Erfaringer med ikke-Tesla på Tesla superchargere

Startet av automat, mandag 31. januar 2022, klokken 23:47

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: geear på mandag 06. mars 2023, klokken 14:03
Sitat fra: overskyet på mandag 06. mars 2023, klokken 10:44
Sitat fra: geear på mandag 06. mars 2023, klokken 09:57
Nei. De fleste er fortsatt V2, alle som var bygget før 2020 eller noe. Eldre X og S, som ikke er ombygget til CCS-støtte (med adapter), kan kun lade på V2, og det er fullt mulig å leve greit med det eksisterende V2-nettverket.

V2 leverer maks 150 kW og identifiseres ved at de har to kabler, CCS og "type 2" (Tesla sin proprietære DC-løsning).

Interessant! Men litt rart om ikke Tesla har kontroll på det. At noen ladere ikke skulle virke?
Det er fordi Tesla sin gamle proprietære løsning (som ble utviklet før CCS var faktum), basert på DC over type 2-kontakten, ikke snakker samme språk som CCS. Alle Teslaer (utenom gen 1 roadster) som ikke er levert med adapter eller native CCS-port, kan oppgraderes for 3700,- eller noe, inkludert selve adapteret. Derfor må de som ikke har gjort dette fortsatt bruke type 2-pluggen. Bilene det gjelder får ikke opp V3-stasjonene i navi/kart, og bilen planlegger alle ruter basert på bruk av kun ladestasjoner bilen faktisk er kompatibel med. Altså har de stålkontroll på dette, og man kan slavisk følge det bilen oppgir.  :+1:
Det forklarer ikke noe om hvorfor BYD HAN tilsynelatende har problemer på V3, men fungerer på V2... ;)

Ja, Tesla har i stor grad stålkontroll, men her er det en feil, enten hos BYD eller hos Tesla, som de må finne ut av sammen. Ja, om det fremdeles er et problem, og ikke er fikset ennå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

overskyet

Sitat fra: RJK på mandag 06. mars 2023, klokken 14:13
Sitat fra: geear på mandag 06. mars 2023, klokken 14:03
Sitat fra: overskyet på mandag 06. mars 2023, klokken 10:44
Sitat fra: geear på mandag 06. mars 2023, klokken 09:57
Nei. De fleste er fortsatt V2, alle som var bygget før 2020 eller noe. Eldre X og S, som ikke er ombygget til CCS-støtte (med adapter), kan kun lade på V2, og det er fullt mulig å leve greit med det eksisterende V2-nettverket.

V2 leverer maks 150 kW og identifiseres ved at de har to kabler, CCS og "type 2" (Tesla sin proprietære DC-løsning).

Interessant! Men litt rart om ikke Tesla har kontroll på det. At noen ladere ikke skulle virke?
Det er fordi Tesla sin gamle proprietære løsning (som ble utviklet før CCS var faktum), basert på DC over type 2-kontakten, ikke snakker samme språk som CCS. Alle Teslaer (utenom gen 1 roadster) som ikke er levert med adapter eller native CCS-port, kan oppgraderes for 3700,- eller noe, inkludert selve adapteret. Derfor må de som ikke har gjort dette fortsatt bruke type 2-pluggen. Bilene det gjelder får ikke opp V3-stasjonene i navi/kart, og bilen planlegger alle ruter basert på bruk av kun ladestasjoner bilen faktisk er kompatibel med. Altså har de stålkontroll på dette, og man kan slavisk følge det bilen oppgir.  :+1:
Det forklarer ikke noe om hvorfor BYD HAN tilsynelatende har problemer på V3, men fungerer på V2... ;)

Ja, Tesla har i stor grad stålkontroll, men her er det en feil, enten hos BYD eller hos Tesla, som de må finne ut av sammen. Ja, om det fremdeles er et problem, og ikke er fikset ennå.

Tør nesten vedde på at problemet er kinabilene. Det fungerer på veldig mange andre biler. Jeg har rett og slett vondt for å tro at Tesla ikke klarer å implementere ccs protokollen riktig.

slumberjack

#122
Huff, da var jeg på min første ikke-Tesla tur og gledet meg til å bruke non-tesla lading på teslanettverk som nevnt litt trøblete i 1. mars-posten lenger bak her.

Appen sluttet å si EUNSPECIFIED etter et døgn, sjekket også dagen jeg kjørte at alt skulle funke, joda alle ladere virket så jeg hadde ikke gadd å sette meg inn i flere ladere.

Etter et par timer på veien bestemte jeg meg for å se hva som skjedde om jeg valgte en lader... da begynte appen å be om "faktureringsadresse"... hmm, greit nok, men dere har jo kort og adresse alt i profilen... fylle ut faktureringsadresse men oppdager at appen har låst seg på at jeg er i GB, Great britain.

Etter 30min med endring av spåk på mobil, reinstallering av app, restart av mobil, alt muuulig av sjekking så kom jeg frem til at det ikke blir lading hos Tesla på denne turen. I frustrasjon endte jeg faktisk opp å ringe en kompis og få han til å starte ladingen fra sin app der jeg stod...

Reinstallering av appen har nå satt meg tilbake til EUNSPECIFIED feilen, som kanskje forsvinner etter 24t? ser folk har hatt den tilbake i 2019, men den er tydeligvis sjelden nok til å ikke være av store proporsjoner. I tillegg er jeg nok fremdeles låst på GB som appen trekker ut av min mobil fra "noe".

En kompis i Australia sier at folk både på apple og android kan ha mobiler som i app-storene registreres fra ett eller annet land, kanskje de opprinnelig ble importert dit? Jeg har sjekket helt ned på systemnivå om jeg finner noe Great Britain lokasjon på mobil eller play store. Finner ingen plass som avslører noe av dette.

da ble det 9kr/kwt i stedet for ca 4.56kr/kwt og ID4' GTX'en imponerte ikke noe spesielt på ladehastighet heller.

Alt i alt ble dette nesten som å starte helt på nytt som elbilbruker, mye feil, crashende apper og leting etter hvor ukjente ladenettverk hadde det unike koden på en lader.

EDIT: EUNSPECIFIED var nok pga adblocker på mobilen, og GB antar jeg er noe rart med Pixel 4a-modellen, selv om den er kjøpt i norge.

overskyet

Sitat fra: slumberjack på torsdag 09. mars 2023, klokken 13:28
Huff, da var jeg på min første ikke-Tesla tur og gledet meg til å bruke non-tesla lading på teslanettverk som nevnt litt trøblete i 1. mars-posten lenger bak her.

Appen sluttet å si EUNSPECIFIED etter et døgn, sjekket også dagen jeg kjørte at alt skulle funke, joda alle ladere virket så jeg hadde ikke gadd å sette meg inn i flere ladere.

Etter et par timer på veien bestemte jeg meg for å se hva som skjedde om jeg valgte en lader... da begynte appen å be om "faktureringsadresse"... hmm, greit nok, men dere har jo kort og adresse alt i profilen... fylle ut faktureringsadresse men oppdager at appen har låst seg på at jeg er i GB, Great britain.

Etter 30min med endring av spåk på mobil, reinstallering av app, restart av mobil, alt muuulig av sjekking så kom jeg frem til at det ikke blir lading hos Tesla på denne turen. I frustrasjon endte jeg faktisk opp å ringe en kompis og få han til å starte ladingen fra sin app der jeg stod...

Reinstallering av appen har nå satt meg tilbake til EUNSPECIFIED feilen, som kanskje forsvinner etter 24t? ser folk har hatt den tilbake i 2019, men den er tydeligvis sjelden nok til å ikke være av store proporsjoner. I tillegg er jeg nok fremdeles låst på GB som appen trekker ut av min mobil fra "noe".

En kompis i Australia sier at folk både på apple og android kan ha mobiler som i app-storene registreres fra ett eller annet land, kanskje de opprinnelig ble importert dit? Jeg har sjekket helt ned på systemnivå om jeg finner noe Great Britain lokasjon på mobil eller play store. Finner ingen plass som avslører noe av dette.

da ble det 9kr/kwt i stedet for ca 4.56kr/kwt og ID4' GTX'en imponerte ikke noe spesielt på ladehastighet heller.

Alt i alt ble dette nesten som å starte helt på nytt som elbilbruker, mye feil, crashende apper og leting etter hvor ukjente ladenettverk hadde det unike koden på en lader.

Dette høres egentlig ut som et corner case hvor du har et eller annet råttent oppsett med android og ikke et problem hos Tesla.

geear

#124
Sitat fra: slumberjack på torsdag 09. mars 2023, klokken 13:28
Huff, da var jeg på min første ikke-Tesla tur og gledet meg til å bruke non-tesla lading på teslanettverk som nevnt litt trøblete i 1. mars-posten lenger bak her.

Appen sluttet å si EUNSPECIFIED etter et døgn, sjekket også dagen jeg kjørte at alt skulle funke, joda alle ladere virket så jeg hadde ikke gadd å sette meg inn i flere ladere.

Etter et par timer på veien bestemte jeg meg for å se hva som skjedde om jeg valgte en lader... da begynte appen å be om "faktureringsadresse"... hmm, greit nok, men dere har jo kort og adresse alt i profilen... fylle ut faktureringsadresse men oppdager at appen har låst seg på at jeg er i GB, Great britain.

Etter 30min med endring av spåk på mobil, reinstallering av app, restart av mobil, alt muuulig av sjekking så kom jeg frem til at det ikke blir lading hos Tesla på denne turen. I frustrasjon endte jeg faktisk opp å ringe en kompis og få han til å starte ladingen fra sin app der jeg stod...

Reinstallering av appen har nå satt meg tilbake til EUNSPECIFIED feilen, som kanskje forsvinner etter 24t? ser folk har hatt den tilbake i 2019, men den er tydeligvis sjelden nok til å ikke være av store proporsjoner. I tillegg er jeg nok fremdeles låst på GB som appen trekker ut av min mobil fra "noe".

En kompis i Australia sier at folk både på apple og android kan ha mobiler som i app-storene registreres fra ett eller annet land, kanskje de opprinnelig ble importert dit? Jeg har sjekket helt ned på systemnivå om jeg finner noe Great Britain lokasjon på mobil eller play store. Finner ingen plass som avslører noe av dette.

da ble det 9kr/kwt i stedet for ca 4.56kr/kwt og ID4' GTX'en imponerte ikke noe spesielt på ladehastighet heller.

Alt i alt ble dette nesten som å starte helt på nytt som elbilbruker, mye feil, crashende apper og leting etter hvor ukjente ladenettverk hadde det unike koden på en lader.
Ser det er noen tråder rundt på nettet med dette problemet i nyere tid også, for Android-folk. Ser ut som alle i denne tråden har fått det løst med å slå av wifi, men kanskje litt rart om du var på wifi når du forsøkte...

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/anyone-else-getting-a-eunspecified-host-unreachable-from-the-app.248237/page-2

(siste for noen uker siden)

En her har slått av IPv6-støtte, for appen prøver seg på en IPv6-adresse for å nå auth.tesla.com:

https://www.reddit.com/r/firewalla/comments/wbir75/tesla_app_issues/

Mulig det egentlig er årsaken også for de som får det til når de kobler seg av wifi.

Jeg ville prøvd å logge inn med en annen Tesla-konto på telefonen din, om du kan få til det. Hvis problemet er likt vil jeg mene at problemet er med appen/telefonen din. Er problemet ikke likt så er problemet sannsynligvis med kontoen din.

Hvis problemet mer med kontoen så er det kanskje verdt å logge på tesla.com og sjekke om alt ser greit ut der, og har du ikke en Tesla tilknyttet kontoen, altså brukes kun for lading av annen bil, så ville jeg prøvd å slette hele kontoen (kan gjøres når du er innlogget på tesla.com), og opprette ny.

Er vel kanskje mulig å opprette en ekstra konto på seg selv også, trenger vel bare en unik e-mail egentlig?

slumberjack

Sitat fra: overskyet på torsdag 09. mars 2023, klokken 14:45


Dette høres egentlig ut som et corner case hvor du har et eller annet råttent oppsett med android og ikke et problem hos Tesla.

(håper quoten ble riktig nå).

Jeg fant ut av EUNSPECIFIED, det var en ad-blocker-app. Pauset den og jeg kom rett inn, gikk så rett til faktureringsadresse og den står stadig på GB.

Er nok noe med min mobil, jeg får maile dem direkte og håpe på et svar, har jo ikke elbil til vanlig uansett, men har definitivt lyst på om bilbehovet øker.

En bypass-idè er å bruke en annen mobil, logge inn og bytte fra GB til NO... om jeg ikke var på jobbtur kunne jeg vel bruke gamlemobilen. Tungvint, men om det funker så vet jeg i hvertfall hva jeg skal gjøre. Pixelen er beste mobil jeg har hatt noen gang, alt av vipps, bankID etc fungerer brillefint, men noe er spesielt med den.



slumberjack

Sitat fra: geear på fredag 10. mars 2023, klokken 09:31
Sitat fra: slumberjack på torsdag 09. mars 2023, klokken 13:28
Huff, da var jeg på min første ikke-Tesla tur og gledet meg til å bruke non-tesla lading på teslanettverk som nevnt litt trøblete i 1. mars-posten lenger bak her.

Appen sluttet å si EUNSPECIFIED etter et døgn, sjekket også dagen jeg kjørte at alt skulle funke, joda alle ladere virket så jeg hadde ikke gadd å sette meg inn i flere ladere.

Etter et par timer på veien bestemte jeg meg for å se hva som skjedde om jeg valgte en lader... da begynte appen å be om "faktureringsadresse"... hmm, greit nok, men dere har jo kort og adresse alt i profilen... fylle ut faktureringsadresse men oppdager at appen har låst seg på at jeg er i GB, Great britain.

Etter 30min med endring av spåk på mobil, reinstallering av app, restart av mobil, alt muuulig av sjekking så kom jeg frem til at det ikke blir lading hos Tesla på denne turen. I frustrasjon endte jeg faktisk opp å ringe en kompis og få han til å starte ladingen fra sin app der jeg stod...

Reinstallering av appen har nå satt meg tilbake til EUNSPECIFIED feilen, som kanskje forsvinner etter 24t? ser folk har hatt den tilbake i 2019, men den er tydeligvis sjelden nok til å ikke være av store proporsjoner. I tillegg er jeg nok fremdeles låst på GB som appen trekker ut av min mobil fra "noe".

En kompis i Australia sier at folk både på apple og android kan ha mobiler som i app-storene registreres fra ett eller annet land, kanskje de opprinnelig ble importert dit? Jeg har sjekket helt ned på systemnivå om jeg finner noe Great Britain lokasjon på mobil eller play store. Finner ingen plass som avslører noe av dette.

da ble det 9kr/kwt i stedet for ca 4.56kr/kwt og ID4' GTX'en imponerte ikke noe spesielt på ladehastighet heller.

Alt i alt ble dette nesten som å starte helt på nytt som elbilbruker, mye feil, crashende apper og leting etter hvor ukjente ladenettverk hadde det unike koden på en lader.
Ser det er noen tråder rundt på nettet med dette problemet i nyere tid også, for Android-folk. Ser ut som alle i denne tråden har fått det løst med å slå av wifi, men kanskje litt rart om du var på wifi når du forsøkte...

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/anyone-else-getting-a-eunspecified-host-unreachable-from-the-app.248237/page-2

(siste for noen uker siden)

En her har slått av IPv6-støtte, for appen prøver seg på en IPv6-adresse for å nå auth.tesla.com:

https://www.reddit.com/r/firewalla/comments/wbir75/tesla_app_issues/

Mulig det egentlig er årsaken også for de som får det til når de kobler seg av wifi.

Jeg ville prøvd å logge inn med en annen Tesla-konto på telefonen din, om du kan få til det. Hvis problemet er likt vil jeg mene at problemet er med appen/telefonen din. Er problemet ikke likt så er problemet sannsynligvis med kontoen din.

Hvis problemet mer med kontoen så er det kanskje verdt å logge på tesla.com og sjekke om alt ser greit ut der, og har du ikke en Tesla tilknyttet kontoen, altså brukes kun for lading av annen bil, så ville jeg prøvd å slette hele kontoen (kan gjøres når du er innlogget på tesla.com), og opprette ny.

Er vel kanskje mulig å opprette en ekstra konto på seg selv også, trenger vel bare en unik e-mail egentlig?

I alle dager, dette ble tidenes merkligste problem og løsing.

Jeg trodde løsningen var å låne en annen telefon å logge inn, men DER også var det GB.

Da fant jeg ut at det bare må være å slette konto, for det er jo noe feil i registreringen. Jeg innså at jeg måtte ha logget på konto mens den stod på engelsk språk og dette overstyrer nettsiden. Jeg har jo ikke kjøpt noe derifra så jeg antok at den kunne stå på Swahili for alt jeg bryr meg.

Jeg slettet konto, opprettet ny på nettsiden imens nettsiden var satt til norsk resultat: funket. Nå antok appen jeg var norsk.

I GB legger man ikke inn fakturaadrese før man skal til å lade, nå la jeg inn fakturaadresse rett under visakortet jeg la inn, som stemmer med at min kompis ikke kunne huske dette fra sin app.

Da kan jeg lade på vei hjem... men makan til styr, jeg sverger på at jeg ikke har funnet på det, og en annen har samme problem på review-siden til appen.

EUNSPECIFIED var derimot altså min feil fordi jeg har hatt en adblocker app jeg helt hadde glemt surret og gikk.


Dette er jo en helt utrolig liten detalj.

overskyet

Sitat fra: slumberjack på fredag 10. mars 2023, klokken 18:50
Sitat fra: geear på fredag 10. mars 2023, klokken 09:31
Sitat fra: slumberjack på torsdag 09. mars 2023, klokken 13:28
Huff, da var jeg på min første ikke-Tesla tur og gledet meg til å bruke non-tesla lading på teslanettverk som nevnt litt trøblete i 1. mars-posten lenger bak her.

Appen sluttet å si EUNSPECIFIED etter et døgn, sjekket også dagen jeg kjørte at alt skulle funke, joda alle ladere virket så jeg hadde ikke gadd å sette meg inn i flere ladere.

Etter et par timer på veien bestemte jeg meg for å se hva som skjedde om jeg valgte en lader... da begynte appen å be om "faktureringsadresse"... hmm, greit nok, men dere har jo kort og adresse alt i profilen... fylle ut faktureringsadresse men oppdager at appen har låst seg på at jeg er i GB, Great britain.

Etter 30min med endring av spåk på mobil, reinstallering av app, restart av mobil, alt muuulig av sjekking så kom jeg frem til at det ikke blir lading hos Tesla på denne turen. I frustrasjon endte jeg faktisk opp å ringe en kompis og få han til å starte ladingen fra sin app der jeg stod...

Reinstallering av appen har nå satt meg tilbake til EUNSPECIFIED feilen, som kanskje forsvinner etter 24t? ser folk har hatt den tilbake i 2019, men den er tydeligvis sjelden nok til å ikke være av store proporsjoner. I tillegg er jeg nok fremdeles låst på GB som appen trekker ut av min mobil fra "noe".

En kompis i Australia sier at folk både på apple og android kan ha mobiler som i app-storene registreres fra ett eller annet land, kanskje de opprinnelig ble importert dit? Jeg har sjekket helt ned på systemnivå om jeg finner noe Great Britain lokasjon på mobil eller play store. Finner ingen plass som avslører noe av dette.

da ble det 9kr/kwt i stedet for ca 4.56kr/kwt og ID4' GTX'en imponerte ikke noe spesielt på ladehastighet heller.

Alt i alt ble dette nesten som å starte helt på nytt som elbilbruker, mye feil, crashende apper og leting etter hvor ukjente ladenettverk hadde det unike koden på en lader.
Ser det er noen tråder rundt på nettet med dette problemet i nyere tid også, for Android-folk. Ser ut som alle i denne tråden har fått det løst med å slå av wifi, men kanskje litt rart om du var på wifi når du forsøkte...

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/anyone-else-getting-a-eunspecified-host-unreachable-from-the-app.248237/page-2

(siste for noen uker siden)

En her har slått av IPv6-støtte, for appen prøver seg på en IPv6-adresse for å nå auth.tesla.com:

https://www.reddit.com/r/firewalla/comments/wbir75/tesla_app_issues/

Mulig det egentlig er årsaken også for de som får det til når de kobler seg av wifi.

Jeg ville prøvd å logge inn med en annen Tesla-konto på telefonen din, om du kan få til det. Hvis problemet er likt vil jeg mene at problemet er med appen/telefonen din. Er problemet ikke likt så er problemet sannsynligvis med kontoen din.

Hvis problemet mer med kontoen så er det kanskje verdt å logge på tesla.com og sjekke om alt ser greit ut der, og har du ikke en Tesla tilknyttet kontoen, altså brukes kun for lading av annen bil, så ville jeg prøvd å slette hele kontoen (kan gjøres når du er innlogget på tesla.com), og opprette ny.

Er vel kanskje mulig å opprette en ekstra konto på seg selv også, trenger vel bare en unik e-mail egentlig?

I alle dager, dette ble tidenes merkligste problem og løsing.

Jeg trodde løsningen var å låne en annen telefon å logge inn, men DER også var det GB.

Da fant jeg ut at det bare må være å slette konto, for det er jo noe feil i registreringen. Jeg innså at jeg måtte ha logget på konto mens den stod på engelsk språk og dette overstyrer nettsiden. Jeg har jo ikke kjøpt noe derifra så jeg antok at den kunne stå på Swahili for alt jeg bryr meg.

Jeg slettet konto, opprettet ny på nettsiden imens nettsiden var satt til norsk resultat: funket. Nå antok appen jeg var norsk.

I GB legger man ikke inn fakturaadrese før man skal til å lade, nå la jeg inn fakturaadresse rett under visakortet jeg la inn, som stemmer med at min kompis ikke kunne huske dette fra sin app.

Da kan jeg lade på vei hjem... men makan til styr, jeg sverger på at jeg ikke har funnet på det, og en annen har samme problem på review-siden til appen.
:laugh:
EUNSPECIFIED var derimot altså min feil fordi jeg har hatt en adblocker app jeg helt hadde glemt surret og gikk.


Dette er jo en helt utrolig liten detalj.

Bra det løste seg! God tur og husk å kjøre forbi mange dieselpurker.  :police:  :laugh:

goggo

Da har jeg kjørt både Kristiansand-Oslo og Kristiansand-Bergen tur/retur den siste måneden, på bare Tesla Superladere.
OK; nesten bare Tesla da - det ble en Circle K lader også da jeg ikke orket å finne ut av hvor den Tesla Superladeren i Stavanger er lokalisert når jeg kom der seint på kvelden i drittvær og heller ikke hadde lyst til å se om jeg kom meg helt fra Aksdal til Lyngdal på mitt lille 38 kWh batteri...

Dette fungerer bra med min FattigmannsTesla, som til og med har ladeporten på rett sted :)

Tusen takk til Elon og til alle dere Teslaister der ute, for at jeg får lov til å bruke laderne deres!


mvh
Hugo

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

goggo

Hmm... Hvorfor kommer bildet 2 ganger i posten over?
Bug i forumet, eller noe jeg har gjort feil?

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

#130
Når du legger ved vedlegg, så får du opp en knapp "sett inn". Trykker du denne kommer bildet inn i selve tekst-feltet, men i tillegg så kommer det med som et standard vedlegg. Se bildet av den søte katta her, der har jeg reprodusert feilen.

Det neste bildet er utklipp for å vise dialogboksen ved "sett inn vedlegg", som jeg av og til ikke får opp med den nye versjonen. Ja, altså knapp for å legge til vedlegg. Rart den ikke står som en knapp i verktøylinja med standard binders-symbol så den alltid er tilgjengelig...

En digresjon, dette er bildet jeg prøver å legge inn som min "Avatar", men som forumet påstår ikke er et bilde (ja, jeg har laget en jpg-versjon som er i rett størrelse)...

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: goggo på mandag 03. april 2023, klokken 15:31Da har jeg kjørt både Kristiansand-Oslo og Kristiansand-Bergen tur/retur den siste måneden, på bare Tesla Superladere.
OK; nesten bare Tesla da - det ble en Circle K lader også da jeg ikke orket å finne ut av hvor den Tesla Superladeren i Stavanger er lokalisert når jeg kom der seint på kvelden i drittvær og heller ikke hadde lyst til å se om jeg kom meg helt fra Aksdal til Lyngdal på mitt lille 38 kWh batteri...

Dette fungerer bra med min FattigmannsTesla, som til og med har ladeporten på rett sted :)

Tusen takk til Elon og til alle dere Teslaister der ute, for at jeg får lov til å bruke laderne deres!


mvh
Hugo



Ser du står ved en V3-lader (kun en ladekabel). Ingen problemer med å plugge i? Jeg har slitt med å få i pluggen på V3-ladere (V2 går fint). Pluggen tar borti lampa (eller hva det er) i overkant av ladeluka på Ioniq'en (28kWh).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

goggo

Jo, litt problemer med å få den inn, man må «lirke» litt for å få det til.
Jeg ser da at den lampa på Ioniqen bøyer seg litt oppover, håper det ikke er skadelig for bilen på lang sikt.

Så forøvrig at på Aksdal der bildet er tatt så er det dobbel ledning på 2 av stolpene. Brukte en av disse på veien tilbake fra Bergen og da gikk det lekende lett å få den inn.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Sitat fra: goggo på tirsdag 04. april 2023, klokken 00:24Jo, litt problemer med å få den inn, man må «lirke» litt for å få det til.
Jeg ser da at den lampa på Ioniqen bøyer seg litt oppover, håper det ikke er skadelig for bilen på lang sikt.

Så forøvrig at på Aksdal der bildet er tatt så er det dobbel ledning på 2 av stolpene. Brukte en av disse på veien tilbake fra Bergen og da gikk det lekende lett å få den inn.

Mvh
Hugo

Det er v2-ladere. Det er de 2 ledningene som er forskjellen man ser utvendig, for V3 har bare kabelen med CCS-plugg. Og bilen di takler ikke full fart på V2 engang, så ingen grunn til å velge noen annen om begge finnes, om ikke det kommer inn en eldre S eller X som ikke er oppgradert til å støtte bruk med CCS-adapteren som følger med oppgraderingen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Sitat fra: RJK på tirsdag 04. april 2023, klokken 00:28
Sitat fra: goggo på tirsdag 04. april 2023, klokken 00:24Jo, litt problemer med å få den inn, man må «lirke» litt for å få det til.
Jeg ser da at den lampa på Ioniqen bøyer seg litt oppover, håper det ikke er skadelig for bilen på lang sikt.

Så forøvrig at på Aksdal der bildet er tatt så er det dobbel ledning på 2 av stolpene. Brukte en av disse på veien tilbake fra Bergen og da gikk det lekende lett å få den inn.

Mvh
Hugo

Det er v2-ladere. Det er de 2 ledningene som er forskjellen man ser utvendig, for V3 har bare kabelen med CCS-plugg. Og bilen di takler ikke full fart på V2 engang, så ingen grunn til å velge noen annen om begge finnes, om ikke det kommer inn en eldre S eller X som ikke er oppgradert til å støtte bruk med CCS-adapteren som følger med oppgraderingen.

Takk for info.

Finnes det en oversikt/kart over alle disse V2 laderne, eller kan jeg se det på noe vis i Tesla APPen? Jeg liker å planlegge lading før jeg legger ut på tur og da hadde et slikt kart vært greit å ha :)

Er det forresten noen som vet om det er Tesla eller Hyundai som tydeligvis ikke har standardmål på CCS plugg/kontakt her? Og er det bare Classic Ioniq som har dette problemet med den lampa som er i veien?

mvh
hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA