Kjøre elbilen for å lade 12V-batteri på en Nissan Leaf 2013 modell ?
Er det så å forstå? eller lader 12V batteriet når jeg lader bilen ?
evt om den tar strøm fra hoved batteriet når den trenger det ? Noen som vet. ? 
Dette med å kjøre for å lade 12V batteri henger igjen fra eldre bensinbiler med svak generator og laderegulator. Der var det ikke uvanlig med lavt turtall på tomgang ikke gav tilstrekkelig ladespenning. Løsning var å øke turtall, ved å gi litt gass. Men, ikke alltid like populært blant naboer at en bil står med på "høy tomgang" over lengre tid. Dermed ble løsningen å kjøre bilen for å lade 12V batteri.
Elbiler skal være enklere å forholde seg til slik sett, de tilføres strøm. Litt av denne strømmen kan gå til 12V batteri og det skal aldri gå tomt, i teorien..
Men, uheldigvis har produsentene laget en del "smarte" funksjoner som kan lage forvirring. Eksempelvis, høy ladespenning på 12V batteri kombinert med varme vil svekke batteriet over tid. Slik jeg forstår har Nissan på Leaf mulig overdrevet reduksjonen av ladingen av 12V, som fører til at det i en del tilfeller går tomt. Men, her er det trolig også forskjeller mellom årsmodeller, og programvare versjoner.
Det kan også være andre årsaker, eksempelvis at deler av bilen ikke slår seg helt av, lys eller åpne dører kan resultere i tapping av batteri. Eller, at batteriet er slitt, og ikke lengre har nok kapasitet for helt normal bruk. Jeg har selv byttet 12V batteri på en C-Zero pga. kapasiteten på batteriet ble for lav. Bilen fungerte fint, men stod den stille en ukes tid var spenningen for lav. Ved regimessig bruk fungerte bilen fint.
Er batteriet utslitt må det byttes. Om et batteri som har akseptabel kapasitet går tomt må en finne ut om batteriet er ladet opp, eller hvor strømmen "blir av".
For å avklare årsak på en bestemt bil vil regelmessig måling av ladespenning være en hjelp for å lokalisere feilen. En spenningslogger som kan vise ladespenning over tid kan være til stor hjelp.
En test kan være under flere ulike situasjoner:
- bil slått av, der bilen "sover"
- bil under lading av hovedbatteri
- bil på, klar til å kjøres
- bil på, klar til å kjøres med hovedlys på / vindusvisker på / setevarmer på / rute og setevarme på
Her er et langt innlegg fra 2015-2019 som omhandler tomt 12V på Leaf:
https://elbilforum.no/index.php?topic=20211.0I følge innlegget, bruk av vindusvisker er omtalt å gi en kort økning i ladespenningen på Leaf
