Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takstativ og skiboks

Startet av Trond.m, tirsdag 01. februar 2022, klokken 16:47

« forrige - neste »

Trond.m

Noen som har tips og ca. pris på takstativ til iX.
Leveres det bare originalt eller har Thule monteringssett til iX ?

Ta gjerne med forslag til skiboks som passer bra til bilen 👍

Tony Rofstad

Jeg kjøpte bmw original...betalte rett under 4K...

Trond.m

Sitat fra: Tony Rofstad på tirsdag 01. februar 2022, klokken 17:14
Jeg kjøpte bmw original...betalte rett under 4K...
Takk 😊 Har du kjøpt skiboks også ?

Tony Rofstad

Ja, men den kjøpte jeg brukt...måtte frese litt på hullene i tunnelen ellers passa det veldig bra og man hører knapt at den er på taket.

msater

Thule skal visstnok komme i midten av februar. Yakima (tidligere whispbar) er også rett rundt hjørnet. Ligger en god del lavere enn originalt stativ.


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW iX50 - levert 17.01.2022
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

EDIX40

Hei, har satt på et originalt BMW stativ (kjøpt på Bilia). Problemet er at det lager mye støy (susing og plystrelyder). Har andre erfart dette??

Vaduz

Det er slik det er med takboks dessverre, kanskje det finnes noen spesialbygde som bygger veldig lite og er veldig aerodynamiske som er bedre.

EDIX40

Disse lydene er der før jeg har satt på noe som helst, dvs bare originalt BWW takstativ...

daktari

Bør ikke være plystring. Da er det sprekker/huller et sted. Noen stativ plystrer i 40 km/t. Over 80 er det naturlig med litt vindstyrke men ikke plystring.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

msater

Originalt stativ er veldig høyt. Laveste er Yakima (8-9 cm om jeg ikke husker feil) Thule litt høyere, men fortsatt lavere enn det orgniale


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW iX50 - levert 17.01.2022
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

geear

Det originale til iX ser ikke bra ut, med disse tynne stålplatene ned (adapterkit?) et par cm under plasten, som det står på, så her er det flere gode grunner til å velge noe annet. Hadde lett kjøpt Yakima i stedet: https://www.yakima.co.uk/vehicle-finder/product/view/id/3534/make/100315/model/114056/year/2022/variant/151659/combination/276909/type/Y/

Tony Rofstad

Jeg har bmw originale med skiboks på....støy er ikke tema her...definitivt den mest stille løsningen jeg har vært borti...Ja,boksen ligger litt høyt på bilen noe jeg tror bidrar til lite støy.

Forrige bil lå takboksen helt nedpå og her var det mye støy.

daktari

Sitat fra: Tony Rofstad på lørdag 12. mars 2022, klokken 11:14
Jeg har bmw originale med skiboks på....støy er ikke tema her...definitivt den mest stille løsningen jeg har vært borti...Ja,boksen ligger litt høyt på bilen noe jeg tror bidrar til lite støy.

Forrige bil lå takboksen helt nedpå og her var det mye støy.
Aerodynamisk tror jeg dette gir mening - mye luft skal presses gjennom en smal spalte, da må farten øke veldig og dette gir mer støy. En skiboks med god plass til luft under vil ha mer normal fart på luftstrømmen som går mellom tak og boks. Begrunnelsen tar jeg fra VGS-fysikken så mulig det er helt på jordet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

#13
Tror ikke de fysiske teoriene er riktige, men stoler på din subjektive vurdering av støy. Tror ikke lufthastigeten øker fordi det er en liten klaring til tak. Kanskje noen med høyere grad i fysikk kan forklare grunnen. Vil tro at lufttrykket øker med liten klaring, men vet ikke om det er grunnen. Men det er jo egentlig ikke så viktig heller 😉

EDIX40

Sitat fra: Tony Rofstad på lørdag 12. mars 2022, klokken 11:14
Jeg har bmw originale med skiboks på....støy er ikke tema her...definitivt den mest stille løsningen jeg har vært borti...Ja,boksen ligger litt høyt på bilen noe jeg tror bidrar til lite støy.

Forrige bil lå takboksen helt nedpå og her var det mye støy.

Så merkelig at det samme stativet lager mye lyd på bilen vår..
Så da gjenstår idiotspørsmålet: «har vi satt det på feil vei?» (har bredeste side framover)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA