Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny norsk elbil lansert 1.feb 2022: Fresco XL

Startet av gormnass, tirsdag 01. februar 2022, klokken 20:17

« forrige - neste »

gormnass

I kveld lanserte Fresco Motors den nye Fresco XL  :+1: Stilig design.
En 8 seters POD med AWD og opp til 1000 km rekkevidde.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Mvh AMGorm.

- 2023, Mercedes-Benz EQS AMG 53 4Matic+
- 2022, Tesla Model Y Performance
- 2022, Tesla Model Y Long Range
- 2016, VW e-Golf (TooGoodToGo)

Jalla

Ja, godt vi har forskjellig smak. Må si jeg er overrasket at Espen Kvalvik fortsatt holder "liv i" Fresco. 

geear

PF

Klarer ikke å se noen forventet produksjonsstart på sidene. Ikke noe bilder fra interiør osv. Virker som ligger laaaangt frem i tid.
De ti tusen i innskudd har vel like stor risk som å putte de i game stop aksjer.

Jalla

Sitat fra: PF på onsdag 02. februar 2022, klokken 07:47
Klarer ikke å se noen forventet produksjonsstart på sidene. Ikke noe bilder fra interiør osv. Virker som ligger laaaangt frem i tid.
De ti tusen i innskudd har vel like stor risk som å putte de i game stop aksjer.
De har holdt på med dette i flere år, og her en artikkel fra desember 2020. Den gangen så bilen mye bedre ut og het Revierie. Skulle slå Tesla på alt - akselerasjon, rekkevidde og toppfart :D

https://dinside.dagbladet.no/motor/den-norske-elbil-drommen-krasjet/73141491

jkirkebo

Dødfødt prosjekt, kommer aldri til å bli noe av. Synd, for jeg synes den ser veldig bra ut nå.

Mhp. Gamestop, på dagens prising tror jeg det er få aksjer som har mindre risk enn GME. De har fullt av penger på bok, null gjeld, kraftig stigende omsetning, en ny styreleder/hovedaksjonær som er et geni innen utvikling av nettbutikker og 250 nye ansatte rappet fra giganter som Amazon, Apple osv. Samt en ny blokkjedesatsning på vei med bl.a markedsplass for NFTer (som forventes å bli det neste store innen gaming). Gode anslag for fundamental verdi noen få år frem i tid varierer fra drøye $300 til over $1000 avhengig av hvor godt de lykkes med de forskjellige satsningene. Pr. nå ligger den på $112.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

GRS

Skjønner ikke det er lovlig å selge noe på det grunnlaget eller den "lanseringen". Prosjektet er jo ikke noe mer realistisk nå enn med forrige skisse, som faktisk var mye bedre.
TM3P sort/sort

VoltWay

Det er vel ikke forbud mot å selge drømmer og noe du kanskje får en gang. Tesla har jo solgt FSD i årevis nå.

Jeg ville ikke satset penger på dette her, men de som vurderer en bil til 1m på så tynt grunnlag har vel penger å tape.

Vaduz

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. februar 2022, klokken 11:23

Dødfødt prosjekt, kommer aldri til å bli noe av. Synd, for jeg synes den ser veldig bra ut nå.

Mhp. Gamestop, på dagens prising tror jeg det er få aksjer som har mindre risk enn GME. De har fullt av penger på bok, null gjeld, kraftig stigende omsetning, en ny styreleder/hovedaksjonær som er et geni innen utvikling av nettbutikker og 250 nye ansatte rappet fra giganter som Amazon, Apple osv. Samt en ny blokkjedesatsning på vei med bl.a markedsplass for NFTer (som forventes å bli det neste store innen gaming). Gode anslag for fundamental verdi noen få år frem i tid varierer fra drøye $300 til over $1000 avhengig av hvor godt de lykkes med de forskjellige satsningene. Pr. nå ligger den på $112.

De skal selge NFTer ja, det er vel allerede noen titalls markedsplasser for det. Spill er jo nesten bare free to play og fange folk i et univers der de bruker penger for nye avatarer og oppgraderinger. Tviler på at Sony, ubisoft, Microsoft, etc kommer til å overlate det markedet til gamestop. Planen om å bli neste Amazon er jo også noe søkt, alle vil jo det, og de har jo en masse butikker og ansatte fra en svunnen tid som må bort og alt må restruktureres.
Da de var på topp i 2008 eller rundt der, og faktisk tjente penger, toppet aksjen seg på rundt 40$. Men om 100$ høres fristende ut for dette her er det jo bare å kjøre på!

geear

Sitat fra: Vaduz på fredag 04. februar 2022, klokken 06:24
De skal selge NFTer ja, det er vel allerede noen titalls markedsplasser for det. Spill er jo nesten bare free to play og fange folk i et univers der de bruker penger for nye avatarer og oppgraderinger. Tviler på at Sony, ubisoft, Microsoft, etc kommer til å overlate det markedet til gamestop. Planen om å bli neste Amazon er jo også noe søkt, alle vil jo det, og de har jo en masse butikker og ansatte fra en svunnen tid som må bort og alt må restruktureres.
Da de var på topp i 2008 eller rundt der, og faktisk tjente penger, toppet aksjen seg på rundt 40$. Men om 100$ høres fristende ut for dette her er det jo bare å kjøre på!
Hvilken mening gir det deg å sammenligne prisen/verdien på en enkeltaksje?

Vaduz

Perspektiv, fra lønnsom bedrift til store underskudd og aksjen er verdt 2-3 ganger mer enn all time high. Var ikke det innlysende?

For å snu på det da, hvorfor er 100$ billig i dag?

Om du skal slå deg opp i et annet felt eller marked så bør du ha et konkurransefortrinn, hvis ikke konkluderer du bare på marginer og volum og jeg tviler på at de slår Amazon der. Spill kommer de i alle fall ikke til å selge, for det selges direkte på plattform, og NFTer er svært spekulativt og mange tilbydere. Gamestop er trege også der pluss at de har en masse butikker som går i underskudd som trekker dem ned.

Burger

NFT føyer seg i historien der blockchain er en løsning på jakt etter problem.

NB: Jeg bruker gpu-en min i en pool som selger regnekraften til høystbydende når jeg ikke spiller. Tjener ~1k nok i måneden utbetalt i bitcoin og miner kun (110w strømtrekk) når jeg må varme huset likevel. Jeg synes det er idiotisk, men free moneh broh!

Edit: Norske stat får sitt via jeg skatter på fortjenesten. Kryptosekken.no importerer utbetaling, handel etc og forteller meg hva jeg skal fylle ut på selvangivelsen.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

jkirkebo

Sitat fra: Vaduz på fredag 04. februar 2022, klokken 14:47
Perspektiv, fra lønnsom bedrift til store underskudd og aksjen er verdt 2-3 ganger mer enn all time high. Var ikke det innlysende?

For å snu på det da, hvorfor er 100$ billig i dag?

Om du skal slå deg opp i et annet felt eller marked så bør du ha et konkurransefortrinn, hvis ikke konkluderer du bare på marginer og volum og jeg tviler på at de slår Amazon der. Spill kommer de i alle fall ikke til å selge, for det selges direkte på plattform, og NFTer er svært spekulativt og mange tilbydere. Gamestop er trege også der pluss at de har en masse butikker som går i underskudd som trekker dem ned.

Pr. nå ligger aksjen på under 25% av ATH.

De har lagt ned en masse av butikkene som går dårlig, og styrket de som går bra.

NFT-marketplace kom det en pressemelding om i går: https://investor.gamestop.com/news-releases/news-release-details/gamestop-forms-partnership-immutable-x

Amazon kan man slå på mye rart, f.eks leveringstid. Gamestop samarbeider nå med bl.a Doordash i de områdene de har butikker, og leverer varer på så lite som 2 timer etter bestilling. Kundeservice er det heller ikke noe problem å slå Amazon på. Ryan Cohen slo Amazon ned i støvlene når han lanserte Chewy, jeg ser ikke hvorfor den modellen ikke skulle fungere for GameStop også:

https://www.forbes.com/sites/joanverdon/2020/01/26/ryan-cohen-started-a-company-that-took-on-amazon-and-sold-it-for-3-billion-now-hes-thinking-about-whats-next/

Mer lesestoff: https://gmedd.com/wp-content/uploads/2021/11/GMEdd-GameStopValuation-16Nov21-1.pdf

jkirkebo

Sitat fra: Burger på fredag 04. februar 2022, klokken 18:23
NFT føyer seg i historien der blockchain er en løsning på jakt etter problem.

NFTer har uendelig med bruksområder. Alt fra ekthetssertifikater (for f.eks klokker eller joggesko for den saks skyld) til billetter til konserter eller sportsarrangementer (som da gjør at man kan stoppe all svartebørshandel, eller f.eks sørge for at arrangør får en viss prosent av alt videresalg).

Dagens fokus på digital kunst er et sidespor, men foreløpig har det vært alt for dyrt å "minte" NFTer til å bruke dem til mye annet. Det endrer seg nå med alle L2-løsningene, fra f.eks Loopring.

Jalla

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA