Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med ikke-Tesla på Tesla superchargere

Startet av automat, mandag 31. januar 2022, klokken 23:47

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: geear på onsdag 09. august 2023, klokken 18:05Ser ut som det er nok trøbbel på supercharger i USA uten andre merker involvert:

https://vm.tiktok.com/ZGJgsnLLs/

😂🙈
Herlige tilstander😂😁

Dede

Hadde medlemskap hos tesla i sommer og alt ok med lading.  Nå er jeg ikke medlem og ser at kredittkort er trukket 100kr pr ladesesjon i tillegg til kostnad for lading.  Regner med at det tilbakeføres eller bør jeg begynne å styre med det...?

hanche

Står det som reservert men ikke faktisk belastet? Hvis det er belastet, ville jeg tatt kontakt med det samme og utbedt meg en forklaring. Hvis det bare er reservert, så vil jo reservasjonen gå ut på dato en gang, men det er heller ikke helt greit, fordi det kan begrense mulighetene du har til å betale andre ting med kortet. Så det kunne også være en sak å ta opp med dem.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

peby

Jeg testet hurtiglading for første gang på egen bil i går, ved Tesla Eidsvoll verk.

Utrolig smidig (i motsetning til de iskalde og stive ladekablene) prosess. La inn laderen ved avreise og bilen forvarmet batteriet. Deretter var det bare å starte lading i appen, rett opp på 90-110 kW og etter 25 minutter var det rikelig med batteri til å komme seg hjem. Fortsetter dette slik blir langturer med elbil en drøm!
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

OlaM

Noen erfaringer med ikke-Tesla på superchargere fra julens biltur. Folk med lading på høyre side er ikke flinke til å stille seg ved siden av hverandre så de ikke blokkerer så mange båser. Blir for dumt når to biler skal legge beslag på fire båser på en stasjon med åtte. Er vel håpløst å lære nok folk dette, får heller satse på v4 og lang kabel på sikt. Ble heldigvis ikke noe ekstra venting for min del.

Så en ID4 på Maurset som hadde stilt seg rett utenfor laderekka og dermed ikke blokkerte flere båser og i tillegg kunne gitt plass til flere høyre-ladere, en ekstra god jul til deg!
'21 3LR

Gazer75

Sitat fra: OlaM på onsdag 27. desember 2023, klokken 21:55Folk med lading på høyre side er ikke flinke til å stille seg ved siden av hverandre så de ikke blokkerer så mange båser.
Folk tenkjer ikkje...

Eg brukar alltid dei på kvar ende av rekka for å ikkje blokkere. Men så er det ofte ein Tesla der og då går jo ikkje det. Så det går litt begge vegar akkurat dette.
Tesla eigarar bør unngå dei i kvar ende så lenge det er ledig andre stader så blir det mindre sjanse for at dei med port på høgre side blokkerer fleire.

Med rekka bak meg så ryggar eg inn til den heilt til venstre eller, om det er plass, står 90 grader på den til høgre sik at eg har luka rett ved stolpen.
2020 e-Golf (2023-)

vinterdekk

Sitat fra: Gazer75 på fredag 29. desember 2023, klokken 01:55
Sitat fra: OlaM på onsdag 27. desember 2023, klokken 21:55Folk med lading på høyre side er ikke flinke til å stille seg ved siden av hverandre så de ikke blokkerer så mange båser.
Folk tenkjer ikkje...

Eg brukar alltid dei på kvar ende av rekka for å ikkje blokkere. Men så er det ofte ein Tesla der og då går jo ikkje det. Så det går litt begge vegar akkurat dette.
Tesla eigarar bør unngå dei i kvar ende så lenge det er ledig andre stader så blir det mindre sjanse for at dei med port på høgre side blokkerer fleire.

Med rekka bak meg så ryggar eg inn til den heilt til venstre eller, om det er plass, står 90 grader på den til høgre sik at eg har luka rett ved stolpen.
Det er min erfaring også at Tesla eiere med ladeport på venstre side gjerne tar ladestolper ytterst hvor biler med ladeport til høyre kunne ha stått uten å plage noen.

Så det er egentlig meningsløst med regler på Tesla lokasjoner for det finnes ingen.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Den 25. desember stoppa jeg innom en Tesla SuC, og der stod det til min forundring en TMS og tok pumpa til motsatt side, fremfor å rygge langt nok bak mot den andre Teslaen som stod der, for å bruke pumpa som den egentlig skulle brukt.

Nå kan det jo hende det var en bil som hadde forlatt, der ladeporten var fremme venstre og derfor hadde brukt den pumpa han egentlig skulle brukt. Man vet jo aldri om det er for egen bekvemmelighet og uten hensyn til kutymen, eller om det var for å løse et problem andre hadde skapt.

Selv fikk jeg litt lange øyne fra en "innkommende" Tesla, men der jeg med min kona hadde rygget inn og vridd fronten godt inn mot stolpen som jeg må gjøre, men jeg brukte da tross alt laderen på "min" side, slik man skal gjøre om man kan.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

stefse

Synes snart at Tesla bør merke ladeinnkjøringene med skilt eller noe som fører til at ikke-Tesla må bruke ladere stilt opp ved veikant, der de må rygge eller manøvrere seg inntil, ihvertfall på de plassene der det er en miks av ladeoppstillinger.
Slik at Teslaer, eller biler med ladeporten på venstre side bak kan stille seg der det er mest hensiktsmessig i fred og ro, så får resten krangle om de andre uttakene.
Det er vel heller ikke vanskelig å finne ut hvilke biler som har ladeporten på "rett" sted, og kun tilordne lading til disse kjøretøyene på drive through plassene. Evt. at det kommer et oppstillingsgebyr på de som lader på "feil" måte og blokkerer andre uttak,.

Synes dette vil gi en grei miks av en viss fordel for Tesla-eiere samtidig som ladekapasiteten utnyttes. Det begynner å blitt litt vel mye hummer og kanari på SuC'ene nå.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

automat

Tesla kunne merket opp asfalten med ladenummeret til tilhørende lader. Hadde hjulpet både Teslaer og andre til å stille seg riktig.

Hjelper i hvertfall når asfalten ikke er snødekt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: stefse på lørdag 30. desember 2023, klokken 15:07Synes snart at Tesla bør merke ladeinnkjøringene med skilt eller noe som fører til at ikke-Tesla må bruke ladere stilt opp ved veikant, der de må rygge eller manøvrere seg inntil, ihvertfall på de plassene der det er en miks av ladeoppstillinger.
Slik at Teslaer, eller biler med ladeporten på venstre side bak kan stille seg der det er mest hensiktsmessig i fred og ro, så får resten krangle om de andre uttakene.
Det er vel heller ikke vanskelig å finne ut hvilke biler som har ladeporten på "rett" sted, og kun tilordne lading til disse kjøretøyene på drive through plassene. Evt. at det kommer et oppstillingsgebyr på de som lader på "feil" måte og blokkerer andre uttak,.

Synes dette vil gi en grei miks av en viss fordel for Tesla-eiere samtidig som ladekapasiteten utnyttes. Det begynner å blitt litt vel mye hummer og kanari på SuC'ene nå.
Innlegget ditt kan tolkes dit at Tesla-sjåfører kan godt bryte kutyme/ladeskikk på SuC, og alle andre må innpasse seg både riktige og feil plasseringer.

Dette selv om de stiller seg slik at man står stilt slik at man kun tar den ene ladeplassen og feltet der en riktig plassert Tesla hadde stått. Og jammen er det galt å rygge inn og vri snuten for at kabelen skal rekke frem, blir galt.

Jeg håper at du ikke egentlig mener det slik, og at det bare var klumsete og rotete fremlagt.

Så lenge man står rett i forhold til ladestolpe og tiltenkt plass, så må det være totalt likegyldig om man har rygget inn for å få ladet.

Jeg kan selvsagt se at det irriterer når 2 biler med ladeluken plassert feil, ikke søker å nulle ut problemet, eller i beste fall redusere det med best mulig plassering.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Tesla appen sier bare «ikke parker sidelengs».

Det er ingen regler i Tesla appen som sier at man skal parkere vedsiden av andre biler med ladeport på samme side, eller utenfor oppmerket område for å ta ladere ytterst, eller at man skal bruke lader på samme side av parkeringsluken som på en Tesla (det siste er umulig for mange biler, i alle fall på pre V4). Man kan la seg irritere men teknisk sett gjør ingen noe galt selv om oppstillingen ikke utnytter kapasiteten på ladestedet på en god måte.

Dette temaet er som en plate med hakk i, det slutter aldri.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Roy Aasen

Helt klart hakkiplata...jeg parkerer slik jeg må for å få ladet. Vogna har ladekontakt høyre bak, så da blir det ofte to plasser brukt. Kunne ikke interessert meg mindre.
Når jeg er ferdig så kjører jeg videre....

turfsurf

Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 30. desember 2023, klokken 17:05Helt klart hakkiplata...jeg parkerer slik jeg må for å få ladet. Vogna har ladekontakt høyre bak, så da blir det ofte to plasser brukt. Kunne ikke interessert meg mindre.
Når jeg er ferdig så kjører jeg videre....
Ja klart, meg først. Er jo slik vi alle bør tenkte. Derfor jeg parkerer på tvers foran fire ladere når jeg kjører med henger. Så slipper jeg å dele lader på v2 ladere og.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Roy Aasen

Selvsagt er det meg først, eller skal jeg vente til det kommer en idiot og parkerer på tvers.

Tror ikke du skjønner dette.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA