Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeanlegg til 2 garasjeplasser : eierskap og fakturering

Startet av IK, tirsdag 01. februar 2022, klokken 12:04

« forrige - neste »

IK

Hei

Som nevnt i et annet tema  skal jeg og naboen min etablere ladeanlegg, altså 2 ladere.
Dette er i felles garasjerekke (til sammen 3 plasser, nabo nummer 3 vil ikke bli med).
Den gunstigste for oss er å tilkobles eks. Elvia skap og vi fikk uoffisielt "ja" fra nettselskap.
Vi skal tegne et nytt abonnement.
2 spørsmål angående dette.
Eierskap : Kan jeg og nabo eie anlegget 50/50? Hvordan planlegge dette i tilfellet jeg eller nabo flytter en dag?
Fakturering: finnes det enkel måte å betale, f.eks. felles konto eller noen app til dette? Slik at ansvar for betaling ikke ligger 100% på meg?

Lars C. Krogenæs

Enten må dere opprette et felles sameie/lag, eller så må en person stå som eier.
Det er jo ikke store summer det er snakk om, så i værste fall risikerer du å tape noen tusen, hvis naboen er en kjeltring. Dere kan tinglyse dette, men det hadde jeg kanskje ikke tatt meg bryet med.

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor dere ikke kan koble dere på eksisterende abonnement dere har til lys i dag, evt. trekke kabel inn til egen leilighet... Blir jo fryktelig dyrt med et strømabonnement kun for lading til 2 enheter.

Setter dere opp 2 easee home, vil dere kunne få oversikt over forbruket på hver av ladestasjonene, evt. på hver brikke. Legg det inn i Vipps, så har dere enkelt fordelt kostnad, og betaling.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

TB

Sitat fra: IK på tirsdag 01. februar 2022, klokken 12:04
Eierskap : Kan jeg og nabo eie anlegget 50/50? Hvordan planlegge dette i tilfellet jeg eller nabo flytter en dag?
Fakturering: finnes det enkel måte å betale, f.eks. felles konto eller noen app til dette? Slik at ansvar for betaling ikke ligger 100% på meg?

Støtter Lars, beste er å koble seg eksisterende abonnement som alt finnes. Alle borettslag og sameier må legge til rette for lading av elbiler. Å opprette egne løsninger medfører ofte ekstra kostnader. En gang i framtiden selges bolig til nabo nr 3, ny eier har da rett til å kreve tilgang på lading.

Om det ikke er mulig å benytte eksisterende måler, eller strekke kabler til egne leiligheter, sett måler på sameiet, opprett egen konto for lading som brukes for å betale strøm og sett opp autotrekk av betalingen av strøm.

Så kan dere selv avregne betale inn forbruket av strøm, eksempelvis 2 ganger pr år. Unngå å blande inn forretningsfører mer enn nødvendig, det vil koste mye mer enn selve ladingen.

Om det ikke er mulig, registrer et "Garasjelag" / ladelag / forening eller tilsvarende.
Mer fremtidsrettet enn å sette det på en privatperson. Da kan dere etablere en bank konto på dette organisasjons nummeret. Bør lage noen vedtekter, og retningslinjer, men dere trenger ikke forretningsfører. Bør føre et enkelt regnskap, men ingen formelle krav til dette, da dere ikke er skattepliktig.

Eksempelvis kan BAS21 benyttes kostnadsfritt for regnskap- og faktura.

Se her:
Registrering av båtlag, grunneierlag eller andre lag

Selve fordelingen av ladekostnader er enkelt så lenge en velger ladere som støtter registering av kWh. Fordeling av effektavgift kan gjøres ved å fordele den fast, dvs. effektavgiften deles på det antall beboere som er med. Ved å installere ladere som støtter støtter fordeling av effekt vil en kunne unngå for høye topper. Slike ladere kan da bruke en felles kabel for alle ladere.

Tips er å legge til rette for å utvide, når naboene ser ladingen fungerer vil det komme spørsmål fra flere.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

IK

Hei og takk for alle svarene! :)
Eks kabel til lys/stikk er for tynn.
Det er over 40 m fra sikringskap i huset til garasje. Enda lengre for naboen. For å trekke kabel må et asfaltert område graves opp - trengs kabelkart/ påvisning + det sperrer adkomstvei til andre boliger.
Regner med at sånn alternativ skal koste 15-20K dyrere enn å koble til skap som står direkte ved garasjeplasser.
Sikringskap i huset skal ikke belastes - lettere for å unngå effekttoppene.

Nabo #3 er ikke med og skal selge snart. Kanskje lurt å vente til det kommer en ny eier med sin mening om lading?

Hos oss er sameiet non-eksiterende desverre. Det er bare samling av penger / betaling til brøyting/strøing en gang i året.

Hva mener dere med at det blir fryktelig dyrt med abo til 2 enheter?

Ser at i ny Elvia sin modell er det fast pris på 280 kr per 5-10 kW (40A sikring). Det betyr vel 140 kr per garasjeplass. Noen andre faste kostnader må jeg forholde meg til?

TB

Sitat fra: IK på torsdag 03. februar 2022, klokken 08:08
Hei og takk for alle svarene! :)
Eks kabel til lys/stikk er for tynn.
At kabel internt er for tynn er naturlig, men også tilførselskabelen er for tynn? Det finnes ikke egen måler / inntak for garasjer idag som kan utvides til lading? Om det alt finnes måler nær nok vil det være ekstra kostnad for en ekstra måler bare til lading.

Sitat
Det er over 40 m fra sikringskap i huset til garasje. Enda lengre for naboen. For å trekke kabel må et asfaltert område graves opp - trengs kabelkart/ påvisning + det sperrer adkomstvei til andre boliger.
Regner med at sånn alternativ skal koste 15-20K dyrere enn å koble til skap som står direkte ved garasjeplasser.
Enig i det at dette ikke er egnet alternativ.

Sitat
Nabo #3 er ikke med og skal selge snart. Kanskje lurt å vente til det kommer en ny eier med sin mening om lading?
Litt underlig om nabo 3 ikke ønsker flere potensielle kjøpere av sin leilighet?  :)


Sitat
Hos oss er sameiet non-eksiterende dessverre. Det er bare samling av penger / betaling til brøyting/strøing en gang i året.

Lading er ikke noe mer komplisert, og kan løses på samme måten. Et sameie kan ikke stilles seg over loven, har plikt å tilby en løsning for lading.

Sitat
Hva mener dere med at det blir fryktelig dyrt med abo til 2 enheter?
Ser at i ny Elvia sin modell er det fast pris på 280 kr per 5-10 kW (40A sikring). Det betyr vel 140 kr per garasjeplass. Noen andre faste kostnader må jeg forholde meg til?
Med bare to å dele på vil gjøre kostnadene blir relativt høye.
Installasjon / anleggsbidrag / tavle / ladestasjon er engangssum
Fastbeløp 600 kr pr år fra eksempelvis Hafslund strøm.
Fastledd fra Eliva er 92 kr pr måned pr idag. Effektavgift vil ta over senere.

Men, klart fordeling av kostnader med 2-3 stk er enkelt. Tips er å unngå å blande inn forretningsfører, da går kostandene raskt opp.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lars C. Krogenæs

[img=https://elbilforum.no/index.php?action=dlattach;topic=58994.0;attach=83165;image][/img]
På bildet ser det ut som om det er flere garasjer. Er det bare dere tre i sameiet, eller er det flere, men dere er tre som har garasje ved siden av hverandre?

Hvor får garasjen strøm fra i dag? Et det en "tynn ledning" som kommer fra et felles abonnement? Går denne ledningen i bakken, eller langs vegg  og inn i huset som ligger inntil garasjen?

Med kommende ny sameier ville jeg kanskje vurdert å få med han, dersom selger ikke ønsker å øke verdien på sin bolig før salg. Snakk evt. med megler for å få han med på laget.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA