Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med ikke-Tesla på Tesla superchargere

Startet av automat, mandag 31. januar 2022, klokken 23:47

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: goggo på fredag 03. mars 2023, klokken 09:10

Nå åpner Tesla sine superchargere for roaming operatører i Europa.
Først ut er Chargemap som tester dette i Frankrike, men da ligger det vel i kortene at det kommer i hele Europa og for andre roaming operatører også.
https://chargemap.com/tesla-superchargers

mvh
Hugo
Det ligger vel også i kortene at det blir dyrere enn å bruke Tesla appen.

overskyet

Sitat fra: Rollep på fredag 03. mars 2023, klokken 16:54
Sitat fra: goggo på fredag 03. mars 2023, klokken 09:10

Nå åpner Tesla sine superchargere for roaming operatører i Europa.
Først ut er Chargemap som tester dette i Frankrike, men da ligger det vel i kortene at det kommer i hele Europa og for andre roaming operatører også.
https://chargemap.com/tesla-superchargers

mvh
Hugo
Det ligger vel også i kortene at det blir dyrere enn å bruke Tesla appen.

Enig, det er helt idiotisk. Du skal ha enda et mellomledd som skummer fløten, enda du likevel må bruke tesla appen?

turfsurf

Sitat fra: overskyet på lørdag 04. mars 2023, klokken 22:17
Enig, det er helt idiotisk. Du skal ha enda et mellomledd som skummer fløten, enda du likevel må bruke tesla appen?
Er vel samme som for alle andre operatører dette. Chargemap, Plugsurfing, alle bilmerker er jo alle bare virtuelle operatører. 
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

Sitat fra: overskyet på lørdag 04. mars 2023, klokken 22:17
Enig, det er helt idiotisk. Du skal ha enda et mellomledd som skummer fløten, enda du likevel må bruke tesla appen?

Jeg oppfattet det først som om man kunne starte ladingen fra Chargemap APPen,  men ser nå at dere har rett.
Man må likevel starte fra Tesla APPen og da ser jeg ikke helt hensikten.

Selv har jeg ingen problemer med å bruke Tesla APP direkte, jeg synes Tesla har laget en god løsning for oss non-Tesla folks.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Electric cars in Norway

SitatSelv har jeg ingen problemer med å bruke Tesla APP direkte, jeg synes Tesla har laget en god løsning for oss non-Tesla folks.

Ja dette er Tesla veldig gode på.

overskyet

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 05. mars 2023, klokken 08:54
SitatSelv har jeg ingen problemer med å bruke Tesla APP direkte, jeg synes Tesla har laget en god løsning for oss non-Tesla folks.

Ja dette er Tesla veldig gode på.

Jepp, det var noe rusk helt i starten når de åpnet for andre. Skjedde meg flere ganger at appen ikke klarte å starte laderne. Stod i Sverige i fjor sommer sammen med hauger av andre nordmenn på ferietur med samme problemet. Men de problemene har det blitt slutt på og det har aldri skjedd siden enda jeg har ladet hos dem mange ganger.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: overskyet på søndag 05. mars 2023, klokken 11:55
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 05. mars 2023, klokken 08:54
SitatSelv har jeg ingen problemer med å bruke Tesla APP direkte, jeg synes Tesla har laget en god løsning for oss non-Tesla folks.

Ja dette er Tesla veldig gode på.

Jepp, det var noe rusk helt i starten når de åpnet for andre. Skjedde meg flere ganger at appen ikke klarte å starte laderne. Stod i Sverige i fjor sommer sammen med hauger av andre nordmenn på ferietur med samme problemet. Men de problemene har det blitt slutt på og det har aldri skjedd siden enda jeg har ladet hos dem mange ganger.

Ser at brukeren HK forteller om at Byd Han ikke kan lade på V3 Tesla-ladere, men V2 går greit.
Tesla Model Y                         2021-

Svk


geear

Nei. De fleste er fortsatt V2, alle som var bygget før 2020 eller noe. Eldre X og S, som ikke er ombygget til CCS-støtte (med adapter), kan kun lade på V2, og det er fullt mulig å leve greit med det eksisterende V2-nettverket.

V2 leverer maks 150 kW og identifiseres ved at de har to kabler, CCS og "type 2" (Tesla sin proprietære DC-løsning).

Svk

Takk for info. var en kabel der jeg skulle teste.så da er sikkert disse nyere enn 2020 og V3

geear

Noen steder er det også begge deler, som i Lyngdal, som er bygget ut i tre omganger, der er det V2 på de ca. 20 ytterst, og når man kjører helt gjennom hele parkeringsområdet til alle butikkene, så kommer man til V3. Som regel masse biler på V2, og omtrent alt ledig på V3. 😂

overskyet

Sitat fra: geear på mandag 06. mars 2023, klokken 09:57
Nei. De fleste er fortsatt V2, alle som var bygget før 2020 eller noe. Eldre X og S, som ikke er ombygget til CCS-støtte (med adapter), kan kun lade på V2, og det er fullt mulig å leve greit med det eksisterende V2-nettverket.

V2 leverer maks 150 kW og identifiseres ved at de har to kabler, CCS og "type 2" (Tesla sin proprietære DC-løsning).

Interessant! Men litt rart om ikke Tesla har kontroll på det. At noen ladere ikke skulle virke?

Lepet65

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. mars 2023, klokken 08:27
Sitat fra: overskyet på lørdag 04. mars 2023, klokken 22:17
Enig, det er helt idiotisk. Du skal ha enda et mellomledd som skummer fløten, enda du likevel må bruke tesla appen?
Er vel samme som for alle andre operatører dette. Chargemap, Plugsurfing, alle bilmerker er jo alle bare virtuelle operatører.

Kan sammenlignes med strømsalget i Norge, nesten alle produserer ikke strøm kun 'fløteskummere'.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: overskyet på mandag 06. mars 2023, klokken 10:44
Sitat fra: geear på mandag 06. mars 2023, klokken 09:57
Nei. De fleste er fortsatt V2, alle som var bygget før 2020 eller noe. Eldre X og S, som ikke er ombygget til CCS-støtte (med adapter), kan kun lade på V2, og det er fullt mulig å leve greit med det eksisterende V2-nettverket.

V2 leverer maks 150 kW og identifiseres ved at de har to kabler, CCS og "type 2" (Tesla sin proprietære DC-løsning).

Interessant! Men litt rart om ikke Tesla har kontroll på det. At noen ladere ikke skulle virke?

Eldre S og X-eiere har muligheten til å kjøpe adapter, så sånn sett virker alle. Men hvorfor V3 ikke virker for BYD Han vet jeg ikke. Det var bare en persons uttalelser om han og et par andre, så kan ikke garantere at det ikke virker for noen BYD Han'er, og om det kan være fikset nå uten at han vet om det.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: overskyet på mandag 06. mars 2023, klokken 10:44
Sitat fra: geear på mandag 06. mars 2023, klokken 09:57
Nei. De fleste er fortsatt V2, alle som var bygget før 2020 eller noe. Eldre X og S, som ikke er ombygget til CCS-støtte (med adapter), kan kun lade på V2, og det er fullt mulig å leve greit med det eksisterende V2-nettverket.

V2 leverer maks 150 kW og identifiseres ved at de har to kabler, CCS og "type 2" (Tesla sin proprietære DC-løsning).

Interessant! Men litt rart om ikke Tesla har kontroll på det. At noen ladere ikke skulle virke?
Det er fordi Tesla sin gamle proprietære løsning (som ble utviklet før CCS var faktum), basert på DC over type 2-kontakten, ikke snakker samme språk som CCS. Alle Teslaer (utenom gen 1 roadster) som ikke er levert med adapter eller native CCS-port, kan oppgraderes for 3700,- eller noe, inkludert selve adapteret. Derfor må de som ikke har gjort dette fortsatt bruke type 2-pluggen. Bilene det gjelder får ikke opp V3-stasjonene i navi/kart, og bilen planlegger alle ruter basert på bruk av kun ladestasjoner bilen faktisk er kompatibel med. Altså har de stålkontroll på dette, og man kan slavisk følge det bilen oppgir.  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA