Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ombordlader, forvirret!

Startet av E2008, fredag 04. februar 2022, klokken 18:32

« forrige - neste »

E2008

Kjøpt en 2020 E2008. Men dette med lading var jaggu ikkje så enkelt..

Har en Easee på TN 3 fase, 16A kurs.

Uansett svarte ka eg gjør, å kordan kabler eg teste, får eg ikkje over 3.6kwh?

Trudde denne bilen hadde ombordlader på 11kwh, der burde eg jo klare på en 16A kurs 3 fase?

Daniel_0007

#1
Sitat fra: E2008 på fredag 04. februar 2022, klokken 18:32
Kjøpt en 2020 E2008. Men dette med lading var jaggu ikkje så enkelt..

Har en Easee på TN 3 fase, 16A kurs.

Uansett svarte ka eg gjør, å kordan kabler eg teste, får eg ikkje over 3.6kwh?

Trudde denne bilen hadde ombordlader på 11kwh, der burde eg jo klare på en 16A kurs 3 fase?

Nei standard er kun 1 fase lader på psa bilene, 3 fase lader er ekstra utstyr.
Skal du lade kjappere må du gå opp til 32amp som jeg tipper ikke er mulig.


Model 3 2019 LR Rwd

E2008

Var nå altså sol svarte! Selger var ivrig på å skryte av muligheten for 11kw lading... Kunne jo sagt at det er mulig, bare ikke på denne bilen jeg kjøpte  >:( :P

Da må jeg altså få 32A kurs ut til easee laderen? 400V anlegg, og 4x2,5mm2 kabel lagt til laderen. Da er det vel en quickfix i sikringsskapet?

Sandstrøm

11 kwh ombordlader er vel ekstrautstyr på din modell. Min E2008GT (2020mod) lader med 7kwh.

sjokomelk

Sitat fra: E2008 på fredag 04. februar 2022, klokken 18:32
Uansett svarte ka eg gjør, å kordan kabler eg teste, får eg ikkje over 3.6kwh?
Hvis du bare har brukt 3,6kWh fra batteriet, så kan du ikke fylle det til mer enn 100%. Du må bruke mer enn 3,6kWh for å kunne lade mer enn dette.

Sitat fra: Sandstrøm på fredag 04. februar 2022, klokken 21:56
11 kwh ombordlader er vel ekstrautstyr på din modell. Min E2008GT (2020mod) lader med 7kwh.
Hvis laderen i bilen bare klarer å lade 11kWh før den må byttes, så ville jeg ikke brukt penger på det. Må være dyrt og slitsomt i lengden å måtte bytte ombordladeren 5 ganger bare for å lade batteriet fra 0-100%.
Men samme gjelder jo hos deg. Du har sikkert kjørt omtrent dobbelt så langt som E2008, så da får du fylt på 7kWh på batteriet ditt i løpet av en ladesesjon.

Eller mener dere kanskje 3.6, 7.2 og 11kW? ::) ;)
kW = effekt (hestekrefter)
kWh = mengde energi (tenk liter bensin på tanken)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA