Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

15cm fuktig snø kom ikke av flekken - hvordan skru av "hjelpesystemene"?

Startet av k-pax, onsdag 02. februar 2022, klokken 07:02

« forrige - neste »

k-pax

Parkerte i dyp snø i går tidlig, det var mildvær så dette ble ganske kram snø i løpet av dagen. Når jeg skulle ta løs så kom jeg meg knapt av flekken. Rugget litt før bilens systemer tok over og ødela (traction control?)... fikk knapt vugget litt. Måtte ut å måke (minner om Finnmarksårene strømmer på  ;) )  - På en bil uten slike systemer ville det gått fint å bare ta løs rolig med greie vinterdekk.

Hvordan får man disablet disse kontrollene? - I lave hastigheter burde det i alle fall være mulig.

Nilsern

Har opplevd akkurat det samme på min VW ID.3, som har omtrent samme styringssystem. Stort sett god vinterbil, men så den ene gangen at jeg sto fast i våt snø på flat mark og er rimelig sikker på at jeg skulle kommet løs hvis det gikk an å slå av alle "hjeplemidler". Jeg fant noe strøsand som var det som skulle til. Med en forhjulsdrevet bil uten for mye elektronikk som jobbet imot hadde det vert "piece of cake", bare å dreie litt fram og tilbake på rattet og spinne seg løs...
Leste på et forum at noen anbefalte å slå av Auto Hold. Har ikke forsøkt det, men verdt et forsøk.

geear

Er det 4WD eller 2WD som sliter med 15 cm snø?

Kjenner ikke bilene, og vil tro at det finnes en slip start/traction off-innstilling. Men på generell basis, så har jeg observert at mange som skal prøve å komme seg løs eller opp et sted er altfor forsiktige på gasspedalen med "moderne" biler i dag. Det funket før traction control-alderen, men med nyere biler så har jeg hatt større hell med å bare gi betydelig pådrag og la systemene jobbe, ikke gå av gassen med en gang det butter i mot. Er man forsiktig så ender det med at en ikke kommer av flekken.

Det med å gynge løs er dessverre et problem på alle biler uten manuell clutch.

k-pax


k-pax

Jeg var faktisk flau over å måtte ut med spade.... rævva system rett og slett

Øyvind.h

Med 2wd og bakhjulstrekk kan en ende opp med å stå fast på flatmark ja. Anbefaler en liten sekk med grus i bagasjerommet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Syns det høres vel optimistisk ut å parkere en bil uten 4WD i 15 cm tung snø. Kjører man ikke 4WD (eller 2WD med diffbrems) så må man planlegge hvor man parkerer eller snur, både mtp helning, kanter og snømengde. Er nok primært det å slippe dette som gjør at 4WD er så populært.

Svein_H

For oss som tok lappen på 80-90-tallet var det vel kun Subaru som tilbød 4WD på "normale" familiebiler, og de aller fleste klarte seg helt fint med kun 2WD. Det å stå fast på flatmark og litt snø fordi automatikken nekter god gammeldags jukking, og at man ikke kan deaktivere det, er en skikkelig nedtur og totalt skivebom i mine øyne. Jeg forstår TS veldig godt, og kudos til den første elbilen som kan levere et skikkelig jukkeprogram!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Truls Antonsen

På Youtube-kanalen Suv Battle, testes 4wd biler opp en bakke med mye løft på ett eller flere hjul.
Her må de gi betydelig gass for at det spinnende hjulet skal stoppes og kraft flyttes til andre siden, på de bilene uten mekanisk sperre.

Jeg opplever at id3 tillater noe slip, mek kanskje ikke så mye.
Om enyaq er satt opp likt, så er den også veldig krapp første meteren når en trykker på gassen, lett å rive ut grepet før en har kommet av flekken.
Har en etron 55 også, og den er mye mykere i å ta igang, og en vintermodus på id3/tilsvarende kunne sikkert vært praktisk, som gir mye mindre brå pådrag første meteren...
Jeg kjører forøvrig kjøremodus individual, med drivverk på ECO, uten at jeg helt vet om det hjelper første meteren...men er litt "mykere" ved endring av fartsgrense osv, har opplevd på glatt vei at ESP har slått til ved endring fra 50-60 sone på glatt føre...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk



biggern

Sitat fra: SolEL på onsdag 02. februar 2022, klokken 20:57
Det er bare å ta ut sikringen på ESP
https://www.youtube.com/watch?v=T2FgZOuXBJo

En for vel håpe dette kommer kommer som en mulighet på skjermen i neste FW.
Er jo ikke noe "must" på 4x4.

VoltWay

Problemet er at funksjonen inngår som en del av sikkerhetssystemet, så det er ikke sikkert Skoda vil eller kan la brukerene slå det av.

02jan

Er forskjell på ESP og antispinn, er man nervøs for å la sjøfår få lov til litt hjulspinn i lave  hastigheter ? Forstår ikke at det skal være noe problem.

Min 1997 Audi , har elektronisk diffsperre som slår inn automatisk i under 40 kmt, hvorfor kan ikke nye Tunge SUV 2wd biler få noe slikt ? Har dette også noe med sikkerhet å gjøre ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

k-pax

AutoHold er skrudd av hos oss. Ja, det er nok optimistisk å parkere i såpass dyp snø når man VET at denne bilen jobber mot deg under visse forhold - så blir nok en liten sandsekk. Hadde heldigvis spade og fikk fikset det, men håpet ingen fra jobben såg meg  :P

esas

På min 80X kan jeg sette på "ESP Sport". Da klarer jeg lett å få til hjulspinn når jeg tar løs på vinterføre. Har skjønt at "ESP Sport" ikke finnes på 80 (uten X)?

Har ikke funnet en god dokumentasjon på hva som skjer i denne modusen. Displayet foran rattet sier "ESP av" eller noe lignende, men er usikker på om den er helt av, eller bare mindre hissig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA