Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan ser bilavgiftene i 2025

Startet av Blouberg, lørdag 29. januar 2022, klokken 22:02

« forrige - neste »

Blouberg

Det er vel fortatt planen at fra 2025 er det kun nullutslippsbiler som skal selges som nybil. Noen som har "svaret" på hvordan avgiftene vil se ut i 2025? blir det full MVA og HK avgift eller vil myndighetene videreføre noen av lettelsene som har kommet EL bilen til gode?

Daniel_0007

Full moms er garantert, hk avgift tviler jeg på, de har vel begynt å gå vekk fra hk avgift på fosil bil mot CO2 basert avgift.
Tenker vi får vekt avgift og slik at de tyngre elbilene vil bli dyrere.
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Dersom SV/AP/(SP) får bestemme blir det vel 25% avgift på røde biler hvor kjøperen tjener mindre enn 500.000 og er medlem i LO, mens de som tjener over 700.000 og eier en gammel hytte må levere inn hytta til Turistforeningen for å få lov til å kjøpe bil, eventuelt betale 400% nybilavgift, samt innrullere bilen i en bildelingsordning hvor minimumsutleiedager er 40 per år, hvor LO-medlemmer skal få 50% rabatt.
Tesla Model Y                         2021-

Lepet65

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. februar 2022, klokken 10:24
Dersom SV/AP/(SP) får bestemme blir det vel 25% avgift på røde biler hvor kjøperen tjener mindre enn 500.000 og er medlem i LO, mens de som tjener over 700.000 og eier en gammel hytte må levere inn hytta til Turistforeningen for å få lov til å kjøpe bil, eventuelt betale 400% nybilavgift, samt innrullere bilen i en bildelingsordning hvor minimumsutleiedager er 40 per år, hvor LO-medlemmer skal få 50% rabatt.

Flytt til Sveits så slipper du alle disse bekymringene dine

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Lepet65 på torsdag 10. februar 2022, klokken 10:35
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. februar 2022, klokken 10:24
Dersom SV/AP/(SP) får bestemme blir det vel 25% avgift på røde biler hvor kjøperen tjener mindre enn 500.000 og er medlem i LO, mens de som tjener over 700.000 og eier en gammel hytte må levere inn hytta til Turistforeningen for å få lov til å kjøpe bil, eventuelt betale 400% nybilavgift, samt innrullere bilen i en bildelingsordning hvor minimumsutleiedager er 40 per år, hvor LO-medlemmer skal få 50% rabatt.

Flytt til Sveits så slipper du alle disse bekymringene dine

Har allerede gjort det.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lepet65

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. februar 2022, klokken 10:42
Sitat fra: Lepet65 på torsdag 10. februar 2022, klokken 10:35
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. februar 2022, klokken 10:24
Dersom SV/AP/(SP) får bestemme blir det vel 25% avgift på røde biler hvor kjøperen tjener mindre enn 500.000 og er medlem i LO, mens de som tjener over 700.000 og eier en gammel hytte må levere inn hytta til Turistforeningen for å få lov til å kjøpe bil, eventuelt betale 400% nybilavgift, samt innrullere bilen i en bildelingsordning hvor minimumsutleiedager er 40 per år, hvor LO-medlemmer skal få 50% rabatt.

Flytt til Sveits så slipper du alle disse bekymringene dine

Har allerede gjort det.

Så flott da trenger du kun å gi slipp på bekymringene  ;)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Lepet65 på torsdag 10. februar 2022, klokken 10:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. februar 2022, klokken 10:42
Sitat fra: Lepet65 på torsdag 10. februar 2022, klokken 10:35
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. februar 2022, klokken 10:24
Dersom SV/AP/(SP) får bestemme blir det vel 25% avgift på røde biler hvor kjøperen tjener mindre enn 500.000 og er medlem i LO, mens de som tjener over 700.000 og eier en gammel hytte må levere inn hytta til Turistforeningen for å få lov til å kjøpe bil, eventuelt betale 400% nybilavgift, samt innrullere bilen i en bildelingsordning hvor minimumsutleiedager er 40 per år, hvor LO-medlemmer skal få 50% rabatt.

Flytt til Sveits så slipper du alle disse bekymringene dine

Har allerede gjort det.

Så flott da trenger du kun å gi slipp på bekymringene  ;)

Det er noen som ikke bare bryr seg om seg selv. Jeg har kjøpt bil for de neste 7 årene og har fastpris på strøm til huset, så jeg klarer meg fint. Men synes det er ille å se på mens de rødgrønne raserer økonomien til de som bor i trekkfulle hus, eller har bedrifter med stort strømforbruk (som fryserier), mens de tar vare på sine egne (gartnerier), samtidig som LO gir store pengesummer til AP, og AP gir ekstra skattetrekk til organiserte....så poenget er at i 2025, når de virkelig får "satt sitt stempel" på skattepolitikken / statsbudsjettet, så kan det bli litt ekkelt...
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Vi kan trøste oss med at dersom de roter det til for mye kan vi bytte dem ut ved neste valg...

arthur

Skulle kanskje ikke ha bidratt til å bytte dem inn?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

El-o

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. februar 2022, klokken 13:49
Men synes det er ille å se på mens de rødgrønne raserer økonomien til de som bor i trekkfulle hus, eller har bedrifter med stort strømforbruk (som fryserier), mens de tar vare på sine egne (gartnerier),

At dette er et resultat av omleggingen av energiloven som ble foretatt under regjeringen Syse (H), da forvaltning av fellesgoder ble byttet ut med et børssystem for maksimering av profitt til eierne bryr du deg tydeligvis ikke mye om. Seriøsitet, når det gjelder spørsmålet "Hvordan ser bilavgiftene i 2025", er tydeligvis heller ikke særlig viktig.

Dagens endring i avgiftene er stort sett en oppfølging av det Solberg-regjeringa la inn i statsbudsjettet, noe som ikke er uvanlig ved et regjeringsskifte. Avgiftene som legges på er like for alle elbiler, noe som gjør lønnsomheten av el kontra bensin/diesel forholdsvis mye mindre for små biler sammenlikna med store. Jeg tror derfor denne regjeringa allerede i sitt første "egne" budsjett vil innføre MVA for dyrere elbiler, slik de har sagt de vil gjøre, med et innslagspunkt rundt 600 kKr. Innslagspunktet vil sannsynligvis trappes ned til 0 mot det tidspunktet der man regner med at nybilsalg av bensin/diesel ikke lenger er tillatt, siden fritaket for MVA er ment å være et insitament for at man skal velge elbil i et marked der produksjonskostnadene for elbil er høyere enn fossilt alternativ, evt. også som en kompensasjon for noen av ulempene ved elbil (rekkevidde, ladetid mm).

Siden elbilfordelene har kommet som svar på et ønske om en overgang fra biler som bruker fossilt drivstoff til elbiler, og ikke et ønske om å redusere kostnadene til bilholdet i seg selv, så tror jeg vi kan forvente at politikerne etter hvert vil ønske et avgiftsnivå på elbiler ganske likt det vi har hatt for fossilbiler. Det tror jeg imidlertid ikke vil skje før tidligst 2030. Innen den tid kan ny teknologi igjen gjøre det aktuelt med et ønsket skifte i bilparken, f.eks. selvkjørende biler som vil utnytte vegkapasiteten mye bedre  og at antall skadde og drepte i trafikken reduseres betydelig mer enn det dagens sjåfører evner å gjøre, men om sånne ting er det vanskelig å spå.
Citroén C-Zero og VW ID. Buzz

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA