Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fastpris strøm fra februar 2022?

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 31. januar 2022, klokken 13:32

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Vi er nå i en situasjon der vannmagasiner er lavere enn normalen på denne tiden. Det området for Sør-Norge som er viktigst for å produsere strøm er NO2 (Sør og Sør-Vestlandet hos NVE) som nå har en kapasitet på 33,9 TWh. Fyllingsgraden er her 44,4% mot 79,1% i fjor på samme tid, (som også var rekordhøyt, median er 68,5%).  Samtidig vet vi nå at det er mindre snø i fjellet enn i fjor, så påfyllingen av magasinene, når våren kommer, vil bli begrenset. Gyda ga noe nedbør, men mest fra Nord-Møre og nordover.

Europa står ovenfor stor usikkerhet rundt tilgang på gass.

Samtidig vet vi at et varmere klima trolig vil gi et gjennomsnittlig våtere klima, men med variasjoner slik at vi kan risikere enkelte tørre sommere, slik som i 2021.

I et langsiktig perspektiv er jeg overbevist om at spotpris er det mest fornuftige, men hva gjør vi de neste 12-15 månedene?

Fjordkraft tilbyr fastpris til 105,90 øre/kWt+39kr mnd, som billigst (strompris.no) ved 15 mnd. avtale og et forbruk på 20.0000kWt gjennom året.

Vi har i januar 2022 hatt en gjennomsnittlig spotpris på 176 øre/kWt (NO1).
Samtidig kan vi styre lading av elbil og flytte endel annet forbruk til natt, hvor spotprisen nmalt vil være 10-20 øre billigere enn gjennomsnittet.

Hvor sansynlig er det at vi får billigere spotpriser fremover, og neste sen-høst/vinter, med tanke på den situasjonen vi er i nå?

Og så kan vi legge politikk og hva vi synes om utenlandskabler til side, men heller gjerne diskutere kortsiktig konsekvens av dem..



Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

turfsurf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 31. januar 2022, klokken 13:32
Hvor sansynlig er det at vi får billigere spotpriser fremover, og neste sen-høst/vinter, med tanke på den situasjonen vi er i nå?
Energibehovet blir jo mindre i Europa mot sommeren, så prisene vil nok falle noe. Men til høsten blir det garantert dyrere igjen. Vurderer fastpris på hytta til høsten, men først og fremst varmepumpe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Jeg har ved flere anledninger gjort avtale om fastpris, men alltid på sommeren, gjerne i juli, og vil vurdere det igjen siden den kontrakten jeg har går ut i august.

Minner igjen om at vi i Norge er annerledes landet her nordpå mht at nesten ingen har avtaler om fastpris mens i andre nordiske land er denne andelen fra 25 til 50 prosent. Det samme gjelder rente på lån der vi også er unntak til regelen. Hva er det med den norske folkesjelen som gjør oss så motvillige mot å inngå slike "forpliktelser"?

Og hvorfor har ikke strømforbruket gått ned når prisene har gått så mye opp, og det stadig rapporteres at folk fryser? Noe som ikke helt stemmer her.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Lars C. Krogenæs

Tror ikke folk fryser. Enkelte "sosiale tilfeller" som står frem i Dagbladet eller TV2, gjerne de som nå kjøper enda dyrere gass og ved i stedet for strøm, med en Listhaug som prøver å score enda et billig poeng... Folk flest bruker heller mindre penger på andre ting, enn å fryse.

Spotpris har lønnt seg de siste 15 årene. Da må vi også tåle enkelte variasjoner og perioder med høy pris. Det er dyrt å være fattig. Har man likviditet til å takle perioder med ekstreme utslag, vil flytende rente, spotpris og eie sin egen bolig lønne seg på lang sikt. MedelSvendson har ikke skjønt dette...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

THE

Sitat fra: arthur på mandag 31. januar 2022, klokken 20:45
Og hvorfor har ikke strømforbruket gått ned når prisene har gått så mye opp, og det stadig rapporteres at folk fryser? Noe som ikke helt stemmer her.

De siste tallene jeg så var at strømforbruket fos privatabonnenter ikke gikk ned i 2021 sammenlignet med 2020. Vi hadde nok høyere forbruk i 2021 enn i 2020 selv om prisene var høyere priser, men det skyldes ene og alene den utrolig kalde perioden i januar og februar 2021. November og desember 2021 hadde vi betydelig lavere forbruk enn samme periode i 2020, delvis pga. mye vedfyring i desember. Januar i år ender vi opp med ganske nøyaktig halvparten av strømforbruket sammenlignet med januar 2021 både hjemme og på hytta, og det uten vedfyring av betydning, men bare pga. at temperaturen er ca. 10-15 grader høyere enn i fjor. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Mild måned ja. Vi ender på 2900 kWh for januar, mot 4500 januar 2021, og da hadde vi litt mindre areal oppvarmet pga renovering. Har ikke spart på strømmen i det hele tatt. 300 m2 + 50 m2 garasje, garasjen holdes 8-17 grader, hele huset holdes 21-24 med unntak av 27 på fire bad, seks personer. Har ikke vedfyringsmuligheter og har to elbiler som lades hjemme.

Har ikke mulighet til å gå for fastpris pga plusskunde, men syns 105 er litt høyt i fastpris, spesielt om man har elbiler og dermed også har et visst forbruk sommertid. Uten elbiler kan sommerforbruket være så lite at kanskje det kan lønne seg. Men hva med risikoen for politisk styring?

arthur

Sitat fra: geear på mandag 31. januar 2022, klokken 21:50
Men hva med risikoen for politisk styring?

Den er betydelig vil jeg hevde, dessverre. Det igjen kan bety at ved å inngå en avtale om fast pris så ender man opp med en svarteper tenkt forskjellige scenarier. Uansett vil vel sommeren være et riktige tidspunkt å vurdere en langsiktig avtale vil jeg tro, i alle fall er det min erfaring etter å ha i rimelig grad fulgt med på enttopp det i en god del år.

Eget årsforbruk i 2020 og 2021 skiller kun en prosent. Eneste forskjellen er at i 2020 brukte jeg mer ved mens i 2021 har strømmen for min del vært billigere enn å bruke ved så har fortsat godt med ved.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 31. januar 2022, klokken 21:50
Mild måned ja. Vi ender på 2900 kWh for januar, mot 4500 januar 2021, og da hadde vi litt mindre areal oppvarmet pga renovering.
Vi reduserte forbruket fra 3260 til 960kWh her hjemme. Hytta gikk fra litt over 2000kW til 950kWh. Konsekvensen av å gå fra hjemme og hyttekontor til å være tilbake på kontoret...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trekkoppbil

Det var imponerende strømreduksjon.
Når vi har så stor energimangel i Europa som vi har, og Norge er avhengig av å importere store mengder kraft om vintereren, synes jeg det er mer bærekraftig å ha fokus på forbruksreduksjoner og produksjonsøkninger, enn å være opptatt av fastpris.




turfsurf

Eneste oppvarming vi har med strøm nå er varmekabler på ett bad. Ellers er all varme fra ved. Litt varmepumpe hjemme for å holde over 0 når vi er på hytta.

Dusjer på 2-3 minutt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Dagens strømpris spot (pluss eventuelle tillegg+månedbeløp) er på 175,00 øre per kWt. Det statlige bidraget (80% over 70 øre pluss moms) gir et bidrag på rundt 70 øre og man ender opp med en pris på 105 øre per kWt.
Men; Hvis man f.eks tegner en avtale om fast pris i tre måneder på 97 øre per kWt så ender man opp med en netto pris (etter statlig bidrag) på 35 øer per kWT og en nettleie på omtrent det samme for en strømregning på totalt 70 øre per kWt absolutt ALT innkludert.

Hva er det folk her tror egentlig om strømprisene de nærmeste månedene når en slik avtale (97 øre fast pris) IKKE inngås?

Minner om; Vannstand vannmagasiner, pris på olje og gass, krig i Ukraina!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Gnilre

#11
Hvem tilbyr 97 ør/kWh? Er det inklusive moms? Da bestiller jeg.
Ser nå at Agva tilbyr det. Dessverre gjelder det bare nye kunder og jeg hadde dem i fjor i en periode. Blir vel svartelista hvis jeg bestiller :(
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Øyvind.h

Sjekket tidligere i dag. Da lå tilbudet fra Agva ute. Forsøkte å bestille ettersom 3mnd binding på den prisen virket fornuftig. Men - som du påpeker - forespørsel avvist fordi jeg på et tidligere tidspunkt har hatt et kundeforhold der.
Nå er tilbudet fjernet fra både nettside og kalkulatorer, så det var visst et trangt nåløye.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Ordningen koster nå 149 øre, men for de som bestilte før 10.00 i dag fikk avtalen til den gamle prisen på 97 øre. Strømstøtten for i morgen blir på 77 øre inkl. moms så man kan fortsatt få billig strøm hvis man er litt proaktiv, heldigvis! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ansjosfilet

Er det ikke bare ut mars man får støtte fra staten?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA