Erfaringer med ikke-Tesla på Tesla superchargere

Startet av automat, man 31. jan 2022, kl. 23:47

« forrige - neste »

overskyet

Sitat fra: Svk på ons 15. feb 2023, kl. 18:16
Det er jo halv pris.får opp 7.99kr i bilkraft appen

Ja, enn så lenge så er det en god deal.

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på ons 15. feb 2023, kl. 15:40
Sitat fra: RJK på ons 15. feb 2023, kl. 15:27
Sitat fra: turfsurf på ons 15. feb 2023, kl. 15:16
Sitat fra: Daniel_0007 på ons 15. feb 2023, kl. 13:58


så har du byd ato 3,han og tang som og er 800 volt men i realiteten nærmere 600 volt men husk at nominal volt på de andre er 700 volt mulig de kan peake på 800 volt, er egentlig lucid og mulig rimac som er ren 800 volt.
Lucid støtter 900V.
Nå har jeg sjekket BYD-bilene, og ingen  av de har ladefart som tilsier 800 V, så vil gjerne se noe dokumentasjon på den.

Nei de har ikke ladefarten maks er 120 kw på tang men systemet er 800 volt basert så den lader på 700 volt men er begrenset på ampere så derfor vil de lade saktere på 400 volt ladere. Har trolig begrenset ladefart for å skåne batteriet tipper jeg.

https://bjrk.no/2022/08/07/lading-byd-tang/
Sært om de begrenser det såpass, og ikke tillater høyere A når V er så stor. Belastningen er jo lettere på 700 og 800 V enn 400 V, på samme A.

Jeg ser Han og Tang har maksfart ca 120 kW, som stemmer med utregningen ved 170 A på 700 V. Det vil da si den lader maks 68 kW på 400 W og 81,6 kW på 480 V.

Men Atto 3 står da med 88 kW som maks, noe som med 700 V gir i underkant av 127 A. Dette vil da gi overkant av 50 kW effekt på 400 V, eller 60 kW på 480 V.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Jeg får teste min atto en dag på 300kW laderen her i byen :-)

geear

Sitat fra: RJK på ons 15. feb 2023, kl. 19:24
Sitat fra: Daniel_0007 på ons 15. feb 2023, kl. 15:40
Sitat fra: RJK på ons 15. feb 2023, kl. 15:27
Sitat fra: turfsurf på ons 15. feb 2023, kl. 15:16
Sitat fra: Daniel_0007 på ons 15. feb 2023, kl. 13:58


så har du byd ato 3,han og tang som og er 800 volt men i realiteten nærmere 600 volt men husk at nominal volt på de andre er 700 volt mulig de kan peake på 800 volt, er egentlig lucid og mulig rimac som er ren 800 volt.
Lucid støtter 900V.
Nå har jeg sjekket BYD-bilene, og ingen  av de har ladefart som tilsier 800 V, så vil gjerne se noe dokumentasjon på den.

Nei de har ikke ladefarten maks er 120 kw på tang men systemet er 800 volt basert så den lader på 700 volt men er begrenset på ampere så derfor vil de lade saktere på 400 volt ladere. Har trolig begrenset ladefart for å skåne batteriet tipper jeg.

https://bjrk.no/2022/08/07/lading-byd-tang/
Sært om de begrenser det såpass, og ikke tillater høyere A når V er så stor. Belastningen er jo lettere på 700 og 800 V enn 400 V, på samme A.
"Belastningen" er ikke "lettere" på 800 V kontra 400 V, ved samme A, nei. Det vil være roughly samme krav til kabeltverrsnitt, kjøling osv., da effekten vil være dobbelt så høy. Mente du samme effekt (W) ved dobbel spenning (V), så er det riktig, da strømmen (A) blir halvparten.

Sitat fra: overskyet på ons 15. feb 2023, kl. 17:22
Sitat fra: geear på ons 15. feb 2023, kl. 11:40
Porsche-eierne betaler bare 1,85 kroner per kWh hos Ionity med Porsche Charging service. Den har en høy årskost, men er inkludert i tre år med ny bil. I tillegg får de høyere hastighet der pga. 800 volt. Men Ionity har fortsatt veldig begrenset antall ladesteder, og spesielt dårlig utenom europaveiene.

Generelt virker det som Tesla er ganske konkurransedyktige på pris igjen (de skrudde veldig opp en periode, men har justert ned igjen). Hadde en runde i Setesdal nettopp (der er det ikke Ionity), der var e-On/YX på 5,-/kWh på 200 kW, Tesla på 4,50 til 4,90 (Bygland og Hovden), mens Eviny/Bilkraft sine var på over 7,- kroner.

Riktig nok endte jeg med å ikke lade hos Tesla i det hele tatt, siden det kun er v2 med maks 150 kW, og de andre nå tilbyr 200 og 225 kW. Sidespor her, men endte med å stå på delt "225" kW hos Eviny, og selv om den andre bilen kun fikk 20 kW så fikk jeg maks 100 kW blank, så virker som de tilbyr 2 x 100 når to biler lader samtidig... fikk med andre ord dårlig valuta for dalens høyeste ladepris.

Taycan får egentlig høy ladehastighet over alt, utenom hos Tesla og MER som er 400V. Eviny, Circle K, E-On osv gir alt laderen kan gi, eller opp til ca 270 KW som er det bilen makser ut på.

Med Porsche Charging får man også billigere priser hos Eviny med flere. Lader ofte hos Eviny og betaler i snitt ca 4,- per KW hos dem.


Det stod faktisk en sport turismo og ladet på den ene av de tre laderne på Rysstad, alle tre var delt, så jeg sjekket ikke hva han fikk, men nå kjente jeg at jeg skulle gjort det. For min del virket det rimelig tydelig at laderne begrenset til 2x100 når to uttak var i bruk, så tipper han heller ikke fikk mer selv om han delte med en ID3 eller hva det var. Leverer 200 kW laderne til Eviny 800 volt?

overskyet

#94
Sitat fra: geear på ons 15. feb 2023, kl. 20:02
Sitat fra: RJK på ons 15. feb 2023, kl. 19:24
Sitat fra: Daniel_0007 på ons 15. feb 2023, kl. 15:40
Sitat fra: RJK på ons 15. feb 2023, kl. 15:27
Sitat fra: turfsurf på ons 15. feb 2023, kl. 15:16
Sitat fra: Daniel_0007 på ons 15. feb 2023, kl. 13:58


så har du byd ato 3,han og tang som og er 800 volt men i realiteten nærmere 600 volt men husk at nominal volt på de andre er 700 volt mulig de kan peake på 800 volt, er egentlig lucid og mulig rimac som er ren 800 volt.
Lucid støtter 900V.
Nå har jeg sjekket BYD-bilene, og ingen  av de har ladefart som tilsier 800 V, så vil gjerne se noe dokumentasjon på den.

Nei de har ikke ladefarten maks er 120 kw på tang men systemet er 800 volt basert så den lader på 700 volt men er begrenset på ampere så derfor vil de lade saktere på 400 volt ladere. Har trolig begrenset ladefart for å skåne batteriet tipper jeg.

https://bjrk.no/2022/08/07/lading-byd-tang/
Sært om de begrenser det såpass, og ikke tillater høyere A når V er så stor. Belastningen er jo lettere på 700 og 800 V enn 400 V, på samme A.
"Belastningen" er ikke "lettere" på 800 V kontra 400 V, ved samme A, nei. Det vil være roughly samme krav til kabeltverrsnitt, kjøling osv., da effekten vil være dobbelt så høy. Mente du samme effekt (W) ved dobbel spenning (V), så er det riktig, da strømmen (A) blir halvparten.

Sitat fra: overskyet på ons 15. feb 2023, kl. 17:22
Sitat fra: geear på ons 15. feb 2023, kl. 11:40
Porsche-eierne betaler bare 1,85 kroner per kWh hos Ionity med Porsche Charging service. Den har en høy årskost, men er inkludert i tre år med ny bil. I tillegg får de høyere hastighet der pga. 800 volt. Men Ionity har fortsatt veldig begrenset antall ladesteder, og spesielt dårlig utenom europaveiene.

Generelt virker det som Tesla er ganske konkurransedyktige på pris igjen (de skrudde veldig opp en periode, men har justert ned igjen). Hadde en runde i Setesdal nettopp (der er det ikke Ionity), der var e-On/YX på 5,-/kWh på 200 kW, Tesla på 4,50 til 4,90 (Bygland og Hovden), mens Eviny/Bilkraft sine var på over 7,- kroner.

Riktig nok endte jeg med å ikke lade hos Tesla i det hele tatt, siden det kun er v2 med maks 150 kW, og de andre nå tilbyr 200 og 225 kW. Sidespor her, men endte med å stå på delt "225" kW hos Eviny, og selv om den andre bilen kun fikk 20 kW så fikk jeg maks 100 kW blank, så virker som de tilbyr 2 x 100 når to biler lader samtidig... fikk med andre ord dårlig valuta for dalens høyeste ladepris.

Taycan får egentlig høy ladehastighet over alt, utenom hos Tesla og MER som er 400V. Eviny, Circle K, E-On osv gir alt laderen kan gi, eller opp til ca 270 KW som er det bilen makser ut på.

Med Porsche Charging får man også billigere priser hos Eviny med flere. Lader ofte hos Eviny og betaler i snitt ca 4,- per KW hos dem.


Det stod faktisk en sport turismo og ladet på den ene av de tre laderne på Rysstad, alle tre var delt, så jeg sjekket ikke hva han fikk, men nå kjente jeg at jeg skulle gjort det. For min del virket det rimelig tydelig at laderne begrenset til 2x100 når to uttak var i bruk, så tipper han heller ikke fikk mer selv om han delte med en ID3 eller hva det var. Leverer 200 kW laderne til Eviny 800 volt?

Vil tro de leverer 800 volt, jeg får i alle fall 200 KW på de, men ikke når man deler lader med andre. Selvsagt avhengig av at man kommer med varmt batteri etc som ellers. De eneste laderne som ser ut til å begrense ladefarten til Taycan, er Tesla og MER. Vil gå ut i fra at det gjelder andre 800 Volt biler også, ikke bare Taycan, men man merker det spesielt godt på Taycan, siden ladefarten på 400V er ganske dårlig med maks 150 KW.

turfsurf

Sitat fra: overskyet på ons 15. feb 2023, kl. 20:22
Vil tro de leverer 800 volt, jeg får i alle fall 200 KW på de, men ikke når man deler lader med andre. Selvsagt avhengig av at man kommer med varmt batteri etc som ellers.
Litt avhengig av batterispenning, 400V*500A er 200kW.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

overskyet

Sitat fra: turfsurf på tor 16. feb 2023, kl. 09:08
Sitat fra: overskyet på ons 15. feb 2023, kl. 20:22
Vil tro de leverer 800 volt, jeg får i alle fall 200 KW på de, men ikke når man deler lader med andre. Selvsagt avhengig av at man kommer med varmt batteri etc som ellers.
Litt avhengig av batterispenning, 400V*500A er 200kW.

Ja, men Taycan lader kun 150KW på 400V. De bruker en 400 -> 800V omformer eller noe sånt i bilen, som maks klarer 150KW. Så for å få mer enn 150KW, så må laderen være 800V. De eneste laderne hvor dette er et «problem» er meg bekjent Tesla og Mer. Også et problem Porsche sier de har adressert i de kommende elbilene. 

Vollis47

I går fikk jeg endelig prøvd å lade min Opel Mokka på Teslas SuC på Jorenholmen i Stavanger. Det fungerte helt problemfritt.

Men var overrasket over å se en Tesla MX som sto parkert ved en ladestolpe uten å være tilkoblet! Heldigvis var det mange ledige, men likevel en uting. Skjerp deg!
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Svk

Fører trengte sikkert en power nap. siden 250 kW er alt for fort

overskyet

Sitat fra: Svk på tor 16. feb 2023, kl. 12:32
Fører trengte sikkert en power nap. siden 250 kW er alt for fort

Jepp, må nesten velge mellom pølse eller pisse..

THE

Sitat fra: overskyet på tor 16. feb 2023, kl. 13:24
Sitat fra: Svk på tor 16. feb 2023, kl. 12:32
Fører trengte sikkert en power nap. siden 250 kW er alt for fort

Jepp, må nesten velge mellom pølse eller pisse..
Det var snakk om en Model X, så da rekker man både pølse og pisse, og kanskje is og kaffe også hvis man skal lade over 70% SOC i alle fall. Men det er jo helt irrelevant så lenge bilen ikke står tilkoblet lader engang. Folk som kjører elbil burde kunne såpass at de ikke parkerer på ladeplass hvis de ikke skal lade.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

slumberjack

#101
Har leid masse Tesla på Nabobil/getaround, nå var vanlig leie (men altså stadig EV) vesentlig billigere med fri km og greier.

Tenkte å legge inn tesla-appen og ha de som en mulighet på turen. Opprettet konto, men fikk ikke logge inn, "EUNSPECIFIED". Ser folk har slitt med dette mange år bakover.

Restartet telefon, reinstallert app, satt på LTE i tilfelle lokalt modem/wifi blokkerte noe. Jeg får logget inn på nett så kontoen opprettet via appen funker, brukernavn og passord er sjekket i det kjedsommelige.

Nå får jeg kanskje ladeangst igjen for første gang på flere år.

Panduck

Sitat fra: slumberjack på tir 28. feb 2023, kl. 19:05
Nå får jeg kanskje ladeangst igjen for første gang på flere år.

Prøv igjen i morgen, feilmeldingen virker veldig generell og det kan jo være noe problem med login-servicen den prøver å bruke.

slumberjack

#103
Prøv igjen i morgen, feilmeldingen virker veldig generell og det kan jo være noe problem med login-servicen den prøver å bruke.
[/quote]

Jepp, gav det noen timer, testet i sofaen hjemme uten særlig håp men da funket den plutselig på wifi. Tenkte ikke mer på det og ville teste på jobbwifi igjen... da kom kart opp men ingen data så kanskje der er noe router greier, så over på LTE og rensker alle åpne apper så den faktisk refresher på LTE... sort skjerm...

Har i allefall ikke lyst å ha dette på veien, så da må jeg til med en app eller to til eller sjekke ut dette UnoX greiene en kompis tipser om. 

I det minste bra jeg er interessert i dette.

Restartet mobil, selvfølgelig koblet den automatisk til wifi da jeg fyrte opp app, men da funket det på jobbnett også så da skal det normalt funke... jaja.

goggo


Nå åpner Tesla sine superchargere for roaming operatører i Europa.
Først ut er Chargemap som tester dette i Frankrike, men da ligger det vel i kortene at det kommer i hele Europa og for andre roaming operatører også.
https://chargemap.com/tesla-superchargers

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA