Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterimishandling - har ikke forhandlerne lært?

Startet av ThomasEL, lørdag 29. januar 2022, klokken 11:43

« forrige - neste »

ThomasEL

Jeg tok for moro skyld en titt på de brukte Audi e tron som merkeforhandler Gumpens Auto har til salgs for tiden. Samtlige er avbildet utstilt med soc over 90%...

Har ikke Audi forhandlerne lært noe som helst etter tre år med elbiler..? For meg som kjøpte en spell ny e tron der våren 2020, og fikk batteriet sterkt degradert pga forhandlers oppbevaring ved høy soc, så er det rimelig frustrerende å konstatere at en slik praksis fortsatt pågår...😰

Er dette unikt for Gumpens Auto? Eller trosser alle forhandlere i Norge de tydelige advarslene fra Audikonsernet om max lading til 80% i det daglige..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

rwilthil

Om det vises 100% i bilens instrument, så betyr det ikke at batteriet eller cellene er ladet til 100% soc.

BMS i de fleste El biler er programmert med en buffer på bortimot 30% med individuelle variasjoner hos produsentene.

Jeg har flere ganger vært inne å kikket i programmet på min e golf. Disse har 20% buffer i bunn og 10% buffer på topp. Mao er det ennå 20% igjen når bilen er "tom", samt 10% på topp.

Jeg har mange bekjente som stort sett ikke har noe kunnskap om batteri kjemi, lading og generelt elektro. Men de har nærmest panikk for å ødelegge batteriet i sine elbiler ved å lade dem full, eller kjøre dem tom. Basert på det som dem plukker opp fra diverse media om akkurat dette med soc osv.

En kan ikke legge skyld på forbrukere for slike "feil tolkninger", vi må kunne bruke bilene våres uten at det skal være krav eller behov for hverken elektrisk eller teknisk kjennskap/utdanning. Mangel på kunnskap ligger mer hos selgere, som burde vite slikt og ikke minst kunne videre formidle dette til forbrukere. Men kanskje det er ubehagelig å fortelle kjøperen av elbilen at han egentlig ikke får utnyttet mer enn 70% av batteriets kapasitet .

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk


ThomasEL

Takk for innspill👍
Men når du antyder at de fleste elbiler har nærmere 30% buffer, så må jeg med all mulig respekt si meg svært uenig...

En Audi e tron 50 har ca 9% buffer. Og Audi e tron er en av de bilene med størst buffer.

At en egolf har 30% buffer, er nok dessverre ikke riktig.

Ellers vil jeg understreke at jeg IKKE mener det er noe særlig skadelig å lade til 100% og så kjøre bilen.
- Det jeg snakker om er lagring i ukesvis og kanskje månedsvis ved nær 100% soc. All forskning på området viser at det degraderer batteriet. Så hjelper selvsagt bufferen, altså at 100% i display ikke er 100% reelt, men bufferen er langt mindre enn det du antyder.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

rwilthil

Det kan absolutt være jeg tar feil.

Men den buffer som oppgis er av min oppfatning en tilpasset forbruker opplysning basert på det dem kaller netto effekt. Og ikke reelt for det som ligger i programmet/styring.

Jeg kan faktisk bevise at det på min e golf ligger programmert en nedre grense på 20% og øvre grense på 90%.

Basert på celle spenning ved de gitte lade nivå, ser det ut til å stemme ganske greit.

Det er ingen fasit,  men absolutt slik jeg oppfatter det utfra det jeg ser i systemet.

Men det jeg synes er leit, er at mange selgere ikke har rede på elektro i den grad de burde. Det er mange nye begreper som mange nye El bil eiere ikke har noe relasjon til. Og det vil ta godt med tid før vi er på et komfortabelt nivå der vil jeg tro.

Men lærekurven er bratt for mange, så kanskje det går kjappere en ventet .

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk


Hallgrim86

Sitat fra: rwilthil på lørdag 29. januar 2022, klokken 22:30
Det kan absolutt være jeg tar feil.

Men den buffer som oppgis er av min oppfatning en tilpasset forbruker opplysning basert på det dem kaller netto effekt. Og ikke reelt for det som ligger i programmet/styring.

Jeg kan faktisk bevise at det på min e golf ligger programmert en nedre grense på 20% og øvre grense på 90%.

Basert på celle spenning ved de gitte lade nivå, ser det ut til å stemme ganske greit.

Det er ingen fasit,  men absolutt slik jeg oppfatter det utfra det jeg ser i systemet.

Men det jeg synes er leit, er at mange selgere ikke har rede på elektro i den grad de burde. Det er mange nye begreper som mange nye El bil eiere ikke har noe relasjon til. Og det vil ta godt med tid før vi er på et komfortabelt nivå der vil jeg tro.

Men lærekurven er bratt for mange, så kanskje det går kjappere en ventet .

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Men batteriets degradering over tid, vil ikke den påvirkes av om bilen lades til 100%? De har da målt slikt tidligere og begrunnet det med å stå med for høy soc over tid har spist batteriet.


rwilthil

Det er velkjent at endel Lithium batterier (avhengig av kjemi) er anbefalt å lagre ved 60-80%.

Så brukt biler som blir stående i måneder, kan nok absolutt ha bedre av å stå med et ladenivå i det området.





Sent fra min SM-G973F via Tapatalk


geear

Sitat fra: rwilthil på lørdag 29. januar 2022, klokken 22:30
Det kan absolutt være jeg tar feil.

Men den buffer som oppgis er av min oppfatning en tilpasset forbruker opplysning basert på det dem kaller netto effekt. Og ikke reelt for det som ligger i programmet/styring.

Jeg kan faktisk bevise at det på min e golf ligger programmert en nedre grense på 20% og øvre grense på 90%.

Basert på celle spenning ved de gitte lade nivå, ser det ut til å stemme ganske greit.

Det er ingen fasit,  men absolutt slik jeg oppfatter det utfra det jeg ser i systemet.

Men det jeg synes er leit, er at mange selgere ikke har rede på elektro i den grad de burde. Det er mange nye begreper som mange nye El bil eiere ikke har noe relasjon til. Og det vil ta godt med tid før vi er på et komfortabelt nivå der vil jeg tro.

Men lærekurven er bratt for mange, så kanskje det går kjappere en ventet .

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Mistenker nok at du har lest noen verdier som er noe annet enn det du tror de er. Ganske sikker på at det du hevder her ikke stemmer for verken 24 eller 36 kWh utgavene av e-Golf. 24 kWh har ca. 21 kWh tilgjengelig, 36 kWh har ca. 31 kWh tilgjengelig (og er vel egentlig på 35,8). Det ville vært merkelig om det skulle være oppgitt i prosent uansett, siden prosent endrer seg avhengig av degradering. Ville trodd både brick protection og toppspenning var definert, nettopp med spenning.

Marzo

e-Golf stopper ved 4,07 V selv om cellene tåler 4,2.

Begge e-Golf modellene og e-UP har 88% netto kapasitet.
e-Tron har fått en oppdatering men har nå 91,1% netto.
ID serien har enda mindre, med hele 93,5% netto kapasitet.

En ting er sammenheng mellom SOC og batterihelse, men vel så relevant er ladesykluser.
Utnytter man mindre kapasitet av batteriet så mangedobler man antall sykluser, som også påvirker batteriet.

SitatCharging from 20% -> 100% yields 1.000 charge cycles
Charging from 20% -> 50% yields over 12.000 charge cycles

VW har neppe mer bevisste elbil eiere enn andre merker og det finnes nok mange biler ute på veiene som blir toppladet daglig. En kjapp titt på finn.no vitner om brukbar batterihelse også på eldre biler med høy km.

ThomasEL

Mange gode innspill og betraktninger, men vil bare minne om hva som var utgangspunktet for denne tråden:

OPPBEVARING av bilene hos forhandler over lengre tid. Forhandlere lar bilen stå toppladet fremfor å oppbevare de ved 50-60% frem til noen kjøper bilen.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Ingeniøren

Tror dette beror mest på sløvhet. Samtidig, om dette er kritisk så burde biler komme men en øvre lås på ladestand som man låser opp når man får bilen. Mao så går det ikke å lade til mer enn f.eks 80% før den er låst opp.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Sitat fra: ThomasEL på mandag 31. januar 2022, klokken 11:10
Mange gode innspill og betraktninger, men vil bare minne om hva som var utgangspunktet for denne tråden:

OPPBEVARING av bilene hos forhandler over lengre tid. Forhandlere lar bilen stå toppladet fremfor å oppbevare de ved 50-60% frem til noen kjøper bilen.
Er vel fortsatt det som diskuteres, men når noen kommer inn og påstår at det ikke er skadelig fordi det egentlig er 30% større kapasitet på batteripakken, så er det på sin plass å få klarhet i om det stemmer. Eneste biler som er i nærheten av dette er vel Tesla sine 60-modeller, som har softwarebegrensede 75 kWh-batterier.

Spørsmålet er vel kanskje uansett hvor lenge bilene blir stående over 90%. Noen dager betyr neppe mye. Er vel god turnover på elbiler om dagen?

Maxwell_400

#11
Jaguar har så å si samme batteripakka som Etron og det er ikke mye buffer å snakke om;

Du kan ikke vise dette vedlegget.

den 1kWh på toppen tror jeg ikke fylles ved lading men brukes for å kunne regenerere litt når selv om den er fulladet.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Vaduz

Sitat fra: Marzo på mandag 31. januar 2022, klokken 09:52
e-Golf stopper ved 4,07 V selv om cellene tåler 4,2.

Begge e-Golf modellene og e-UP har 88% netto kapasitet.
e-Tron har fått en oppdatering men har nå 91,1% netto.
ID serien har enda mindre, med hele 93,5% netto kapasitet.

En ting er sammenheng mellom SOC og batterihelse, men vel så relevant er ladesykluser.
Utnytter man mindre kapasitet av batteriet så mangedobler man antall sykluser, som også påvirker batteriet.

SitatCharging from 20% -> 100% yields 1.000 charge cycles
Charging from 20% -> 50% yields over 12.000 charge cycles

VW har neppe mer bevisste elbil eiere enn andre merker og det finnes nok mange biler ute på veiene som blir toppladet daglig. En kjapp titt på finn.no vitner om brukbar batterihelse også på eldre biler med høy km.

Det her er helt feil. En ladesyklus for batteriet er jo definert innenfor det produsenten angir som 0-100%. Deretter har de beregnet hvor mange sykluser batteriet tåler gitt bruksparamterne. Om oppgitt 0-100% fra produsentens side «egentlig» er 10–80% av batteriets brutto kapasitet, så endrer jo ikke det angitt levetid. Hvis ikke kunne jo bare jeg satt landegrensen på teslaen til maks 50% og fått et batteri som varte dobbelt så lenge gitt samme livstidsforbruk, og det gir jo ingen mening.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA