Endringer på iX

Startet av Trond.m, fredag 04. februar 2022, klokken 19:26

« forrige - neste »

geear

Før jeg hadde kastet penger på det ville jeg forsikret meg om at det faktisk fungerer som en ønsker. Samtlige autoparkeringsløsninger jeg har prøvd til nå, uansett merke, enten man sitter inni eller står utenfor, har vært mer bry å bruke enn å la være. Jeg syns ikke parkering er noe komplisert eller vanskelig, og da er toleransen for en autofunksjon som bruker mye tid, og i tillegg gjør feil, ganske lav. Kanon hvis BMW har fått det til, men det er vel Intel/Mobileye dette også?

turfsurf

Dette kan jo være nyttig hvis man har garasje som er langt unna huset. Da kan jo gå ut av bilen og la den kjøre seg selv i garasjen.

Kan den kjøre motsatt og (ut fra garasjen og tilbake) så er det jo litt luksus. Men ser ikke for meg at det har så stor nytteverdi for folk flest.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Sitat fra: Trond.m på lørdag 05. februar 2022, klokken 09:10
Hmm...ser ut til at både manøverassistent og ryggeassistent krever 5DW Parkeringsassistent Professional. Spørsmålet er om noe av dette kan bestilles i etterkant som sw.
Ja, det er det de har skrevet. MEN, du må nok har alle sensorene som kreves. Spørsmålet er om alle bilene leveres med alle sensorene uansett. Det står f.eks. også at en kan kjøpe ACC, Stop & Go i juli, på de bilene som ikke ble kjøpt med det.

Så er spørsmålet hvor godt det virker, men synes alle systemene på iX fungere overraskende bra ift andre biler jeg har testet.

Så er siste spørsmål om det faktisk vil bli lov i Norge. Det begynner å bli en del, 3-4 av de mer avanserte funksjonene jeg mener jeg har betalt for, som det ikke er åpnet for i Norge. Det er jo litt irriterende å måtte kjøre til Tyskland for å bruke bilen jeg har kjøpt..
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

I følge min forhandler måtte man bestille dette fra fabrikk hvis jeg,oppfattet det riktig. Den pakken er trolig ikke tilgjengelig før mars. Men om den er noe nyttig er en annen sak.

LMOR

Det høres merkelig ut. Det er ikke facelift el.l. nå. Det eneste nye på iX, er at du kan få firehjulsstyring og luftfjærer på iX40 fra mars.
Det jeg sendte utklipp av er fra BMW investor presentasjon, og gjelder alle iX. Det er litt av poenget, at de skal tjene penger på iX kundene i mange år. Som Tesla. Er ikke noe poeng å snakke om OTA og RSU hvis du må få det levert fra fabrikken.

Vedlagt er det som gjelder de første iXene. De har sensorer nok til Level 3.

Trond.m

Det er jo også ny farge fra mars. Facelift er vel litt tidlig får vi håpe. De som kjøpte iX3 ble vel ikke så happy over facelift allerede.

LMOR

Sitat fra: Trond.m på lørdag 05. februar 2022, klokken 16:00
Det er jo også ny farge fra mars. Facelift er vel litt tidlig får vi håpe. De som kjøpte iX3 ble vel ikke så happy over facelift allerede.
Ja, men jeg tenkte kjøreegenskaper og software. Limte inn det som gjelder våre iXer over. Gir ikke mening at det kommer nye sensorer nå allerede.

Gunnar Nilsen

De modellene som leveres nå, hva slags cruisecontrol har de? Er den ikke adaptiv - dvs tilpasser avstand til bil foran?

Jalla

Sitat fra: Gunnar Nilsen på lørdag 05. februar 2022, klokken 18:04
De modellene som leveres nå, hva slags cruisecontrol har de? Er den ikke adaptiv - dvs tilpasser avstand til bil foran?
Kjøper du Driving Assistant Professional så har du Active Cruise Control med Stop&Go.

daktari

Sitat fra: Jalla på lørdag 05. februar 2022, klokken 18:30
Sitat fra: Gunnar Nilsen på lørdag 05. februar 2022, klokken 18:04
Kjøper du Driving Assistant Professional så har du Active Cruise Control med Stop&Go.
Og autosteer og auto filskift.
I noen deler av EU (Tyskland?) stopper den for røde lys også.

Det er også beskrevet level 3 køkjøringsassisten i manualen kalt Assisted driving Plus hvor du ikke trenger holde rattet. Kun 4 felt, i kø, max 60 km/t.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

LMOR

Level 3 skal være mulig med en topputstyrt iX. Hvis de får lov å slippe det i Norge.

Det vi ikke får i Norge som bilen kan allerede nå, er Prediktiv Assisted Driving, som inkluderte stopp ved kryss og lys og redusert hastighet ved avkjøring osv.
Dette tror jeg også påvirker nytteverdien av den dynamiske/intelligente regenereringsmodusen.

Heller ikke automatisk filskifte og nødstopp i skulderen.

Og ikke automatisk tilpasning til fartsgrensene.

daktari

Sitat fra: LMOR på lørdag 05. februar 2022, klokken 23:12
Level 3 skal være mulig med en topputstyrt iX. Hvis de får lov å slippe det i Norge.

Det vi ikke får i Norge som bilen kan allerede nå, er Prediktiv Assisted Driving, som inkluderte stopp ved kryss og lys og redusert hastighet ved avkjøring osv.
Dette tror jeg også påvirker nytteverdien av den dynamiske/intelligente regenereringsmodusen.

Heller ikke automatisk filskifte og nødstopp i skulderen.

Og ikke automatisk tilpasning til fartsgrensene.
Har lagt merke til det jeg og. Trodde det fungerte de første dagene.
Faktisk er det rart, for ID.4 har jo dett. Varsler f.eks om "rundkjøring forut". Selv om bilen foran åpenbart er vekk fra radaren holder IDen farten nede I rundkjøringen. iXen gunner på når bilen foran forsvinner. Så synd de ikke snarest kan skru på det.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

LMOR

Ja, id.4 har dette, og det som fungerer best av de jeg har prøvd. Stort sett alle konkurrentene har det.
Men det feiler ofte, noe som er irriterende. Bråbremser mens en kjører på grunn av feil i kartene.
Det er grunnen til at BMW valgte å skru det av i Norge.
Men jeg tenker at det valget burde kundene selv få lov til å ta.

Trond.m

Angående ending på iX. Harman Kardon anlegget går opp i pris i mars til 11.100. Ellers er det trolig ingen prisendring.

Svolar

Hva med den ultra billige plasten på siden av midtkonsollen her?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA