et problem med fremhjulsdrevne «drittbiler» som de ser ut å defineres av de mest drevne teslaeiere her i forumet. Men jeg er nå klar over at man må skryte av alt i sin Tesla. Det er ikke lov å være kritisk eller i hvert fall ytre noe som kan tolkes som kritikk uten at en eller annen føler seg fornærmet. Det er for fa.. bare en bil, ikke et familiemedlem som har egne følelser. Men konservativ trangsynthet har alltid stått i vegen for innovasjon. Mens Tesla ble sikkert ikke stor pga av innovasjonsmangel ser de ut til å tiltrekke seg en menighet av ukritiske EM elskere.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

turfsurf

Sitat fra: Smiling when sailing på ons 09. feb 2022, kl. 09:41
Ui. Så fint. Alle mine fordømmer og erfaringer med Teslaforister blir bare forsterket i en enkel tråd av to medforister.

Ja, går man inn med fordommer (antar det var det du mente) så blir de gjerne bekreftet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Før kjørte folk flest forhjulsdreven bil, med brekk på bakhjulet. Da fikk en brems på alle fire hjul. Slik har jeg ikke hatt det siden 2013 (med unntak av Leafen som var forhjulsdreven).
Ideelt sett skulle jeg gjerne hatt lett brems på forhjul og håndbrekk på bakhjul, men har opplevd min andel av låste hjul pga bremseklosser som fester seg til skivene med klimaet de senere år, så det er ikke uten ulemper å låse alle fire hjul.
Kun èn gang har jeg opplevd bil som sklir etter at den var parkert. Det var en fwd Passat med brekk på bakjul. Dvs fire låste hjul. Bilen skled sideveis inntil en strømboks et halvt minutt etter den var parkert.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tornaldo

Sitat fra: turfsurf på ons 09. feb 2022, kl. 10:04
Sitat fra: Smiling when sailing på ons 09. feb 2022, kl. 09:41
Ui. Så fint. Alle mine fordømmer og erfaringer med Teslaforister blir bare forsterket i en enkel tråd av to medforister.

Ja, går man inn med fordommer (antar det var det du mente) så blir de gjerne bekreftet.

Spot on. Og når man fra første innlegg går for en relativt konfronterende stil med diverse karakteristikker og beskrivelser av Teslaeiere i tillegg, så tar det naturlig nok ikke lang tid før andre henger seg på...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

filtvet

Etter å ha tenkt litt og vært aktiv på forum tror jeg at jeg velger å ikke engasjere meg så utrolig i mye om Tesla er den beste bilen i verden. Jeg er rimelig fornøyd med min men det er tross alt bare en bil.....

DagfinnN

Tesla har ikke verdens beste biler, men TMY er kanskje det beste elbilkjøpet i Norge nå om man ønsker SUV og 4wd både med hensyn til pris og leveringsdyktighet.
Jeg gleder meg til jeg får min.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

HCO

Det er jo gjerne teslahaterne (eller "teslaskeptikerne" som de nå ser ut til å kalle seg) som gjør det til et problem at noen av oss liker å både eie og kjøre disse bilene. Selv om elbil nå er mainstream, og det er snart 10 år siden Tesla viste at elbiler har potensiale (merk formuleringen...) til å være bedre enn enhver fossilbil, opplever man fortsatt stigmatisering.

Jeg må innrømme at jeg innimellom tar et bevisst valg på å benytte "pendlerbilen" (Ford Focus El) i enkelte sammenhenger rett og slett for å slippe enda en tøysete Tesla-diskusjon med folk som lever på 80-tallet.
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

tepe2

Jeg startet tråden med å innrømme at jeg, som alltid har vært skeptisk til Tesla, faktisk vurderer å kjøpe meg en. Jeg ser faktisk ikke bortifra, at valget kan komme til å stå mellom TM3 og Y.

Uansett, jeg kommer ikke hit til forumet bare for å høre positive tilbakemeldinger fra Teslaeiere. Jeg vet jo allerede at mange er fornøyd. Og at bilene har en del positive egenskaper. Men det er vel så viktig for meg å høre hva folk ikke er fornøyd med. Det er jo tross alt de tingene som holder meg igjen. Så Smiling when sailing, jeg setter stor pris på dine innlegg. Det er som du sier, at det gjør meg litt mer bevisst på hva jeg eventuelt kjøper.

TM3 vs Y. Slik jeg ser det er Y litt større, litt mer praktisk mtp innlasting av bagasje. 2 cm bedre bakkeklaring. Men....dyrere og ca 7-9 mil kortere rekkevidde. Jeg trenger ikke mye plass. Krok trenger jeg heller ikke. Så for min del er det vel bare bedre bakkeklaring som er fordelen med Y. Jeg er litt usikker på hvor mye de litt over 2 cm betyr på det verste vinterføret med dype hjulspor. Er det virkelig verdt prisforskjellen?

Hvordan er det med nyttelast på disse to?

Hva med lys? Har dem noe tilsvarende som VAG/Audi og Polestar, matrix eller automatisk avblendbare?

Jeg får vel booke en prøvetur hos forhandler, 25 mil unna.

HK

Jeg var der du er nå for 2 år siden. Leide en TM3 av EV utleie på Økern i Oslo for å bli litt mer "venner" med bilen enn bare en kort prøvetur. Det var to ting som gjorde meg svært skeptisk: Støy og fjæringskomfort. Begge disse tingene er avhengig av hva man er vant til, men jeg må si det var en sjokkartet opplevelse å veksle mellom en 2 år gammel Mercedes E-klasse med komfortfjæring og en TM3. Støy og fjæring oppleves da som helt uakseptabel. Fjæringa føles som type "handlevogn" på Rema. Og jeg vekslet også til en bekjents rimelige SUV, en Citroen C5. Samme resultat der. Den føltes helt tyst og med nydelig komfort sammenlignet med en TM3. Prøvekjørte også en facelift for kort tid siden, men synes ikke det var store forskjellen med laminerte vinduer foran.
Et lang liv med rundt 30 biler har lært meg en ting: Stiv fjæring alene kan man leve med, men det har så innmari lett for å dra med seg andre ting som f.eks vibber fra dekk, da fjæringa ikke tilgir noe som helst. Dette dukker gjerne opp når dekkene slites litt eller spesielt ved første skift av dekk i ettermarkedet. Jeg bor stort sett i Berlin og følger de tyske Tesla youtuberne en del som f.eks. Elektrisiert, Car Maniac og AT-Zimmermann. Sistnevnte driver et verksted for elbiler og der kan man oppleve litt av hvert. Bl.a hans påstand om  at svært mange nye Teslaer har feiljustert forstilling med tilhørende skeivslitte dekk.

Min vurdering endte med at skal jeg ha elbil så er det Tesla pga software, Sc,er osv. men thanks but no thanks. Jeg vil sikkert bli oppfattet som en "haters" av fansen, men bare det å følge dette forumet gjør at man forstår at også TM3 fortsatt er prematurt. Det hjelper ikke at mange andre EV,er i samme prisklasse er verre.
Så for egen del venter jeg litt til før jeg hiver meg rundt.

PS. Kjørte forbi den nye fabrikken i Grünheide forleden og der så det ut som det var full rulle, med lys i alle vinduer og mye aktivitet utenfor, så nå er det nok like før.

lars667

Lys på Y i dag er bra, vil jeg si (lyser lengre enn f. eks. 2020 e-golf på full). Men de har ikke noe implementert "matrix"-opplegg, og automatisk nedblending fører til ganske mye blink fra motgående trafikk (for treig til å blende ned, for treig til å skru på igjen).

Fjæring er enda hardere på TMY enn på TM3. Bør prøves på vei lignende de du ferdes på hvis du er litt sensitiv for dette.

Dessverre er TMY den bilen som dekker "stasjonsvogn" og awd-behovet best rundt halvmillionen. Du får med deg både et par bikkjer, noe bagasje og henger. I tillegg er den effektiv, har klasseledende rekkevidde og lar deg kjøre langt uten planlegging. En av de tingene jeg liker med Tesla er nettopp at de prøver å lage bilene lette og effektive. Jeg skulle nok gjerne hatt komforten til id.4 eller lignende der jeg ferdes på halvdårlige grusveier og fylkesveier i Innlandet.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

turfsurf

Sitat fra: tepe2 på tor 10. feb 2022, kl. 11:35

Hvordan er det med nyttelast på disse to?

De som har vært levert til nå så er det litt dårligere nyttelast på TM3. TMY har og ganske lave 390kg ink fører. Men de som har blitt levert av neste batch allerede nå i Tyskland og preproduksjonsversjonen av P fra Berlin har vel sånn ca 200kg høyere nyttelast. Det vil mest sannsynlig de som leveres i Norge nå i februar og utover også ha. Så ganske stor forskjell der.

ToWalkOrDrive

Forstår godt dersom noen ikke velger Tesla Model Y (og 3) pga stiv fjæring, selv om fordelene med det er svingete veier uten særlig mye krenging. Ser du kan betale 26.000 til Bilkomponenter AS for "Coil over" dempere, som visstnok skal gjøre ting bedre, men det er jo dyrt.

Lysene på Model Y (og ny 3) er MYE bedre enn de gamle. Matrix-en gjør at bilen lyser opp skiltene på siden av veien, men ikke blender biler foran/motgående. Jeg bruker ikke automatisk fjernlys. Synes lysene er bra, selv om de kunne lyst litt mer rett frem, men spredningen er fantastisk.

Synes det er utrolig praktisk med Model Y, selv om jeg fikk plass til overraskende mye i Model 3 og. Folk fikk sjokk når de så hvor mye jeg fikk med meg i den, mens på Model Y er det selvsagt et helt annet nivå, særlig når en tar ut begge gulvplatene.

Det med forstillingsproblemer mener jeg var et Model S og X-problem (luftfjører). Har ikke hørt noen med 3 / Y som har hatt det problemet...?

Enkelt å dra til Ikea med Model Y :-) ...skap på over to meter...
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA